Gå til innhold

NRK vil øke lisensen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ah, så selges ikke NRK serier videre?

 

Tror da ikke NRK som selskap produserer serier, men heller at dem bestiller serier, så blir dem produsert av et annet selskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Angående NRK's inntekter;

 

  • I 2012 var det 1 964 000 som betalte kringkastingssavgiften på 2 580 kroner.
  • Det ga NRK nær fem milliarder eller nøyaktig 4 950 279 000 kroner i lisensinntekter i 2012.
  • Så si alle NRK inntekter - 96 prosent i 2012 - kommer fra lisensen.
Lenke til kommentar

Jeg håper det blir bedre DAB-dekning i hvert fall, særlig DAB+, faller ut på E6 Moss-Vestby-Ås og Riksveien mellom Fredrikstad og Råde. Skal gjerne betale de små 70-kronene for bedre DAB-dekning, deilig å ha NRK P13 og RadioRock i bilen.

 

Flere som har det problemet btw?

 

Det er ikke bedre på FM-nettet, så det her nok mest med at radiomastene er for dårlig spredd omkring i terrenget. Slik opplever ihvertfall jeg det der jeg bor. Er jo ikke mulig å nyte radiosendingen, så da er det like greit å stappe i en CD-plate.

 

Nei, legg heller ned NrK, eller forlang at de skal få reklamedrift og så få fjernet hele den gamle inngrodde lisensen.

 

Jeg kan være med på at de legger den over statsbudsjettet, om noen på død og liv vil beholde rukkelet NrK.

 

Se bare på Beyer og berrum! Det sier alt om hvilke idioter som styrer. Også så mye penger som sløses på sportssendinger. Det er greit med bittelitt sport da, men at det skal ta helt over slik det har gjort.

 

Jeg synes det er rettferdig at de som er sports-blodfan betaler for det sportsgildet selv! Jeg ba heller aldri om at de skulle starte opp flere TV-kanaler! Hvorfor tvinge folk til å ha dyrere lisens enn nødvendig?

 

De kunne heller startet et kommersiellt selskap på siden, som var uavhengig og reklamefinansiert, om de på død og liv vil forsøke å presse flere kanaler på oss. Og selvfølgelig ikke noen navnelapp NrK. Det må startes utenfor slik at statsstøtten deres ikke kommer i en tvilsom stilling. Så kan de sende Beyer og berrum dit, så får vi se hvor lenge det kommersielle er interessert i å betale for slikt "idioti-sirkus".

Endret av G
Lenke til kommentar

Har en mistanke om at mange av dere som er så negativ til lisensen er av den yngre garde? Har selv fått et annet syn på NRK nå enn det jeg hadde i min ungdom... Er så utrolig befriende å kunne se en hel serie, film, dokumentar uten den satans reklamen som andre kanaler kjører hvert 15-20 min..

Dere som sier at NRK ikke har kvalitet, jaja det får dere stå for selv.

At det kunne vært finansiert evt. over skatteseddel hadde muligens vært en ide..

 

Til det har man ting som Netflix (streaming). Der får man se 3000 filmer uten reklame og akkurat når det passer en best.

Lenke til kommentar

Jeg synes 2800,- i året er en god sum. Hvis jeg hadde vært nødt til å spare penger eller kutte ut goder, tror jeg TVen/kringkastingsavgiften hadde stått høyt opp på lista over ting jeg hadde kuttet ut først.

 

Jeg synes det er bedre å spare pengene til renovering av leiligheten min jeg. F.eks. få råd til innglassing på balkongen. Man regner jo bort på denne kanten av landet (kysten). Blåser bort også!

Lenke til kommentar

Radioresepsjonen i seg selv verdt en god del synes jeg, betaler med glede for å opprettholde NRK, selv om jeg knapt ser på direktesendt TV i det hele tatt. Det hender jeg bruker NRK Nett-TV, det er et veldig godt tilbud. Heftige mengder kvalitetsinnhold som man kan se når det passer.

 

Jeg håper det blir bedre DAB-dekning i hvert fall, særlig DAB+, faller ut på E6 Moss-Vestby-Ås og Riksveien mellom Fredrikstad og Råde. Skal gjerne betale de små 70-kronene for bedre DAB-dekning, deilig å ha NRK P13 og RadioRock i bilen.

 

Flere som har det problemet btw?

Ja, samme problem på toget på de samme strekningene.

 

 

RR er vel noe av det lille gode som er igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde en NRK inspektør på døra for en stund siden.

Han var ganske overbevist om at jeg hadde TV, men han måtte gi seg til slutt.

Og takk for det, finnes ikke en eneste TV eller motaker for annet enn Radio her i huset, TV'en kvittet jeg med når jeg flyttet grunnet lite bruk, samt at jeg ikke ville ha en årlig regning på 2800 kroner for noe jeg overhodet ikke benyttet meg av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og jeg betaler indirekte for røykere jeg ikke har noe til overs for som får kols. Prisen for reklamen på TV er innbakt i prisen man betaler for varer i matbutikken enten man ser på reklamene for et produkt eller ei. I Norge betaler alle for noe de strengt tatt ikke har noe med å gjøre, og jeg ser virkelig ikke hvorfor NRK-lisensen er noe som gang på gang får folk til å bli sure.

 

 

Røykerne betaler avgift på røyken sin for å kompensere for samfunnets økte helsekostnader. I tillegg lever de kortere. Elendig sammenligning.

 

 

Det finnes kilder som sier at røyking har sunne aspekter ved seg også. Det er selvfølgelig en STOOR sannhet at det skaper mye hjerte og karsykdom. Men, se deg litt om så er det utrolig hvor lenge disse røykerne overlever å suge på sigarettstumpen.

 

Man burde vel forby tobakksprodusentene å fortsette med alle de rare tilsetningsstoffene sine (bensin og gudene vet hva).

 

Noen bukker under da røyking generellt er skadelig, men andre lever jo til de blir steingamle. Og det er vel en del røykere som får helseskader av å slutte å røyke også.

 

Jeg er selvfølgelig glad for røykeloven og det der. Men, det er hardt å være avhengig av noe. Det er for vanskelig å slutte med røyking, og der burde jo det offentlige sponset røykeavvenningsprodukter så det jomer etter. Det hadde vært en smart holdning.

 

Men politikere tenker som de alltid har gjort, så lenge de får inn skatter og avgifter så kan folket slite noen tiår til. Inntil politikerne innser at det kan være populært å lage tiltak som gratis tannlegebehandling med mye flere ting...

Endret av G
Lenke til kommentar

Har en mistanke om at mange av dere som er så negativ til lisensen er av den yngre garde? Har selv fått et annet syn på NRK nå enn det jeg hadde i min ungdom... Er så utrolig befriende å kunne se en hel serie, film, dokumentar uten den satans reklamen som andre kanaler kjører hvert 15-20 min..

Dere som sier at NRK ikke har kvalitet, jaja det får dere stå for selv.

At det kunne vært finansiert evt. over skatteseddel hadde muligens vært en ide..

 

Kunne ikke vært mer enig. Hadde ett litt annet syn på NRK lisensen for 3 år siden. Da var jeg 13. Nå er jeg 16 og har ingenting i mot den. Det de leverer er så mye bedre enn "junk-tv" showene til TV2 o.l. der det er pause hvert kvarter.

For all del Ikke innfør reklame på NRK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med tanke på kostnadsøkningen ellers i samfunnet synes jeg dette var i snaueste laget. Håper NRK kan fortsette å produsere kvalitetstv og mer fremover for pengene de får inn.

Lenke til kommentar

NRK har for lengst utspilt sin rolle og blitt ett halvkommersielt pengesluk med sugerør rett inn i statskassen. Lisensmodellen er utdatert og er fra en tid hvor fjernsyn var synonymt med statskanalen, og hører mer hjemme i et kommunistisk regime. I dagens mangfoldige mediehverdag gir det heller ingen mening å legge beskatningen på fjernsynsmottakere spesifikt, uten at andre medier rammes og uten at det knyttes sammen med faktisk anvendelse av tjenester. At folk skal betale lisenavgift uten å anvende tjenesten er helt absurd, og er like dumt som at alle som har nettleser skal betale meg avgifter fordi de kan besøke nettsiden min.

 

NRK løser heller ikke den oppgaven selskapet er tiltenkt. Det er et krav at NRK skal dekke bredden i publikum, ikke drives av kommersiell aktivitet. Når NRK finner på å sende fotball eller OL hele dager er dette klare brudd på vilkårene. Realiteten er at NRK fremstilles som en kulturforvalter på papiret men som i virkeligheten er et halvkommersielt selskap som får gjøre det de vil med store summer hvert år.

 

Hvis NRK har noen som helst fremtid så må den kommersielle aktiviteten skilles fra selskapet og kun en liten kulturpakke være igjen. Programmet bør være av samfunnets interesse men ikke være politisk motivert. Dette kan bestå av cirka én TV-kanal, litt radio og nettsider, da kan det være fullfinansiert av staten og budsjettet bør naturligvis være betraktelig mindre enn dagens. Hele lisenstullet kan da avskaffes.

 

Jeg har absolutt ingen problemer med å betale for tjenester jeg bruker, men jeg har derimot svært mye imot tvangsbetaling av tjenester som tvinges på folk. Hvis jeg har interesse for en kanal betaler jeg gledelig det som skal til for at den skal være reklamefri.

 

 

NRK har like mye reklame som andre kanaler

"Denne sendingen er sponset av....."

Det er tull. At noe sponses er da ikke reklame.

 

Når sponsing presenteres så er det per definisjon reklame. NRK har reklamer i sportssendinger, MGP og diverse spesialarrangementer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående NRK's inntekter;

 

  • I 2012 var det 1 964 000 som betalte kringkastingssavgiften på 2 580 kroner.
  • Det ga NRK nær fem milliarder eller nøyaktig 4 950 279 000 kroner i lisensinntekter i 2012.
  • Så si alle NRK inntekter - 96 prosent i 2012 - kommer fra lisensen.

 

 

Vi kunne altså produsert 10 sesonger med Game of Thrones i året for den summen.

 

Alternativt kunne man selvsagt finansiert utbygging av 100Mbit til 95% av husstandene i løpet av 3 år + gratis Netflix for alle.

 

Bare sånn for å vise litt hvor mye penger NRK har å bruke. Det skulle bare mangle at NRK klarer å varte opp med noe av en viss kvalitet.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis NRK har noen som helst fremtid så må den kommersielle aktiviteten skilles fra selskapet og kun en liten kulturpakke være igjen. Programmet bør være av samfunnets interesse men ikke være politisk motivert. Dette kan bestå av cirka én TV-kanal, litt radio og nettsider, da kan det være fullfinansiert av staten og budsjettet bør naturligvis være betraktelig mindre enn dagens. Hele lisenstullet kan da avskaffes.

Litt av utfordringen vil være distriktkontorer etc. som må vedlikeholdes for å kunne gjøre jobben med "liten kulturpakke" (regionale nyheter etc). Disse utgjør mye av kostnadene.

En annen ting er sendenettet, "Liten kulturpakke" vil jo fortsatt kreve distribusjonen.

Tredje greia er om evnen til å dekke store nasjonale arrangement skal vedlikeholdes, det koster en del å ha kapasiteteten.

 

Altså; Nettsider, 3 tv-kanaler og 20 radiokanaler koster ikke spesielt mye mer enn en av hver.

 

Ellers er jeg enig i at angsten NRK selv har for å bli "upopulære" ikke er gunstig. Litt for mye kjøpes inn eller lage kun for å skape seertall. Slikt burde være unødvendig.

Lenke til kommentar

NRK er den beste kringkasteren. Bra TV, bra radio og bra nettsted. Jeg betaler lisens med glede, og er glad for at alle med TV bidrar til å opprettholde dette gode reklamefrie tilbudet.

 

NRK tør å satse på mer risikable men gode TV-prosjekter, som viser seg å ha stor suksess. Dette gjør det enklere for TV2 å gjennomføre lignende prosjekter fordi de allerede kan vise til suksess. NRK bidrar med andre ord til å gjøre de andre kanalene bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med at alle skal plombere TV'ene sine for å unngå NRK lisens er at det GARANTERT vil akselerere prosessen om at alle med en mobil/nettbrett/PC må betale lisens, og DA er du faen meg screwd, hva skal du gjøre? Plombere den for internett?

Lenke til kommentar

Problemet med at alle skal plombere TV'ene sine for å unngå NRK lisens er at det GARANTERT vil akselerere prosessen om at alle med en mobil/nettbrett/PC må betale lisens, og DA er du faen meg screwd, hva skal du gjøre? Plombere den for internett?

 

Folket kan protestere kraftig på slikt. Noe som skjer alt for sjelden her til lands, sammenliknet med f.eks. land som Frankrike. Man har tross alt fremdeles en form for demokrati, og i et ordentlig demokrati så skal flertallet i befolkningen bli hørt / ha innvirkning på saker som er av større betydning for nasjonen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis NRK har noen som helst fremtid så må den kommersielle aktiviteten skilles fra selskapet og kun en liten kulturpakke være igjen. Programmet bør være av samfunnets interesse men ikke være politisk motivert. Dette kan bestå av cirka én TV-kanal, litt radio og nettsider, da kan det være fullfinansiert av staten og budsjettet bør naturligvis være betraktelig mindre enn dagens. Hele lisenstullet kan da avskaffes.

Litt av utfordringen vil være distriktkontorer etc. som må vedlikeholdes for å kunne gjøre jobben med "liten kulturpakke" (regionale nyheter etc). Disse utgjør mye av kostnadene.

En annen ting er sendenettet, "Liten kulturpakke" vil jo fortsatt kreve distribusjonen.

Tredje greia er om evnen til å dekke store nasjonale arrangement skal vedlikeholdes, det koster en del å ha kapasiteteten.

 

Altså; Nettsider, 3 tv-kanaler og 20 radiokanaler koster ikke spesielt mye mer enn en av hver.

 

Ellers er jeg enig i at angsten NRK selv har for å bli "upopulære" ikke er gunstig. Litt for mye kjøpes inn eller lage kun for å skape seertall. Slikt burde være unødvendig.

 

 

 

Det kunne vært gjort betydelig bedre. Bakkenettet kunne blitt brukt til bredbåndstrafikk istedetfor. Gjerne backbone-leverandør og ikke nødvendigvis enda en bredbåndstilbyder, selv om det heller ikke hadde skadet.

 

Så kunne NrK for en gangs skyld pellet seg over på parabol en gang for alle. Dekningen ville vært "like god".

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Problemet med at alle skal plombere TV'ene sine for å unngå NRK lisens er at det GARANTERT vil akselerere prosessen om at alle med en mobil/nettbrett/PC må betale lisens, og DA er du faen meg screwd, hva skal du gjøre? Plombere den for internett?

 

Folket kan protestere kraftig på slikt. Noe som skjer alt for sjelden her til lands, sammenliknet med f.eks. land som Frankrike. Man har tross alt fremdeles en form for demokrati, og i et ordentlig demokrati så skal flertallet i befolkningen bli hørt / ha innvirkning på saker som er av større betydning for nasjonen.

 

 

2 millioner betaler allerede NRK lisens og vil være komplett upåvirket, 1 million til bryr seg ikke da de er for unge eller kanskje eldre. Hvor mange av de resterende kommer til å bry seg? Og hvor mange av de er faktisk så pro-aktive at de faktisk kommer til å gjøre noe?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...