Gå til innhold

Filter eller membran for å stoppe vanntåke, men slippe igjennom luft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins det noe filter, membran eller liknende som kan stoppe vanntåke og slippe gjennom luft? Vannpartiklene er på 5-15 mikrometer :hmm:

Det finnes mange som slipper gjennom luft og damp, men ikke vann, men jeg har ikke hørt om det motsatte. Hva er anvendelsen og hva er kravene til styrke o.l.? Umiddelbart tenker jeg at det må gå an å ta et vanntett, pustende materiale og legge på en coating som kondenserer vanndamp.

Lenke til kommentar

Jeg spør fordi jeg lurer på om det er mulig å fjerne tåken fra noe som dette: http://youtu.be/Rl2eIk2RlrI?t=5m46s :)

Aha, ikke så ekstreme krav altså. Jeg ville eksperimentert med å sende tåken gjennom noe som dette:

http://www.ebay.com/bhp/glass-coil-condenser

Med vann inne i røret som ligger rundt spolen, for å få det til å kondensere til vann. Så spørs det hvor stort det må være for å håndtere det volumet det er snakk om. Det er sikkert noen kjemikere som leser dette som kan kommentere på saken.

Lenke til kommentar

 

Jeg spør fordi jeg lurer på om det er mulig å fjerne tåken fra noe som dette: http://youtu.be/Rl2eIk2RlrI?t=5m46s :)

 

Men korfor vil du fjerne vanntåken fra luften fra en maskin som lager vanntåke? :huh:

 

 

Lang historie kort: Det gjelder fukting av røtter (se signatur). Og istedenfor å sirkulere tåken tilbake til "maskinen" lurte jeg på om man kunne hatt et filter i slutten av røret, som kun slipper ut luften :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Poenget er at en kondensator alltid må være kaldere enn luften :)

 

Det blir fort litt dyrere og vanskeligere å skape noe kaldere enn romtemp.

 

Vil det gå å lede tåken inn i en stor boks fylt med lecakuler og bruke det som "filter"? Gitt at boksen har en står åpning der lufta slipper ut. Merk at tåken er litt tung, den blir sjelden tykkere enn 10cm om den får ligge i fred.

Ser for meg at tåken blir liggende blant lecakulene og luften får sive opp.

Lenke til kommentar

Hva med å sende det gjennom et helt vanlig tekstil? De gangene jeg har hatt et skjerf e.l. over munnen om vinteren har det i alle fall vært veldig effektivt i å filtrere ut damp, om vi skal bedømme ut fra fukten som ligger igjen. Eventuelt kan du rette røret ned i en bøtte med vann og la det boble gjennom.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er viktig at luften som kommer ut av systemet er tørr?

Vannet og næringsstoffene i vannet som ikke har blitt hentet opp og blir ført mot utgangen, vil jo uansett forsvinne ved at dampen går over i flytende form, og så må du enten ha en egen maskin som gjør om dette vannet til damp igjen (altså tilbake til maskinen som var det du opprinnelig ikke ønsket). :hmm:

Hvis målet er å la plantene få mer tid i å absorbere dampen så ville jeg heller foreslått vifter, og sekvensvis utlufting og påfyll av ny damp-luft. Altså at du fyller på med fuktig næringsrik luft til luften innvendig er mettet, deretter stopper du og bare lare systemet sirkulere, og når dampen/næringsstoffene er tilstrekkelig tatt opp, så ventilerer du det ut?

Kanskje litt forenklet, elelr at jeg ikke forstår systemet, men det var nå bare et alternativ.

Å ha noe som kun henter ut den tørre luften slik at det ikke bygger seg opp et overtrykk i systemet, samtidig som det lar dampen være damp (altså, kun lar den tørre luften passere) tror jeg ikke finnes?

Å tørke luften før du sender den ut vil jo bare flytte problemet, da du sitter igjen med væske som må omgjøres til damp, og da ser jeg ikke hvorfor man bare kan resirkulere det til opprinnelig maskin. (minus alle begrensningene er slik metode har)

Et KANSKJE alternativ til kondenstørker, er å bruke en Desicciant dryer, av mangel på norskt ord. Disse bruker en rotor som i ene enden tar opp våt luft med Silicia Gel (slike du finner i små poser du får med en del produkter). I andre enden så blåser den ut tør luft. Etterhvert som Silicia Gel'ene blir våte så vil rotoren med dem rotere sakte rundt, slik at de våre blir kjørt gjennom en separat loop med varm luft som tørker dem, slik at det hele tiden er en prosess som tørker og en annen som væter Silicia Gel'ene.

Den varme luften (som nå er fuktig) vil så kunne blåses ut i omgivelsene som damp. Ønskes ikke varmen så finnes det vel systemer som bruker komprimert luft også... :hmm: Men akkurat hvor billig det blir er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er viktig at luften som kommer ut av systemet er tørr?

 

Store mengder damp som pøses ut i stua er en god måte å få sølvkre, fuktskader og et generelt dårlig inneklima.

 

Åpenbart. Men skal dette dyttes ut i noen stue da? Og hva med å bare sende lufta ut av en ventilasjonsluke?

Jeg så egentlig for meg vesentlig større og mer komplekst system, men mulig det bare er noe bittelite greier i stua. :hmm:

Lenke til kommentar

Det er snakk om noe alá videoen i innlegg 4. Håpet er å filtrere tåken gjennom noe som fjerner vannet, så det kan renne tilbake der det kom fra. Så enkelt/rimelig som mulig.

Litt av poenget med Hydroponics (som dette skal brukes til) er gjenbruk er vann og næring :)

Lenke til kommentar

Det er snakk om noe alá videoen i innlegg 4. Håpet er å filtrere tåken gjennom noe som fjerner vannet, så det kan renne tilbake der det kom fra. Så enkelt/rimelig som mulig.

Litt av poenget med Hydroponics (som dette skal brukes til) er gjenbruk er vann og næring :)

Har du et oppsett allerede som du kan eksperimentere med? Jeg mistenker at en svamp eller noen lag med ett eller annet tøy kan få jobben gjort.

Lenke til kommentar

Mangler egentlig bare et rør, resten kan jeg snekre sammen.

Kunne et langt kjegleformet stoffstykke vendt med spissen nedover på innsiden av et rør filtrert ut vannet? Da er det stort overflateareal på filteret og lett for vannet og renne ned igjen. Men hvilket stoff er passende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...