Gå til innhold

Filter eller membran for å stoppe vanntåke, men slippe igjennom luft?


Anbefalte innlegg

Mangler egentlig bare et rør, resten kan jeg snekre sammen.

 

Kunne et langt kjegleformet stoffstykke vendt med spissen nedover på innsiden av et rør filtrert ut vannet? Da er det stort overflateareal på filteret og lett for vannet og renne ned igjen. Men hvilket stoff er passende?

Helt umiddelbart tenker jeg på vatt eller ull. Kanskje vanlig løs bomull virker, men jeg er bekymret for om det vil være for tett. Du kan jo gjøre noen raske eksperimenter med en tekjele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke vatt og ull etterhvert mugne eller få bakterielle problemer når det holdes fuktig? Kan microfiberklut fungere?

Jo, sannsynlig at det må byttes ut iblant. Vet ikke hvor ofte. Mikrofiber er ikke trygt mot bakterier, men jeg tror ikke det vokser sopp i det. Usikker på om det vil virke.

Lenke til kommentar

Jeg testet litt nå ved å føre tåken opp et 175cm langt rør med indre diameter på 51mm, ved å blåse luft inn gjennom vannstandmålerslangen i fogponic-systemet mitt. Se link i signatur for bilder.

Røret ble altså festet i aluminiumsrøret,og gjort relativt lufttett med et kjøkkenhåndkle og jeg fikk blåst tåke helt opp til åpningen av det lange røret.

 

Etter jobb dro jeg innom Maxbo og kjøpte to filterkandidater. Et ganske grovt luftfilter for avtrekksvifter til bad, og en støvsugerpose av microfiber.

 

Aller først festet jeg et dasspapir rundt åpningen, for å se hvor mye vann det egentlig er snakk om. ca 10 sekunder med tåke ble til et par dråper vann.

 

Deretter prøvde jeg det grove luftfilteret på ca 25x25cm. Jeg brettet det på midten, og rullet det sammen til en tett plugg med lengde på ca 12cm. Denne slapp etterhvert gjennom tåke når jeg blåste.

 

Så prøvde jeg støvsugerposen. Jeg klippet den langs kanten så jeg bare fikk 1 lag med stoff. Jeg la stoffet midt ut over åpningen, dyttet det ned rundt 10cm, brettet resterende stoff over kanten og festet med strikk. Dermed ble det litt "opp-ned-kjegle" inni røret. Denne er hittil den beste metoden jeg har testet, jeg klarte ikke få noe tåke ut, alt bare samlet seg i bittesmå dråper på stoffet. Med andre ord akkurat slik jeg ønsker :)

 

Merk at jeg blåste inn gjennom en tynn slange, og vet ikke om luftmengden og trykket samsvarer med hva viften vil blåse i en mulig rigg som bruker dette opplegget. Jeg likte i alle fall hvordan støvsugerposen reagerte på tåken :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...