Gå til innhold

Ingeniørutdanning - jobbing med fornybar energi i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg går på studiespesialisering, realfagslinja, 2. året og jeg har veldig lyst å bli ingeniør. Først tenkte jeg på å gå på petroleumsteknologi på NTNU, men i løpet av de siste ukene har jeg begynt å ombestemme meg. Jeg ser på oljeindustrien som en industri som før eller senere kommer til å dø, mens den fornybare energien bare kommer til å bli større.

 

Har helst lyst å studere på NTNU eller utlandet, men ser også at UiA har ei linje for fornybar energi. Ellers har NTNU en femårig master som heter energi og miljø, men vet ikke om linja er for generell til å få jobb noen plass. Ellers har NTNU flere toårige masterstudier som Innovative Sustainable Energy Engineering, Sustainable Energy og Wind Energy. To av mastergradene krever da en bachelorgrad som mekanisk ingeniør, noe som man ikke kan ta i Norge. I så fall måtte jeg gått til utlandet for å studere, noe som kunne vært veldig gøy. Noen som vet noe om disse linjene? Noen som vet om flere linjer med fornybar energi?

 

Til slutt, er det et lite arbeidsmarked for ingeniører som vil gå inn i fornybar energi? Vannkraft er jo selfølgelig stort i Norge, men vet ikke hvordan arbeidsmarkedet for vindkraft er. Synes selv at vindkraft virker interessant. Likevel lurer jeg på om det er verdt å gamble på mulige ''ubrukelige'' studier.

 

Takk for alle svar.

Endret av Swifter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har helst lyst å studere på NTNU eller utlandet, men ser også at UiA har ei linje for fornybar energi. Ellers har NTNU en femårig master som heter energi og miljø, men vet ikke om linja er for generell til å få jobb noen plass. Ellers har NTNU flere toårige masterstudier som Innovative Sustainable Energy Engineering, Sustainable Energy og Wind Energy. To av mastergradene krever da en bachelorgrad som mekanisk ingeniør, noe som man ikke kan ta i Norge. I så fall måtte jeg gått til utlandet for å studere, noe som kunne vært veldig gøy. Noen som vet noe om disse linjene? Noen som vet om flere linjer med fornybar energi?

 

Til slutt, er det et lite arbeidsmarked for ingeniører som vil gå inn i fornybar energi? Vannkraft er jo selfølgelig stort i Norge, men vet ikke hvordan arbeidsmarkedet for vindkraft er. Synes selv at vindkraft virker interessant. Likevel lurer jeg på om det er verdt å gamble på mulige ''ubrukelige'' studier.

 

Takk for alle svar.

 

NTNU er det klart beste valget om du ønsker å gå i den retningen. Det finnes studier ved UIA, HIST og ved universitetet på Ås, men dette er (iallfall de to førstnevnte) stort sett samme type studier som energi og miljø ved NTNU, bare klart mindre prestisjefylt og med langt færre gode studenter.

 

Energi og miljø er definitivt ikke for generell til å få jobb noen plass. Valg av studieretning og spesialisering på de siste 2-3 årene av studiet kan brukes til å spesialisere seg innen et ganske snevert område om du ønsker. Eller du kan jobbe mer med overordnede spørsmål på makronivå. Grovt sett velger man studieretning enten mot elkraft, dvs produksjon, transport og bruk av elektrisk energi, eller mot varme og energiprosesser som går mot forbrenning, varme og kuldeteknikk, transport av gasser og væsker, osv. Mulighetene er mange.

 

Markedet kan være noe begrenset for denne type ingeniører da det for øyeblikket er lave strømpriser og ikke så stor interesse for utbygging av fornybar energi. Men det er alltid muligheter for de dyktige og dedikerte som virkelig vil ha seg en stilling innen denne bransjen. Og samtidig er studiet såpass allsidig at du også kan brukes i andre bransjer. Jeg er hatt stillingstilbud både rettet mot energieffektive bygg, mot subsea kraftforsyning og mot "vanlig jobb" innen elkraftbransjen med rådgivning innen elkraftteknikk mot nettselskaper, kraftselskaper, industri og jernbane. Så mulighetene er definitivt flere.

 

Ellers finnes det mekaniske ingeniørretninger i Norge. De heter noe så enkelt som maskiningeniør på høyskolene, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Trenger ikke gå miljørelaterte linjer viss du vil jobbe med fornybar energi i fremtiden. Du kan f.eks. utdanne deg innen kjemi og løse det store batteri regnestyket, vi trenger sårt bedre batteriteknologi. Eller du kan bli elektroingeniør og jobbe med utvikling av solcelleteknologi, eller utvikle innovative nyvinninger som elbil.

 

Som ingeniør er du først og fremst på skolen for å bevise at du har evnen til å tilegne deg kunnskap og tenke nytt. Du bruker ikke mye av selve fagstoffet du lærer, ut i jobben. NTNU er veldig teoretisk og (unødvendig?) tungt. Jeg verdsetter helst en pragmatisk ingeniør over de som kommer rett ut fra skolebenken med akademisk pretisje og null praktisk sans. Du finner nok andre universiteter og høgskoler i Norge som gir deg akkurat den kunskapen du trenger. Lengre ned i veien betyr hvilket universitet du tok graden din på null og niks for deg og jobberfaringen alt.

 

Må presisere at nå disser jeg ikke NTNU. Det er et godt valg det. Jeg bare setter spørsmålstegn ved holdningen din om "NTNU eller ingenting".

Lenke til kommentar

Maskin på NTNU gir deg vel mulighet til å jobbe som "mekanisk ingeniør"? Her er en link til studiet:

http://www.ntnu.no/studier/mtprod

 

Ellers kan du gå energi og miljø (elkraft) og bygg (og så peile inn på vannkraft). Sikkert flere andre linjer som passer og.

 

Ikke heng deg for mye opp i diverse ingeniørtitler, jeg vil tro at NTNU tilbyr ingeniørutdannelse innen de fleste tekniske fagfelt, og i hvertfall innen noe så stort og omfattende som fornybar energi.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...