Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z2


Anbefalte innlegg

Du mister jo også halve poenget med "Messenger" spør du meg, nemlig det å få en beskjed når noen faktisk forsøker å ta kontakt med deg. I dag så bruker jo folk Facebook Messenger som om det skulle være SMS, dessverre og da er det temmelig nytteløst om man ikke får opp varslingene mer eller mindre umiddelbart.

 

Hjelper fint lite om jeg åpner Facebook klokka 17:45 på bussen på vei hjem fra jobb for å finne ut at noen spurte om vi skulle spise lunsj sammen klokken 14:00.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pollingfrekvensen til facebook kan forøvrig settes ned for facebook appen, men ikke for messenger. I facebook appen bør man sette intervallet til "aldri" og heller åpne appen for å hente oppdateringer. Om messenger bruker mye strøm kan man alternativt avinstallere hele appen og heller bruke facebook appens meldingsfunksjon. Dog mister man muligheten for chat-heads.

 

Nå tvinges man forøvrig over til å måtte bruke Messenger appen til Facebook. I forrige uke var det stopp på min iPhone og jeg måtte pent laste ned Messenger, appen er forøvrig veldig bra! Men om den er like strømsugen som før må jeg nesten føle litt på fremover.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, jeg bare forklarte om muligheten. Chat-heads har blitt helt uunnværlig for min del, men så bruker ikke messenger-appen nevneverdig mye strøm på min telefon (S3) hvertfall.

 

Meh, fant også ut at jeg må vente til juni før 24-mnds bindingen hos telenor bedrift går ut. Da har jeg hvertfall god til til å bestemme meg om det blir Z2 eller ei :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk min hvite fra netonnet i går ettermiddag.

Så er det da slik at jeg ikke har vært androidbruker på noen (få) år.

Derfor blir det nok fremover en del spørsmål fra meg.

 

Når telefonen ligger i hvilemodus (svart skjerm). Er det da noen mulighet for å få den til å vise digital tid?

Eventuell app for dette?

 

Jeg ser ikke på tlf hele tiden og ønsker derfor mer varsling enn de lille glimtet fra tlf, når det har vært en hendelse (anrop, eller sms...etc)

Mener jeg en gang brukte noe som het "no led".

Andre forslag som tar seg av dette?

 

Jeg mener også at det i android fantes et sted, der man kunne se signalkvaliteten over et tidsrom?

Også batteriforbruk i det samme?

Men, det var kanskje bare i Samsung, som jeg hadde på den tiden?

 

Hva er forresten vitsen med 4k video?

Den ene maskinen jeg har prøvd å spille det av på ville ikke vita av det og slo seg av.

 

Takknemlig om noen androidbrukere har tips.

 

Edit:

Ellers så driver jeg å tester kamera for harde livet her.

Som jeg har sagt utallige ganger er dette 1 pr for meg.

Måler den opp mot min Nokia 808.

Foreløpig konklusjon er at den ikke er i nærheten en gang.

I så fall blir denne i mine hender kun et par dager.

Men vi får se.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Etter årevis som iPhone kunde, tok jeg en råsjans på å forhåndsbestille denne for nesten et par mnd'er siden, ser ikke ut til at det var så dumt. Nå må uke 19 bare komme!

 

Håper du forhåndsbestilte på NetOnNet. Der får du med deg wrist band til Sony gratis. Dette koster over 600,-

Så om du ikke har gjort det, så anbefaler jeg det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Folk som planlegger livet etter ukenummer burde vert klynket opp i nærmeste tre! Datoer er konkrete, ukenummer kun for lærere! Men, når så er sagt, Samsung sin kalender har alltid vist ukenummer automatisk hos meg.

Det er nok den generelle holdningen inntil man kommer ut i arbeidslivet.

Da vil du se at dette brukes mye og fungere fint som en tidsangivelse.

 

Nå har jeg vert i arbeidslivet lenger en flere her på forum har levd, ukenummer er fremdeles en ubrukelig og ulidelig upresis tidsangivelse. Spesielt om en jobber globalt.

Lenke til kommentar

 

 

Folk som planlegger livet etter ukenummer burde vert klynket opp i nærmeste tre! Datoer er konkrete, ukenummer kun for lærere! Men, når så er sagt, Samsung sin kalender har alltid vist ukenummer automatisk hos meg.

Det er nok den generelle holdningen inntil man kommer ut i arbeidslivet.

Da vil du se at dette brukes mye og fungere fint som en tidsangivelse.

 

Nå har jeg vert i arbeidslivet lenger en flere her på forum har levd, ukenummer er fremdeles en ubrukelig og ulidelig upresis tidsangivelse. Spesielt om en jobber globalt.

 

Helt off topic....

Men, dette er da rett og slett helt feil.

Ukenummer er veldig mye brukt internationalt.

Endret av cirka
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Folk som planlegger livet etter ukenummer burde vert klynket opp i nærmeste tre! Datoer er konkrete, ukenummer kun for lærere! Men, når så er sagt, Samsung sin kalender har alltid vist ukenummer automatisk hos meg.

Det er nok den generelle holdningen inntil man kommer ut i arbeidslivet.

Da vil du se at dette brukes mye og fungere fint som en tidsangivelse.

 

Nå har jeg vert i arbeidslivet lenger en flere her på forum har levd, ukenummer er fremdeles en ubrukelig og ulidelig upresis tidsangivelse. Spesielt om en jobber globalt.

 

Helt off topic....

Men, dette er da rett og slett helt feil.

Ukenummer er veldig mye brukt internationalt.

 

Ja, men av og til så stemmer de ikke over ens. Andre ganger så begynner de på forskjellig dag. Jippi... Datoer er like uansett.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at vi her på forumet skal poste både negativt og positivt angående produktene vi diskuterer, så....

Nå har jeg ganske intensivt testet Xperia Z2 i et par dager.

Jeg har en ca 2 år gammel Nokia 808 Pureview, som jeg har sammenlignet med, da jeg så inderlig har ønsket å få en tlf med android.

Samtidig er altså kameradelen det som er størst prioritet for meg.

Derfor har det gått mest på sammenligninger angående dette, mot min nåværende 808.

Z2 skulle jo være det ypperste hva gjelder kamera i mobil i dag.

 

Men først.

Det var litt underlig for meg å få en tlf med såpass stor skjerm. dette kunne jeg sikkert vent meg til.

Byggekvaliteten ser god ut, men tåler den et fall?

Min nokia har 3 ganger falt i betongen. 2 av gangene spratt deksel og batteri av, men tlf var fremdeles uskadd.

Ville Z2 vært det?

Jeg tviler litt.

Z2 var på grunn av formen og størrelsen, veldig mye dårligere å holde i ved fotografering/filming.

Jeg var også veldig misfornøyd med lydnivået på alarmer/ringetoner.

De var rett og slett umulig å stille høyt nok, til det jeg av og til må ha.

Skjermen var stor og fin, men (tro det eller ei). Nokia 808 var mye bedre og lettere å se på under solforhold.

E-postkontoer var helt greie å setter opp.

Navigering rundt i menyene går raskt og fint.

Og for all del. det var mye annet bra med telefonen (samtalelyd...etc)

 

Men, så til kameraet.

Er dette virkelig en "kamerakonge" i 2014?

For en gedigen skuffelse, for meg som tar bilder og filmer med Nokia 808.

I enkelte ting var faktisk konas Samsung S4 like bra, eller bedre også?

Jeg burde vel kanskje skjønt at det ikke er mulig å putte så mye teknikk inn på så liten plass.

Men konklusjonen min er at den ikke kommer opp mot 808. Den ligger faktisk veldig langt bak. Derfor har jeg brukt litt tid på å forsikre meg om at jeg ikke har gjort noe galt (ja, jeg har tatt av beskyttelsesplasten ((- :)

Jeg har filmet og tatt bilder både i autofunksjonen og i manuelle innstillinger.

Prøvd de forskjellige oppløsninger og motiveksempler.

Kroppet enkelte bilder i pc`n i etterkant og sammenlignet.

Fargene er av og til litt unaturlige. Litt for skarpe enkelte ganger i auto.

Vanskelig å få spesielt landskaper til å vises detaljrikt.

Det virker som det er noe med bildebehandlingen SW messig, som gjør dette?

808 (som er min ref) er mye mer naturtro.

I videofilming er bildene litt mer urolige i Z2 med tilsvarende oppløsning og kameraet har litt mer trøbbel for å fokusere, f eks under panorering.

Jeg så eksempelvideoen i Amobils test av Z2 og var ikke videre imponert, særlig med zoomingen der.

Og...

Her faller Z2 virkelig i gjennom i forhold til 808.

Så fort man bruker Zoom av betydning med kameraet, så vil jeg påstå at Z2 nærmest er helt ubrukelig!

Igjen i forhold til 808.

Bildene blir totalt ubrukelig og glorete.

Der jeg hadde Zoom med lite kvalitetstap med 808.

Det er en voldsom forskjell. Men, dette har jo med "pureview"funksjonen i 808 å gjøre da.

 

For meg....

Som altså prioriterer kamera. Ringer en del. SMS og litt e-post. Bitte litt sosiale medier. Og ikke så mye annet.

Så er konklusjonen, at telefonen går i retur på angreretten og jeg beholder min Nokia litt lenger.

 

Når det er sagt.

Telefonen kan sikkert være bra den, for personer med andre prioriteringer enn meg.

Men, kan man ikke da få bra nok androidtelefoner til 2-3 tusenlapper mindre.

jeg fant liksom ikke årsaken til at denne var så mye mer i forhold til konas S4, som eksempe

Lenke til kommentar

Jeg vurderer denne telefonen, men er skuffet over at den bare har 16GB internminne. Fra Android 4.4 kan ikke tredjepart-apps installeres på SD-kort og på HTC One som jeg har i dag bruker jeg nesten 10GB på apps. Og da har jeg ryddet vekk apper som jeg aldri bruker. I tillegg tar jo OSet plass så da er spørsmålet hvor mye ledig plass det egentlig er på Z2 når den er ny. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer denne telefonen, men er skuffet over at den bare har 16GB internminne. Fra Android 4.4 kan ikke tredjepart-apps installeres på SD-kort og på HTC One som jeg har i dag bruker jeg nesten 10GB på apps. Og da har jeg ryddet vekk apper som jeg aldri bruker. I tillegg tar jo OSet plass så da er spørsmålet hvor mye ledig plass det egentlig er på Z2 når den er ny. Noen som vet?

Jeg så på internminnet etter å ha tatt kun noen titalls bilder og da var det rundt 11 Gb, så vidt jeg husker det. Men, ikke ta mitt svar som fasit.

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer denne telefonen, men er skuffet over at den bare har 16GB internminne. Fra Android 4.4 kan ikke tredjepart-apps installeres på SD-kort og på HTC One som jeg har i dag bruker jeg nesten 10GB på apps. Og da har jeg ryddet vekk apper som jeg aldri bruker. I tillegg tar jo OSet plass så da er spørsmålet hvor mye ledig plass det egentlig er på Z2 når den er ny. Noen som vet?

Jeg så på internminnet etter å ha tatt kun noen titalls bilder og da var det rundt 11 Gb, så vidt jeg husker det. Men, ikke ta mitt svar som fasit.

 

Ok, det høres realistisk ut. Ikke så mye å gå på da i så fall. Litt avhengig av hvordan HTC One beregner total størrelse på apps. Data som tilhører apps vil jo kunne ligge på SD, så hvis de 10Gb jeg bruker på apps i dag inkluderer en del som kan ligge på minnekortet (f.eks. offline sanger i Spotify) ser det ikke like stygt ut.

Lenke til kommentar

Er også verdt å merke seg at du trenger ledig plass for å kunne motta og installere oppdateringer "Over-the-Air" så fyller du opp til randen så blir det fort et problem. For ikke å snakke om at NAND flash blir tregere og skal vel helst ha 10% ledig for optimal ytelse og vedlikehold, nå vet jeg ikke hvorvidt produsentene går inn aktivt å fryser ut 10% i utgangspunktet, det har vel ikke blitt en normal praksis enda. Systeminstallasjonen blir jo gjerne ikke mindre med tiden, og det meste som mellomlagres på minne i Android 4.4 og fremover går vel automatisk på internminne for optimal ytelse?

 

Vet ikke hvordan det er med apps som Spotify og WiMP, har disse muligheten til å lagre offlinefiler på eksternt minne eller lagres det automatisk som en del av appen og ergo må inn på internminne?

Lenke til kommentar

On Topic: Har prøvd Z1 og mitt største problem med den er at jeg synes den føles stor, klumpete og litt uhåndterlig. Akkurat som min Note 2. Men så er vel store telefoner kanskje ikke min kopp te likevel.

Når du ikke evner å prøve en stor telefon før du kjøper den, og så klage på størrelsen, er kanskje iphone det beste for deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...