Gå til innhold

Lønn som senior ingeniør?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Samboeren min har fått jobb som senior ingeniør på universitetet i Oslo.

Samboeren min er utendlandsk så hun har ikke så mye erfaring med hva lønnen er for en slik stilling.

Hun skal snart skrive kontrakt og jeg lurer på hvilket lønnsnivå hun bør sette lista? Hun kan vel forhandle lønn før hun signerer?

Hun ønsker minimum 500 000kr per år før skatt. Er dette realistisk eller ikke?

Noen ingeniører eller andre her som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Samboeren min har fått jobb som senior ingeniør på universitetet i Oslo.

Samboeren min er utendlandsk så hun har ikke så mye erfaring med hva lønnen er for en slik stilling.

Hun skal snart skrive kontrakt og jeg lurer på hvilket lønnsnivå hun bør sette lista? Hun kan vel forhandle lønn før hun signerer?

Hun ønsker minimum 500 000kr per år før skatt. Er dette realistisk eller ikke?

Noen ingeniører eller andre her som har tips?

 

Skal nevnes at hun har en phd og har 6 måneders erfaring som ingerniør. Jobben er statlig

Lenke til kommentar

Dette kommer selvsagt ann på hvor man er ansatt og med hvilket ansvar. kjenner selv to stykker med ingeniør utdannelse hvor den ene tjener 450 tusen i året (grunnlønn) og den andre tjener over 800 tusen i året (grunnlønn), dette pga langt mer erfaring og langt høyere ansvar. Begge er ansatt i samme bedrift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering. Hun har fått tilbud om en kontrakt med lønnstrinn 57. 490 000 kr.

Hun ønsker seg imidlertid en lønn på rundt 500 000kr eller litt mer.

Hvordan bør hun gå frem for størst mulig mulighet for en økning?

Altså noen bra måter å forhandle på?

Lenke til kommentar

Det er ikkje noke fasitsvar på dette. Men ho må eigentleg berre vise til sin kompetanse og deretter selge sine personlege evner på ein slik måte at ho får argumentert for lønnsauken.

 

Ho kan også vise til kva andre ingeniører tjener, og også kanskje vise til om det er vanskelig å rekruttere kopetent arbeidskraft eller ikkje.

 

 

 

Alternativt så kan ho forhandle fram at ho starter på denne årslønna no, men at ho skal ha så og så mykje meir når prøveperioden utløper (typisk om 6 mnd).

På den måten slepp arbeidsgiver å betale så mykje akkurat no, medan ho kan lettare argumente for ei lønnsauke på bakgrunn av det ho har prestert.

 

 

 

Vær også oppmerksom på at det er viktig å ikkje selge seg for dyrt, blir det for kostbart for arbeidsgiver og det finnes andre kompetente arbeidssøkere så kan det være at arbeidsgiver trekker tilbake jobbtilbudet. Men litt forhandlingsrom bruker det å være.

Lenke til kommentar

Svaret er vel ikke akkuart så vanskelig, hun er nødt til avslå tilbudet og kan med dette begrunne årsaken.

 

Det er VELDIG viktig å tenke på at dette kan smelle begge veier. I mitt tilfelle fikk jeg en lønnsøkning på 37 000 mer i året ved å gjøre dette, men jeg hadde jobb fra før så om dette hadde gått galt i mitt tilfelle hadde jeg ikke endt opp med å bli arbeidsledig. Personlig hadde jeg ikke klaget, 10 000 mer i året er ikke akkuart en stor sum. Hadde hun forventet 650K i året og fått tilbud på 490K så skjønner jeg at hun hadde blitt skuffet, men 10K er småpenger sammelignet med 490 000 kroner.

Endret av SD88
Lenke til kommentar

Et annet alternativ (hvis man er organisert) kan være å kontakte sin fagforening på UiO. HTA 2.3.8 sier om nyansettelser at: "De tillitsvalgte kan kreve å få drøfte lønnsplasseringen."

 

Ellers er ltr. 57 det laveste lønnstrinnet for stillingskoden Senioringeniør (1181) i Staten (i likhet med for 1109 Forsker II, en stilling som krever doktorgradskompetanse).

 

Det er dog verdt og merke seg at Senioringeniører ikke har noen automatisk lønnsmessig ansiennitetsprogresjon sånn at startlønnen (og forholdet til sjefen) i en gitt stilling kan bli avgjørende for lønnen (mer enn for eksempel i en Forsker II-stilling).

 

Man har et forhandlingsrom det første året etter HTA 2.3.8 ("Arbeidsgiver kan inntil 12 måneder etter tilsetting [...] vurdere arbeidstakerens lønnsplassering på ny innenfor stillingens lønnsalternativer."), og etter dette handler lønn i en slik stilling mye om å være sin egen verdi bevisst gjennom 2.3.4-mulighetene i HTA.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...