Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wifi vs internet adapter til strømnettet?


Anbefalte innlegg

Hei, har adsl ruter oppe i stua bak TVen og ønsker gamersetup nede på det ene soverommet.

Hvor det er stabil og god internettforbindelse som er det viktigste.

 

Noen som har noe formening om hva som vil være den beste løsningen?

 

Tenker å montere dedikert wifi-kort i pcen med antenne og eventuelt oppgradere ruteren til en med sterkere signal.

 

Eller prøve en slik ordning med adapter i stikkontakten oppe og nede.

 

Er et nytt hus så ønsker ikke legge opp åpen catkabel hele veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nett over strømnettet fungerer best om det er på samme kurs.

Nå må signalet mest sannsynlig inn i sikringboksen og finne rett kurs.

 

Hvis du har en bærbar pc kan du jo laste ned inSSIDer og gå ned mens du ser på signalet for å se sånn ca hvordan det ligger an.

Så spørs det jo hvilke spill du spiller og hvor kresen man er.

Hvilken router er det?

Lenke til kommentar

Ruteren er en Inteno dg301d-r1.
Får god signalstyrke på mobilen værtfall i det nevnte rommet. Og med et nettverks wifi kort med antenner, f.eks det fra Asus så blir jo sikkert signalet ganske bra.
Hadde et modem levert fra Telenor tidligere som var mye dårligere dekning på.
Skal se om jeg får lånt meg en bærbar og teste. Det finnes ikke noe tilsvarende å laste ned til android?

Vet ikke om slik adapter vil fungere heller? Har TN anlegg hjemme og det er snakk om 2 forskjellige kurser.
Vil det faktisk fungere om den ene adaptern er koblet til fase N og L1 mens den andre på N og L2 f.eks?

Er veldig kresen når det gjelder slikt ja, spiller en del raske spill som battlefield og dota2 hvor høy presisjon er viktig. Må derfor ha så lav ping og null packetloss som mulig :)

Takker for svar :)

 

 

 

 

 

 

EDIT: Lastet ned WiFi Overview på tlfonen (Helt ny Samsung S3 4G)

 

Uten at det sier meg så mye så fikk jeg hastighet på 72mbit/s

 

dBm 30-40 i samme rommet som ruteren står og 50-60 dBm nede på rommet hvor PCen blir plassert.
Dette er med overnevnte hardware.
Om jeg f.eks anskaffer denne: http://www.hardware.no/artikler/test-asus-rt-ac68u/155387/4

,så vil kansje forbindelsen bli ganske så god også til spilling?

Endret av KozeBamsen
Lenke til kommentar

Er ping og packetloss viktig så er det bare å handle Cat6 eller Cat5 kabel og begynne strekket først som sist.

Er det ikke så viktig så kan du titte på trådløse broer, men ikke bli overrasket over at pingen og pakketapet kan skyte i været enkelte ganger avhengig av andre trådløse enheter og naboer.

Lenke til kommentar

En rull Cat5e, et par rj45 plugger og en krympetang er nok beste valget her om du er ute etter stabiliet. Har brukt både trådløst nett og internet over strømnettet, og må si det var verdt å strekke kabel. Trådløsnettet ga veldig høy ping, og internet over strømnettet koblet seg tidvis ut noe som var veldig irriterende når man sitter å spiller eller streamer.

Lenke til kommentar

Homeplug-adaptere fra de siste årene av god kvalitet har som regel ikke noe problem med at man bruker stikkontakter på forskjellige kurser.

 

Jeg har vel 22-23 kurser (IT) i huset, så omtrent hvert et rom er på egen kurs (el.ing. som bygde huset i sin tid). Har brukt en drøss forskjellige homeplug-adaptere rundt om kring i huset og hastighetene varierer en del, men en del av de ratet for 500 Mbps kan i praksis levere mellom 50 og 120 Mbps mange steder i huset.

 

Det som kan bety mer er om det står noe på kursen som lager støy. Verst kan det bli om man har andre ting i samme stikkontakt. Kobler jeg min bærbare pc til andre stikket på en stikkontakt kan jeg f.eks. se et ytelsesfall fra 80 Mbps til 30 Mbps. Kobler jeg den bærbare til en kontakt på samme kurs, men noen meter unna ser det ikke ut til å bety spesielt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...