Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle egentlig selv gå til innkjøp av ny PC her i sommer, grunnet potensielt mye gaming i juli og august. AMD sin pressekonferanse i går både skuffet og begeistret. Skuffet over at alt fra R7 360 til R9 390X er rebrands av forrige generasjon fra 2013. Skuffet over at Fury og Fury X som blir basert på en ny serie GPU, ikke kommer ut før senere i sommer, og muligens kommer til å koste en del. Imidlertid svært begeistret for Radeon R9 Nano, et mini-kort basert på Fiji som visstnok skal yte bedre enn R9 390X, men ha svært lavt strømforbruk. Forhåpentligvis blir det et litt rimeligere kort også. 

 

amd-radeon-r9-nano_w_600.jpg

 

Så et lite innblikk i hva jeg har planer å få til i løpet av høsten isåfall for egen rigg.  :)

 

Kabinett: Eget design ( :ninja: ..!)

Hovedkort: Intel Z170 Mini-ITX

Prosessor: Intel Core i5 6600K

Skjermkort: AMD Radeon R9 Nano

SSD: 250 / 500 GB PCIe m.2

Minne: 16GB DDR4 LP (2x8GB)

Strømforsyning: Silverstone SX500-LG

Kjøling: AIO Closed Loop vannkjøling

Skjerm: 27-tommer 1440p IPS, Hz og FreeSync uspesifisert

 

Litt om designet og formålet:

 

199v49qjfaotcjpg.jpg

 

Her har en de ulike størrelsene for hovedkort som er mest brukt på markedet i dag. Mens Black Refinery og Capital Offense begge bruker Standard-ATX, bruker The Corporal den litt mindre Micro-ATX. Mitt spennende prosjekt er å bygge en rigg hvor alle komponentene avgrenser seg til og får plass på selve Mini-ITX kortet. 

 

Et par hovedkort har allerede blitt annonsert av Intels neste brikkesett Z170 for Skylake, deriblant AsRock sitt ITX-kort.

Asrock%20Z170%20Gaming-ITXac%20Mini%20IT

 

Viktige teknologier som er med her, er blant annet m.2-port med PCIe x4 ytelse, beregnet på SSDer som kan gi hastigheter på godt over 2000 mb/s for les, og over 1500 mb/s for skriv. Det sørger for enormt rask oppstart, og vil for meg spesielt være et nyttig verktøy for bilde- og videobehandling blant annet. Det er imidlertid ganske dyrt, så hvilken kapasitet det blir gjenstår å se. Ellers er også 802.11ac trådløst og USB 3.1 på plass, samt enkelt PCIe x16-port til skjermkort og 2x DDR4 minne.

 

Prosessoren blir trolig en i5 6600K. Jeg har stor tro på Skylake-plattformen, og ønsker en prosessor som slår kraftig i fra seg i spill og til redigering, samtidig som det er moderate krav til kjøling. Den blir akkompagnert av et AMD Radeon R9 Nano, som er to cm kortere enn hver symmetriske side av hovedkortet. Altså et skjermkort som ikke stikker ut forbi hovedkortet annet enn i bredden. Det skal yte bra nok til å dra de fleste spill på 2560 x 1440 oppløsning, og til nøds 1920 x 1080.

 

Til videoredigering spesielt ønsker jeg å få inn 16GB minne, som er en 4x oppgradering fra hva jeg har nå. I tillegg blir det naturlig å velge DDR4, for å slippe å bytte ut minne ved fremtidige oppgraderinger. 

 

Strømforsyningen er en litt artig sak. Den er bygget videre på prinsippet om SFX-størrelsen, som er vesentlig mindre enn en vanlig PSU. Silverstone har imidlertid gjort den litt bredere, slik at en akkurat får plass til en 120 mm vifte på enheten (se bilde). Det sørger for et mer behagelig støynivå og bedre kjøling. Enheten er fullt modulær og har ekstra korte kabler for å passe til små kabinetter.

 

 

silverstone-sfx-l-header.jpg

 

Jeg er egentlig mest glad i luftkjøling pågrunn av dens så og si uendelige levetid, og vurderte først Noctua NH-L9i som en ultra lavprofil kjøler. Imidlertid om strømforsyningen skal plasseres over kjøleren for å spare mest mulig plass, så mister kjøleren sine frie luftveier. Derfor vil jeg i stedet sørge for en alt-i-ett vannkjøler med en enkelt radiator og fleksible slanger som utveksler luft med kabinettveggen.

h90_hero_no_fan.png

 

Tilslutt må alt dette kobles opp imot en skjerm. Ideelt sett skulle jeg ha kjøpt noe slikt som Acer XB270HU med Freesync. IPS, 144Hz, 1440p er en drøm. Imidlertid bruker denne modellen G-Sync, og er i tillegg langt utenfor mitt budsjett. Et alternativ om ingen rimeligere konkurrenter dukker opp på markedet, kan være Dell U2515H til i underkant av 3K. 

 

Hva er så poenget med dette bygget? Det er først og fremst et konseptbygg spisset til egne behov. Det er ikke meningen at det skal gi mest mulig verdi for pengene, selv om bang for the buck også her er høyt prioritert. Den mest spennende biten blir kabinettet. Per nå er det ikke laget et kabinett som er kompakt nok for det jeg forestiller meg. Jeg ønsker å gå såpass minimalistisk, at det ikke engang er laget plass til en ekstra 2.5-tommer SSD. Optisk drev er utelukket, og hver komponent skal i prinsippet få ligge klistret inntil hver sin kabinettvegg og få frie luftveier. Bare kanskje blir det behov for en dedikert vifte i front for luftflyt. Komponentene vil også være stablet opp på hverandre, slik at høyden på radiatoren faktisk begrenser hvor lavt taket kan settes. På senere stadier blir det en avveiing om taket skal heves noe, for å gjøre plass til ekstra kabelrydding og eventuelt sette inn en større vifte i front. Her handler det om å kutte hjørner så mye som mulig, uten å gå for langt.  :lol:

 

Uten skjerm og kabinett er målet at bygget vil koste under 11,5k. Altså cirka en tusenlapp mer enn Black Refinery. Det er mye penger for min del, men forhåpentligvis et eventyr som er verdt det. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann, først og fremst takk for en fantastisk datamaskin. (Black Refinery)

 

Men siden dag en så har jeg hatt ett stort problem med skjermkortet, jeg får bluescreen og driverene slutter og virke hele tiden når jeg spiller CS:GO. Noe som har resultert i at jeg har måttet reinstalere ett annet windows (fra 7 til 8), oppdatert og endret alle mulige drivere, endret på asus gpu tweak og masse annet for og prøve og fikse det. Men absolutt ingenting fungerer, derfor skal jeg nå kontakte netonnet for og bytte skjermkortet mitt, forhåpentligvis med en annen modell siden jeg har funnet ut at dette er ett "vanlig" problem med  Asus Radeon R9 290X.

 

Derfor trenger jeg ett forslag eller to til ett nytt skjermkort, hvor hjelp mottas med stor takk. :)

Lenke til kommentar

Hei apekjeks! Det var dumt med skjermkortet. Om du må bytte hos NetOnNet, ville jeg anbefalt å ta en kikk på MSI GeForce GTX 970. Om du klarer å få pengene tilbake i stedet, har DustinHome akkurat nå et ganske godt tilbud på samme skjermkort med litt annen kjøleløsning her. :) Men uansett hva du gjør, så vent til i morgen. Da kommer nemlig neste generasjons AMD-kort i salg, altså R9 300-serien. Regner med at det også på det tidspunktet kommer tester, så da vil jeg bedre kunne fortelle deg hva det optimale kjøpet blir.  :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg kommer litt sent her nå!

 

Hei! Har sett at du har ganske stor peiling på mye av data, så jeg må bare lure på en ting. Kabinnettet du valgte ut til "Black Refinery".  Er det noe tess? Jeg leste at Fractal Design har brukt mye tid på og få det nye kabinetettet "R5 Black Pearl" Til og være: 

-Stille

-God "airflow" 

-Et godt kabinett til de fleste.

 

Men hva mener du om kabinettet? :) (Jeg skal kanskje gjøre noen "casemods" på kabinettet, som sette inn plexiglass på siden. ville du anbefalt det? :dremel: )

FDDefineR5logo.jpg

Lenke til kommentar

Hei, agentspoon,

 

Takk for en veldig god tråd og godt arbeid med dette.

 

Kan jeg spørre om man kan få stappa noe lignende ala black refinery inn i et mindre kabinett? Jeg hadde en gang (typ ti år siden) god peil på data, men nå er jeg usikker hvordan reglene er. Det er viktig for meg at pcen er stille. Og da mener jeg virkelig stille, nærmest lydløs, greit at det er litt lyd på load, men den skal være stille ellers. Om det ikke er for mye å be om, har du noen tips til mindre kabinetter og løsninger på det? Eller er de større kabinettene mer stille? 
 

Ellers ser jeg du setter opp AMD R9 290 istedenfor  GTX970, hvorfor det? 

 

Har også et spørsmål angående skjerm og skjermkort, er det vits i å gå for sånn Nvidia sync-sak eller free sync-støtte? Jeg spiller ikke noe særlig FPS, jeg spiller rts-spill på høyt nivå, men har aldri blitt plaget av treg skjerm. Det viktigste er at den er behagelig å se på og har gode farger. 

Endret av Krasfarensteinbu
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg du setter opp AMD R9 290 istedenfor  GTX970, hvorfor det? 

 

Unnskyld, men ser fremdeles ikke helt nytten i å ha en logg. :/ Når hardware blir faset ut av tråden, kommer den sjeldent tilbake igjen. Om det er for å holde orden på teknologiens utvikling, har man Wikipedia og slikt fritt tilgjengelig. 

This!  :tease: 

 

Han har satt opp R9 290 fordi det var på tilbud, noe det ikke er lenger (Agentspoon, bytte til et annet skjermkort? 970 for 2700 hos dustin). 

Siden du vil ha stille, ville jeg gått for 970 istedenfor 290x, vestenlig stor forskjell i hvor mye watt de to trekker (mer watt= mer varme = mer støy for å bli kvitt varmen ;) )

Lenke til kommentar

post-68466-0-63435600-1434739539_thumb.jpg
Mon tro om det er et par ting jeg kan ta vare på fra den gamle maskinen om jeg oppgraderer til Black Refinery/Capital Offense. DVD-drev og en 1TB HDD vil jeg tro går greit, men vil denne 800Watts strømforsyningen holde mål? 

Forresten, er det noen som klarer å se hvor lenge det tilbudet Dustin har på GTX 970 varer?

Venter i spenning på hvilket skjermkort som vil ende opp i lista på førstepost :)

Takk for flott guide, Agentspoon!

 

 

Endret av odalfe
Lenke til kommentar

Hvilke operativsystem burde jeg kjøpe, 64-bit windows 8.1 eller vanlig. Jeg har kjøpt inn deler til å  bygge Black Refinery (Er ikke akkurat en ekspert på dette.)

 

Hva er "vanlig"? Om en skal kjøpe Windows er det vel greit å kjøpe Windows 8.1 64-bit

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...