Gå til innhold

Problem med ram på MBP 13¨


Anbefalte innlegg

Hei! Har ein MacBook Pro 13¨ 2010 modell (7.1) som eg har kjøpt meir ram til. Etter å ha lest meg fram på diverse forum so kom eg fram til at modellen min skal støtte 16GB ram (2x8). Men kan sjå ut som eg ikkje har lest godt nok, for det kan virke som det kun vil virke med DDR3 1066Mhz og eg har kjøpt Corsiar DDR3 1333Mhz for mac.

 

Det sto 8GB ram i macen frå før av (2x4) på 1066Mhz og når eg bruker eine brikka på 8GB sammen med eine på 4GB sann at det blir 12GB so starter macen, og eg reknar med det er pga at biosen (EFI) stiller ned til hastigheita til den minste brikka. Når eg setter inn begge brikkene på 8GB so stopper macen etter at eg starter den. Loadinghjulet kommer opp, men so stopper det bere.

 

Er der noken måte å stille ned hastigheita manuelt på rambrikkene? Eller må eg bere bite i det sure eplet og innsjå at eg kun kan få 12GB ram (8+4) og eventuelt selge for å kjøpe nye brikker?

 

Satt også inn ein Samsung 840 EVO på 256GB som funker heilt perfekt, sjølv om eg ikkje får utnytta den heilt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke på Mac, men vanlige er jo at du kan gjøre det i UEFI.

 

Sjeket at begge brikkene funker med de mindre 4GB brikkene?

 

Det er systembussen multiplisert med en multiplier/forholdstall som gir minnefrekvensen, og den er derfor helt og holdent styrt av hovedkortet og dens programvare. Så jeg finner det svært rart at hovedkortet/prosessoren setter en multiplier den ikke støtter...

 

Det ville jeg klassifiseres som en alvorlig bug i så fall.

 

Det er i bunn og grunn minnekontrolleren på prosessoren som styrer tilgangstider og frekvenser, og vil holde seg innenfor de rammene den er satt å operere på.

 

Minnebrikkene sin jobb er da knapt å holde følge, og annet enn å oppgi hva den maks takler så er det ikke for mye den kan gjøre.

Lenke til kommentar

Har testet at begge brikkene fungerer med 4GB brikkene ja, so veit at begge brikkene fungerer som dei skal. Har lest litt meir på nettet og har vel egentlig komt fram til at problemet ligger i brikkesettet fra nVidia. Og det ser ut til at eg nesten bere må sende tilbake brikkene og få tilbake pengane og sjekke om eg finner rett type en anna plass.

Lenke til kommentar

Apple bruker EFI istedenfor UEFI som vi bruker på pc.

Har selv merket den tiden jeg har vært borti mac eller Apple maskinvare for å si det slik kan den være veldig kravstor på hva slags maskinvare som støttes. Bare det å bytte ram kan få viften til å gå 100% konstans. Heldigvis har dette blitt bedre i haswell etter hva jeg har lest og erfart.

 

God mulig vi kan kalle dette for Bug eller dårlig utvikling fra apple sin side.

Vet ikke om det kan løse seg ved å oppdatere EFI\SMC i noen tilfeller kan det hjelpe. Men normaltsett pleier de oppdateringene og dukke opp sammen med andre oppdateringer for OSX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...