Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Macbook pro 15.4 i stedet for ny pc, hva bør jeg gå for?


Anbefalte innlegg

 

MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.)

 

Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill.

 

Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper:

* 17" - vil du ha det?

* Lavere oppløsning.

* Kanskje mer viftestøy

 

En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra

 

Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra

Det finnes snarveier for å få til alle disse tastene du mangler :-) Inkludert Delete! Det involverer som regel fn-tasten med f.eks. piltastene og f.eks. backspace.

 

Å bruke FN tastene i tillegg virker merkelig, hvorfor kan de ikke ha lik taste layout som pc'ene, er det en grunn for at Apple valgte å ikke ha Delete knapp etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Msi sin pc er nesten brutalt mye bedre enn macen og den er billigere. Har mer funksjoner og støtter mye mer aplikasjoner og har hestekreftene til å kjøre den. Skjermen er også en hel verden bedre.

 

Skal du spille og slikt så er msi sin bedre på alle måter og windows 8 med ssd er ikke tregere enn OS X over tid eller til å begynne med. Faktisk er windows 8 veldig kjapt med ssd.

Lenke til kommentar

Det finnes snarveier for å få til alle disse tastene du mangler :-) Inkludert Delete! Det involverer som regel fn-tasten med f.eks. piltastene og f.eks. backspace.

Jeg vet det, men det blir ikke det samme. F.eks. gjør shift at man markerer, og ctrl+home går til starten av dokumentet. Ctrl+shift+home markerer dermed til starten av dokumentet. Når man må legge på FN-tasten får man totalt fire taster (fn+ctrl+shift+pil venstre) og det synes jeg det blir hakket for drøyt - spesielt med tanke på at tastaturet mangler en høyre ctrl-tast.

 

Ctrl+Delete sletter det neste ordet. På PC gjør jeg dette med en hånd - høyre. På Mac må jeg til med venstre for å nå FN og venstre ctrl fordi høyre mangler. Ikke vet jeg om slike kombinasjoner funker på mac heller, jeg har sett folk klagd over at de ikke funker riktig i alle programmer.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Til trådstarter: Til ditt bruk ville jeg vurdert å se på litt andre ting enn kun reine specs. F.eks ergonomi, støy, touchpad, tastaturlayout, varmeutvikling, etc. Når det er dette du har mest igjen for i nesten alle bruksområder. Den MSI PC-en får jeg nesten vondt i ryggen av bare å se på. Men det er klart, skal du spille spill, så skaper du bare problemer for deg selv med en Mac, med mindre spillet du skal spille er utgitt til OSX.

 

Og hvis du bekymrer deg for nettverket. Jeg sitter kun på trådløst, og jobber med bilderedigering mot en NAS, og det funker glimrende. 100Mbit ut mot nettet med minimalt med lag (15ms) så har jeg ingen problemer med å kvitte meg med kabelen.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Til ditt bruk ville jeg vurdert å se på litt andre ting enn kun reine specs. F.eks ergonomi, støy, touchpad, tastaturlayout, varmeutvikling, etc. Når det er dette du har mest igjen for i nesten alle bruksområder. Den MSI PC-en får jeg nesten vondt i ryggen av bare å se på. Men det er klart, skal du spille spill, så skaper du bare problemer for deg selv med en Mac, med mindre spillet du skal spille er utgitt til OSX.

 

Og hvis du bekymrer deg for nettverket. Jeg sitter kun på trådløst, og jobber med bilderedigering mot en NAS, og det funker glimrende. 100Mbit ut mot nettet med minimalt med lag (15ms) så har jeg ingen problemer med å kvitte meg med kabelen.

 

Tastatur layout er omtrent lik det som jeg har idag, og dermed blir overgangen ikke noe problem.

Når det gjelder varmeutvikling etc, så ser jeg ikke at det skal bli noe problem, annet enn ved spilling (noe jeg gjør veldig sjeldent, men eldste gutt vil nok spille litt). Ved vanlig bruk så brukes ikke Nvidia kortet, men Intel grafikk kortet, og slik vil det også være på Macbook pro. Og de spillene jeg skal spille er på OSX også, så det ville ikke vært noe problem.

 

Grunnen til at jeg bruker kabel på nettverk er at jeg føler og merker at hastigheten mot min NAS, er mye bedre med kabel enn trådløst. Samt at selv om de teoretiske hastighetene på wifi er bra, så fungerer det sjeldent slik i praksis, og jeg har en bra router.

 

Det som jeg også sliter litt med er hvordan skal jeg kunne bytte harddisk o.l dersom den skulle ta kvelden på en Macbook? Og det at minne er loddet fast er ikke akkurat en fordel. På MSI'en er det mulighet for å sette inn 2 ekstra mSATA noe som gjør at man kan sette inn mer SSD etterhvert som behovet øker, eller man ønsker å bruke mer penger på dette.

Endret av ICS-FD
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er om du må ha bærbar. Angående støy og ergonomi og pris får man mer valuta for pengene med en stasjonær. Mini-ITX kabinetter er ganske små.

 

Stasjonær er uaktuelt, da jeg har en som jeg ikke bruker, og ikke har plass til. Jeg ønsker å ha bærbar maskin som kan tas vekk når jeg får besøk, pga den står på spisebordet.

Og så kan jeg også ta med maskinen på ferie.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv.

 

Høres ikke helt ut som om du vil bli 100% fornøyd med Mac. Med tanke på ditt bruksmønster, så er det ganske mye penger å legge i en bærbar PC. Dersom du vet at du kommer til å spille en del, så er det ikke dumt å gå for den MSIen. Den er stor da, tar vesentlig mer plass og er ikke nærheten så pen å se til som Macen.

 

Dersom du kjøper en ny router med det samme, så får du 802.11AC som gir deg gode hastigheter via trådløst nett. Det er veldig praktisk med tanke på å slippe kabler. Retinaen har ganske sikkert vesentlig bedre batterilevetid også og bruker veldig lite batteri når man bruker den til video eller til lesing/skriving av tekst.

 

Går også an å vurdere en iMac dersom du uansett vil ha en større skjerm og numpad. Da får du også ethernet port. Klart, da vil ikke maskinen være bærbar og du må betale ekstra for å få USB-tastatur med numpad på.

 

Det er forøvrig HDMI-port på alle Retina MacBook Proene, så behøver ingen overgang for å koble den på TV.

Det er feil. Kjøper du iMac kan du velge mellom trådløst tastatur uten numpad eller kablet med numpad.

 

Dersom du kjøper fra Apple ja. Dersom du kjøper i butikk er du avhengig av at de har den aktuelle modellen på lager.

 

Tastatur har alle Apple Premium Resellers inne, både trådlaust og med USB.

 

 

MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.)

 

Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill.

 

Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper:

* 17" - vil du ha det?

* Lavere oppløsning.

* Kanskje mer viftestøy

 

En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra

 

Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra

 

Den MSI med 15.6" WQHD+ virker til å være bra, man får mye hardware for pengene.

Den ser på langt nær så fin som Apple sin Macbook, men design er ikke viktig for meg.

Kanskje blir det MSI pc i stedet for Mac. Føler det er en del ting med Mac som mangler, samt at kona er vandt til å bruke Windows. Hun liker ikke tanken med å gå over til Mac.

 

 

For meg er fordelen med Apple maskiner ikkje nødvendigvis designen men byggekvaliteten. Touchpaden er milevis framfor konkurrentane, maskina er solid, skjermen gir ein deilig motstand og knirkar ikkje når du åpner den.

 

Til trådstarter: Til ditt bruk ville jeg vurdert å se på litt andre ting enn kun reine specs. F.eks ergonomi, støy, touchpad, tastaturlayout, varmeutvikling, etc. Når det er dette du har mest igjen for i nesten alle bruksområder. Den MSI PC-en får jeg nesten vondt i ryggen av bare å se på. Men det er klart, skal du spille spill, så skaper du bare problemer for deg selv med en Mac, med mindre spillet du skal spille er utgitt til OSX.

 

Og hvis du bekymrer deg for nettverket. Jeg sitter kun på trådløst, og jobber med bilderedigering mot en NAS, og det funker glimrende. 100Mbit ut mot nettet med minimalt med lag (15ms) så har jeg ingen problemer med å kvitte meg med kabelen.

 

Tastatur layout er omtrent lik det som jeg har idag, og dermed blir overgangen ikke noe problem.

Når det gjelder varmeutvikling etc, så ser jeg ikke at det skal bli noe problem, annet enn ved spilling (noe jeg gjør veldig sjeldent, men eldste gutt vil nok spille litt). Ved vanlig bruk så brukes ikke Nvidia kortet, men Intel grafikk kortet, og slik vil det også være på Macbook pro. Og de spillene jeg skal spille er på OSX også, så det ville ikke vært noe problem.

 

Grunnen til at jeg bruker kabel på nettverk er at jeg føler og merker at hastigheten mot min NAS, er mye bedre med kabel enn trådløst. Samt at selv om de teoretiske hastighetene på wifi er bra, så fungerer det sjeldent slik i praksis, og jeg har en bra router.

 

Det som jeg også sliter litt med er hvordan skal jeg kunne bytte harddisk o.l dersom den skulle ta kvelden på en Macbook? Og det at minne er loddet fast er ikke akkurat en fordel. På MSI'en er det mulighet for å sette inn 2 ekstra mSATA noe som gjør at man kan sette inn mer SSD etterhvert som behovet øker, eller man ønsker å bruke mer penger på dette.

 

Macen du linker til har 512GB SSD, det burde holde i massevis om du jobber med bilder mot NAS/Ekstern lagring. Eg har 256GB på min MacBook Pro og det er meir enn nok til mitt bruk med OSX/Win 7 dual boot. Har ein god del applikasjoner og spel, bilde og videobiblioteket har eg lagra eksternt. Å jobbe med bildefiler og video over thunderbolt-disker er ein fryd.

Lenke til kommentar

 

 

 

De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv.

 

Høres ikke helt ut som om du vil bli 100% fornøyd med Mac. Med tanke på ditt bruksmønster, så er det ganske mye penger å legge i en bærbar PC. Dersom du vet at du kommer til å spille en del, så er det ikke dumt å gå for den MSIen. Den er stor da, tar vesentlig mer plass og er ikke nærheten så pen å se til som Macen.

 

Dersom du kjøper en ny router med det samme, så får du 802.11AC som gir deg gode hastigheter via trådløst nett. Det er veldig praktisk med tanke på å slippe kabler. Retinaen har ganske sikkert vesentlig bedre batterilevetid også og bruker veldig lite batteri når man bruker den til video eller til lesing/skriving av tekst.

 

Går også an å vurdere en iMac dersom du uansett vil ha en større skjerm og numpad. Da får du også ethernet port. Klart, da vil ikke maskinen være bærbar og du må betale ekstra for å få USB-tastatur med numpad på.

 

Det er forøvrig HDMI-port på alle Retina MacBook Proene, så behøver ingen overgang for å koble den på TV.

Det er feil. Kjøper du iMac kan du velge mellom trådløst tastatur uten numpad eller kablet med numpad.

 

Dersom du kjøper fra Apple ja. Dersom du kjøper i butikk er du avhengig av at de har den aktuelle modellen på lager.

 

Tastatur har alle Apple Premium Resellers inne, både trådlaust og med USB.

 

 

MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.)

 

Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill.

 

Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper:

* 17" - vil du ha det?

* Lavere oppløsning.

* Kanskje mer viftestøy

 

En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra

 

Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra

 

Den MSI med 15.6" WQHD+ virker til å være bra, man får mye hardware for pengene.

Den ser på langt nær så fin som Apple sin Macbook, men design er ikke viktig for meg.

Kanskje blir det MSI pc i stedet for Mac. Føler det er en del ting med Mac som mangler, samt at kona er vandt til å bruke Windows. Hun liker ikke tanken med å gå over til Mac.

 

 

For meg er fordelen med Apple maskiner ikkje nødvendigvis designen men byggekvaliteten. Touchpaden er milevis framfor konkurrentane, maskina er solid, skjermen gir ein deilig motstand og knirkar ikkje når du åpner den.

 

Til trådstarter: Til ditt bruk ville jeg vurdert å se på litt andre ting enn kun reine specs. F.eks ergonomi, støy, touchpad, tastaturlayout, varmeutvikling, etc. Når det er dette du har mest igjen for i nesten alle bruksområder. Den MSI PC-en får jeg nesten vondt i ryggen av bare å se på. Men det er klart, skal du spille spill, så skaper du bare problemer for deg selv med en Mac, med mindre spillet du skal spille er utgitt til OSX.

 

Og hvis du bekymrer deg for nettverket. Jeg sitter kun på trådløst, og jobber med bilderedigering mot en NAS, og det funker glimrende. 100Mbit ut mot nettet med minimalt med lag (15ms) så har jeg ingen problemer med å kvitte meg med kabelen.

 

Tastatur layout er omtrent lik det som jeg har idag, og dermed blir overgangen ikke noe problem.

Når det gjelder varmeutvikling etc, så ser jeg ikke at det skal bli noe problem, annet enn ved spilling (noe jeg gjør veldig sjeldent, men eldste gutt vil nok spille litt). Ved vanlig bruk så brukes ikke Nvidia kortet, men Intel grafikk kortet, og slik vil det også være på Macbook pro. Og de spillene jeg skal spille er på OSX også, så det ville ikke vært noe problem.

 

Grunnen til at jeg bruker kabel på nettverk er at jeg føler og merker at hastigheten mot min NAS, er mye bedre med kabel enn trådløst. Samt at selv om de teoretiske hastighetene på wifi er bra, så fungerer det sjeldent slik i praksis, og jeg har en bra router.

 

Det som jeg også sliter litt med er hvordan skal jeg kunne bytte harddisk o.l dersom den skulle ta kvelden på en Macbook? Og det at minne er loddet fast er ikke akkurat en fordel. På MSI'en er det mulighet for å sette inn 2 ekstra mSATA noe som gjør at man kan sette inn mer SSD etterhvert som behovet øker, eller man ønsker å bruke mer penger på dette.

 

Macen du linker til har 512GB SSD, det burde holde i massevis om du jobber med bilder mot NAS/Ekstern lagring. Eg har 256GB på min MacBook Pro og det er meir enn nok til mitt bruk med OSX/Win 7 dual boot. Har ein god del applikasjoner og spel, bilde og videobiblioteket har eg lagra eksternt. Å jobbe med bildefiler og video over thunderbolt-disker er ein fryd.

 

 

Jeg bruker aldri touchpad, så hvor god eller dårlig den er på en pc/mac spiller det liten rolle, da jeg alltid bruker ekstern mus.

 

Min bekymring på Mac'en er hvorfor gir bare Apple 12 måneder garanti dersom maskinen er så bra som folk sier. Ja jeg vet at man har 2år i Norge selv om Apple sier 1år.

 

Jeg jobber ikke alltid direkte mot NAS, så ja 512 SSD på Mac'en er bra, men på MSI er det 128 SSD, men med mulighet for å sette inn 2 mSATA. Det er mye bedre utvidelses muligheter på MSI.

Lenke til kommentar

 

Min bekymring på Mac'en er hvorfor gir bare Apple 12 måneder garanti dersom maskinen er så bra som folk sier. Ja jeg vet at man har 2år i Norge selv om Apple sier 1år.

 

Jeg jobber ikke alltid direkte mot NAS, så ja 512 SSD på Mac'en er bra, men på MSI er det 128 SSD, men med mulighet for å sette inn 2 mSATA. Det er mye bedre utvidelses muligheter på MSI.

 

Produsentene kan gi så lang, eller kort garanti-tid som de ønsker. Reklamasjonsretten derimot er lovfestet og for en laptop som er beregnet til å vare i vesentlig mer enn 2år, er det 5 års reklamasjonsrett.

 

Hvilket operativsystem bruker du i dag? Hvis det er windows 7, så kommer du til å irritere deg over både windows 8 og osx. Windows 8 er nok spesielt irriterende hvis du ikke bruker keyboard-shortcuts fra før av.

 

Mac-en sin 16:10 skjerm er noe du kommer til å legge positivt merke til. 16:9 passer til film, og kanskje til spill, men lite annet. OSX har også mye bedre støtte for høy oppløsning enn det Windows har. I OSX, så vil skjermen oppføre seg som en 1440x900 skjerm for applikasjoner uten støtte, mens i Windows, så er det ikke godt å si hva du ender opp med. Det er rimelig sannsynlig at du får en bitteliten applikasjon, eller noe blurry drit.

 

Uten å vite noe mer om skjermen på MSI-en, så vil jeg gå ut i fra at Mac-skjermen er bedre når det kommer til kontrast/fargegjengivelse.

 

Jeg har forresten windows på alle PC-ene mine, men det spiller mindre og mindre rolle hva slags OS man kjører. Med mindre man er glad i å spille da. Hvis spill er en prioritet hadde jeg gått for en windows-pc. Hvis penger spiller noen rolle, så er det også et godt valg. Hvis du stort sett kommer til å surfe og dille med videoredigering, setter pris på et gjennomtenkt OS, god byggekvalitet og gode tekniske løsninger gå for Mac-en.

Lenke til kommentar

 

 

Min bekymring på Mac'en er hvorfor gir bare Apple 12 måneder garanti dersom maskinen er så bra som folk sier. Ja jeg vet at man har 2år i Norge selv om Apple sier 1år.

 

Jeg jobber ikke alltid direkte mot NAS, så ja 512 SSD på Mac'en er bra, men på MSI er det 128 SSD, men med mulighet for å sette inn 2 mSATA. Det er mye bedre utvidelses muligheter på MSI.

 

Produsentene kan gi så lang, eller kort garanti-tid som de ønsker. Reklamasjonsretten derimot er lovfestet og for en laptop som er beregnet til å vare i vesentlig mer enn 2år, er det 5 års reklamasjonsrett.

 

Hvilket operativsystem bruker du i dag? Hvis det er windows 7, så kommer du til å irritere deg over både windows 8 og osx. Windows 8 er nok spesielt irriterende hvis du ikke bruker keyboard-shortcuts fra før av.

 

Mac-en sin 16:10 skjerm er noe du kommer til å legge positivt merke til. 16:9 passer til film, og kanskje til spill, men lite annet. OSX har også mye bedre støtte for høy oppløsning enn det Windows har. I OSX, så vil skjermen oppføre seg som en 1440x900 skjerm for applikasjoner uten støtte, mens i Windows, så er det ikke godt å si hva du ender opp med. Det er rimelig sannsynlig at du får en bitteliten applikasjon, eller noe blurry drit.

 

Uten å vite noe mer om skjermen på MSI-en, så vil jeg gå ut i fra at Mac-skjermen er bedre når det kommer til kontrast/fargegjengivelse.

 

Jeg har forresten windows på alle PC-ene mine, men det spiller mindre og mindre rolle hva slags OS man kjører. Med mindre man er glad i å spille da. Hvis spill er en prioritet hadde jeg gått for en windows-pc. Hvis penger spiller noen rolle, så er det også et godt valg. Hvis du stort sett kommer til å surfe og dille med videoredigering, setter pris på et gjennomtenkt OS, god byggekvalitet og gode tekniske løsninger gå for Mac-en.

Det er mye tenke over når jeg skal velge, så det er greit få info fra forskjellige personer. Jeg skulle hatt begge maskiner på prøve, da hadde det vært lettere å velge.

 

Jeg er sikker på at skjermen på Mac'en er bra, er noe usikker på hvilken kvalitet MSI har på sin 3k skjerm.

 

Hvordan er det med bleeding på disse retina skjermene?

 

Pr. idag har jeg Windows 8.1, og det er uten tvil den beste Windows versjonen jeg har vært borti. Jeg har hatt det siden det ble lansert her i Norge, og har aldri opplevd at det har krasjet. Men det krever omstart hele tiden og det plager meg.

Endret av ICS-FD
Lenke til kommentar

Rent personlig ville jeg ha valgt MSI PC'en som er langt kraftigere utstyrt til lavere pris. Byggekvaliteten skal være god, tastatur og touchpad likeså. Skjermen er ikke like god som Retina, men godt over gjennomsnitt. Her er et par tester av samme serie http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/laptops-and-netbooks/msi-gs70-stealth-1184907/review

http://tbreak.ae/reviews/msi-gs70-stealth-review

 

Maskinen du har linket til har nyere og kraftigere skjermkort, samt 2x128GB SSD i RAID 0 = 256GB + 1TB HDD. En kraftpakke av en bærbar.

Lenke til kommentar

OSX har også mye bedre støtte for høy oppløsning enn det Windows har. I OSX, så vil skjermen oppføre seg som en 1440x900 skjerm for applikasjoner uten støtte, mens i Windows, så er det ikke godt å si hva du ender opp med. Det er rimelig sannsynlig at du får en bitteliten applikasjon, eller noe blurry drit.

Dette skal ikke være noe problem på windows 7 og høyere. Man kan stille inn per program om det skal skaleres opp eller ikke. Det skal ikke bli mer blurry på Windows enn mac, hvis man bare setter skalering til det dobbelte (som er det mac bruker). Det er klart, setter du skalering til 192% ender du opp med noe stygt.

 

Egentlig ser jeg ikke hvorfor du vurderer Mac hvis du er fornøyd med Windows. Eneste grunnen til Mac er hvis du vil ha OS X.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til Mac er hvis du vil ha OS X.

Nei, hardwaren er også god grunn til å velge Mac.

Det er beskrevet tidligere i tråden hvordan TouchPad, tastatur-layout, byggekvalitet, skjerm, osv. ofte er bedre på Mac enn mange av konkurrentene.

Men mye er jo smak og behag.

Jeg trives godt med Mac-tastaturet, og har aldri savnet nummertaster til høyre for bokstavene.

Det holder med ett sett med tall på bærbare.

Delete savner jeg heller ikke.

Egne volum-taster som fungerer uten å holde nede Ctrl eller shift er meget praktisk i hverdagen.

TouchPaden er fantastisk.

Men hvis trådstarter uansett bruker datamus, er kvalitet på TouchPad irrelevant.

 

Jeg bruker nesten BARE touchpad, så for meg er Mac´ens overlegne ergometri meget viktig.

Jeg har en gammal 13" Macbook Pro som jeg bruker hele tiden som eneste PC.

 

Det er feil å påstå at OSX er eneste grunn til å velge Mac.

Linus Torvalds kjører faktisk Linux på MacBook Air. Det er god hardware.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nei, hardwaren er også god grunn til å velge Mac.

Det er beskrevet tidligere i tråden hvordan TouchPad, tastatur-layout, byggekvalitet, skjerm, osv. er bedre på Mac enn konkurrentene.

Da er vi uenige. Innmaten i en mac er stort sett det samme som en PC, så da kan den heller ikke være "bedre". Den samme prosessoren blir ikke bedre av at den er inni en mac.

 

Som sagt, det mangler knapper på tastaturet. Dette er ikke en fordel. Volumknapper får man da også på PC, så det er ikke noe argument. Jeg har både volum opp og ned, play/pause, stopp, neste track og forrige track uten å måtte holde inne noe som helst.

 

TouchPad på macbook pro har jeg prøvd, og den skuffet stort. Overflaten ga ikke god glid. Ikke var den særlig presis heller. Så det at denne er fantastisk, det kan jeg ikke fatte og begripe på noen som helst måte. Kanskje de har oppgradert den siden den gang, men folk sa den var fantastisk da også.

 

Det er feil å påstå at OSX er eneste grunn til å velge Mac.

Linus Torvalds kjører faktisk Linux på MacBook Air. Det er good hardware.

Macbook Air har en fordel i at den er lett, det skal jeg gå med på. Men jeg refererte til vanlig macbook pro. Uansett synes jeg Torvalds er en tosk, så det er et dårlig argument. :p Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Nei, hardwaren er også god grunn til å velge Mac.

Det er beskrevet tidligere i tråden hvordan TouchPad, tastatur-layout, byggekvalitet, skjerm, osv. er bedre på Mac enn konkurrentene.

Da er vi uenige. Innmaten i en mac er stort sett det samme som en PC, så da kan den heller ikke være "bedre". Den samme prosessoren blir ikke bedre av at den er inni en mac.

 

Du sammenlikner prosessorer. Men det var ikke det jeg mente når jeg sa at hardware er bedre.

Sammenlikner du samme prosessor og RAM vil en billig Acer gi deg mer ytelse for pengene.

Men den Aceren er plast, og har sannsynligvis en dårlig og bråkete kjøleløsning.

Mac har god design, og da mener jeg ikke bare at den er estetisk.

Den oppleves solid og gjennomtenkt.

 

Hvordan du opplever touchpaden på Mac som dårlig virker uforståelig. Jeg har testet konkurrerende laptoper som imiterer Macens design, og deres touchpader var en skuffelse. Og de knøttsmå touchpadene som er vanlig på billigere maskiner er i hvert fall ikke noe bedre.

Det er herlig å kunne "tappe" med fingeren, i stedet for å lete etter musetasten.

Du kan stille på følsomhet og slikt under Innstillinger.

Apple sin løsning er for meg den mest ergonomiske og behagelige.

 

Tastaturet på Macen min mangler ingen knapper. Jeg har aldri savnet de knappene jeg "mangler".

Mulig jeg ville savnet dem hvis jeg var programmerer, eller kjørte Windows på Macen, men i OSX er hardware og software integrert så jeg aldri savner noen knapper.

I Windows må jeg vel lære nye tastaturkombinasjoner om jeg virkelig trenger Delete-tast og slikt som Mac "mangler".

Jeg trenger ikke Alt Gr for å lage krøllalfa, den har egen tast rett til høyre for Æ.

 

Smak og behag. For meg er dette grunn nok til å velge Mac neste gang også. Egne volumknapper er mye oftere brukt enn numpad på en 13" laptop.

Jeg krever ikke at alle er enig. Men jeg synes Apple tar mange riktige design-valg som passer bra til mitt bruk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den oppleves solid og gjennomtenkt.

Det finnes knapt noe mindre gjennomtenkt enn å bare ha 2 usb-porter. 1 til mus. 1 til tegnebrett. 1 til ekstern harddisk. 1 til opplading av mp3-spiller. 1 til kamera. Det var 5 allerede.

 

Det er herlig å kunne "tappe" med fingeren, i stedet for å lete etter musetasten.

De kan man da vitterlig på alle touchpader. For ikke å snakke om "tap and drag": om man skal dra noe tapper man en gang, og så raskt etterpå kan man dra det(f.eks. en fil som skal flyttes) som er under pekeren. Skal funke både på pc og mac.

Men størrelsen på touchpaden på mac er bra.

 

Du kan stille på følsomhet og slikt under Innstillinger.

Hjelper ikke når selve materialet i touchpaden er klissete sånn at fingeren ikke glir.

 

Smak og behag. For meg er dette grunn nok til å velge Mac neste gang også. Egne volumknapper er mye oftere brukt enn numpad på en 13" laptop.

Numpad er ikke vanlig på 13", den er grei. TS vil uansett ha noe større. Men argumentet med at mac har volumknapper istedenfor numpad er rimelig tynt når man kan kjøpe en pc med begge deler.

 

Dette med byggekvalitet har jeg aldri skjønt meg helt på. En plastmaskin går ikke i stykker hvis man ikke behandler den direkte dårlig. Jeg har sett fler maltrakterte macer en pcer, så enten er macbrukere eksepsjonelt skjødesløse, eller så er ikke byggekvaliteten så god som de skal ha det til.

 

Du lister opp noen gode fordeler med mac. Men min erfaring er at man får de noen av de samme fordelene med en ok PC, pluss mange flere.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Annet enn Internett, hva skal du bruke den til?

 

bilde/video redigering, samt spille litt bil simulator spill som iRacing... flysim osv...

Nesten et hvert operativsystem kan duge for deg. OSX er bare unødvendig bruk av pengene med tanke på at du må ha en Mac for å bruke det, og en Mac er så overpriset til de grader. Kjøp en PC og bruk standard Windows, eller (om du vil og har 20 minutter til overs for å installere) skaff deg en PC uten operativsystem på, også installerer du GNU/Linux på den, så sparer du noen ekstra hundrelapper.

 

For all del, bestem selv, men for meg virker det bare som om OSX eller Mac generelt er unødvendig for deg. Hvis du ikke vil bruke tid på å installere og lære deg noe nytt (som det virker som om du vil, siden du er villig til å bytte fra PC til Mac) bruker du Windows, men vil du ha et gratis, fri system med gratis, frie programmer, og har tid til å installere det, bytter du til GNU/Linux. Eventuelt kan du kjøpe fra en forhandler som har det ferdiginstallert, så slipper du den delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...