Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Macbook pro 15.4 i stedet for ny pc, hva bør jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antall USB-porter på Macbook er idiotisk, helt enig.

Særlig hvis du er en av dem som trenger USB til mus. (Blåtann-mus bruker ikke opp en USB-port)

Ikke ofte jeg trenger mer enn 2 USB-porter, men det hender. Og da er det irriterende.

Da bruker man en USB splitter eller hub. Men det skulle ikke være nødvendig.

 

Omtrent alle laptoper støtter "tapping" som museklikk. Apple har fjernet musetastene fullstendig, mens andre merker har en eller annen form for musetaster fremdeles.

Apple-metoden passer veldig bra for meg. Og touchpaden er meget nøyaktig og presis, i motsetning til alle andre merker jeg har prøvd.

 

Materialet på touchpaden gir perfekt motstand når jeg drar fingeren over. Det er ikke klissete.

Kanskje noen har spist jordbærsyltetøy foran ditt testeksemplar? For det skal ikke være klissete. Prøv å rense den.

 

Jeg har som sagt en gammel Mac, og innrømmer gjerne at jeg behandler den skjødesløst.

Den var nokså herpa da jeg kjøpte den, det stod ikke i annonsen.

Den er så gammel at den kan åpnes med skruer. Jeg tror de nye bruker sære skruer så de ikke kan åpnes, og muligens lim. Jeg hadde foretrukket om batteriet var lettere å skifte.

 

Jeg er på ingen måte Apple-fanboy. Jeg misliker mye av det bedriften gjør. Jeg har ingen iOS-enheter.

Men for meg er Macbook den beste laptopen, og jeg vil dele mine positive og negative erfaringer så trådstarter kan ta et valg.

 

Trådstarter skrev lenger oppe at han faktisk liker Windows 8. Det er det ikke alle som gjør.

Men hvis du liker Windows 8, bør du kanskje kjøpe en maskin som kjører det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Her blir det litt å tenke på utover dagen, men Macbook har dårlige kort på hånd akkurat nå føler jeg..

 

Som med det meste annet, så finner du ikke en maskin som er best til alt. Man må inngå kompromisser uansett hva man velger. En Macbook har andre kompromisser en MSI'en, så du må bare finne ut hvilke ulemper du best kan leve med ;)

Lenke til kommentar

Det finnes andre maskiner enn Macbook og MSI.

Kanskje du bør ha en annen laptop?

 

Jeg er åpen for forslag.

 

I utgangspunktet vil jeg ha en laptopp med god skjerm, og da er Apple sine laptopper 1 av få alternativer, helt til en nevnte MSI med 3k skjerm.

Det er ikke tvil om at Apple sin Macbook ser best ut, men en laptopp trenger ikke å se best ut, men fungere bra.

Lenke til kommentar

 

OSX har også mye bedre støtte for høy oppløsning enn det Windows har. I OSX, så vil skjermen oppføre seg som en 1440x900 skjerm for applikasjoner uten støtte, mens i Windows, så er det ikke godt å si hva du ender opp med. Det er rimelig sannsynlig at du får en bitteliten applikasjon, eller noe blurry drit.

Dette skal ikke være noe problem på windows 7 og høyere. Man kan stille inn per program om det skal skaleres opp eller ikke. Det skal ikke bli mer blurry på Windows enn mac, hvis man bare setter skalering til det dobbelte (som er det mac bruker). Det er klart, setter du skalering til 192% ender du opp med noe stygt.

 

Egentlig ser jeg ikke hvorfor du vurderer Mac hvis du er fornøyd med Windows. Eneste grunnen til Mac er hvis du vil ha OS X.

 

Vel, jeg hadde ihvertfall problemer med java-programmer, windows 8 og skalering. Det var mulig å få til, men jeg fikk det ikke til.

 

Jeg kjører med 150% skalering på laptoppen som er koblet til TV-en og det fungerer greit nok, men det er ikke alle programmer som takler det bra.

 

Her har du en link til hvordan: photoshop, dropbox, flash, og adobe reader ikke akkurat fungerte som de skulle:

http://www.hanselman.com/blog/LivingAHighDPIDesktopLifestyleCanBePainful.aspx

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Hvis jeg ga f... i penger, så hadde jeg kjøpt meg Mac-en og installert windows 7 i tillegg.

 

Siden jeg bryr meg om penger, så hadde jeg kjøpt en laptop med IPS-skjerm til rundt 10k, evt med TN-skjerm til 6-7000. 14" med 1600x900 fungerer veldig bra. (Dama har en 14" Samsung som er bygget i et 13,3" chassis, mao så er maskinen fysisk liten, og skjermen stor. Fungerer veldig bra).

Lenke til kommentar

Hvis jeg ga f... i penger, så hadde jeg kjøpt meg Mac-en og installert windows 7 i tillegg.

 

 

Jeg sitter litt med tanken om å kjøpe en Macbook pro, og kjøre dual boot med Windows 8, men som sagt sliter jeg litt med at Mac'en ikke har nummerpad, liten mulighet for å bytte hardware, som SSD, og at minne er loddet til hovedkort (dette er noe idioti, for meg virker det som at Apple vil ha folk til å betale for noe de sparer penger på).

 

Men som sagt synes jeg det er et veldig vanskelig valg å ta, kunne tenkt meg å lånt en Macbook, for å se om det er noe for meg, men tipper at Elkjøp o.l vil låne meg en Macbook.

Lenke til kommentar

Funker glimrende, akkurat som i Windows.

Scrollehjulet fungerer også.

 

Tullet med en-knapps-mus har Apple forlengst lagt bak seg. Bortsett fra den såkalte "magic mouse", som Apple selv produserer. Den er litt sær. Nesten ingen bruker den.

Du kan bruke hvilken som helst mus.

 

Ok, det var bra. Jeg prøvde denne magic musa på Elkjøp, og den var grusom.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg akkurat denne: https://www.komplett.no/msi-gs60-156-full-hd/812944?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

Vurderte også Macbook Pro, men føler dette er mye mer for pengene.

 

Du får mye for pengene her, men jeg vil helst ha en skjerm med høy oppløsning og 1080p er ikke så høy oppløsning synes jeg. Min bærbare arbeids pc med 17" har 1080p, og jeg synes ikke det er allverdens til oppløsning da.

 

Så jeg ser hva Apple kommer med neste uke før jeg bestemmer meg, da jeg vil ha skjerm med høy oppløsning.

 

Jeg lurer på om disse skjermene MSI bruker er av bra kvalitet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...