Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Det som folk liker best er (enkelt sagt), lineær respons ut fra høyttaleren, linær lyd som sum i rommet er ikke det beste.

Hvordan vet du det? Stemmer kanskje i teorien, men ikke i praksis.

 

Ved hjelp av omfattende blindtester gjort av forskere, man har funnet ut at det er dette folk foretrekker, ikke bare i snitt, men faktisk de aller fleste. Det er liten dekning for at "god lyd" er basert på smak og behag, folk er nesten unisont enige om hva god lyd er (dog er det litt forskjell på hvordan folk vektlegger forskjellige elementer i suboptimal lyd)

 

AtW

 

Skulle gjerne sett betingelsene for de "omfattende blindtestene gjort av forskere". At "folk er nesten unisont enige om hva god lyd er" er folk ikke enige om... Mener du virkelig at samme oppsett ville være optimalt for 60-åringen som spiller opera, heavyrockere og de som sitter og nyter gamle skiver med Steely Dan og Supertramp. Og hva med alle de (stakkarene) som synes Cerwin Vega gir verdens beste lyd?

 

Der har man problemet, nemlig at folk ikke velger "rett" når det ikke er blindtester, CV.stakkarene vil ikke velge CV i en blindtest. Se på feks endel av arbeidet til Floyd Toole, han har publisert endel på dette. Betingelsene er ganske enkle, man har en avansert lytterigg der man kan bytte mellom feks høyttalere, folk lytter blindt og bedømmer totalkvaliteten og kommer med vurdering av "lydsignatur" osv.

 

AtW

 

At "CV-stakkarene" ikke velger CV i en blindtest er en feil påstand. At en andel av dem ikke gjør det, er nok korrekt. Men det kommer an på betingelsene og hva de teste mot.

Jeg har ingen kjennskap til Dr. Floyd E. Toole. Etter et raskt søk så ser jeg at ha sikkert har gjort mye bra, men er litt skeptisk når jeg ser hans bakgrunn fra Harman - er vel ikke akkurat nøytral part...

Du kan komme med mange påstander, men har du noen egen erfaring med HiFi og lytting? Jeg stoler mer på mine egne erfaringer enn masse (teoretiske) påstander på netttet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at tråden endte opp med en diskusjon på nivå med rødvin = væske... når man kunne diskutert kompromisser rundt anlegg til ulike prislapper, som gjerne er tilfellet når en ikke skal spandere hundretusener, eller titusener for den saks skyld. Som jeg hadde inntrykk av at TS lurte på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg stoler mer på mine egne erfaringer enn masse (teoretiske) påstander på nettet...

Og jeg stoler mer på folk med utdanning og ekspertise innenfor et område, enn noen med anekdotiske påstander.

 

Og hva vet du om mine erfaringer...? Hadde ikke tenkt å bruke det, men får vel gjøre det: Jeg har jobbet med audio-produkter lengre enn du har levd...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg stoler mer på mine egne erfaringer enn masse (teoretiske) påstander på nettet...

Og jeg stoler mer på folk med utdanning og ekspertise innenfor et område, enn noen med anekdotiske påstander.

 

Og hva vet du om mine erfaringer...? Hadde ikke tenkt å bruke det, men får vel gjøre det: Jeg har jobbet med audio-produkter lengre enn du har levd...

 

 

Hva legger du i "jobbet med", helt konkret? Og ellers vil jeg anbefale deg å tenke deg om på samme måte, hva vet du om andre deltakere i tråden siner erfaringer? Eller forsåvidt om de som har forsket på det?

 

Forøvrig er jeg usikker på hva du mener Harman har å tjene på å mene at det ikke er så mye magi i lyd som enkelte virker til å tro, men du står fritt til å se på Tooles forskning fra når han ikke var i Harman, eller andres om du heller vil det. Jeg mistenker dog at din iver etter å vite mer om dette er lav dog.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at tråden endte opp med en diskusjon på nivå med rødvin = væske... når man kunne diskutert kompromisser rundt anlegg til ulike prislapper, som gjerne er tilfellet når en ikke skal spandere hundretusener, eller titusener for den saks skyld. Som jeg hadde inntrykk av at TS lurte på...

 

jeg skulle gjerne ha vist hva som gjør at mange er villig til betale 10 tusener eller mere i ekstra penger for noe som er "litt" bedre en "det gode" anlegget man her hjemme

 

Hvis det er så mange som vil ha disse super anleggenee hvorfor går de da ikke end i pris ?

 

 

Da sitter man å lure på om det er pengen som har bestem at et godt anlegg må koste veldig mye penger for at det skal være god , ikke noen reel lyd-test

Lenke til kommentar

Og hva vet du om mine erfaringer...? Hadde ikke tenkt å bruke det, men får vel gjøre det: Jeg har jobbet med audio-produkter lengre enn du har levd...

Du er fremdeles et menneske. Forskere og eksperter bruker vanligvis å henvise til undersøkelser, hvor man får ekskludert feilkilden kjent som "mennesket". En datamaskin kan ikke måle forskjellige resultater bare fordi den ble skrudd på klokken 5 om morgenen fremfor klokken 7. En datamaskin har ikke problemer med å dømme hver lydkilde hver for seg, uten påvirkning. Mennesket derimot...
Lenke til kommentar

Hva legger du i "jobbet med", helt konkret?

Butikksalg. Og ikke den moderne "Elkjøp-metoden" hvor det er å selge mest for enhver pris, men basert på kunnskap og service. Spesielt da jeg solgt litt tyngre HiFi på 90-tallet hvor vi var genuint interessert i produktene. Hadde gode diskusjoner og lærte mye av et par kollegaer som var ekte audiofile og vi hadde noen "interessante" diskusjoner med wannabe-audiofile. Ville vel kalt med audiofil-light, men interessen har dabbet litt av med alder, familiesituasjon og endringer i markedet. Men interessen våkner litt opp igjen med slike diskusjoner.

 

 

Og ellers vil jeg anbefale deg å tenke deg om på samme måte, hva vet du om andre deltakere i tråden siner erfaringer? Eller forsåvidt om de som har forsket på det?

Jeg har faktisk lett litt i tråden for å se om noen oppgir bakgrunn. Og det var derfor jeg spurte deg om bakgrunn, men du svarte ikke på det...

 

 

Forøvrig er jeg usikker på hva du mener Harman har å tjene på å mene at det ikke er så mye magi i lyd som enkelte virker til å tro, men du står fritt til å se på Tooles forskning fra når han ikke var i Harman, eller andres om du heller vil det. Jeg mistenker dog at din iver etter å vite mer om dette er lav dog.

Når jeg svarte det så var det i forhold til tester når det er gjort av ansatte hos produsenter. Har ikke så mye tid til å lese om Toole nå, men skal titte litt mer når det passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hva vet du om mine erfaringer...? Hadde ikke tenkt å bruke det, men får vel gjøre det: Jeg har jobbet med audio-produkter lengre enn du har levd...

Du er fremdeles et menneske. Forskere og eksperter bruker vanligvis å henvise til undersøkelser, hvor man får ekskludert feilkilden kjent som "mennesket". En datamaskin kan ikke måle forskjellige resultater bare fordi den ble skrudd på klokken 5 om morgenen fremfor klokken 7. En datamaskin har ikke problemer med å dømme hver lydkilde hver for seg, uten påvirkning. Mennesket derimot...

Ja, jeg er et menneske og har ikke tenkt å endre på det... Når jeg snakker om erfaring så tenker jeg på hva jeg har vært med på mer eller mindre seriøse lyttetester. Opplæring og demonstrasjoner. Hvordan folk jeg har hatt som kunder og kollegaer har oppfattet lyd og lydkvalitet. Jeg har aldri gjort noen vitenskaplige undersøkelser. Men med mange års erfaring med masse forskjellig utstyr, og etter å ha snakket med mange mennesker med veldig forskjellige bakgrunner, så må jeg vel få lov til å si hva jeg mener og har erfart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva legger du i "jobbet med", helt konkret?

Butikksalg. Og ikke den moderne "Elkjøp-metoden" hvor det er å selge mest for enhver pris, men basert på kunnskap og service. Spesielt da jeg solgt litt tyngre HiFi på 90-tallet hvor vi var genuint interessert i produktene. Hadde gode diskusjoner og lærte mye av et par kollegaer som var ekte audiofile og vi hadde noen "interessante" diskusjoner med wannabe-audiofile. Ville vel kalt med audiofil-light, men interessen har dabbet litt av med alder, familiesituasjon og endringer i markedet. Men interessen våkner litt opp igjen med slike diskusjoner.

 

 

Og ellers vil jeg anbefale deg å tenke deg om på samme måte, hva vet du om andre deltakere i tråden siner erfaringer? Eller forsåvidt om de som har forsket på det?

Jeg har faktisk lett litt i tråden for å se om noen oppgir bakgrunn. Og det var derfor jeg spurte deg om bakgrunn, men du svarte ikke på det...

 

 

Forøvrig er jeg usikker på hva du mener Harman har å tjene på å mene at det ikke er så mye magi i lyd som enkelte virker til å tro, men du står fritt til å se på Tooles forskning fra når han ikke var i Harman, eller andres om du heller vil det. Jeg mistenker dog at din iver etter å vite mer om dette er lav dog.

Når jeg svarte det så var det i forhold til tester når det er gjort av ansatte hos produsenter. Har ikke så mye tid til å lese om Toole nå, men skal titte litt mer når det passer.

 

 

Å jobbe med butikksalg sier ikke så mye fra eller til dessverre, der er det både folk som har god peiling og folk som vet heller lite som jobber.

 

Jeg liker ikke å flashe med min bakgrunn på forumet, men om det er noen trøst så er den relevant for temaet, jeg beklager at jeg ikke sier mer, selv om du har vært åpen om din bakgrunn. Håper det er noenlunde forståelig.

 

Joda, det er forsåvidt en sunn skepsis, noe av grunnen til at jeg nevnte toole er at jeg vet han legger ut en del data åpent på nett, ikke bare som artikler i journaler, men han er ikke den eneste som har drevet med dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva legger du i "jobbet med", helt konkret?

Butikksalg. Og ikke den moderne "Elkjøp-metoden" hvor det er å selge mest for enhver pris, men basert på kunnskap og service. Spesielt da jeg solgt litt tyngre HiFi på 90-tallet hvor vi var genuint interessert i produktene. Hadde gode diskusjoner og lærte mye av et par kollegaer som var ekte audiofile og vi hadde noen "interessante" diskusjoner med wannabe-audiofile. Ville vel kalt med audiofil-light, men interessen har dabbet litt av med alder, familiesituasjon og endringer i markedet. Men interessen våkner litt opp igjen med slike diskusjoner.

 

 

Ja vel. Da kan du vel forklare meg hva som gjør denne strømkabelen til 40 000 kr så fantastisk:

http://www.soundgarden.no/kabel/stromkabel/nordost-valhalla-2-stromkabel-2-meter.html

 

Her er hva som står i beskrivelsen:

 

Valhalla 2 strømkabelen består av 7 massive sølvplatterte 16 AWG OFC ledere. Hver av disse er montert i en Dual Mono-Filament matrix. De separate massive lederen eliminerer interferens, som kan oppstå i multileder kabler.

I motsetning til vanlige strømkabler som har overføringshastighet som er under 50% av lysets hastighet, så leder Valhalla 2 strømkabel med 91% av lysets hastighet.
Ekstrudert FEP isolasjon er overlegent alle andre isolatorer. Det medfører minimalt signaltap og høy termisk stabilitet. Bruken av FEP isolasjon i Dual Mono-Filament matrixen gjør at strømmen blir overført effektivt, men den lave motstanden i kabelen gir ekstremt lavt effekttap.
Resultatet av dette: Virkelig fantastisk god lyd!

 

Men jeg skjønte ikke helt hva av dette som skulle gi så fantastisk lyd fra en strømkabel og hvordan. Men det kan vel du forklare meg?

 

Og hvis HIFI entusiastene er så bekymret for effekttapet i en strømkabel hvorfor bruker da mange av dem en klasse A Rørforsterker med massivt effekttap?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Korfor iallverden mener du at Mr D er ansvarlig for de kablene? Eller må forklare/forsvare den svadaen der i det hele tatt?

 

Det innlegget der er direkte usaklig.

 

Er det svada? Er alle Nordost kabler svada? Er ikke Nordost kabler ganske så populære i HIFI miljøet da?

Hva med "VAN DEN HUL" kabler? Er de "for real"? Eller AudioQuest kabler?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Korfor iallverden mener du at Mr D er ansvarlig for de kablene? Eller må forklare/forsvare den svadaen der i det hele tatt?

 

Det innlegget der er direkte usaklig.

 

Er det svada? Er alle Nordost kabler svada? Er ikke Nordost kabler ganske så populære i HIFI miljøet da?

Hva med "VAN DEN HUL" kabler? Er de "for real"?

kjenner folk som sitter oppe om natten for da er det renere strøm. Det er karer i high-end sjiktet..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å flashe med min bakgrunn på forumet, men om det er noen trøst så er den relevant for temaet, jeg beklager at jeg ikke sier mer, selv om du har vært åpen om din bakgrunn. Håper det er noenlunde forståelig.

Jeg liker heller ikke å flashe med min bakgrunn, men når du spør helt konkret så er jeg ærlig og seriøs og svarer. Jeg syntes egentlig at jeg sa for mye da jeg svarte Slimda. Det er ikke forståelig at du ikke vil fortelle om du har relevant bakgrunn for å diskutere dette når du ikke godtar at jeg "har jobbet med det" og ber meg konkretisere det. Jeg vil kalle det useriøst og egoistisk.

 

 

 

Edit: Korrekturlesing

Endret av Mr D
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Mitt poeng har og vil fortsette å være at en teknisk korrekt lyd alltid vil være den beste.

Men hva er teknisk korrekt lyd? Eller enklere, hva er korrekt lyd?

Er det når man bruker utstyr som er så nærme lineær gjengivelse som mulig?

Er det når man kalibrerer og korrigerer for å få en mest mulig lineær gjengivelse i et bestemt rom?

Er det slik som det låt i studio under mixen?

Eller kanskje det er slik som komponisten så for seg at det skulle låte?

Fasiten burde være den formelen som står på CD-Plata/filen.

 

Hvorfor skal lyd være noe annerledes enn f.eks bildekvalitet, som også har en helt spesifikk fasit. Den akal gjengi hver parameter uten forvregning, uansett hvor vanskelig.

 

Vises svart så ønskes svart, ønskes grått så skal grått vises. Enheten skal ikke legge til egne begrensninger eller smøre på med noe ekstra. Viser den grått når det var ment å være svart eller viser et rødskjær når den viser hvit, så er dette aldri en positiv ting.

 

Hvis ikke korrekt lyd er å nettopp gjengi lyden så korrekt som mulig, så vet ikke jeg. Det ble nevnt vitenskapelige tester, og det kan jo være et greit alternativ.

 

Derimot så er mennesker noen rare saker, og når de får valget så velgea det gjerne noe vellkjent fremfor noe bra. Ta g.eks IP-Telefoni. Når det ble lansert så var kvaliteten og støyen så lav at det ikke føltes naturlig, og det ble lagt på et støyfilter for å senke kvaliteten.

 

Det betyr ikke at lyden var bedre på analoge telefoner, det var bare det folk var vant med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd at tråden endte opp med en diskusjon på nivå med rødvin = væske... når man kunne diskutert kompromisser rundt anlegg til ulike prislapper, som gjerne er tilfellet når en ikke skal spandere hundretusener, eller titusener for den saks skyld. Som jeg hadde inntrykk av at TS lurte på...

 

jeg skulle gjerne ha vist hva som gjør at mange er villig til betale 10 tusener eller mere i ekstra penger for noe som er "litt" bedre en "det gode" anlegget man her hjemme

 

Hvis det er så mange som vil ha disse super anleggenee hvorfor går de da ikke end i pris ?

 

 

Da sitter man å lure på om det er pengen som har bestem at et godt anlegg må koste veldig mye penger for at det skal være god , ikke noen reel lyd-test

 

Det kalles gjerne interesse. En interesse for å lete etter detaljer i musikken som billige anlegg er dårlige på å få frem. Hifi er en hobby. Og som alle hobbyer kan man drive med slikt for gledens skyld, eksakt hva som gir deg glede kan variere. For noen er produktet i seg selv en glede å eie, for andre er det resultatet produktet gir som er det viktigste. Mennesker er jo forskjellige.

 

Så lenge det er en forskjell på et produkt til 5000kr i forhold til et til 100 000kr så vil det finnes noen som retteferdiggjør prisforskjellen og synes det er verdt oppgraderingen. Vil alle kunne høre den forskjellen i lyden? Nei, selvsagt ikke, siden mange ikke tar seg bryet med å lytte pga de faktisk ikke har den interessen. Økonomisk situasjon spiller også inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg liker ikke å flashe med min bakgrunn på forumet, men om det er noen trøst så er den relevant for temaet, jeg beklager at jeg ikke sier mer, selv om du har vært åpen om din bakgrunn. Håper det er noenlunde forståelig.

Jeg liker heller ikke å flashe med min bakgrunn, men når du spør helt konkret så er jeg ærlig og seriøs og svarer. Jeg syntes egentlig at jeg sa for mye da jeg Slimda. Det er ikke forståelig at du ikke vil fortelle om du har relevant bakgrunn for å diskutere dette når du ikke godtar at jeg "har jobbet med det" og ber meg konkretisere det. Jeg vil kalle det useriøst og egoistisk.

 

Trøst deg med at de aller fleste vil nok heller høre på erfaringene til en som har vært i bransjen i lang tid og hørt mye forskjellig, som ikke har agenda i form av salg av et spesifikt merke enn en som har gått elektrolinja og tror han vet hva god lyd er i form av matematiske utregninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...