Gå til innhold

Hjemmelaget spillkontroll pga funksjonshemning


Anbefalte innlegg

Postet først på et engelsk forum for gamere med funksjonshemminger. Bruker mus og on-screen keyboard, så jeg orker ikke skrive det på nytt på norsk.
------------------------------------


So, my left hand is no longer able to use the keyboard. Goodbye WASD games...

Well,no... I have designed a controller I can hopefully use. When i get my 3d printer I will know.

Take a look at my preliminary design.
post-7995-0-81221100-1397340654_thumb.jpg

I have not gotten the parts yet so the measurements are off. But the idea is to move the inner square against the side buttons on the outer square. Those will be mapped to WASD. + Each finger has a button.

Thoughts? Ideas for improvements?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner til din funksjonshemning så vil jeg anta at fordypningen til hånda bare vil føre til mer arbeid, særlig om du må printe ut både en, to og tre versjoner før du finner en fordypning som passer deg veldig godt.

Slik sett ville jeg heller latt være å skape fordypningen og heller hat knappene stikkende opp med en pute/noe tilsvarende som hånda kan hvile på. Jeg antar at dette vil være mer behagelig i lengden.

 

En annen ting jeg og tenker på er om det kunne vært en bedre idé og byttet tommelknappen bort til fordel for flere små knapper til slik at man kan binde flere keys på denne spillkontrollen. Så sant ikke funksjonshemningen din begrenser deg i å kunne gjøre de bevegelsene som er nødvendig for å endre plassering av tommelen.

 

Ellers så ville jeg antageligvis latt kabelen gått ut bak for syns skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordypningen til hånden er en nødvendighet for å unngå at fingrene trekker seg sammen, men det er mulig jeg reduserer dybden. Uansett tviler jeg sterkt på at den første printen blir brukenes, men det gir meg et utgangspunkt.

Med tanke på kablene er det mest praktisk å ha de foran. Bak vil de komme i veien for armen.

Påsken kommer på et kjipt tidspunkt, alt står stille mens jeg venter på deler og 3d printeren.

Lenke til kommentar

Det var et kjekt og nyttig konsept.

Skal du ha noe slags glidelag under for å minske friksjonen på sideknappene?

Når det gjelder forsenkningen så tror jeg at jeg ville gjort det litt annerledes. Nå vet jeg ikke hvilken funksjonshemning du har i hånden, men jeg kan ikke tenke meg så veldig mange som vil synes at det er veldig komfortabelt å holde hånda så flatt som det der i lengden. De aller fleste har litt spenn i musklene i fingrene slik at du vil måtte bruke litt kraft nedover for å holde hånda helt flatt, noe som vil føre til både økt friksjon og muligheter for senebetennelser lenger opp i armen på grunn av statisk belastning. Et alternativ er å printe en slags "hanske" som du trer fingrene inn i, med en forhøyning i midten. Denne kan du designe i den formen der hånda er mest avslappet, eventuelt bare innerformen med borrelåsbånd som låser fingrene mykt fast til kontrolleren.

 

Litt OT: Har du forresten prøvd ut stemmegjenkjenninga i Windows? Jeg har hatt mye problemer med hendene, så jeg måtte bruke det noen perioder. Med en del trening fungerte det rimelig godt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette så ganske genialt ut!

Du har sikkert tenkt på det, men for å ikke feile så manger ganger på design kunne det være lurt å prøve å bygge modellen i modell-kitt eller lignende først for å se hvordan det passer først.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Hvis du får det til å fungere bra ville jeg fått hjelp til å lisensere det under GPL eller lignende, slik at ingen store selskaper plutselig sitter på pantentet på dette, men at det er tilgjendelig for alle som ønsker å bruke det.

Lenke til kommentar

Skal du ha noe slags glidelag under for å minske friksjonen på sideknappene?

 

Når det gjelder forsenkningen så tror jeg at jeg ville gjort det litt annerledes. Nå vet jeg ikke hvilken funksjonshemning du har i hånden, men jeg kan ikke tenke meg så veldig mange som vil synes at det er veldig komfortabelt å holde hånda så flatt som det der i lengden.

 

Litt OT: Har du forresten prøvd ut stemmegjenkjenninga i Windows? Jeg har hatt mye problemer med hendene, så jeg måtte bruke det noen perioder. Med en del trening fungerte det rimelig godt.

 

Har bestilt filt jeg skal ha i bunnen, så må jeg ha noe halvkule formet under håndmodulen, tenk billiard kule. Noe slikt for eksempel.

 

Problemet er at fingrene knytter seg. Jeg kan alltids ha en liten bue på hånden, men denne er i utgangspunktet spesifisert for min hånd.

 

OT: Jeg brukte det før, men programmet ble dummere etterhvert som jeg brukte det. Kan prøve det igjen, lagre profilen når det fungerer optimalt og laste inn profilen på nytt når programmet dummer seg.

 

Du har sikkert tenkt på det, men for å ikke feile så manger ganger på design kunne det være lurt å prøve å bygge modellen i modell-kitt eller lignende først for å se hvordan det passer først.

 

Hvis du får det til å fungere bra ville jeg fått hjelp til å lisensere det under GPL eller lignende, slik at ingen store selskaper plutselig sitter på pantentet på dette, men at det er tilgjendelig for alle som ønsker å bruke det.

 

Hmm, god ide, problemet er at jeg vil trenge hjelp siden min funksjonshemming er relativt total. Må ha hjelp til det meste. Men det må la seg ordne.

 

Ja, kanskje ikke så dumt det heller. Hvis mitt design kan hjelpe andre er ingenting bedre enn det.

 

 

Vurderer å dele håndflaten opp i en egen modul som raskt kan byttes ut. Så trenger eventuelle andre kun å tilpasse den delen, eller printe ut den som passer best for dem. Da kan man og velge hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...