Gå til innhold

ABBs rehabilitering og tilbakeføring i samfunnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det norske rettsystemet bygger som kjent på at kriminelle skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet som første prioritet.

 

Tilfredstillelsen av hevnlysten til ofrene og etterlatte er derimot "uverdige" motiver som ikke skal tas hensyn til utover en viss avskrekkende effekt av straffen.

 

Hvordan har det seg at dette ser ut til å ha blitt snudd på hodet som når det er herskerklassen som har blitt utsatt for kriminalitet?

 

Bør ikke ABB også rehabiliteres og komme ut igjen så snart som mulig?

Jeg personlig er for livsvarig fengselsstraff. Jeg er også for rehabilitering.

Ikke alle fanger burde tilbakeføres til samfunnet. ABB er et eksempel på en person som må sitte livet ut. Forøvrig mener jeg at fengsel ikke skal være et luksushotell, men det skal være veldig enkelt, og fangen skal ikke få noe utover det som er ytterst nødvendig. Det skal være kjedsommelig, og ensidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det nødvendig å angre på at man har drept noen?

 

Jeg tok langt flere av dager enn det han har gjort. Selv angrer jeg ikke nevneverdig.

Har du vært utplassert i fredsbevarende styrker i det store utlandet ?

 

 

Noe sånt.

 

 

Er det nødvendig å angre på at man har drept noen?

 

Jeg tok langt flere av dager enn det han har gjort. Selv angrer jeg ikke nevneverdig.

 

Forskjellen mellom dere er vel at du drepte for politikernes ordre, mens ABB drepte på eget initiativ og i tillegg rettet skytset (nært) mot politikerne.

 

 

Mja, for at vi skulle få legitimitet til å drepe måtte det være i selvforsvar.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er det nødvendig å angre på at man har drept noen?

 

Jeg tok langt flere av dager enn det han har gjort. Selv angrer jeg ikke nevneverdig.

Forskjellen mellom dere er vel at du drepte for politikernes ordre, mens ABB drepte på eget initiativ og i tillegg rettet skytset (nært) mot politikerne.

Mja, for at vi skulle få legitimitet til å drepe måtte det være i selvforsvar.

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.
Lenke til kommentar

Stakkars fyr som tror han er velkommen til det samfunnet han ikke ønsker seg. Hvordan overlever han det? Hvem andre vil ta han imot?

 

 

 

Er det nødvendig å angre på at man har drept noen?

 

Jeg tok langt flere av dager enn det han har gjort. Selv angrer jeg ikke nevneverdig.

 

Forskjellen mellom dere er vel at du drepte for politikernes ordre, mens ABB drepte på eget initiativ og i tillegg rettet skytset (nært) mot politikerne.

Mja, for at vi skulle få legitimitet til å drepe måtte det være i selvforsvar.

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.

Han hevder mye rart. Og han blir hørt også.

Lenke til kommentar

 

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.

 

 

Nei, han hevder han handlet med nødverge på vegne av landet. Når vi var i operasjoner handlet vi med nødverge for å sikre oss selv ilag og det vi brakte med oss, samt andre. Vi kunne/kan blant annet ikke skyte mot ubevepnede.

 

At du ikke liker staten er i grunn ganske irrelevant, både for ABB sin del og hvordan Nato velger å løse sine operasjoner.

Lenke til kommentar

 

 

 

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.

 

Nei, han hevder han handlet med nødverge på vegne av landet. Når vi var i operasjoner handlet vi med nødverge for å sikre oss selv ilag og det vi brakte med oss, samt andre. Vi kunne/kan blant annet ikke skyte mot ubevepnede.

Nødverge er juridisk uttrykk for selvforsvar. "Landet" i ABBs forsvar henviser til andre nordmenn, ikke ett geografisk område.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke mangel på ubevepnede som har blitt drept i Afganistan av allierte styrker.

 

Videre kan det vel diskuteres om den politiske ledelsen som beordrer angrep kan anses som ubevepnede sivilister når de har mange bevepnede menn som vil følge deres minste ordre uten spørsmål. Er vel omtrent som å "frede" en general fordi han ikke gidder å bære våpnene sine selv.

 

 

At du ikke liker staten er i grunn ganske irrelevant, både for ABB sin del og hvordan Nato velger å løse sine operasjoner.

Det er fullstendig irrelevant, så jeg kan ikke se hvorfor du trekker det inn i diskusjonen.
Lenke til kommentar

 

Jeg personlig er for livsvarig fengselsstraff. Jeg er også for rehabilitering.

Ikke alle fanger burde tilbakeføres til samfunnet. ABB er et eksempel på en person som må sitte livet ut. Forøvrig mener jeg at fengsel ikke skal være et luksushotell, men det skal være veldig enkelt, og fangen skal ikke få noe utover det som er ytterst nødvendig. Det skal være kjedsommelig, og ensidig.

 

Stort sett enig med deg. Klarer ikke helt og forestille meg at ABB slipper ut. Selv om han soner ferdig sin straff og ikke utgjør noen fare. Faren vil være for han. Mange vil nok ta han om han skulle slippe ut. Men uansett. En fyr som har slaktet ned uskyldige mennesker skal aldri slippes ut av fengsel. Han burde vært dømt til livstid.

Jeg er samfunnet, jeg tar han imot.

Når ble du hele samfunnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg personlig er for livsvarig fengselsstraff. Jeg er også for rehabilitering.

Ikke alle fanger burde tilbakeføres til samfunnet. ABB er et eksempel på en person som må sitte livet ut. Forøvrig mener jeg at fengsel ikke skal være et luksushotell, men det skal være veldig enkelt, og fangen skal ikke få noe utover det som er ytterst nødvendig. Det skal være kjedsommelig, og ensidig.

 

Stort sett enig med deg. Klarer ikke helt og forestille meg at ABB slipper ut. Selv om han soner ferdig sin straff og ikke utgjør noen fare. Faren vil være for han. Mange vil nok ta han om han skulle slippe ut. Men uansett. En fyr som har slaktet ned uskyldige mennesker skal aldri slippes ut av fengsel. Han burde vært dømt til livstid.

Jeg er samfunnet, jeg tar han imot.

Når ble du hele samfunnet?

Da jeg kom til verden ble jeg en del, nå føler jeg meg utenfor samfunnet. Men om han slipper ut, så står jeg kanskje der. Ihvertfall noe jeg har lyst til. Jeg er en del av det samfunnet han vil ta avstand fra, ikke sant? Kan det ikke være så at han er ufarlig og helt ferdig med sine oppgaver?!

Lenke til kommentar

Ta skolegangen hans, nesten ikke fullført, han sier jo mye rart da. Hvordan kunne vi tatt han imot med de tingene han sier han skal gjøre, skal ha realisere drømmene sine?! Alle kan jo si ting, som jeg sier uten medisin at jeg skal hoppe ned fra verandaen men gjorde det ikke. Man skader bare seg selv. Han bruker år og tid på å gjøre i stand ting og planlegging skjer ikke rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

 

Det norske rettsystemet bygger som kjent på at kriminelle skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet som første prioritet.Tilfredstillelsen av hevnlysten til ofrene og etterlatte er derimot "uverdige" motiver som ikke skal tas hensyn til utover en viss avskrekkende effekt av straffen.Hvordan har det seg at dette ser ut til å ha blitt snudd på hodet som når det er herskerklassen som har blitt utsatt for kriminalitet?Bør ikke ABB også rehabiliteres og komme ut igjen så snart som mulig?

Jeg personlig er for livsvarig fengselsstraff. Jeg er også for rehabilitering.Ikke alle fanger burde tilbakeføres til samfunnet. ABB er et eksempel på en person som må sitte livet ut. Forøvrig mener jeg at fengsel ikke skal være et luksushotell, men det skal være veldig enkelt, og fangen skal ikke få noe utover det som er ytterst nødvendig. Det skal være kjedsommelig, og ensidig.

Om han ikke ble dekket så mye på tv og i nyheter hadde vi kanskje sett hva de andre fangene hadde gjort, vært lite redde, satt han fri tidligere, tatt vare på familien og venner, ikke kysset alle samme og gitt roser til alle. Vi har blitt mer redde for å sette han fri enn det som skjedde 22 Juli, fordi vi liker å sette liv til eksempler.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

 

 

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

 

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Selvfølgelig risikerer man det, uansett om han sitter innesperret eller lever ute i det fri.

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Selvfølgelig risikerer man det, uansett om han sitter innesperret eller lever ute i det fri.

 

 

Wait wat? Man risikerer gjentakelse om han sitter innesperret?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

 

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Selvfølgelig risikerer man det, uansett om han sitter innesperret eller lever ute i det fri.

Wait wat? Man risikerer gjentakelse om han sitter innesperret?

Rømningsfare og en kan sprenge muren og han løper fri, helikopter, eller bombe i brev så han slipper fri fordi Ila sprenges.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Selvfølgelig risikerer man det, uansett om han sitter innesperret eller lever ute i det fri.

Wait wat? Man risikerer gjentakelse om han sitter innesperret?

Rømningsfare og en kan sprenge muren og han løper fri, helikopter, eller bombe i brev så han slipper fri fordi Ila sprenges.

 

 

LOL... Okei... Nok trollmating for i dag. :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Problemet er at man aldri kan bli helt sikker på at gjentakelsesfaren er tilnærmet lik null, ...

 

I så hendseende kan jeg ikke se at situasjonen skiller seg vesentlig fra alle andre kriminelle som blir "rehabilitert" og sluppet fri.

Nei, det er jo greit nok. Men mtp. hva ABB gjorde så er en gjentakelse helt uaktuelt å risikere. Å ta livet av noen i ens nære relasjon kan liksom ikke sammenlignes.

Selvfølgelig risikerer man det, uansett om han sitter innesperret eller lever ute i det fri.

Wait wat? Man risikerer gjentakelse om han sitter innesperret?

Rømningsfare og en kan sprenge muren og han løper fri, helikopter, eller bombe i brev så han slipper fri fordi Ila sprenges.

LOL... Okei... Nok trollmating for i dag. :p

Trollet aldri, jeg er så seriøs at jeg skrives mye om temaet. Får frem mine og andres tanker. Synd du ikke tror meg, de tingene er realistiske, eller vent nå, du er jo ikke helt med eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...