Gå til innhold

ABBs rehabilitering og tilbakeføring i samfunnet


Anbefalte innlegg

Jeg er samfunnet, jeg tar han imot.

Du er rar :)

 

Om han ikke ble dekket så mye på tv og i nyheter hadde vi kanskje sett hva de andre fangene hadde gjort,

Og hva så?

 

vært lite redde, satt han fri tidligere,

Hvorfor det? ABB ville aldri bli satt fri tidligere uansett.

Du ignorerer det han har gjort, og later som om han er en snill person osv. Du mener at vi ikke skal straffe massemordere, men at de bare skal få gå rundt å holde på som de vil?

 

tatt vare på familien og venner, ikke kysset alle samme og gitt roser til alle. Vi har blitt mer redde for å sette han fri enn det som skjedde 22 Juli, fordi vi liker å sette liv til eksempler.

Redde? Vi har noen lover i Norge, og når man bryter dem så skal man i fengsel. Dreper man noen, så skal man i fengsel lenge. Spesielt lenge skal man sitte der om man har gjort det med fullt overlegg. Og når man har drept så mange barn og ungdom som det han har gjort, så sier det seg egentlig selv at man ikke setter fyren fri etter et par måneder. Når han sitter i fengsel så får han ikke drept noen. I alle fall er det poenget. Samfunnet blir beskyttet mot overgripere og drapsmenn. Sånn må vi ha det. Hvis en mann kommer å hogger av deg begge armene, syntes du at vi skal slippe han fri etter to uker, og se om han gjentar handlingen mot andre? Eller se om han kommer tilbake til deg for å kappe av beina dine etterpå? Eller burde han sperres inne så han ikke kan skade noen? :)

 

Hva med å sperre inne alle som har forbindelse til Breivik, og sette Breivik fri?

Hvorfor vil du slippe løs en massemorder som ler av at har skutt og drept barn og ungdom? Hadde du ment det samme om han hadde drept hele familien din og alle vennene dine? :) Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er samfunnet, jeg tar han imot.

Du er rar :)

 

Jeg vet. Har det fra Anders.

 

OK. Dersom du hadde vært på Utøya den dagen, så hadde han skutt og drept deg også.

Du vet det? Han skjøt jo og drepte alt han så, mens han tygde tyggegummi og hørte på høy musikk. Mens han gikk rundt å henrettet/avsluttet livet til uskyldige mennesker så smilte han for seg selv. Selv om du elsker han, og har drømmer der hvor du kysser og tar på tissen hans og så videre, så må du da vel skjønne at vi ikke kan sette han fri?

Du må da skjønne at han er farlig for samfunnet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er samfunnet, jeg tar han imot.

Du er rar :)
Jeg vet. Har det fra Anders.
OK. Dersom du hadde vært på Utøya den dagen, så hadde han skutt og drept deg også.Du vet det? Han skjøt jo og drepte alt han så, mens han tygde tyggegummi og hørte på høy musikk. Mens han gikk rundt å henrettet/avsluttet livet til uskyldige mennesker så smilte han for seg selv. Selv om du elsker han, og har drømmer der hvor du kysser og tar på tissen hans og så videre, så må du da vel skjønne at vi ikke kan sette han fri?Du må da skjønne at han er farlig for samfunnet?

Men jeg er jo ikke alene om det. Ikke vet han om meg, men kanskje jeg kan få gjort det slik at han vet om meg minst. Du må da like noen du ikke kan få?! Hva for tyggegummi?

Lenke til kommentar

Men jeg er jo ikke alene om det. Ikke vet han om meg, men kanskje jeg kan få gjort det slik at han vet om meg minst.

Sikkert mange kvinner som sender ham kjærlighetsbrev.

Men tviler på at han er så hypp på kvinner som deg.

Hadde han foretrukket kvinner, så hadde han ikke sittet i fengsel nå.

Han er mye mer opptatt av ideologien sin, og av sine store "bragder", enn deg og andre kvinner som forelsker seg i barnemordere. Hadde du vert der hos ham, hadde han ikke brydd seg om deg, sannsynligvis, fordi han var mest opptatt av å brevveksle med potensielle terrorister som støtter hans politiske syn osv. Du ville nok bare blitt en grå mus.

 

Du må da like noen du ikke kan få?! Hva for tyggegummi?

Vel.. Det kan hende. Ja, han tygde tyggegummi mens han begikk de grusomme handlingene. Sier jo litt om hva slags person du har forelsket deg i. Men men, kjærlighet gjør som kjent blind.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg er jo ikke alene om det. Ikke vet han om meg, men kanskje jeg kan få gjort det slik at han vet om meg minst.

Sikkert mange kvinner som sender ham kjærlighetsbrev.Men tviler på at han er så hypp på kvinner som deg.Hadde han foretrukket kvinner, så hadde han ikke sittet i fengsel nå.Han er mye mer opptatt av ideologien sin, og av sine store "bragder", enn deg og andre kvinner som forelsker seg i barnemordere. Hadde du vert der hos ham, hadde han ikke brydd seg om deg, sannsynligvis, fordi han var mest opptatt av å brevveksle med potensielle terrorister som støtter hans politiske syn osv. Du ville nok bare blitt en grå mus.

Du må da like noen du ikke kan få?! Hva for tyggegummi?

Vel.. Det kan hende. Ja, han tygde tyggegummi mens han begikk de grusomme handlingene. Sier jo litt om hva slags person du har forelsket deg i. Men men, kjærlighet gjør som kjent blind.

Rart hvordan folk ser på meg, når de ikke kjenner meg. Jeg har møtt en, som blandt annet har sett det jeg har skrevet om ABB!

 

Ikke tar jeg meg nær av ting, mer annet i virkeligheten, her er man så "tøff" at man hagler ut ting som ikke gir mening, fordi man er så forbanna på Breivik at man lar det gå ut over andre. Jeg liker å få ord på ting og særlig det jeg bryr meg om. Hvorfor skal han ikke ville møte meg?

Lenke til kommentar

 

Men jeg er jo ikke alene om det. Ikke vet han om meg, men kanskje jeg kan få gjort det slik at han vet om meg minst.

Sikkert mange kvinner som sender ham kjærlighetsbrev.Men tviler på at han er så hypp på kvinner som deg.Hadde han foretrukket kvinner, så hadde han ikke sittet i fengsel nå.Han er mye mer opptatt av ideologien sin, og av sine store "bragder", enn deg og andre kvinner som forelsker seg i barnemordere. Hadde du vert der hos ham, hadde han ikke brydd seg om deg, sannsynligvis, fordi han var mest opptatt av å brevveksle med potensielle terrorister som støtter hans politiske syn osv. Du ville nok bare blitt en grå mus.

Du må da like noen du ikke kan få?! Hva for tyggegummi?

Vel.. Det kan hende. Ja, han tygde tyggegummi mens han begikk de grusomme handlingene. Sier jo litt om hva slags person du har forelsket deg i. Men men, kjærlighet gjør som kjent blind.

Sier hva slags person jeg forelsker meg i, hvilken tyggegummi han tygger, hæ?

Lenke til kommentar

 

 

Har sendt brev til Aftenposten.

Jobber din kjære der?

Sånn tankemessig ja.

 

Jeg husker han fra AD (Aftenposten debatt) Har diskutert mye med han der. Han skrev bra, det skal han ha og mange var nok mye enig i det han skrev. Men ingen den gangen kunne vite hva slags monster det skulle vise seg at han var/er.

Lenke til kommentar

 

 

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.

 

Nei, han hevder han handlet med nødverge på vegne av landet. Når vi var i operasjoner handlet vi med nødverge for å sikre oss selv ilag og det vi brakte med oss, samt andre. Vi kunne/kan blant annet ikke skyte mot ubevepnede.

Nødverge er juridisk uttrykk for selvforsvar. "Landet" i ABBs forsvar henviser til andre nordmenn, ikke ett geografisk område.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke mangel på ubevepnede som har blitt drept i Afganistan av allierte styrker.

 

Videre kan det vel diskuteres om den politiske ledelsen som beordrer angrep kan anses som ubevepnede sivilister når de har mange bevepnede menn som vil følge deres minste ordre uten spørsmål. Er vel omtrent som å "frede" en general fordi han ikke gidder å bære våpnene sine selv.

 

 

At du ikke liker staten er i grunn ganske irrelevant, både for ABB sin del og hvordan Nato velger å løse sine operasjoner.

Det er fullstendig irrelevant, så jeg kan ikke se hvorfor du trekker det inn i diskusjonen.

 

 

Les definisjonen på nødverge, så ser du også at det ikke er parallet med selvforsvar, det er ett ord som gir straffefritak, selvforsvar kan gi nødverge. Men alt nødverge trenger ikke å være parallet med selvforsvar.

 

Politikere har ikke lov til å bære bevepning mer enn andre nei, så dem er ubevepnet.

 

Det er i grunn ikke relevant hvorvidt det er krig i verden, spesielt uinteressant er det å diskutere det på ett nivå der du diskuterer politkerene fremfor de poltiske aspektet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

ABB handlet også i selvforsvar hevder han. Hans fortolkning av selvforsvar er antagelig like løs som den staten bruker.

 

Nei, han hevder han handlet med nødverge på vegne av landet. Når vi var i operasjoner handlet vi med nødverge for å sikre oss selv ilag og det vi brakte med oss, samt andre. Vi kunne/kan blant annet ikke skyte mot ubevepnede.

Nødverge er juridisk uttrykk for selvforsvar. "Landet" i ABBs forsvar henviser til andre nordmenn, ikke ett geografisk område.

Såvidt meg bekjent er det ikke mangel på ubevepnede som har blitt drept i Afganistan av allierte styrker.

Videre kan det vel diskuteres om den politiske ledelsen som beordrer angrep kan anses som ubevepnede sivilister når de har mange bevepnede menn som vil følge deres minste ordre uten spørsmål. Er vel omtrent som å "frede" en general fordi han ikke gidder å bære våpnene sine selv.

 

At du ikke liker staten er i grunn ganske irrelevant, både for ABB sin del og hvordan Nato velger å løse sine operasjoner.

 

Det er fullstendig irrelevant, så jeg kan ikke se hvorfor du trekker det inn i diskusjonen.

Les definisjonen på nødverge, så ser du også at det ikke er parallet med selvforsvar, det er ett ord som gir straffefritak, selvforsvar kan gi nødverge. Men alt nødverge trenger ikke å være parallet med selvforsvar.

 

Politikere har ikke lov til å bære bevepning mer enn andre nei, så dem er ubevepnet.

 

Det er i grunn ikke relevant hvorvidt det er krig i verden, spesielt uinteressant er det å diskutere det på ett nivå der du diskuterer politkerene fremfor de poltiske aspektet.

Hva hjelper det på Utøya om politikerne var bevæpnet?

Lenke til kommentar

Det norske rettsystemet bygger som kjent på at kriminelle skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet som første prioritet.

 

Tilfredstillelsen av hevnlysten til ofrene og etterlatte er derimot "uverdige" motiver som ikke skal tas hensyn til utover en viss avskrekkende effekt av straffen.

 

Hvordan har det seg at dette ser ut til å ha blitt snudd på hodet som når det er herskerklassen som har blitt utsatt for kriminalitet?

 

Bør ikke ABB også rehabiliteres og komme ut igjen så snart som mulig?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-fengselsstraff-folger-to-grunnleggende-prinsipper-AHva-skjer-nar-disse-moter-en-mann-som-har-drept-77-mennesker-7523422.html#.Uz1tGbuXSkQ

 

Han har en forvaringsdom. Den åpner opp for å la ham sitte der resten av livet, og det beskriver vel i stor grad hva jeg mener bør skje med ham.

 

Handler ikke om hvorvidt det var "herskerklassen" det gikk utover, men at han har bevist å være en skrudd og farlig person som ikke bør slippes fri.

Hensynet til samfunnet forøvrig bør gå foran hensynet til ABB.

Lenke til kommentar

 

 

Handler ikke om hvorvidt det var "herskerklassen" det gikk utover, men at han har bevist å være en skrudd og farlig person som ikke bør slippes fri.

Hensynet til samfunnet forøvrig bør gå foran hensynet til ABB.

Mange andre kriminelle har vel bevist å være farlige personer, uten at det ser ut til å ha særlig innvirking på formålet med rehabilitering og tilbakeføring?

 

Bør ikke hensynet til samfunnet forøvrig gå foran hensynet til disse andre kriminelle?

Lenke til kommentar

 

 

Handler ikke om hvorvidt det var "herskerklassen" det gikk utover, men at han har bevist å være en skrudd og farlig person som ikke bør slippes fri.

Hensynet til samfunnet forøvrig bør gå foran hensynet til ABB.

Mange andre kriminelle har vel bevist å være farlige personer, uten at det ser ut til å ha særlig innvirking på formålet med rehabilitering og tilbakeføring?

 

Bør ikke hensynet til samfunnet forøvrig gå foran hensynet til disse andre kriminelle?

 

 

Jo, hensynet til samfunnet forøvrig bør absolutt gå foran hensynet til disse andre kriminelle.

Hvis disse slippes ut må de følges opp tett i lang tid og evt settes tilbake i forvaring dersom de viser tegn på tilbakefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...