Gå til innhold

[Løst] Hvilken format "erstatter" .PNG ?


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Jeg har en tekst som jeg skal ha inn på ett bilde. Teksten er skrevet på hvit bakgrunn. Når jeg drar bildet inn i det nye bildet, følger den hvite bakgrunnen med, jeg vil kun ha teksten.

 

Jeg bruker Photoshop CS6 og husker fra de tidligere versjonene at jeg kunne fjerne bakgrunnen, og lagre filen som .PNG. Men jeg ser nå i den nye versjonen at jeg ikke kan langre i PNG.

 

Hva gjør jeg da?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at bakgrunnen er hvit, men du sier ingenting om fargen på teksten, og ingenting om teksten er antialiaset (har gråtoner i kantene for bedre leselighet).

 

Jeg kan ikke photoshop, men de fleste bildebehandlingsprogrammer har mange av de samme funksjonene, så jeg snakker ut i fra det.

 

Opprett det nye bildet med kun ett lag som skal være gjennomsiktig. Sørg for at du kan lagre det som png. Da var den biten i boks. Så skal du bare hente teksten fra det andre bildet inn i dette og lagre på ny.

 

Metode 1. Om bildet kun har to farger, svart og hvitt, bruk select by color og velg alt som er svart (dvs. teksten). Eller alt som er hvitt, og deretter invert selection. Kopier og lim inn i det andre bildet. Merge with layer below. Ferdig.

 

Metode 2. Kopier hele laget og lim inn som nytt lag over det gjennomsiktige laget. Sett "layer mode" til multiply. Merge with layer below. Ferdig.

 

Metode 3. Bruk funksjonen "luminosity to alpha" (hvis den finnes i photoshop) slik at hvitt blir gjennomsiktig. Bakgrunnen blir nå gjennomsiktig, men kanten på bokstavene har hvite frynser. Bruk "alpha to selection" (teksten blir når markert), sett forgrunnsfarge til svart og velg "fill selection with fg color". Kopier hele laget over i det andre bildet. Merge with layer below. Ferdig.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Hva gjør jeg da?

Du har sikkert fått et ekstra layer. PNG supporterer ikke layers, flatten image vil nok hjelpe. Ta eventuelt å lagre en kopi som PSD eller Tif først hvis du vil kunne editere vidre, save for web som Shirmah foreslo vil også virke.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...