Gå til innhold

[Løst] VPN med ASUS og Mac


Anbefalte innlegg

Kom på en sak i tillegg her;

 

Du tester jo med mobilt bredbånd. Får telefonen din kanskje tildelt en privat IP fra operatøren? I så fall har de en NAT-ruter oppstrøms, og denne kan muligens blokkere GRE (en nødvendighet hvis du skal kjøre denne formen for VPN). For å omgå dette, kan du skifte APN til noe annet enn standardvalget som blir tildelt automatisk. Hva du skal bruke som APN-navn, avhenger av hvilken mobiloperatør du benytter. Dette er normalt dokumentert på deres supportsider også.

Jeg bruker som tidligere nevnt Djuice.

Jeg testet dette som jeg fant på internett:

 

Under APN Type, add admin after supl, Under APN Protocol change it from IPV6 to IPv4/IPV6

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2496259

 

Null forskjell...

 

 

Klarer du å finne innstillingene for Djuice? Jeg finner det ikke på sidene deres.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket APN bruker Djuice? "telenor"?

 

Testet for moro skyld hos meg igjen - med Xperia V som hotspot og Telenor-SIM fikk jeg faktisk ikke brukt PPTP mot egen ruter!

 

Jeg måtte endre APN på telefonen fra "telenor" til "internet.public" (et gammelt triks som gir offentlig IP-adresse på telefonens "WAN"-interface) - med dette så fungerer PPTP mot Asus-ruteren min igjen via Androiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde den endringen som du sa på telefonens APN.

Nå fikk jeg en ny IP, når jeg sjekker whatismyip.com i Mac´ens nettleser.

En som starter med 2. Det er nytt for meg.

 

Mac´en er altså tilkoblet mobilens hotspot.

Jeg prøver så å koble til VPN, og den kobler seg til umiddelbart.

Det står Connected i Mac´en.

 

Nå kan jeg sjekke whatismyip, og få opp IP´en hjemme, selv om jeg ikke er hjemme.

Djuice var synderen.

 

 

Men... Hvorfor?

Hvorfor har jeg telenor-innstillingen i stedet for den mye bedre internet.public-innstillingen?

Hva vil være fordelen/ulempene ved å beholde denne innstillingen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Godt - årsaken til dette er vel todelt: Konservering av IPv4-adresser, samt litt ekstra sikkerhet for kundene ved å plassere dem bak Telenors NAT-ruter/brannmur eller hva de nå har der. Mange har jo mobilt bredbånd på Windows-PCer, og en PC uten brannmur som dukker opp med en public IP-adresse er jo fritt vilt på nettet. Tviler på at Android er like utsatt. Jeg for min del bytter tilbake til "telenor" og stenger PPTP igjen. :) God påske!

Lenke til kommentar

Jeg har fått det til å virke, men ikke lenge av gangen...

Nå går det ikke an å koble til VPN via mobilen lengre, selv om hotspoten ellers fungerer greit.

Så jeg gjorde "internet.public"-trikset med nettbrettet, slik jeg hadde gjort med telefonen.

Den virker noen ganger.

 

Vel har jeg dårlig mobildekning hjemme, men disse greiene må da overføre kolossalt med data for at dette skal være problemet...? Er det mulig at Telenor ikke liker det jeg gjør, og har deaktivert funksjonen på telefonen min? Jeg fatter ikke at den ikke fungerer lengre.

Dette har jeg slitt med i hele dag. Ofte er det tregt som sirup, men noen ganger funker det å se Youtube i HD-kvalitet. Jeg blir ikke klok på dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...