Gå til innhold

Bør funksjonshemmede bli skjermet i lukket institusjon til å forskes på?


Anbefalte innlegg

 

Dette har du fått svar på flere ganger i tråden. Jeg vil holde fast på hva du faktisk skriver og hvilken ideologi du gjennom dine meninger tilhører.

 

Jeg spurte om dine svar. Ikke prøv å gjemme deg bak ryggen på andre nå.

 

Ingen ønsker å bli født med funksjonsnedsettelser, det burde selv du vite. Men når de først er født, så ønsker ingen av dem å bli drept, slik du ønsker.

Abort på barn med Downs skal først og fremst være forelderens valg.

Alle vet at det er store variasjoner av funksjonshemninger.

Samfunnet er ikke 100 % tilrettelagt for noen. Skal vi alle stenges inne på institusjoner?

Samfunnet vil aldri tilfredsstille alles behov.

Nei jeg synes ikke synd på mennesker med Downs. Jeg synes synd på dem når folk med slike meninger som deg hetser dem. Ellers vet jeg at de fleste har det meget bra. Jeg har mange års erfaring med den brukergruppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi at "aborten" skulle startet med de to voksne som plutselig fikk lyst til å øke sin livssuksess-historie, poste pene bilder på facebook, bygge videre på sin fasade, og leve som ansvarsløse livsnytere. Når "embryoet" er skapt, har livet også startet, og det skjer bare noen små sekunder etter befruktningen av egget.

 

Rent prinsipielt er jeg totalt motstander av vold og inngripen i andres liv.

 

Men, det er likevel sånn at vi her til lands respekterer hverandres rett til "fritt valg", og det er greit for meg

 

Vel, et foster kan ikke uttale seg om saken. Det kan heller ikke et spebarn. De kan heller ikke sette seg inn i sin egen situasjon. Dermed kan de ikke avgjøre om de på forhånd ville bli født med funksjonshemninger eller ikke.

 

Hva komende foreldre ønsker har ingen tingå gjøre da det ikke er dem som skal leve med funksjonshemningene. Man kan gjerne si at man vil gi et spebarn med Downs syndrom en god oppvekst, men man lever ikke selv med Downs syndrom og det er derfor ikke en selv som blir rammet av den psykiske funksjonshemningen.

Lenke til kommentar

 

Godt svart. Alle mennesker har verdi. Ingen kan sitte og dømme andre og ingen kan definere andres livskvalitet. Den er subjektiv.

 

Bullshitt! Hadde Adolf Hitler verdi? Hadde Josef Stalin verdi? Hadde Ariel Sharon verdi? Har Robert Gabriel Mugabe verdi? Eller hva med Kim Jong-il? Eller Kim Jong-un? Det er langt ifra alle mennesker som har verdi! Du påstår at jeg lever i en drømmeverden og at jeg deler meninger med nazistene fra Nazi-Tyskland, men samtidig lever du jo i en total drømmeverden selv. Hvordan kan du påstå at alle mennesker har verdi? La oss se på Norge: Folk som voldtar og dreper barn slik som Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen fra Baneheiasaen eier ikke verdi! Folk som dreper en tennåring for å være mørk i huden slik som Joe Erling Jahr og Ole Nicholai Kvisler fra Baneheiasaken eier ikke verdi! ALLE FOLK EIER IKKE VERDI! Det innser du sikkert selv om du tenker etter...

 

Så er det jo funksjonshemninge vi snakker om. Og da kan man trekke fra Vladimir Lenin som grunnla Sovjetunionen. Hadde denne manen verdi bare fordi han satt i en rullestol? Hvor er egentlig poenget ditt? Er det enorm forskjell på en motbydelig type som sitter i rullestol og en motbydelig type som kan gå? Rent bortsett fra funksjonshemningen? Er det forskjell på en kvalm kverulant som har en armprotese og en kvalm kverulant som har begge armene intakt? Rent bortsett fra funksjonshemningen?

 

Men nå er det heller ikke verdi det er snakk om her! Det er medmenneskelighet! Å la noen bli født med Downs syndrom eller andre psykiske funksjonshemninger er totalt inhumant! Akurat som å la folk bli født med fysiske funksjonshemninger!

 

Et enkelt spørsmål: Om du satt i rullestol, ville du valgt å leve? (Jeg bruker dette som eksempel fordi folk med Downs syndrom er psykisk utviklingshemmede og derfor ikke kan sette seg inn i eller uttale seg om sin egen situasjon).

 

Her viser du så mange svakheter og lite forståelse at jeg lar det ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi det faktisk fødes folk med funksjonshemminger...?

 

Ja, desvrre. Fostervannsprøver kan ikke avsløre alle funksjonshemninger foreløbig. Forhåpentligvis er det ikke så altfor lenge før det kan. Men det finnes jo muligheter for å avlive folk helt uten smerter.

 

Så om folk fødes funksjonshemmede, hvorfor ikke avlive dem?

 

Fordi det ikke er opptil deg, meg eller noen andre å avgjøre om et menneske har livets rett eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hepp!

 

Vi ser at denne diskusjonen vris over til persondiskusjoner, gang etter gang. Noe som er uønskelig i vårt forum.

Enkelte tråder/poster kan være provoserende på mange måter men ta ballen og ikke mannen.

 

Minner om ytringsfrihet innenfor det akseptable og innenfor våre føringer.

 

 

Admin. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke de ha like stor rett på livet slik som du har?

Mennesker med et slikt syn som kommer frem i denne tråden ser ikke på funksjonshemmede som mennesker. De ser på dem som annenrangs individer uten livets rett. Dette ser vi i nazismen, blant rasister osv. De skaper et bilde av at de mener dette i et humanistisk perspektiv. Dette gikk hjem hos mange i tidligere tider da man ikke hadde kunnskap om funksjonshemmede, i dag vet vi bedre. Vi vet at de fleste funksjonshemmede lever et fullverdig liv med god tilretteleggelse og hjelpemidler. Derfor skal vi bekjempe slike ytringer på alle mulige måter. Men dessverre ser det ut til at man i ytringsfrihetens navn velger å forvare, eller verne om dem med slike meninger.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det upresis begrepsbruk som provoserer meg litt.

 

Funksjonshemning er en samlebetegnelse om mennesker som har en fysisk (eks. muskelsykdom), psykisk (eks. bipolar) eller sosial (asberger) begrensning som krever tilrettelegging av omgivelsene for at de skal fungere optimalt.

 

 

St.m. nr.8 (1998-99): Om handlingsplan for funksjonshemmede 1998-2001:

"Funksjonshemning er et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets krav til funksjon på områder som er vesentlig for etablering av selvstendighet og sosial tilværelse. Definisjonen som er valgt, medfører at funksjonshemningen sees i forhold til det samfunnet som omgir en. Det legges vekt på at oppmerksomheten skal rettes mer mot faktorer i samfunnet enn mot personens funksjonstap."

 

Utviklingshemming er en betegnelse man bruker om mennesker som har en IQ på under 70. Den deles i lett, moderat (35-49) og alvorlig (20-34). Down syndrom er en utviklingshemming.

 

Alle mennesker har like stor rett på livet uavhengig FUNKSJONSNEDSETTELSE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det upresis begrepsbruk som provoserer meg litt.

 

Funksjonshemning er en samlebetegnelse om mennesker som har en fysisk (eks. muskelsykdom), psykisk (eks. bipolar) eller sosial (asberger) begrensning som krever tilrettelegging av omgivelsene for at de skal fungere optimalt.

 

 

St.m. nr.8 (1998-99): Om handlingsplan for funksjonshemmede 1998-2001:

"Funksjonshemning er et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets krav til funksjon på områder som er vesentlig for etablering av selvstendighet og sosial tilværelse. Definisjonen som er valgt, medfører at funksjonshemningen sees i forhold til det samfunnet som omgir en. Det legges vekt på at oppmerksomheten skal rettes mer mot faktorer i samfunnet enn mot personens funksjonstap."

 

Utviklingshemming er en betegnelse man bruker om mennesker som har en IQ på under 70. Den deles i lett, moderat (35-49) og alvorlig (20-34). Down syndrom er en utviklingshemming.

 

Alle mennesker har like stor rett på livet uavhengig FUNKSJONSNEDSETTELSE.

Du har du helt rett i hva du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, desvrre. Fostervannsprøver kan ikke avsløre alle funksjonshemninger foreløbig. Forhåpentligvis er det ikke så altfor lenge før det kan. Men det finnes jo muligheter for å avlive folk helt uten smerter.

 

Så om folk fødes funksjonshemmede, hvorfor ikke avlive dem?

 

 

Bare for å sikre meg at jeg forstår deg rett. Oppfordrer du til drap av nyfødde barn som ikke lever opp til dine idealer? (funksjonshemming er et utrolig vidt og misbrukt begrep så du må nok være litt mere spesifikk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, desvrre. Fostervannsprøver kan ikke avsløre alle funksjonshemninger foreløbig. Forhåpentligvis er det ikke så altfor lenge før det kan. Men det finnes jo muligheter for å avlive folk helt uten smerter.

 

Så om folk fødes funksjonshemmede, hvorfor ikke avlive dem?

 

 

Bare for å sikre meg at jeg forstår deg rett. Oppfordrer du til drap av nyfødde barn som ikke lever opp til dine idealer? (funksjonshemming er et utrolig vidt og misbrukt begrep så du må nok være litt mere spesifikk)

 

Men det finnes jo muligheter for å avlive folk helt uten smerter. Så om folk fødes funksjonshemmede, hvorfor ikke avlive dem?

Dette er hva han mener og har skrevet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si sette det litt på spissen, dårlig syn er en funksjonshemning (men briller og lignende gjør at man kan kan leve som normalt likevel). Det ville blitt vanvittig få mennesker igjen dersom man skulle eliminert alle med en eller annen form for funksjonshemning.

Lenke til kommentar

For å si sette det litt på spissen, dårlig syn er en funksjonshemning (men briller og lignende gjør at man kan kan leve som normalt likevel). Det ville blitt vanvittig få mennesker igjen dersom man skulle eliminert alle med en eller annen form for funksjonshemning.

Normalt er et individuelt begrep som kan diskuteres. Hva som jeg synes er normalt, kan du finne avvikende. Personen i denne tråden åpner opp for avlivning og institusjonsplassering for dem han finner uverdig som menneske. Slike holdninger har vi gjennom historien sett resultater av. De fleste ønsker ikke slike holdninger tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt er et begrep jeg vanligvis ikke ville brukt, da jeg er enig med deg i at det er vagt. La oss heller si at briller hjelper brukeren å fungere bedre enn han ville gjort uten.

 

Poenget mitt var å gi TS et annet perspektiv på dette med funksjonshemning. Stort sett alle vil måtte leve med en eller annen funksjonshemning i løpet av livet (da er det ikke snakk om midlertidige funksjonsnedsettelser som ikke er en funksjonshemning, eks. graviditet) og det å skulle eliminere avvikende mennesker for å skape et bedre/perfekt samfunn er dermed et håpløst og idiotisk prosjekt.

 

Når det er snakk om de brutalitetene mennesker med funksjonshemnng og utviklingshemning har blitt utsatt for helt opp til dags dato, så blir jeg sint. Er det ikke mulig å akseptere mangfoldet? Det skal så lite til for å gjøre livet deres bedre og man får så mye igjen for det.

Endret av Krisha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det er snakk om de brutalitetene mennesker med funksjonshemnng og utviklingshemning har blitt utsatt for helt opp til dags dato, så blir jeg sint. Er det ikke mulig å akseptere mangfoldet? Det skal så lite til for å gjøre livet deres bedre og man får så mye igjen for det.

Helt enig med deg. Derfor så viktig og reagere skarpt mot dem som ønsker og avlive og stenge mennesker inne på institusjoner. Kun fordi de er litt annerledes en hva man selv definerer som normalt. Utviklingshemmede og funksjonshemmede har like mye livets rett som noen andre og det er vår plikt og tilrettelegge for dem, slik at de har det best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er født funksjonshemmet.Har jobbet i alle år etter fullført skolegang,betalt skatt og bidratt til samfunnet. Hvorfor mener DU at det er best for MEG om jeg hadde blitt avlivet ?

Personer med funksjonshemminger kan faktisk bidra til et rikere samfunn,både økonomisk og "mentalt".

Trådstarter virker for meg å stå for en tankegang a la nazister,med utrensking av personer og dyrking av "supermennesker"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er født funksjonshemmet.Har jobbet i alle år etter fullført skolegang,betalt skatt og bidratt til samfunnet. Hvorfor mener DU at det er best for MEG om jeg hadde blitt avlivet ?

Personer med funksjonshemminger kan faktisk bidra til et rikere samfunn,både økonomisk og "mentalt".

Trådstarter virker for meg å stå for en tankegang a la nazister,med utrensking av personer og dyrking av "supermennesker"...

 

Det er ikke funksjonshemmet som er det som egentlig diskuterers her.

 

Og hva er galt med dyrking av "supermennesker"? Rart at det a dyrke svake mennesker er helt ok, men om man onsker supermennesker, ja da er man nazist...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...