Gå til innhold

spm angående billån


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er en kar på 21 år med en årslønn på ca 360 000 året, med litt overtid bekker jeg lett 400 000. Har betalt ned straks studielånet og har ca 40 000 på konto.

 

Har funnet en bil som er en liten drøm, men den koster 220 000kr. Hvordan er d å få billån tio dette? Er d økonomisk selvmord? Leier til en kompis.

Får fagbrev om ca 2 år, da spretter lønna en god del opp!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Er en kar på 21 år med en årslønn på ca 360 000 året, med litt overtid bekker jeg lett 400 000. Har betalt ned straks studielånet og har ca 40 000 på konto.

 

Har funnet en bil som er en liten drøm, men den koster 220 000kr. Hvordan er d å få billån tio dette? Er d økonomisk selvmord? Leier til en kompis.

Får fagbrev om ca 2 år, da spretter lønna en god del opp!

 

Takk!

 

Økonomisk selvmord er det kanskje ikke, men nå vet vi lite om dine andre utgifter. En bil taper seg fort i verdi, så det vil være en fordel å nedbetale lånet så fort det lar seg gjøre.

 

Så kan det i tillegg bli avgjørende hvor mye bonus du har fra før av. Jeg tipper banken blir å ha pant i bilen, noe som da betyr at du må ha full kasko på bilen, og det koster fort noen kroner i tillegg til lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bilen nyere og driftssikker så er det ikke økonomisk selvmord.

 

Økonomisk selvmord er å ha en gammel bruktbil med høye verkstedregninger.

 

Det er tross alt bare 220 000 kr, noe som ikke er spesielt mye å bruke på bil om det er snakk om nyere bruktbil. Kjøper du en gammel bil for disse pengene så blir jo historien en annen.

 

Dette tatt i betraktning at bil er et behov for deg, og ikke en unødvendig luksus.

 

Har sett flere eksempel der man kommer bedre ut av å eie en 6 år gammel bil til under 200 000 kr enn å eie en bil som er dobbelt så gammel, eller kanskje 3 ganger så gammel, til f. eks. 40 000 kr. Tenk drivstoffutgifter, slitedeler, random ting som ryker osv.

Lenke til kommentar

Hvis man kan skru bil selv er det absolutt å anbefale å kjøpe en eldre billig bil, jeg har aldri kjøpt dyrere bil enn 63k, har hatt 3 biler til under 20k fra rundt 87-93 og de var det ikke annet enn ordinære slitedeler og rust å fikse.

Kunne fiksa de ganske mye før det ville vært bedre å kjøpe en nyere bil, som har akkurat de samme slitedelene.

Nå har jeg en 2000 mod jeg ga 16k for, gått ca 267k og går som ei klokke, topp utstyrt med skinn og fullt klima, og side og front airbags, minimalt med rust og 160hk. Jeg skrur alt selv, ikke gått noen skoler på det, men er man litt handy så er det overraskende lett å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar :) den ene er en m3 1992 modell:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47147123&searchclickthrough=true

 

Så har vi bmw m5 2000 mod:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?q=bmw+m5&sort=0&ref=fas&finnkode=47327206&searchclickthrough=true

 

Takker så mye for svar! Er så usikker på hva jeg ska gjøre, frister lite å spare t hus. . Får kanskje ikke muligheten igjen om dere skjønner!

Lenke til kommentar

Det var lite fornuftige biler... Som 21-åring blir du drept av forsikringen. Ring ett/flere forsikringsselskaper og hør med de før du kjøper, i det minste. Med lån på bilen MÅ du ha full kasko (som nevnt over). Det er også en ganske stor fare for at slike biler er kjørt hardt med påfølgende store utgifter for deg.

 

Mitt råd er gammel/billig bil med liten motor de første årene, så hus og så eventuelt dyr/rask bil :)

 

Edit: Ser at den M3-en er "hjemmelaget". Da burde alle alarmklokker ringe. Tviler også på at banken er med på et slikt prosjekt.

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar! Er så usikker på hva jeg ska gjøre, frister lite å spare t hus. . Får kanskje ikke muligheten igjen om dere skjønner!

 

Skjønner ikke helt :) Det vil alltid være masse bruktbiler på markedet.

 

Tenk deg grundig om! Du er helt i startfasen av ditt voksne liv, akkurat denne avgjørelsen vil prege din økonomi for resten av livet.

 

Jeg blir nesten litt provosert når jeg leser at du vurderer å kjøpe en 22 år gammel BMW for 200'++ fremfor å spare til bolig. Det river i min økonmiske hjerterot! Du kan nesten bare ringe luksusfellen med en gang :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar :) den ene er en m3 1992 modell:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47147123&searchclickthrough=true

 

Så har vi bmw m5 2000 mod:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?q=bmw+m5&sort=0&ref=fas&finnkode=47327206&searchclickthrough=true

 

Takker så mye for svar! Er så usikker på hva jeg ska gjøre, frister lite å spare t hus. . Får kanskje ikke muligheten igjen om dere skjønner!

Var nesten dette jeg fryktet, at det var gamle biler det var snakk om. Og det som enda værre er; noen skikkelige kebabtraller.

 

Hvis du ønsker å være typisk gutt som har gått yrkesrettet VGS, og blåse alle penga som kommer inn til nedbetaling av lån på moroting som spreke biler, snøscooter med matchende scooterjakke, r-sykkel eller andre ting som koster penger og som man taper mye på i form av verditap og vedlikehold, så er det vel bare å kjøre på og føye seg inn i rekkene av økonomisk dumme mennesker.

 

Det vil lønne seg å spare pengene, men det er jo ikke akkurat sånn at du ikke har råd til å gjøre dette. For det har du faktisk. Du får regne på det hvis du kan, og se om det virkelig er verdt å bruke så mye penger så tidlig på en sånn ting som en sliten kebabtralle. Lån er kjempe dyrt, spesielt til bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må nok uansett ha 35% egenkapital.. Det vil si at max kjøpssum vil være rundt 100000,-

Mange billån krever ikke mer enn 10% egenkapital (har ikke satt meg spesielt inn i det, men om bilen ikke er altfor dyr tror jeg også man kan finne billån uten EK-krav, men renta blir da høyere).

 

Jeg er veldig for bil og selv om jeg i manges øyne kanskje er overdrevent økonomisk er bil noe jeg verdsetter såpass høyt at tar de kostnadene det medfører. Jeg kunne fint klart meg med en bil som koster 1/3, men det gjør jeg altså ikke. Jeg vet også godt hvordan det er å være ung og nyforelska i en eller annen bil, men hør for guds skyld på de andre her inne: Ikke kjøp en 20 år gammel bil til over 200.000.

 

Skal du absolutt gjøre det så følg rådene til de som har bedt deg sjekke forsikring først. Det er ikke noe problem å kjøpe en bil til 200.000 med din inntekt (selvfølgelig litt avhengig av andre utgifter), men om du skal betale 4-5.000 i mnd på billån, 3-4.000 (hvis du er heldig) i forsikring og x antall tusen i verkstedtutgifter (for det kan jeg love deg at du må påregne. Er bilen 20 år gammel er det det samme om den heter BMW, Mercedes eller Toyota. Utgifter blir det og spesielt på en såpass spesiell bil som sikkert er "testa" grundig av alle eierne. Hadde det vært en 20 år gammel Toyota Corolla hadde jeg nok stilt meg litt annerledes).

 

En ting er å ha råd til å kjøpe bilen, noe annet er å drifte den. Jeg hørte om en kompis av en kompis som var så gira på Audi A6 Allroad. Han ga vel ca. 250.000 for den. Ikke altfor mye penger for en som tjener på gjennomsnittet og som er interessert i bil. Etter noen måneder så røyk den ene turboen (denne bilen har to turboer). Han dro slukøret til et verksted for å høre hva det kosta. Der kunne de fortelle han at den andre turboen også var på vei til å bli ødelagt så han måtte bytte begge to. Pris: 75.000. Det er en historie jeg alltid kommer til å ha i bakhodet når jeg tenker på å kjøpe en drømmebil med noen år på baken. Hva koster det å reparere den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For himmelens skyld, la disse skraphaugene være der de er!

 

Daniboy89 fra 2024 kommer til å hate deg hvis du går på denne smellen her.

 

Jeg tror også de aller fleste billån kommer med en klausul om at bilens alder + lånets nedbetalingstid ikke kan overskride 10 år - noe som gjør disse veteranbilene uaktuelle.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Santander har lån til alle, sålenge du kan dokumentere lønnen din går det bra uten egenkapital. Men send forespørsel om lån til flere slik at de kan konkurere om best rente til deg.

 

Du får veldig mange fine nye biler til ca 200-250 k, jeg kjøpte meg for eksempel en mitsu lancer 2012 modell til 210k. Pluss at kjøper du ny bil så har du garanti i fem år, 3 år hvis den er 2010modell? Dette hjelper veldig mye på økonomien da det meste er garantisaker.

 

Som forsikring vil jeg tro IF super er best i din aldersgruppe, men den tror jeg bare er hos forhandlere. Når du er fyller 23 år får du straks billigere forsikring. Ta en ringerunde og få tilbud på mail fra flere forsikringselskaper.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Mye flotte rådgivning her, setter stor pris på det. Av den grunn har jo g slått i fra meg denne tanken.. men snakka med mor og far, de er villige til å ta opp lån i sitt huslån + registrere den på pappa.

 

Blir d noe annet kanskje??:) m5 en er btw 2000 mod.. kutta ut m3 en, blir for lav her i norge!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...