Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakrute som knuser 2 ganger på 1 måned


Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen for en måned siden (26. feb.). Et par dager etter knuste bakruta. Eller eksploderte da. Skjedde da jeg lukket igjen bagasjerommet. Jeg skyldte litt på meg selv, hadde kanskje smelt litt hardt noen ganger.

 

I dag står jeg opp, og ser at bakruta nok en gang har knust (den sitter heldigvis fortsatt i, så er ikke masse glass overalt som sist). Denne gangen er jeg helt uskyldig, har vært utrolig forsiktig hver eneste gang jeg har lukket igjen, pluss at jeg var jo ikke borti den da det skjedde engang.

 

Hva kan årsaken være? Er det noe fundamentalt feil med bilen, slik at det er dette jeg må regne med fremover, ny rute hver måned?

Og hvis det er noe feil med bilen (hva det skulle være), er det jeg som må betale dette, eller er det reklamasjonsgrunn?

 

Hva vil det koste å få den "utredet"? For det er vel ikke så lurt å bare smelle inn en ny rute nå? Eller skal jeg ta sjansen på at dette er siste gang, og gjøre det?

 

Jeg er litt sjokkert akkurat nå, må jeg bare si, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at glasset står i spenn, hvis det er tilfellet skal det veldig lite til før noe skjer.

Hvorfor står det i spenn da? Hva kan jeg gjøre med det? Er det riis eller hurtigruta osv som fikser det, eller må bilen på verksted?

 

Og er dette "vanlig", eller er det noe fundamentalt galt?

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Kjøpte du en ny eller brukt bil og hvilken bil? Har den vært kollisjonsskadd bak slik at luken er skjev?

Den er brukt, 2001 toyota. Han som solgte den visste ikke om den hadde vært med i kræsj, siden han solgte for en venn. Men den er fin og uten bulker, så ser ikke ut som den har vært borti noe egentlig... luken ser helt fin ut og.

 

det mangler en gummi-dings på den ene siden da, på innsiden liksom, som tar av for bakluka når den lukkes. Kan det ha noe med saken å gjøre? Jeg klarer ikke helt å se for meg at den skal ha noe med det å gjøre, siden bakluken fester seg jo i låsen når den lukkes, ikke på sidene....

Lenke til kommentar

Mulig du har en garantisak mot dem som byttet den.

 

Hadde sprekk i frontruten på en bil på jobb og var å fikk byttet den mot egenandel.

2 uker senere var den nye ruten og sprukket, og vi fikk da en ny rute montert helt gratis, pga var spenn i den forrige ruten (tydeligvis en dårlig batch av frontruter)

 

Hør med dem før du gjør noe annet.

Lenke til kommentar

det mangler en gummi-dings på den ene siden da, på innsiden liksom, som tar av for bakluka når den lukkes. Kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Det kan være den manglende "gummidingsen" som gjør dette. Når bakluken er lukket, vil den trolig vris litt pga at den ene mangler,og da kan du få spenn i bakruten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det mangler en gummi-dings på den ene siden da, på innsiden liksom, som tar av for bakluka når den lukkes. Kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Det kan være den manglende "gummidingsen" som gjør dette. Når bakluken er lukket, vil den trolig vris litt pga at den ene mangler,og da kan du få spenn i bakruten.

 

 

Kjørte innom Toyta-verkstedet i dag, for å høre om gummidingsen hadde en hensikt. Det hadde den jo, grei å ha, så bestilte nye. Men han kunne ikke se at den skulle ha noe med ruta å gjøre, så er nok ikke der problemet ligger.

 

Skal skifte glass i morgen, de visste ikke om det kunne gå på garantien, siden den er totalt eksplodert og det går ikke an å se hvor det har startet, tror jeg. Men men....

De skulle og se litt nøye etter om de kunne se noe som forårsaket knusingen.

 

De kunne og se at ruten har blitt skiftet en gang i 2013, så at en rute knuser 3 ganger på såpass kort tid er ikke helt normalt akkurat. Må jo si jeg er litt bekymret, aner ikke hva en evnt. utretting av bakdør eller hva som da må gjøres koster, men dyrt blir det vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...