Gå til innhold

Hjelp til å komme i gang med server


Jod-R

Anbefalte innlegg

Har en 3 kjernet AMD CPU som jeg ikke bruker som jeg tenkte kunne være grei å bygget en server av. Men problemet er at jeg ikke kan noe om det.

 

Første tingen først, hva jeg ser for meg hva den skal brukes til.

I første omgang til en torrent client, altså den skal kunne laste ned og aller viktigste laste opp. Deretter vil jeg at den skal kunne ta backup av bilde mappen min fra hoved pcen og andre ting som jeg måtte finne nyttig av å ha backup av. Vet ikke om det er mulig å få automatisk eller ikke. Hadde også vært kult om jeg kunne ha fått tilgang til det over internettet å.

Ved en senere anledning så ville en hjemmeside vært kult å laget for å vise fram de beste bildene. Men dette er en del fram i tid da jeg ikke har tid eller kunnskapene nå.

(Bare kom med forslag til hva annet den kan brukes til)

 

Så over til den andre delen, hvordan skal dette gjøres. Jeg trenger åpenbart et OS. Jeg har tilgang til Windows Server 2012 hvis dette er bra og lett. Hvis ikke så har jeg ikke noen preferanser angående OS. Vil helst ha et som ikke er så sinnssykt vanskelig å bruke.

 

Har drevet og lest i de andre trådene som er under dette delforumet og VM kommer ganske så ofte opp og jeg antar at i denne sammenhengen ikke betyr Verdens Mesterskap :tease: og heller Virtual Machine. Dette er noe som blir laget på server OSet? Hva er fordelene med dette og burde jeg bruke dette?

 

 

Ser at innlegget ble semi langt og vil bare takke for fremtidlige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygg pcen som vanlig, med stor nok harddisk til det du har tenkt å ha på den.

 

Hvis du vil prøve noe annet enn Windows kan du prøve Linux Mint.

 

VM ser jeg ikke helt poenget med.

 

VM ser du ikke poenget med...neivel!?

 

Dersom trådstarter har lyst til ...for eksempel... teste med en linuxserver...da kunne han jo laget en VM med dette.

Det er ikke allverdens CPU dette, men om du installerte 2012 med Hyper-V så kunne du ha flere installasjoner av forskjellige OS - men du kan ikke kjøre så mange av gangen før du merker CPU'n din sliter. Men VM's er et veldig nyttig verktøy om du er usikker på hvilket OS du vil kjøre / lære.

 

Snabelen

Endret av Snabel@
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

 

Dersom trådstarter har lyst til ...for eksempel... teste med en linuxserver...da kunne han jo laget en VM med dette.

Eller han kunne dual-boote.

 

Betydelig mindre stress å virtualisere enn å drive og dual-boote i hytt og pine :) Da kan han jo også kjøre forskjellige OS samtidig.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Skal du leke med VMer trenger du RAM, har du 8GB kan du for eksempel ha 2012 som verts-OS og 1-3 gjeste-OS. Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om virtualisering med mindre RAM enn det..

 

Angående valg av OS så er det et spørsmål om hva du kan allerede mot det du kan tenke deg å lære. Det er ikke noe galt i å lære seg Linux men det er kanskje mest effektivt å fortsette med Windows hvis du allerede har greie Windows-kunnskaper?

Lenke til kommentar

Bygg pcen som vanlig, med stor nok harddisk til det du har tenkt å ha på den.

 

Har faktisk 4 mindre harddisker jeg skulle bruke. Har lest at det er mulig å installere OSet på en minnepenn. Er det spesielle OS eller går det an på alle? Og er dette en fordel eller ikke?

 

 

Skal du leke med VMer trenger du RAM, har du 8GB kan du for eksempel ha 2012 som verts-OS og 1-3 gjeste-OS. Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om virtualisering med mindre RAM enn det..

 

 

OK, da tror jeg dropper tankene med VMs i første omgang da, har bare 6GB med RAM tilgjengelig for øyeblikket.

 

 

Angående valg av OS så er det et spørsmål om hva du kan allerede mot det du kan tenke deg å lære. Det er ikke noe galt i å lære seg Linux men det er kanskje mest effektivt å fortsette med Windows hvis du allerede har greie Windows-kunnskaper?

 

Er jo Windows jeg har brukt hele tiden så kan det ganske så godt, men kunne godt tenkt å prøvd ut Linux også. Så er det noen skikkelige gode linux server OS som jeg burde sjekke ut, gjerne kom med en liste.

Lenke til kommentar

Har faktisk 4 mindre harddisker jeg skulle bruke. Har lest at det er mulig å installere OSet på en minnepenn. Er det spesielle OS eller går det an på alle? Og er dette en fordel eller ikke?

Det hørtes ut som noe stort kløneri. Dualboot eller VM er de relevante alternativene IMO. OS tar begrenset plass, det er de tingene du skal ha på serveren (torrenter og bilder) som trenger plass.

 

Linux kommer i distroer, de fleste distroer har muligheter for å innstallere alt av "pakker" (=programmer) du trenger, hovedforskjellen ligger i standardoppsett og pakkebehandlingsprogrammet. Vanlige distroer er Linux Mint, Debian, CentOS, SUSE og Arch.

Lenke til kommentar

Gjør som fornuftige folk ville gjort, instaler in hypervisor of choice, så lenge du ikke skal ha for mange ressurskrevende VMer så går det greit med 8GB ram. (Linux kjører fint på 512MB)

 

 

 

Kjør Debian 7 minimal og koble til via SSH

Ga ikke stort mening det du sa der..

Lenke til kommentar

Gjør som fornuftige folk ville gjort, instaler in hypervisor of choice, så lenge du ikke skal ha for mange ressurskrevende VMer så går det greit med 8GB ram. (Linux kjører fint på 512MB)

 

 

 

Kjør Debian 7 minimal og koble til via SSH

Ga ikke stort mening det du sa der..

 

Bruk Linux Os'et Debian 7 minimal og koble til serveren med SSH protokollen. Hva er det du ikke forsto med det?

Lenke til kommentar

Kan fint kjøre virtualisering på 4GB også.. Jeg har kjørt forskjellige OS i Windows 7, men da via virtual box, og ikke noe barebone VM eller hyper-v.

 

Men tilbake til valg av os.. Siden du har tilgang på 2012, ville jeg brukt det :)

Har du tilgang på essentials utgaven?? Den er mer beregnet på små bedrifter/hjemmebruk.. og skal visstnok være ganske lik windows home server 2011 (som er det jeg kjører).

Oppsettet mitt er en enkel dual core AMD cpu (5400+, 2.2GHz), 3GB ram og harddisker er: 250GB disk til OS + downloads (delt opp i 60gb til OS og resten til downloads), 4x1tb disker i drivepool (så det ser ut som kun 1 stor disk) + en 320GB ekstern disk til backup av di viktigste filene.

Lenke til kommentar

Mange her som tydeligvis sitter fast i gamle, dårlige vaner.

 

Du kan fint kjøre VM med 6gb ram, Dvs 2-3 OS samtidig. Avhengig av hvordan os og tjenester du ønsker.

 

Du kan fint bruke Windows server 2012, og jeg ville også begynt med dette. Siden du er kjent med Windows fra før.

 

Dvs, installer WS2012(helst på en egen SSD). Så kan du kjøre VM'er igjennom Hyper-V, som du får med WS2012. Antall VM'er du kan kjøre under WS avhenger av hvilken type WS2012 du har. F.eks Standard kan kjøre 2 VM'er. Du kan også da poole alle diskene dine i Storagespaces, slik at de framstår som en stor harddisk.

 

Altså, installer WS2012, og sett opp det grunnleggende der. Så installerer du Hyper-v tjenesten, så kan du deretter begynne å forske på Linux der.

 

Hvordan operativsystemer kjører klientene\pc'ene dine?

 

Visst de kjører W8\8,1 kan du bruke Fillogg til automatisk backup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt sent svar, men here it goes. Høres ut som win8 server edtion er et godt utgangspunkt så jeg velger å starte med det, så får jeg heller se hvordan det går. Hvordan versjon jeg har tilgang har jeg ikke sjekket ennå, er i gjennom høgskolen og dreamspark(?) jeg får tak i det.

 

Har en laptop med win8.1 og den stasjonære med win 7 som jeg tenker jeg kommer til å oppdatere med win8.1 i samme slengen som jeg setter opp serveren (eller litt etterpå). Så jeg skal absolutt sjekke ut Fillogg.

 

Så takker for alle svar så langt og det er meget mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål når jeg starter å sette det opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...