Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skadet støtfanger bak


Anbefalte innlegg

Hei,

 

hadde ett lite uhell da jeg skulle rygge ut av gårdsplassen i dag, og skadet bakre del av støtfangeren (er ikke like ille som bilde, har lakket over meste, men er fortsatt ett synlig hull på 1-2 cm.) Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen? Er rimelig usikker på om jeg skal la det være slik, bytte støtfanger eller bare lappe over det. Takk på forhånd!

 

Edit:

Det er en Toyota Auris, 2010 modell.

post-334417-0-82721100-1394734191_thumb.jpg

Endret av Perelan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe farlig å kjøre med. Bare så det er sagt.

 

Da jeg jobber hos Toyota som ny/bruktbil klargjører så skal det sies at disse fangerene er ektremt lette å demontere. Hele fangeren er bare et tynt plastikk skall og jeg skal skryte på meg at den er av i løpet av 2 minutter. Hvis du skal bytte fanger går dette fort, men det spørs om du har hengerfeste/ryggesensor og må sage til den nye fangeren da den kommer uten hull.

 

Man kan alltids fundere på hardbolied rice sitt svar. Det er veldig lett og komme til fra baksiden så det er jo aktuelt å reparere. Likevel når du først har reparert må jo hele fangeren lakkes for at dette skal bli pent. Det spørs jo også hvor handy du er.

 

Jeg har skjønt det sånn at de fleste lakkerere er ikke spesielt glade i brukte plastikk fangere. Fulle av sår, steinsprut osv. De har en grense de også før dem bestiller ny del. Det krever mye jobb å få dette pent. Da kan man likegreit kjøpe ny fanger å få lakkeringen billigere.

 

Jeg tror ikke disse bakfangerene er så hiisides dyre.. 2-3000,- kanskje. Det er jo også helt normalt at hvis du først bytter fanger, for den lille skaden der, så kan du banne på at du rygger skikkelig inn i noe annet i løpet av kort tid og denne gangen MÅ du bytte den. Jeg hadde ikke gjort noe som helst før bilen skal selges :p

 

Man bruker ikke bonus på den lille skaden der.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe farlig å kjøre med. Bare så det er sagt.

 

Da jeg jobber hos Toyota som ny/bruktbil klargjører så skal det sies at disse fangerene er ektremt lette å demontere. Hele fangeren er bare et tynt plastikk skall og jeg skal skryte på meg at den er av i løpet av 2 minutter. Hvis du skal bytte fanger går dette fort, men det spørs om du har hengerfeste/ryggesensor og må sage til den nye fangeren da den kommer uten hull.

 

Man kan alltids fundere på hardbolied rice sitt svar. Det er veldig lett og komme til fra baksiden så det er jo aktuelt å reparere. Likevel når du først har reparert må jo hele fangeren lakkes for at dette skal bli pent. Det spørs jo også hvor handy du er.

 

Jeg har skjønt det sånn at de fleste lakkerere er ikke spesielt glade i brukte plastikk fangere. Fulle av sår, steinsprut osv. De har en grense de også før dem bestiller ny del. Det krever mye jobb å få dette pent. Da kan man likegreit kjøpe ny fanger å få lakkeringen billigere.

 

Jeg tror ikke disse bakfangerene er så hiisides dyre.. 2-3000,- kanskje. Det er jo også helt normalt at hvis du først bytter fanger, for den lille skaden der, så kan du banne på at du rygger skikkelig inn i noe annet i løpet av kort tid og denne gangen MÅ du bytte den. Jeg hadde ikke gjort noe som helst før bilen skal selges :p

 

Man bruker ikke bonus på den lille skaden der.

Fant en støtfanger i original stand og samme farge til 2300 kr. Skal bestille den og prøve å montere på den selv. I verste fall får jeg ta den med på verksted, men tror nok jeg klarer å gjøre det selv. Eller at jeg bare lar den stå i garasjen og monterer den på dagen før jeg selger bilen.

Endret av Perelan
Lenke til kommentar

 

 

Edit:

Det er en Toyota Auris, 2010 modell.

 

Selv ville jeg nok valgt å ha kaskoforsikring på en såpass ny bil.

Men du ville vel ikke brukt forsikringen til å dekke den?

Kanskje. Hvis bilen er strøken ellers ville jeg nok brukt kasko...vet av erfaring hvor svindyre disse reperasjonene er.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo ikke noe farlig å kjøre med. Bare så det er sagt.

 

Da jeg jobber hos Toyota som ny/bruktbil klargjører så skal det sies at disse fangerene er ektremt lette å demontere. Hele fangeren er bare et tynt plastikk skall og jeg skal skryte på meg at den er av i løpet av 2 minutter. Hvis du skal bytte fanger går dette fort, men det spørs om du har hengerfeste/ryggesensor og må sage til den nye fangeren da den kommer uten hull.

 

Man kan alltids fundere på hardbolied rice sitt svar. Det er veldig lett og komme til fra baksiden så det er jo aktuelt å reparere. Likevel når du først har reparert må jo hele fangeren lakkes for at dette skal bli pent. Det spørs jo også hvor handy du er.

 

Jeg har skjønt det sånn at de fleste lakkerere er ikke spesielt glade i brukte plastikk fangere. Fulle av sår, steinsprut osv. De har en grense de også før dem bestiller ny del. Det krever mye jobb å få dette pent. Da kan man likegreit kjøpe ny fanger å få lakkeringen billigere.

 

Jeg tror ikke disse bakfangerene er så hiisides dyre.. 2-3000,- kanskje. Det er jo også helt normalt at hvis du først bytter fanger, for den lille skaden der, så kan du banne på at du rygger skikkelig inn i noe annet i løpet av kort tid og denne gangen MÅ du bytte den. Jeg hadde ikke gjort noe som helst før bilen skal selges :p

 

Man bruker ikke bonus på den lille skaden der.

Fant en støtfanger i original stand og samme farge til 2300 kr. Skal bestille den og prøve å montere på den selv. I verste fall får jeg ta den med på verksted, men tror nok jeg klarer å gjøre det selv. Eller at jeg bare lar den stå i garasjen og monterer den på dagen før jeg selger bilen.

 

 

En slik jobb er veldig enkel. Når jeg gikk lære var min første oppgave å bytte bak-fanger.

Ofte er dem skrudd fast i bak-skjermen (fra innsiden ;))og noen skruer under tetningslist til bakluke. avogtil, også under bak-lykt.

Men bruk 5 min å se om noe annet har tatt skade under der før du hiver på den nye fangeren. På nye biler er fangeren laget for å sprette ut igjen. Mange driter seg ut etter en liten "fender bender" og tror alt er ok..

 

Good luck

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der ser ut til å være en jobb for Micropaint. Jeg var nettopp på omvisning hos dem her i Trondheim. Fikk demonstrert utflekking (delvis lakkering) av et par støtfangere. Ene var lakkert tidligere på dagen og var klar til rubbing og pollering, den andre lakkerte de mens vi var det. På den som ble gjort ferdig mens vi var der kunne jeg ikke se at ikke hele støtfangeren var lakkert og den de jobba med mens vi var der kunne jeg ikke se skillet i baselakken på. Selve skaden vil nok antageligvis bli limt, men de kan muligens sveise også. Ved sveising pleier de å ta en bit fra et annet sted på fangern der det er litt til overs, så har de materiale å jobbe med som passer perfekt. De presterer ganske utrolige ting de gutta der, samtidig har de lave priser og mye lavere oppstartpris enn et vanlig lakkverksted. Har du noen andre småskader kan de sikkert hjelpe deg med dem også, og da under samme oppstartpris.

Lenke til kommentar

 

Men du ville vel ikke brukt forsikringen til å dekke den?

Kanskje. Hvis bilen er strøken ellers ville jeg nok brukt kasko...vet av erfaring hvor svindyre disse reperasjonene er.

 

 

Nja, jeg har generelt sluttet å gjette pris, det varierer enormt. Hadde skaden fortsatt over på skjermen, eller det var en annen bil, kunne saken fort blitt en annen, men på denne Auris'en til trådstarter er det slett ikke så ille:

 

Fangeren koster Kr 3753,- (veil Toyota importør). Skiftet en i høst og ny bakfanger med lakkering og montering kom på Kr 8500,- (Så vairerer jo timepris på lakk/arbeid noe, så kan legge på litt for merkeverksted/By, og trekke fra litt jo lenger ut på bygda man kommer)

 

Som en kuriositet og eksempel på hvorfor jeg helst unngår å gjette pris, så ville samme skaden kostet Kr 17.800,- hvis bilen var en 02 Peugeot 206. Støtfanger bak til 2011 Porsche Cayenne koster derimot betydelig mindre enn til Auris. Et plast- kanaldeksel til 2010 BMW 120d koster kr 1.340,-, mens samme deksel til Mitsubishi iMiEV koster Kr 10.430,-. Det er ingen sammenheng eller logikk i noe som helst når det gjelder kostnader ved bilskade. Høy lotto-faktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men du ville vel ikke brukt forsikringen til å dekke den?

Kanskje. Hvis bilen er strøken ellers ville jeg nok brukt kasko...vet av erfaring hvor svindyre disse reperasjonene er.

 

Å bruke kaskoforsikringen for å dekke en slik skade er definitivt ikke lønnsomt, jeg ville droppet det selv.. Og jeg kan ha en kollisjon uten å få bonustap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...