Gå til innhold

EU vil få bukt med Apples spesialkabler


Anbefalte innlegg

når du sier det på den måten så kan man ikke se bort fra at det også vil komme nye krav fra EU om at dingsene må merkes bedre eller at det virkelig vil kreves at nye ladder skal kunne brukes med hvilken som helst dings uten at noe blir ødelagt

 

Kanskje komme det krav om at laderne må kunne gi en minimum effekt som som passer alle dingser

hvorfor har man da ikke en egen type plugg som bare passer til riktig effekt ?

Hvorfor har en 3w ladder samme plugg som en 15 w lader ?

Kunne man ikke ha plugg på 3 w ladder som kun passer til w dingser

men samtidig en plugg på 10 w ladere som passer dingser opptil 10 w ?

 

Altså at 3 w laderen kun passer til enheter som trenger 3 w

mens 10 laderen kunne brukes både på dingeser som krever 3 w og 10 w

pluggen 3w laderen skal derimot ikke passe til 10 w dingsen

 

Hadde det ikke være en god ide ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun delvis enig, da det jo er positivt at EU jobber for å bli kvitt søppelberget. Men, å spikre det ned i lovverket synes jeg er litt drøyt.

 

Om de heller hadde endret på designet til laderdelen, slik at det var kompatibelt med den gammeldagse store USB-pluggen. Eventuellt oppfunnet en ny tosidig større kontakt som var kompatibel med USB-pluggen, slik at man kunne stappe selv gamle USB-ladekabler inn begge veier i veggadapteret, billaderadapteret.

 

Her må nok EU selv lage en ny god lader, og heller lage påbud om bruk av den.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Et veldig godt poeng det, det burde først bli et krav til å ikke leverer fastkoblede ladere (altså hvor selve lader og ledningen er sammensveiset) men dette er noe de fleste heldigvis ser ut til å gå bort ifra.

 

Deretter ser jeg ikke helt det store problemet tatt i betraktning at de fleste har gått over til USB strømadapter med avtagbar kabel så kan vel ikke dette være noen voldsomt stor krise? Ladekabler får jo gjerne slitasjeskader og brudd over tid uansett og må byttes, så det om folk må bytte mellom to stykk forskjellige kabler kan da umulig være et så voldsomt stort problem verken for forbrukere ei heller for EU og deres miljøkrav eller hva de forsøker å trumfe igjennom med her.

 

 

Og hva skjer fremover? Er det ikke snakk om at en vendbar og mer solid USB-kontakt er under utvikling for å svare på Apple sin Lightning da dagens Micro-USB møter kritikk på grunn av måten den kan skape slitasje på ladepluggen på selve telefonen som er litt mer kritisk enn det å måtte erstatte en enkelt kabel, og det faktum at den ikke er like praktisk i og med at den ikke kan settes inn begge veier og ikke er spesifisert til å levere nok strøm i forhold til behovet vi etter hvert begynner å se på diverse nettbrett osv.. I og med at denne kontakten vil kreve nye kabler er ikke det minst et like stort problem i og med at det vil føre til at vi over flere år vil ha eldre modeller med Micro-USB og nyere modeller med vendbar USB-kontakt som da tilsynelatende ikke vil være kompatible med hverandre?

 

 

Hvordan kan man lande på en standard som tilsynelatende ikke er spesifisert for høy nok overføring av strøm til å dekke det økende strømforbruket og de større batteriene som kommer på diverse nettbrett? Hvorfor får ikke Asus, Microsoft og flere som leverer nettbrett uten Micro-USB høre det, blir ikke det veldig mye av det samme? Eller er det så utrolig mye viktigere med mobil enn det er med nettbrett? Hva med bærbare datamaskiner og alle de andre segmentene som eksisterer der ute?

 

 

Apple burde vel strengtatt ha sitt på det tørre, spesielt tatt i betraktning at Lightning er spesifisert for høyere strømoverføring for å imøtekomme behovet til fremtidige iPad-modeller noe som Micro-USB ikke er. Det i seg selv burde da være argument og grunnlag nok for at Apple skal kunne forholde seg til sin løsning om det andre alternativet faktisk ikke er tilstrekkelig. Og hva med alle de der ute som allerede har investert i utstyr i god tro ettersom Apple har en historikk som tilsier at det står bak sine standarder lenger enn de fleste andre markedet? I hvor mange år har ikke Apple holdt seg til 30-pin kontakten sin, det er vel lenger enn noen annen produsent i samme markedssegment og det er vel ingen grunn til å tro at de har planer om å pensjonere Lightning med det første så hva med alle de som har investert i diverse utstyr og adaptere, skal disse bare kastes på dør bare fordi EU finner det for godt at Apple må over på noe annet?

 

 

Et krav EU kan stille som er helt rett og rimelig er at Apple må legge ved en gratis Lightning til Micro-USB overgang med hvert produkt, men igjen så vil jo det i realiteten bare skape enda mer søppel så det blir jo veldig konterintuetivt når alt kommer til alt.

 

 

Her er det vel strengtatt flere standarder som burde på plass, det burde jo da også bli et minimumskrav at alle produsenter leverer med strømadaptere som faktisk leverer nok strøm til å kunne lade opp alle enheter med Micro-USB lader som er på markedet. For ettersom EU tydeligvis få til en løsning så alle kan ta hvilken som helst ladekabel, og hvilken som helst lader å kunne benytte de uavhengig av mobil og enhet så burde de jo også bli slutt på at enkelte leverer med 1,5W lader, andre 5W, noen 10W og andre 12W osv.. Du vil jo ikke kunne ta Nokia Lumia 520 lader å lade opp et Sony Xperia Tablet Z nettbrett om du ikke skal vente til neste år før du blir ferdig.

 

Ja det du sier bare understøtter behovet for en strengere standard. Nå skal jeg innrømme at lighting pluggen er ganske genial og ville glatt akseptert den som ny standard men siden apple er apple og aldri kan dele, samarbeide eller evne å innse at de faktisk ikke ville tapt penger på en fri standard så blir dette ikke et alternativ og da må de tvinges på micro usb.

 

 

Jeg mener det fremdeles blir helt høl i hue å skulle påtvinge en produsent å gå over til en standard som faktisk ikke kan levere til de kravene produsenten har lagt til rette for i sin egen standard.

 

Da må i så tilfellet EU og markedet sette seg ned ved tegnebordet, komme opp med en mer fleksibel standard som faktisk er egnet til å dekke det økende behovet som vi allerede ser i dag og deretter kreve at Apple blir med på denne nye standarden.

 

Blir helt feil å trekke produsenter bakover i utviklingen, ettersom Micro-USB tilsynelatende ikke klarer å levere til de spesifikasjonene, behovene og kravene som Apple har lagt til rette for i sin standard så mener jeg at det er direkte tåpelig å pålegge dem å gå over til en dårligere løsning.

 

 

EDIT:

 

Og hva skjer når vi beveger oss over på Micro-USB for USB3.0. Samsung Galaxy Note 3 er vel en av få enheter på markedet som leveres med en slik kabel og denne kan du jo ikke bruke til å lade opp andre enheter da kontakten ikke vil passe. Du kan riktignok lade opp en Note 3 med vanlig Micro-USB på da pluggen for Micro-USB for USB3.0 er bakoverkompatibel men kabelen som selges med disse telefonen er jo da i realiteten ubrukelig for 90% av markedet.

 

Og dette er jo en utfordring vi fort vil se om alt standardiserer seg rundt Micro-USB, hva når nettbrett allerede krever høyere strømoverføring enn hva denne er spesifisert for? Hva når flere telefoner går over til trådløs ladning hvor vi har nå ladere i form av diverse ladeputer osv..?

 

 

Så du klarer faktisk ikke forstå at en standard som usb utvikler seg og vil dermed føre til at micro usb 3.0 blir den nye standarden? Dette er ikke rakettforskning. Standarder er bra og fører til mer bærekraftig utvikling og at grådige selskaper som apple får trøbbel når de ikke evner å innse at samarbeid er bra for alle.

Lenke til kommentar

Det er nå en grunn at du ikke får kjøpt enheter med micro usb docking som lar deg spille av musikk osv via den.

Det er jo fordi det ikke går.

Nå er jeg litt usikker på hvor bra det blir å spille det overr bluetooth etc.

Men, jeg kan forstå at apple ikke vil la seg diktere av eu der

+ at de tjener penger på lisensiere ut lightning kontakten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne EU-standarden blokkerer også for å bruke den nye USB 3.1-pluggen, som antagelig ville vært et mye bedre valg enn Mikro-USB. Eneste grunn, USB 3.1 fantes ikke da EU-vedtaket ble gjort. Byråkratisk standardisering hindrer altså nyutvikling og forbedringer.

http://www.amobil.no/artikler/her-er-den-nye-usb-kontakten-som-gar-begge-veier/158721

 

Kan du underbygge påstanden din? EU-regelen sier såvidt meg bekjent at det skal være en standard, og legger ingen eksplisitte føringer på hvilken plugg som skal være standarden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spiller liten rolle hva som faktisk står i EU-regelen. Hvis dagens Mikro-USB blir etablert som standard i EU blir det umulig å lansere mobiltelefoner med noe annet enn Mikro-USB i framtiden, selv ikke om dette andre er vesentlig bedre. Slik er det med all byråkratisk standardisering.

Vi som har levd en stund husker hvordan Stortinget forbød farge-TV-sendinger i Norge i flere år. Dette var en byråkratisk standardisering som bremset nyutvikling. Den norske TV-produsenten Tandberg fikk dermed ikke muligheten til å teste farge-TVer i hjemlandet, ble liggende etter utenlandske produsenter i utviklingen av disse og Tandberg gikk til slutt konkurs, før farge-TV til slutt ble tillatt i Norge.

Lenke til kommentar

Det spiller liten rolle hva som faktisk står i EU-regelen. Hvis dagens Mikro-USB blir etablert som standard i EU blir det umulig å lansere mobiltelefoner med noe annet enn Mikro-USB i framtiden, selv ikke om dette andre er vesentlig bedre. Slik er det med all byråkratisk standardisering.

 

Vi som har levd en stund husker hvordan Stortinget forbød farge-TV-sendinger i Norge i flere år. Dette var en byråkratisk standardisering som bremset nyutvikling. Den norske TV-produsenten Tandberg fikk dermed ikke muligheten til å teste farge-TVer i hjemlandet, ble liggende etter utenlandske produsenter i utviklingen av disse og Tandberg gikk til slutt konkurs, før farge-TV til slutt ble tillatt i Norge.

 

Jeg er ganske sikker på at du tar feil, om 10 år vil det være en annen standard, selv om denne regelen består.

 

Å forby fargeTVer har vel lite med standardisering å gjøre, videre har standardisering vært en nøkkel for raskere utvikling i svært mange markeder.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg designet for et par tiår siden en komfyr med kokesonebryterne plassert i to nivåer, de øverste var sonene bak. Alle brukerne var uhyre fornøyd, for med dette bryterpanelen skrudde de aldri på feil kokesone. Men så standardiserte EU at kokesonebryterne måtte stå på linje, så på arvtagermodellen ble det igjen lett å ta feil.
Hurra for byråkratiske standarder ... ikke. :hm:

grepa3.jpg

Lenke til kommentar

Hva hadde skjedd om EU på 80-tallet hadde standardisert 800 MB-disketter som backupstandard? Hadde det gitt en raskere utvikling?

 

Det er en lite relevant sammenlikning, se på ting som standarder for elektriske tilkobling, standarder for TV-sendinger osv, dette har vært svært positivt for utviklingen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva hadde skjedd om EU på 80-tallet hadde standardisert 800 MB-disketter som backupstandard? Hadde det gitt en raskere utvikling?

 

Og hva skjedde når EU standardiserte 16:9 formatet for TV'er mange år siden?

 

Oh wait...........

 

 

Hva prøver du egentlig å si her? Mener du at det foreligger en standardisering fra EU på at TV-er skal være av formatet 16:9? Dette må i så fall ha gått meg et hus forbi, jeg har aldri hørt om noen slik standardisering.

 

Det foreligger vel dog en standard fra EU på at europeiske TV-sendinger skal tilbys i 16:9 format, men noe mer enn det har jeg ikke fått med meg så hvordan dette på noen måte er relevant for diskusjonen aner ikke jeg. Men mye mulig jeg ikke har fått det med meg.

Lenke til kommentar

 

 

Hva hadde skjedd om EU på 80-tallet hadde standardisert 800 MB-disketter som backupstandard? Hadde det gitt en raskere utvikling?

 

Og hva skjedde når EU standardiserte 16:9 formatet for TV'er mange år siden?

 

Oh wait...........

 

 

Hva prøver du egentlig å si her? Mener du at det foreligger en standardisering fra EU på at TV-er skal være av formatet 16:9? Dette må i så fall ha gått meg et hus forbi, jeg har aldri hørt om noen slik standardisering.

 

Det foreligger vel dog en standard fra EU på at europeiske TV-sendinger skal tilbys i 16:9 format, men noe mer enn det har jeg ikke fått med meg så hvordan dette på noen måte er relevant for diskusjonen aner ikke jeg. Men mye mulig jeg ikke har fått det med meg.

 

 

Nå er det jo fult mulig at det ikke var EU som gjorde om 16:9 formatet til standard på TV'er her, men det er hvertfall en standard som alle bruker nå.

 

Og det som er artig er at det er veldig mange år siden det ble en standard og det er fortsatt den beste standarden for TV'er og PC skjermer.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...