Gå til innhold

Malaysian Airline Flight MH370


Anbefalte innlegg

De transponderdataene går jo til flere kilder enn FlightRader24 (og med langt høyere oppløsning). Hvorfor har ikke de fanget opp at flyet har snudd?

 

Evt, har flyet mistet all kommunikasjon og derfor bestemt seg for å snu? Uten å kunne fortelle noen, og uten at noen får data på hvor de er på vei osv.

Jeg aner ikke hvordan dette ikke har blitt fanget opp. Kanskje utenfor rekkevidde, for lav høyde, transponderen har blitt skrudd av, eller noe raskt har hendt.

 

 

Jeg tviler sterkt på at flyet har mistet all kommunikasjon. Kommunikasjonssystemet er redundant. De har flere antenner. I B777 har man også APU, som blir brukt til å drive de viktigste systemene - inkludert kommunikasjon. De måtte også ha skrudd av transponderen sin for å bli skjult. De hadde koden 2157 på transponderen, som betyr at de er over havet. Koden for kapring er 7500.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evt, har flyet mistet all kommunikasjon og derfor bestemt seg for å snu? Uten å kunne fortelle noen, og uten at noen får data på hvor de er på vei osv.

 

Men hvordan mister man radio? Altså, hva er det som må ha sviktet teknisk i forkant, som kan medføre tap av kommunikasjons mulighet? Brann? Bortfall av all strømforsyning? :hmm:

Lenke til kommentar

 

De transponderdataene går jo til flere kilder enn FlightRader24 (og med langt høyere oppløsning). Hvorfor har ikke de fanget opp at flyet har snudd?

 

Evt, har flyet mistet all kommunikasjon og derfor bestemt seg for å snu? Uten å kunne fortelle noen, og uten at noen får data på hvor de er på vei osv.

Jeg aner ikke hvordan dette ikke har blitt fanget opp. Kanskje utenfor rekkevidde, for lav høyde, transponderen har blitt skrudd av, eller noe raskt har hendt.

 

 

Jeg tviler sterkt på at flyet har mistet all kommunikasjon. Kommunikasjonssystemet er redundant. De har flere antenner. I B777 har man også APU, som blir brukt til å drive de viktigste systemene - inkludert kommunikasjon. De måtte også ha skrudd av transponderen sin for å bli skjult. De hadde koden 2157 på transponderen, som betyr at de er over havet. Koden for kapring er 7500.

 

 

Har du en bedre teori på hvorfor flyet forsvinner, skifter retning og holder kjeft om det?

Ikke for å angripe deg, men jeg har ikke fantasi nok til å komme på noe bedre.

Lenke til kommentar

777 har bat backup for transponder, som gir ut squawk 7500 (emergency) hvis strømmen i flyet har blitt borte. ACARS fungerer på samme måte. Den ville ha sendt ut data ned til company. Det skal ikke være mulig og miste ALL kontakt/informasjon/data med flyet.

 

Regner med at dem har primærradar i området, der flyet vil vises selvom du ikke har transponder, i motsetning til sekundærradar, der du ville vises på radaren uten transponder.

 

Hvis de mister all strøm = flyet vil fremdeles ses på radar (primærradar)

 

Men, hvordan flyet kan ha skiftet kurs, og styrtet vest for Malaysia som dem sier i avisene nå, uten at noen har merket det er et stort mysterium.

Lenke til kommentar

 

Evt, har flyet mistet all kommunikasjon og derfor bestemt seg for å snu? Uten å kunne fortelle noen, og uten at noen får data på hvor de er på vei osv.

 

Men hvordan mister man radio? Altså, hva er det som må ha sviktet teknisk i forkant, som kan medføre tap av kommunikasjons mulighet? Brann? Bortfall av all strømforsyning? :hmm:

 

 

Fly har innebygget "vindmølle" som kan felles ut av flyet for å skaffe nødstrøm.

 

200px-F-105_RAT.jpg

Så med mindre denne ikke fungerte så tror jeg ikke de mister strømmen

 

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Det skal ikke være mulig og miste ALL kontakt/informasjon/data med flyet.

 

Jo dessverre. Se på linken under, så fremgår det at flight crew kan deaktivere ACARS hvis de ønsker. (fjerde avsnittet fra bunn)

 

(burde vel ikke vært lov, for hva er hensikten?)

 

 

Mer informasjon om ACARS-meldinger. Alle fly fra Malaysia Airlines skal visstnok ha ACARS installert i flyene sine.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Har du en bedre teori på hvorfor flyet forsvinner, skifter retning og holder kjeft om det?

 

 

 

Det finnes et scenario til, som man helst vil unngå å berøre så lenge som mulig. At det har foregått noe med pilotene av "psykisk karakter". Altså, selvmord-styrt eller at det har tørnet for en, og som angriper sidemann.

 

Begge deler har skjedd før, husker ikke flight nr. med en egyptisk pilot antas å med vilje styrtet et fly på vei til Egypt, og et annet tilfelle hvor en av mannskapet gjøv løs på pilotene med en hammer. Rene blodbadet.

 

Sånn sett kan det ha foregått et basketak i cockpit, og det kan også da forklare hvorfor ikke det ble kommunisert.

Lenke til kommentar

Men den ruten som vises på flightradar, det er vel ikke radar, egentlig? Det er flyet selv som rapporterer inn sin posisjon? Hva hvis flyet har rapportert feil posisjon?

 

Flyet har altså ikke peiling på hvor det er, og pilotene sitter og sløver mens autopiloten drar flyet i feil retning (langs den hvite linjen). Flyet tror det er på vei nordøst (langs den fargede linjen), men det er egentlig på vei nordvest. Flyet sender signal om at det er i rute og i riktig høyde. Alle aner fred og ingen fare til flyet treffer vannet. Flyet har altså ikke fløyet langt uten å sende signal.

iyGDcCm.jpg

Lenke til kommentar

Evt, har flyet mistet all kommunikasjon og derfor bestemt seg for å snu? Uten å kunne fortelle noen, og uten at noen får data på hvor de er på vei osv.

 

Det var også det første jeg tenkte, da jeg hørte at det muligens hadde befunnet seg ved Malakkastredet. Men det forklarer jo ikke kursendringen før de mistet kontakten..

Lenke til kommentar

Har du en bedre teori på hvorfor flyet forsvinner, skifter retning og holder kjeft om det?

Ikke for å angripe deg, men jeg har ikke fantasi nok til å komme på noe bedre.

 

Jeg har egentlig ingen teori annet enn det som allerede har blitt sagt; at det må ha hendt noe raskt som gjorde at de ikke fikk tid til å varsle. Det er særdeles usannsynlig at kommunikasjonssystemet har falt ut, siden fly har minst to separate system for dette som er helt uavhengige av hverandre. Det er at krav fra FAA at alle kommersielle fly har to separate radioer. Enkelte fly kan ha opptil fire separate VHF-er.

 

Fra ICAO:

 

 

Today’s commercial aircraft are equipped with two to four VHF radios, voice and digital link. They may also carry two HF radios and a dual-redundant satellite communications link. There are also precision radionavigation and landing systems, radio altimeters, radar transponders, airborne collision avoidance systems, weather radar and so on.

 

For at dette skal skje helt plutselig så må enten alle disse systemene svikte samtidig, eller så må batteriene + alle motorene dø samtidig (inkludert APU).

 

Det er derfor mer sannsynlig at noen har kapret flyet og skrudd av alle disse systemene, eller at noe har hendt veldig fort, enn at alle kommunikasjonssystemer har dødd samtidig - og resten av flyet har vært "ok".

Lenke til kommentar

Kombinasjonen "noe raskt har skjedd" og "flyet er observert på radar en time unna sist posisjon" blir litt selvmotsigende for meg hvis ikke hendelsen medførte tap av kommunikasjonsmuligheter.

 

Innser jo selvsagt at slike systemer er redundante så det holder, men som sagt så klarte jeg ikke å hoste opp noe bedre (skjønt selvmord/konflikt/kapring kan utløse samme kombinasjon).

 

Det blir iallefall spennende når svarende kommer til overflaten.

Lenke til kommentar

Hvilken nyhetssider er best oppdatert på denne saken?

Har noen her prøvd Tomnod? Jeg får liksom ikke kontakt (har testet ett par timer nå).

Virker som forumet under er godt oppdatert

 

www.flyertalk.com/forum/other-asian-australian-south-pacific-airlines/1558464-mh370-772-kul-pek-missing-1730-gmt-7-mar-2014-sar-underway-read-wiki-first-154.html

Endret av just1user
Lenke til kommentar

 

Noe som kanskje kan utføres med en GPS-jammer?

Tror det er en regel i flybransjen som sier at de ikke kan bruke GPS som navigasjon, men kun som hjelpemiddel.

 

Ellers så ville radarene på bakken sett flyet skifte kurs og de hadde blitt korrigert?

 

Det stemmer. GPS skal aldri bli brukt som et hovednavigasjonshjelpemiddel (langt ord, heh). Dette kommer blant annet av at Amerikanerne kan skru av GPS når de føler det. Dersom jeg husker rett, så ble det sist gjort under Gulfkrigen Det er derimot ett av mange inputs til FMS (Flight Management System). Det kan bli brukt som et supplement.

 

 

Kombinasjonen "noe raskt har skjedd" og "flyet er observert på radar en time unna sist posisjon" blir litt selvmotsigende for meg hvis ikke hendelsen medførte tap av kommunikasjonsmuligheter.

 

Det blir iallefall spennende når svarende kommer til overflaten.

Det har vel fremdeles ikke blitt offisielt bekreftet at flyet sist ble sporet i Malakkastredet. Men uansett, jeg ser selvsagt også at det er selvmotsigende at flyet har havnet langt unna uten å ha tid til å gi beskjed. Jeg ser ingen god forklaring på dette. Ekspertene sliter med det samme. Jeg prøver hovedsaklig bare å oppklare diverse spørsmål i denne tråden. Uansett, så kan piloter gjøre feil - eller ha direkte skyld i ulykken selv. Mener at det var en ulykke hvor en egyptisk kaptein stengte ut andrepiloten fra kabinen. Han skrudde blant annet av enten FDR eller CVR i forkant, og styret flyet. Man visste at kapteinen slet med spillegjeld eller noe lignende. Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at flyet ble oppdaget av MIL radar, så kan jeg se for meg at ATC sitter på sekundærradar, flyet ble kapret, kaprerne slo av transponder, jagerfly ble sendt opp, flyet ble skutt ned. (enda en teori som er fullt mulig, helt vilt men man kan jo lure.)

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at flyet ble oppdaget av MIL radar, så kan jeg se for meg at ATC sitter på sekundærradar, flyet ble kapret, kaprerne slo av transponder, jagerfly ble sendt opp, flyet ble skutt ned. (enda en teori som er fullt mulig, helt vilt men man kan jo lure.)

Det forklarer hvorfor de ikke gjør så stor innsats for å lete etter det, ihvertfall. Men jeg tror faktisk ikke på kapring.
Lenke til kommentar

Er jo mye fly og båter ute som leter.

 

Problemet er vel at man ikke vet eksakt hvor man skal lete. Som alltid leter man først "under lyktestolpen for der er det lys" dvs. man utgår fra det som var antatt kurs/hastighet, men ofte kan vraket vise seg å ligge annet sted.

 

Slik er det forsåvidt i søk etter bortkommende mennesker i villmarken også, først etter langs tids søk, finner man bortkommende, ofte langt vekk fra "kjerneområdet"

Lenke til kommentar

 

Fly har innebygget "vindmølle" som kan felles ut av flyet for å skaffe nødstrøm.

 

200px-F-105_RAT.jpg

Så med mindre denne ikke fungerte så tror jeg ikke de mister strømmen

 

 

Bare for å komme med en liten kommentar. Boeing sine fly har ikke en slik vindmølle. Det har derimot Airbus, fordi de har fly by wire. Det er derfor helt essensielt med strøm for å kontrollere flyet. Strømmen kommer fra denne mølla.

 

Boeing derimot, har et mekanisk styresystem - slik at man ikke trenger strøm for å kontrollere flight controls. Stikka er derfor responsiv, fordi det er koblet sammmen med vaier fra stikka til kontrollflatene. Det blir naturligvis fysisk tyngre å styre flyet hvis man ikke har strøm.

 

Alle moderne fly har en APU, som betyr Auxiliary power unit. Det er en liten jetmotor i baken som skal gi strøm til de viktige systemene, samtidig som den gir pittelitt thrust.

 

b737-apu.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...