Gå til innhold

Kutter kraftig i prisen på Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Dette var virkelig på tide.

 

Jeg kjøpte 1 w8 oppgraderinglisens under tilbudsdagene for rundt 1 år siden men ikke pokker om jeg lenger betaler 1200,- per "Pro" lisens for Windows. Jeg har gått mer og mer over til OSX som jeg oppgraderer for 200,- per gang totalt for alle maskiner i heimen, en helt nydelig ordning! Windows har tildels blitt et nødvendig onde på enkelte ting, men MS skal passe seg litt fremover om de ikke gir slipp på eldgamle forretningsmodeller.

 

Kommer ikke til å oppgradere workstations med mindre jeg absolutt må, de fungerer best med windows 7 og føler inget behov for å oppgrader til hverken 8 eller 8.1. Kjører 8.1 i en vm kun for supporthensyn. Det samme gjelder forøvrig spillmaskinen hjemme.

 

NB!

Siste 3 år har jeg faktisk bare betalt 200,- èn eneste gang for å oppgradere alle OSX maskinene våre og som flere nevner har det vært mange versjoner på disse årene.

Har du OSX på noen maskiner uten eplelogo? Ikke det? Apple lever av å selge hardware, MS lever av å selge software. Det er relativt stor forskjell på dette. Det betyr ingen ting for Apple om de gir oppgraderinger gratis, fordi du har betalt dyrt for hardware, og de skal tjene inn dette når du på nytt kjøper dyr hardware.

 

Hvilke behov har du når du kjøper en Pro lisens?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan bare senke prisen på Windows 8,1 så mye de bil, men jeg kommer fortsatt til å kjøre windows 7. Jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med windows 8.

 

Det er derfor det som regel er best å bare observere først når noe såppas populært slippes. Er glad jeg ventet med å få meg en ps4 til nå, ettersom at det var ekstra mange bugs fra starten! Mens nå så er den helt stabil.

Nå er win8 tungvindt og idiotisk på flere områder, men å observere for å hoppe over tullball er veldig avslappende.

 

(Som om det ikke er nok problemer med windows).

Lenke til kommentar

 

Dette var virkelig på tide.

 

Jeg kjøpte 1 w8 oppgraderinglisens under tilbudsdagene for rundt 1 år siden men ikke pokker om jeg lenger betaler 1200,- per "Pro" lisens for Windows. Jeg har gått mer og mer over til OSX som jeg oppgraderer for 200,- per gang totalt for alle maskiner i heimen, en helt nydelig ordning! Windows har tildels blitt et nødvendig onde på enkelte ting, men MS skal passe seg litt fremover om de ikke gir slipp på eldgamle forretningsmodeller.

 

Kommer ikke til å oppgradere workstations med mindre jeg absolutt må, de fungerer best med windows 7 og føler inget behov for å oppgrader til hverken 8 eller 8.1. Kjører 8.1 i en vm kun for supporthensyn. Det samme gjelder forøvrig spillmaskinen hjemme.

 

NB!

Siste 3 år har jeg faktisk bare betalt 200,- èn eneste gang for å oppgradere alle OSX maskinene våre og som flere nevner har det vært mange versjoner på disse årene.

Har du OSX på noen maskiner uten eplelogo? Ikke det? Apple lever av å selge hardware, MS lever av å selge software. Det er relativt stor forskjell på dette. Det betyr ingen ting for Apple om de gir oppgraderinger gratis, fordi du har betalt dyrt for hardware, og de skal tjene inn dette når du på nytt kjøper dyr hardware.

 

Hvilke behov har du når du kjøper en Pro lisens?

 

 

Og selv om Apple forlenger levetiden ved å gi gratis OS-oppdateringer, så har de en annen fordel av å knytte nyere og eldre brukere tettere til seg, så de ikke forlater Apple-produktene til fordel for annet utstyr.

 

Og nå hardnes jo konkurransen mer og mer.

Lenke til kommentar

Hvilken funksjonalitet er det du som forbruker mangler i Windows 8, som Pro og Enterprise har? Jeg påstår at det i praksis ikke er verken rot eller begrensinger i forhold til versjoner av W8 for den jevne bruker, fordi de stort sett ikke behøver å ta stilling til problematikken.

Den mest banale begrensningen er jo at du ikke kan bytte visningsspråk på non-pro-utgaven. Jeg har vært borti dem som har klart å trykke feil under konfigurering av PC levert med OEM-utgave, og da plutselig blitt stuck med f.eks. Dansk språk. (Jeg er ganske sikker på at dette også gjelder Windows 8.x, og ikke bare 7 og eldre).

Samt Remote Desktop-begrensingen, det er jo idiotisk at du ikke kan koble deg til hjemme-PC-en din fra jobb-PC-en uten å måtte ty til tredjepartsløsninger.

 

I Windows 8.1 har man jo fått en grei funksjon for kioskløsning, som f.eks. kan være greit for å kun la barna kune bruke kun et program (og ikke vil kunne starte noe annet, eller fscke opp oppsettet ellers), men denne funksjonen er begrenset ved at den kun fungerer på Modern UI-apper, og kun i Pro/Enterprise-utgaven.

Lenke til kommentar

Om språkinnstillinger. Microsoft har gjort en stor tabbe med språkssystemet. Det er ikke gjennomført ordentlig, slik at om en bytter fra norsk til engelsk f.eks. så er det en del steder i Windows som fremdeles forblir på norsk dessverre. Motto: foreløpig bør du kjøpe Windows'en på det språket du i utgangspunktet skal bruke mest.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvilken funksjonalitet er det du som forbruker mangler i Windows 8, som Pro og Enterprise har? Jeg påstår at det i praksis ikke er verken rot eller begrensinger i forhold til versjoner av W8 for den jevne bruker, fordi de stort sett ikke behøver å ta stilling til problematikken.

Den mest banale begrensningen er jo at du ikke kan bytte visningsspråk på non-pro-utgaven. Jeg har vært borti dem som har klart å trykke feil under konfigurering av PC levert med OEM-utgave, og da plutselig blitt stuck med f.eks. Dansk språk. (Jeg er ganske sikker på at dette også gjelder Windows 8.x, og ikke bare 7 og eldre).

Samt Remote Desktop-begrensingen, det er jo idiotisk at du ikke kan koble deg til hjemme-PC-en din fra jobb-PC-en uten å måtte ty til tredjepartsløsninger.

 

I Windows 8.1 har man jo fått en grei funksjon for kioskløsning, som f.eks. kan være greit for å kun la barna kune bruke kun et program (og ikke vil kunne starte noe annet, eller fscke opp oppsettet ellers), men denne funksjonen er begrenset ved at den kun fungerer på Modern UI-apper, og kun i Pro/Enterprise-utgaven.

 

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/add-language-keyboard

Jeg har ikke forsøkt dette, men det er uansett en bagatell som berører en promille av brukerne, og noe jeg ikke ville dratt fram som funksjonalitet en bruker mangler.

 

Remote desktop? Hvis du har bruk for det, i alle fall om du klarer å opprette forbindelse fra utenfor hjemmenettverket, så bør du også være nok teknisk anlagt til å kjenne til forskjellene mellom Windowsversjonene også. Uansett, Remote desktop er ikke noe jeg vil påstå den jevne bruker har noe behov for å ta stilling til. Og selv om du skriver at du ikke ønsker å bruke 3. part er TeamViewer i de fleste tilfeller å foretrekke, spesielt for hjemmebrukeren som er avansert nok til å ønske å prøve noe slikt.

 

Har du absolutte behov, ja så spander på deg de 2-3 hundre kronene ekstra for en Pro-lisens.

 

Jeg påstår fremdeles at det ikke er forskjeller mellom 8.1 og 8.1 Pro som den jevne bruker må ta hensyn til, og de som får 8.1 vil i 99.99% av tilfellene aldri savne noen funksjonalitet fra Pro versjonen.

 

Windows 8.1 har også muligheten for å legge inn barnekonto. Der kan man detaljstyre når på døynet barnet kan logge på, hvor mange timer/minutter per dag barnet kan bruke maskinen, detaljstyre nøyaktig hvilke applikasjoner og spill barnet kan bruke, samt legge inn automatiske begrensninger på aldersgrense, samt mye mye mer. Og det fungerer på alle versjoner av Windows 8, samt Windows RT. Dette er IKKE begrenset til Pro.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette var virkelig på tide.

 

Jeg kjøpte 1 w8 oppgraderinglisens under tilbudsdagene for rundt 1 år siden men ikke pokker om jeg lenger betaler 1200,- per "Pro" lisens for Windows. Jeg har gått mer og mer over til OSX som jeg oppgraderer for 200,- per gang totalt for alle maskiner i heimen, en helt nydelig ordning! Windows har tildels blitt et nødvendig onde på enkelte ting, men MS skal passe seg litt fremover om de ikke gir slipp på eldgamle forretningsmodeller.

 

Kommer ikke til å oppgradere workstations med mindre jeg absolutt må, de fungerer best med windows 7 og føler inget behov for å oppgrader til hverken 8 eller 8.1. Kjører 8.1 i en vm kun for supporthensyn. Det samme gjelder forøvrig spillmaskinen hjemme.

 

NB!

Siste 3 år har jeg faktisk bare betalt 200,- èn eneste gang for å oppgradere alle OSX maskinene våre og som flere nevner har det vært mange versjoner på disse årene.

Har du OSX på noen maskiner uten eplelogo? Ikke det? Apple lever av å selge hardware, MS lever av å selge software. Det er relativt stor forskjell på dette. Det betyr ingen ting for Apple om de gir oppgraderinger gratis, fordi du har betalt dyrt for hardware, og de skal tjene inn dette når du på nytt kjøper dyr hardware.

 

Hvilke behov har du når du kjøper en Pro lisens?

 

Det er helt feil å si at de selger dyr hardware, de selger god og kvalitativ hardware uten sidestykke i bransjen. Det er også feil å si at Apple lever av å selge hardware, det de lever av er økosystemet som nå flere aktører som Google, Samsung OG Microsoft forsøker å kopiere.

 

Når man kjøper en Pro lisens som har man behov for funksjoner som er forbeholdt "Pro" lisensen fra Microsoft.

 

Hvis du mener at Microsoft hovedsaklig kun er et software selskap så styrker det inntrykket av at de gjennomgår en identitetskrise hvor gamle forretningsmodeller vil bli en stor hemsko. Ellers har Microsoft følgende hardware produkter.

 

- Xbox (med kontrollere og tilbehør)

- Xbox 360 (med kontrollere og tilbehør)

- Kinnect i div. utgaver.

- Xbox One (med kontrollere og tilbehør)

- Surface

- Surface Pro etc.

 

Samt andre hardware produkter/serier fra Microsoft:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Dette var virkelig på tide.

 

Jeg kjøpte 1 w8 oppgraderinglisens under tilbudsdagene for rundt 1 år siden men ikke pokker om jeg lenger betaler 1200,- per "Pro" lisens for Windows. Jeg har gått mer og mer over til OSX som jeg oppgraderer for 200,- per gang totalt for alle maskiner i heimen, en helt nydelig ordning! Windows har tildels blitt et nødvendig onde på enkelte ting, men MS skal passe seg litt fremover om de ikke gir slipp på eldgamle forretningsmodeller.

 

Kommer ikke til å oppgradere workstations med mindre jeg absolutt må, de fungerer best med windows 7 og føler inget behov for å oppgrader til hverken 8 eller 8.1. Kjører 8.1 i en vm kun for supporthensyn. Det samme gjelder forøvrig spillmaskinen hjemme.

 

NB!

Siste 3 år har jeg faktisk bare betalt 200,- èn eneste gang for å oppgradere alle OSX maskinene våre og som flere nevner har det vært mange versjoner på disse årene.

Har du OSX på noen maskiner uten eplelogo? Ikke det? Apple lever av å selge hardware, MS lever av å selge software. Det er relativt stor forskjell på dette. Det betyr ingen ting for Apple om de gir oppgraderinger gratis, fordi du har betalt dyrt for hardware, og de skal tjene inn dette når du på nytt kjøper dyr hardware.

 

Hvilke behov har du når du kjøper en Pro lisens?

 

Det er helt feil å si at de selger dyr hardware, de selger god og kvalitativ hardware uten sidestykke i bransjen. Det er også feil å si at Apple lever av å selge hardware, det de lever av er økosystemet som nå flere aktører som Google, Samsung OG Microsoft forsøker å kopiere.

 

Når man kjøper en Pro lisens som har man behov for funksjoner som er forbeholdt "Pro" lisensen fra Microsoft.

 

Hvis du mener at Microsoft hovedsaklig kun er et software selskap så styrker det inntrykket av at de gjennomgår en identitetskrise hvor gamle forretningsmodeller vil bli en stor hemsko. Ellers har Microsoft følgende hardware produkter.

 

- Xbox (med kontrollere og tilbehør)

- Xbox 360 (med kontrollere og tilbehør)

- Kinnect i div. utgaver.

- Xbox One (med kontrollere og tilbehør)

- Surface

- Surface Pro etc.

 

Samt andre hardware produkter/serier fra Microsoft:

 

Hva du mener er uten sidestykke i bransjen får være opp til deg selv, og er i grunnen uvesentlig i denne diskusjonen. Jeg kunne mene det er no forbanna ræl, uten at det ville påvirke ditt syn vesentlig skulle jeg tro.

 

Det er i all hovedsak Software MS henter inntektene sine i fra, og vi diskuterer i utgangspunktet PC-markedet her. At de selger spillkonsoller, nettbrett, mobiler og annet periferiutstyr er heller ikke relevant for den aktuelle diskusjonen som går på oppgradering av OS til PC. På XboX 360 har MS oppdatert OS betydelig siden maskinen kom på markedet, uten kostnad for brukeren. Ja, de har surface pro, men Windows operativsystemet selges i all hovedsak i form av lisenser til maskinvareprodusenter, firma og privatpersoner, uavhengig av hardware. Apple har fortjeneste på alle datamaskiner de selger, og lar ikke sitt OS installeres på annen hardware.

 

Apple har dermed fortjeneste ved salg av hver mac, og prisen for OS bakes inn der. Da OS'et kun er tilgjengelig på MAC, kan Apple lett slippe Oppdateringer da de uansett tjener inn dette neste gang bruker kjøper ny HW. Hvordan dette ikke skulle være innlysende er litt utenfor min fatteevne, men OK.

 

Når det gjelder økosystemer er dette enn så lenge for apple sin del i stor grad forbeholdt iDingser, ikke OSX maskiner. MS begynte også med økosystemer med XBOX og Live allerede i 2002, selv om det ikke umiddelbart ble like omfattende og allment som appstore, men et økosystem like så.

 

Jeg vil ikke si MS er i en identitetskrise, de har i lang tid drevet med mye forskjellig, men primært er de fremdeles en software leverandør, selv om de i løpet av de siste årene i stadig større grad også har blitt en tjenesteleverandør, i tillegg til det som finnes av hardware. Utformingen av hvordan et selskap opererer vil være i endring, og at de endrer seg er mer tegn på tilpasning enn identitetskrise.

 

Jeg forstår at en som kjøper Pro normalt ville ha bruk for den ekstra funksjonaliteten. Men så godt som ingen utenfor et bedriftsmiljø har behov for Pro. Derfor spurte jeg hvilke funksjoner Pro hadde som du manglet i standard W8.1.

Lenke til kommentar

Definer ut av boksen.

 

Fordelen med Windows 8.1 er at den støtter, så langt jeg kan se, ISO uten noen problemer.

 

Ok. Jeg vet ikke hva som gjelder i dette tilfellet. Men jeg forventer minimum en av følgende når Microsoft har lovet .ISO-støtte i Windows 8:

 

Enten

1. At man skal slippe å måtte aktivere tjenesten før man tar den i bruk

2. Eller at det bare virker perfekt

3. Om det finnes et tredje alternativ som forklarer hvorfor det ikke virker ut av boksen så passer det inn her.

 

Så når Windowsen ikke lar deg montere et friskt og uskadet .ISO- speilbilde av en CD laget med UltraISO, da er det noe spinn hakkendes galt på ferde med Microsoft sin Windows.

 

OG ATTPÅTIL forteller at det er en skade på filen man forsøker å montere, når det faktisk ikke er noen skade på filen, det er hårreisende.

 

Dette var det jeg hurtigfikset med tredjepartsverktøy på en PC som ikke er min, og hvor jeg behøvde å montere dette .ISO-image't. (som nevnt wincdemu)

Da var det plutselig ikke noe feil på mitt CD-image i .ISO-format likevel. Og det under Windows 8 (som wincdemu ikke sier noe om at de har støtte for). Men, Microsoft sier de skal støtte .ISO med sin Windows 8. Og da forventer jeg at det fungerer "ut av boksen". Tok du poenget mitt nå?

 

Altså noe Microsoft ikke klarer ut av boksen med standardinnstallasjoner. Jeg har sett andre lenker på Google om problemet, uten at jeg gadd knote og sette meg inn i hvordan fikse Windows 8. Dette bør Microsoft rette opp og støtte på lik linje med andre filutvidelser som f.eks. .ZIP .MPG .JPG og slikt som tradisjonellt sett har tatt ganske lang tid før Microsoft fant ut at det kanskje kunne være lurt å implementere det.

 

Altså så forventer jeg at Microsoft holder det de har lovet. I dette tilfellet så "suger Microsoft" for å si det mildt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Serpent:


"Hva du mener er uten sidestykke i bransjen får være opp til deg selv, og er i grunnen uvesentlig i denne diskusjonen. Jeg kunne mene det er no forbanna ræl, uten at det ville påvirke ditt syn vesentlig skulle jeg tro."



Right back at ya ;) Det kan muligens komme som en overaskelse men det er meningsutvekslinger vi driver med i slike saket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...