Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys


t0mb-exe

Anbefalte innlegg

Ser på vegvesenet.no under regler av tåkelys:

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Kan noen utdype dette litt mere? Er det låv til å bruke nærlys og tåkelys samtidlig om kvelden/natten da? Nærlysene må det altid vært lys i for at tåkelyset skal lyse(?) værtfall til meg..

Kilde: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

Endret av t0mb-exe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står da ganske så klart "i stedet for".

Dvs. at dersom du bruker tåkelys, må nærlysene skrus av. At det ikke fungerer på bilen din, spiller ingen rolle. Da får du kjøre med BARE nærlys da.

 

Er VELDIG mange som synder på dette, spesielt i mørket. Ikke nok med at de blender andre trafikanter, men de gjør det også vanskelig for seg selv å se lengre fram i mørket.

 

Hva er forresten bøtesatsene for å kjøre med feil belysning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg hørte satsen var den på 2500,-

Tåkelys er ikke likt bygd opp som nærlys og vil blende motgående trafikk.

 

Møter jeg noen med nærlys sammen med tåkelys/spredere får de fjernlysene mine i retur.

Amen! Hvertfall når det regner/er vått ute, da blir langlysene mine stående på til de er passert meg.

 

Nattestid så er det ikke lov med tåkelys heller, med mindre det er spesielle forhold som tilsier det. Og er det såpass dårlige forhold så er maksfart 10-20km/t og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men husk at det er mange biler idag med "tåkelys" som egentlig er DRL-lys.

Disse er lov å kjøre sammen med nærlys, da de ofte blir dimmet litt ned i mørket.

 

Det er mange som ikke er klar over dette, og hvis du blir stoppet kan du nekte boten.

Viktig å passe på at bryteren står i auto isåfall! Mange nye biler som er utstyrt med DRL kjører også uten baklys på dagtid og hvis bryteren ikke står i auto så vil ikke disse komme på nattestid og da er det plutselig mulighet for bot igjen.

Lenke til kommentar

Uten baklys er jeg ganske sikker på at du risikerer bot uansett. Dag eller natt. Uavhengig av hva bilen bruker når du setter på "auto".

Hmm? Hvorfor det? De fleste/alle nye biler idag har mulighet for auto hvor baklys er avslått og kjørelys framme. Mener du at alle disse risikerer forelegg, til tross for at det er godkjent i EU og levert av norsk forhandler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten baklys er jeg ganske sikker på at du risikerer bot uansett. Dag eller natt. Uavhengig av hva bilen bruker når du setter på "auto".

Hmm? Hvorfor det? De fleste/alle nye biler idag har mulighet for auto hvor baklys er avslått og kjørelys framme. Mener du at alle disse risikerer forelegg, til tross for at det er godkjent i EU og levert av norsk forhandler?

 

Jeg har ikke fått med meg at påbudet forsvant i 2010. Siden vi ikke er med i EU. :p

Men synes fremdeles det burde vært påbudt. Både pga. synlighet og at mange garantert glemmer å skru det på når det blir mørkt.

 

Begge de bildene er feil så vidt jeg kan se. Du skal ha enten parklys + tåkelys eller parklys + nærlys. Er det ikke dagslys skal du ha parklys og nærlys/fjernlys.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Uten baklys er jeg ganske sikker på at du risikerer bot uansett. Dag eller natt. Uavhengig av hva bilen bruker når du setter på "auto".

Hmm? Hvorfor det? De fleste/alle nye biler idag har mulighet for auto hvor baklys er avslått og kjørelys framme. Mener du at alle disse risikerer forelegg, til tross for at det er godkjent i EU og levert av norsk forhandler?

 

Jeg har ikke fått med meg at påbudet forsvant i 2010. Siden vi ikke er med i EU. :p

Men synes fremdeles det burde vært påbudt. Både pga. synlighet og at mange garantert glemmer å skru det på når det blir mørkt.

 

Begge de bildene er feil så vidt jeg kan se. Du skal ha enten parklys + tåkelys eller parklys + nærlys. Er det ikke dagslys skal du ha parklys og nærlys.

 

Ja, det er litt uvant for oss nordmenn som er vant med at alle biler skal ha lys hele dagen uansett. Står lysbryteren i auto så skal baklys (og nærlys) slå seg på når det ikke er fullverdig dagslys lenger. Men iallfall i vår bil så kan en også sette på kun kjørelys (kun en lystripe framme, intet annet noe sted). Tydeligvis er dette fullt mulig på flere biler: Her jeg bor har vi endel tunneler, og det er mye fler biler nå som kjører uten fullverdige lys enn det var for bare få år siden. Litt småskummelt, siden tunnelene her (Bergen-omegn) ofte er dårlig belyst, utrolig vanskelig å se en bil som bare har kjørelys eller ingen lys.

En annen ting er jo at det reduserer levetiden på xenon-pærer betraktelig, at de slås av og på hele tiden...

Angående bildet så er det neppe lovlig noe av dette? Det er jo noen biler et kjørelys som kan ligne endel på tåkelys, og som lovlig lyser samtidig med nærlys, men da må vel SVJV lysene være spesielt godkjent for dette.

 

Igrunnen ganske fascinerende hvor mange det er som kjører med feil belysning på bilen her i Norge, i forhold til andre land som vi har rundt oss. Skulle tro det var et fryktelig komplisert emne som en ikke får opplæring på på kjøreskolene, men... :hmm::)

Lenke til kommentar

Det er alltid et hav av folk som kjører med tåke- og nærlys samtidig. Og det er alle. Gamle, unge, rånere, sosser osv osv. Enten fordet det ser tøfft ut eller fordet de ikke aner at de er på, fordet de tror det er lov, eller fordet de tror jo mer lys jo bedre. Siden sjansen for å få bot er minimal og det stort sett bare er de som kommer imot som bryr seg så vil ikke dette forandre seg en døyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min påstår hardnakket at sikten blir bedre med tåkelys og nærlys.

Han ble stille da jeg fortalte at det blender motgående trafikk samt at han risikerer bøter.

Jeg fortalte også at hvis jeg møter han får han fjernlysene mine i fleisen :)

 

Ikke nok med at tåkelysene blender motgående trafikk, de gir også dårligere sikt:

http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlys

Lenke til kommentar

Onkelen min påstår hardnakket at sikten blir bedre med tåkelys og nærlys.

Han ble stille da jeg fortalte at det blender motgående trafikk samt at han risikerer bøter.

Jeg fortalte også at hvis jeg møter han får han fjernlysene mine i fleisen :)

 

Ikke nok med at tåkelysene blender motgående trafikk, de gir også dårligere sikt:

http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlys

Men jeg sjønner ikke, ser mange som kjører i trondheim sentrum, med både vanlige lys og tåkelys samt. at mange politibiler kjører ute, ingen som blir stoppet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...