Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys


t0mb-exe

Anbefalte innlegg

 

Bilen kan ikke ha andre lys enn de det står eksplisitt at er lovlig å ha.

 

Den skal ha 2 kjørelys, dette kan være egne lys, nærlys eller tåkelys.

 

Men den kan altså ikke ha 4, slik du ønsker.

Det eneste jeg vil er å bytte tåkelys pærene til ei gul pære. Har ikke flere/mindre lys da.

 

 

 

Bilen kan ikke ha andre lys enn de det står eksplisitt at er lovlig å ha.

 

Så det du sier at jeg kan ikke f.eks bytte til disse lysene?:

http://bsbildeler.no/?pno=152452

 

Hvis du leser litt til ser du at jeg ikke har sitert deg, svarer jeg på annet enn siste innlegg er det klart jeg siterer det jeg svarer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdratt fra lovdata:

 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Så det vil si at jeg kan bytte kjørelysetts pære til gul da? Så lenge pære er E merket, eller?

 

"Pærer til lykter skal være godkjent og merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket."

"Unntatt for gult nær-/fjernlys, tillates ikke fargede pærer for å oppnå riktig farge på lysene. Dette gjelder likevel ikke pære som er merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket."

§ 28-3, punkt 12 og 13

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

Lenke til kommentar

I nærlys, fjernlys, tåkelys og kjørelys kan du helt fint bytte pærer til tilsvarende pærer av lovlig utførelse som avgir gult lys.

Edit: Regner med du finner gule pærer minst ett av fire sted som selger pærer til bil.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

I nærlys, fjernlys, tåkelys og kjørelys kan du helt fint bytte pærer til tilsvarende pærer av lovlig utførelse som avgir gult lys.

 

Edit: Regner med du finner gule pærer minst ett av fire sted som selger pærer til bil.

Da blir det vell å bytte til gult tåkelys ELLER kjørelys snart da :)

Lenke til kommentar

Det er nettopp noe slike pærer jeg vurderer til vår egen familietrille. Sånn bortsett fra at tåkelysene også benyttes som s.k. hjørnelys, men men. Akkurat der vil jeg få skryte av franske biler. Ikke mye med belysning de er spesielt flinke på, men tåkelys som er lave nok og sprer nok, det er de generelt ganske flinke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...