Gå til innhold

Hvorfor tro på gud eller religion til tross for alle logiske motsigelser?


Anbefalte innlegg

Det er nok du som må sjekke opp facts er jeg redd, da enkelte dyr har både moral og samvittighet... Og hvor har du det i fra at vi har en sjel? Påstanden om en sjel ligger i samme gata som resten av skrønene i bibelen, den mangler totalt bevis...

 

 

Igjen må du sjekke opp fakta... Vi er ikke her for å herske over noen vi, men stiller på lik linje med alle andre dyr... At vi er mer intelligent er irrelevant...

 

Du er jo ikke oppe på noen fact du, du bare strør om deg med hva du er opplært til å tro, uten å sjekke om det faktisk foreligger noen fakta rundt det du hever ut.. At det står i bibelen at du skal herske over dyrene gjør det ikke mer sant for det vettu... Blir helt idiotisk å dra at man derfor burde fengsle de som jakter, det skjønner du vel? Les deg opp litt på evolusjon så går det fort opp for deg at vi er dyr vi med... Aper faktisk... Neida, vi stammer ikke fra aper, vi ER aper, så vet du det. :)

 

Gå en tur på savannen i afrika og treffer du på en sulten løve kan du jo dra trikset om at det er du som er herskeren og se hvor lenge du lever...

Problemet ditt er at du forventer at meg som kristen skal på magisk vis levere deg bevis for det jeg tror på. Les overskriften på tråden en gang til er du snill.

 

Selvfølgelig sier jeg det jeg tror på når du spør, hva ellers forventer du?

 

At vi er mer intelligente er irrelevant på hvilken måte?

For som jeg har sagt før, og sier igjen. Evolusjonsteorien er ikke bevist, og har ikke nok bevis slik som jeg og andre kristne. Du synes vi er naive, men hvis noen kunne ha bevist den - så tror jeg de hadde gjort det for lenge siden... Selv wiki. sier at den ikke er bevist.... og du vet jeg ikke kommer til å tro på den uansett hvor mye jeg leser, så skjønner ikke hvorfor du gidder å hevde det?

 

At dyr viser tegn på moral, betyr ikke at de har det. Det er derfor løva dreper meg når jeg kommer til den.

Men, i motsetning til en ape, hadde jeg tatt med gevær. Fordi jeg vet forskjellen på dyr og mennesker.

 

 

Jeg skjønner ikke engang at du gidder å diskutere med meg. Jeg skjønner ikke hva du vil frem til?

Det eneste du gjør er å angripe meg hver gang jeg sier noe som står i bibelen, som jeg tror på. Du synes jo jeg er like dum hver gang jeg sier noe, men jeg kommer til å si det hver gang du spør - resten av livet mitt. Selv om du ikke tror på det, så betyr det ikke at jeg ikke gjør det. Det er det du må forstå... Det er akkurat som om du ikke vil innse at jeg er kristen.

 

Som jeg har sagt, og jeg sier det igjen. Jeg tror. Jeg kan ikke bevise kr.dommen, og du kan ikke motbevise den. Og jeg vet hva du synes om at jeg hevder det - men det er sånn jeg ser det, selv om ikke du gjør det.

 

 

Både du og Logiker angriper meg for å hevde det jeg tror på. Vel, det kommer ikke til å endre seg uansett hva du sier. Så enten må dere ha et slags "hat" mot meg og andre kristne, eller så har dere lite å gjøre på når dere tar alle disse diskusjonene mot meg..

 

Og grunnen til at jeg snakket om "facts" var fordi det er det dere snakker om hele tiden. Da må dere i det minste ha deres egne saker på det rene... Jeg er kristen, derfor snakker jeg ikke om bevis og "facts" - det kan dere ta dere av...

 

Men jeg er i denne tråden for å svare på det som var spørsmålet i tråden. Ikke for å svare på det som ligner mer på personlige angrep, enn spørsmål. Så hvis ikke engang logiker som er TS kan forholde seg til det, så er jo hele tråden her meningsløs.

 

Hvis dere har spørsmål til meg som kristen, som dere allerede ikke har svaret på, så er dere meget velkommen til å spørre igjen.. Inntil da har jeg viktigere ting å gjøre enn å diskutere dette, som jeg ser på som meningsløst....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At vi er mer intelligente er irrelevant på hvilken måte?

For som jeg har sagt før, og sier igjen. Evolusjonsteorien er ikke bevist, og har ikke nok bevis slik som jeg og andre kristne.

 

At du ikke forstår evolusjon gjør ikke guden din mer sann vettu... Men jeg skjønner at evolusjon og vitenskap kan være vanskelig å forstå med jesus oppe i hjernen, har sett den selvpålagte ignoransen som følger i kjølevannet av religiøs tro før og det er greit, vi lar det ligge...

 

 

Du synes vi er naive, men hvis noen kunne ha bevist den - så tror jeg de hadde gjort det for lenge siden... Selv wiki. sier at den ikke er bevist.... og du vet jeg ikke kommer til å tro på den uansett hvor mye jeg leser, så skjønner ikke hvorfor du gidder å hevde det?

Se over.....

 

 

At dyr viser tegn på moral, betyr ikke at de har det.

 

Greit. Igjen, ignoransen du viser er noe du i dag må VELGE, du kan ikke dekke deg bak at du ikke har nok kunnskap når kunnskapen ligger fritt tilgjengelig for alle som vil lese den. At det du tror på hindrer deg i det forstår jeg, men ignorasen du her oppviser sier meg egentlig at du er en lost case, du VIL tydeligvis falle tilbake på ignorant tro selv om du har informasjon tilgjengelig. Greit nok, ditt valg.

 

Fordi jeg vet forskjellen på dyr og mennesker.

Nei det gjør du ikke. De ignorante og utdaterte skiftene du tror på er ikke bare misvisende og beviselig feil, men også fordummende, for de innbiller deg at du har svarene når de som skrev dem ikke engang har spørsmålene :)

 

 

Og grunnen til at jeg snakket om "facts" var fordi det er det dere snakker om hele tiden. Da må dere i det minste ha deres egne saker på det rene... Jeg er kristen, derfor snakker jeg ikke om bevis og "facts" - det kan dere ta dere av...

 

Vitenskapen vet ikke alt, det skulle da bare mangle, men det vi har til nå er allikevel langt LANGT bedre enn det religiøse gjettninger og påstander klarer å fable om. Men som jeg sa, ignoranse i dagens Norge er et VALG, det er ikke noe man kan unnskylde seg med, slik du gjør i innlegget ditt.

 

"Jeg er krsiten og trenger ikke bevis!", er noe av det mest ignorante jeg har lest på en stund... Du kunne like gjerne sagt "Jeg er fanatiker og trenger ikke bevis!", eller "Jeg er nazist og trenger ikke bevis!", eller hva som helst annet, for da trenger du heller ikke bevise handlingene du begår i navnet til den ideologien du følger heller!!! Så når intoleransen og hatet til andre, som alltid følger i religiøse overbevisninger, ihvertfall i de tre som følger ørken mytene til jødene, så kan du forsvare hva det vil være, til og med drap, uten bevis også... Så bra for deg, så synd for oss, men da skjønner du også hvorfor jeg og en del andre er i mot organisert religion også, for det er faan ikke måte på hva dere kan finne på å gjøre uten bevis heller!!!

 

Bare for å lage en ripe i stoltheten du føler over ignoransen din, drap skjer HVER DAG på grunn av religiøse påstander som ikke trenger bevis... Folk dør HVER dag fordi noen er like forbannet ignorante som deg og tror det er OK å tro på alle mulige fabler uten bevis, men det er vel greit tenker jeg? Du kritiserer ikke nazisme eller kommunisme heller du for alle de drapene som foregikk i de ideologiene uten bevis for at ideologiene var sannheter? Det kan du jo ikke gjøre når du godtar din egen ideologi uten bevis... Slike som deg er farlige for folk, for dere er ignorante nok til å ta for dere i den tro at dere kan gjøre det uten bevis også...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe. Som kristen, Mener du at alle kommer til jorden uskyldige? Altså, at alle nyfødte barn er "rene" uten skyld og synd?

(kommer et follow up spørsmål her også om du svarer)

 

Spørsmålet faller på sin egen urimelighet, ikke ukjent religiøse utgangspunkt for øvrig.

Hva skulle dette barnet ha gjort for å havne i gjeldskrisen, der det må leve opp til noen fantasipåbud for å bli kvitt denne "skylden"? Den store synden ligger jo i å fortelle barn slikt semisadistisk svada, med konsekvensen at barnet blir redd for å trå feil, redd for å prøve, redd for ikke å strekke til, og i tillegg hjernevasket nok til å fortelle samme idiotien til sine avkom.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Spørsmålet faller på sin egen urimelighet, ikke ukjent religiøse utgangspunkt for øvrig.

Hva skulle dette barnet ha gjort for å havne i gjeldskrisen, der det må leve opp til noen fantasipåbud for å bli kvitt denne "skylden"? Den store synden ligger jo i å fortelle barn slikt semisadistisk svada, med konsekvensen at barnet blir redd for å trå feil, redd for å prøve, redd for ikke å strekke til, og i tillegg hjernevasket nok til å fortelle samme idiotien til sine avkom.

Oooooki Pop. Ser ut til at du har misforstått et par ting. 1 Jeg er ikke kristen. 2. Jeg spør de kristne som har skrevet i tråden om det, ar ren nyskjerrighet, ikke fordi jeg trot det selv. Og nå ef det ikke snakk om barn i 3 års alderen. Men alt frafoster til et nhfødt barn. Trenger da ikke svar fra de som ikke er kristne. f

Lenke til kommentar

Oooooki Pop. Ser ut til at du har misforstått et par ting. 1 Jeg er ikke kristen. 2. Jeg spør de kristne som har skrevet i tråden om det, ar ren nyskjerrighet, ikke fordi jeg trot det selv. Og nå ef det ikke snakk om barn i 3 års alderen. Men alt frafoster til et nhfødt barn. Trenger da ikke svar fra de som ikke er kristne. f

 

Ok, med en stor M i "Mener" så det ut som "Som kristen" var en egen setning tilhørende "Jeg lurer på". Beklager.

Lenke til kommentar

Mennesker er skapt med en hjerne og en sjel. Vi er født med en evne til å tenke, og vi har moral og samvittighet. Det er ikke dyrene. Vi skal herske over dyrene? Er det det du synes er forskjellsbehandling?

Det er nettopp av grunnen at vi skal herske over dyrene at vi går på jakt. Kjøtt er mat, fisk er mat.

Hvorfor skal vi høre på deg? Du kan jo ingenting om biologi, det du sier er feil.

 

1) Har vi sjel? Uten argument kan denne påstanden like enkelt snus til "mennesker har ikke sjel".

2) Er vi skapt? Uten argument kan denne påstanden like enkelt snus til "mennesker er ikke skapt".

3) Dyr har ikke moral og samvittighet? Feil, dyr har moral. http://www.livescience.com/24802-animals-have-morals-book.html

 

Mennesker er ikke skapt. Mennesker har ikke sjel. Mennesker er dyr. Mennesker har hjerne, født med evnte til å tenke, mennesker har moral og samvittighet. Det har også andre dyr.

 

Det er nettopp denne grunnen at dyr skal herske over andre dyr. Dyr jakter og spiser hverandre.

 

Det er vel typisk kristenfundamentalister uten kunnskap om naturen å si slike feilaktige ignorante ting. Du lyver til deg selv for å forsvare din hensynsløse oppførsel mot andre dyr. Samme argumentasjon kan like enkelt brukes av kristenfundamentalister for å forsvare hensynsløs brutalitet mot andre mennesker. Du begrunner din mangel på empati med dine guder?

 

bizarro-creationism.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

At du ikke forstår evolusjon gjør ikke guden din mer sann vettu... Men jeg skjønner at evolusjon og vitenskap kan være vanskelig å forstå med jesus oppe i hjernen, har sett den selvpålagte ignoransen som følger i kjølevannet av religiøs tro før og det er greit, vi lar det ligge...

 

Se over.....

 

 

Greit. Igjen, ignoransen du viser er noe du i dag må VELGE, du kan ikke dekke deg bak at du ikke har nok kunnskap når kunnskapen ligger fritt tilgjengelig for alle som vil lese den. At det du tror på hindrer deg i det forstår jeg, men ignorasen du her oppviser sier meg egentlig at du er en lost case, du VIL tydeligvis falle tilbake på ignorant tro selv om du har informasjon tilgjengelig. Greit nok, ditt valg.

 

Nei det gjør du ikke. De ignorante og utdaterte skiftene du tror på er ikke bare misvisende og beviselig feil, men også fordummende, for de innbiller deg at du har svarene når de som skrev dem ikke engang har spørsmålene :)

 

 

Vitenskapen vet ikke alt, det skulle da bare mangle, men det vi har til nå er allikevel langt LANGT bedre enn det religiøse gjettninger og påstander klarer å fable om. Men som jeg sa, ignoranse i dagens Norge er et VALG, det er ikke noe man kan unnskylde seg med, slik du gjør i innlegget ditt.

 

"Jeg er krsiten og trenger ikke bevis!", er noe av det mest ignorante jeg har lest på en stund... Du kunne like gjerne sagt "Jeg er fanatiker og trenger ikke bevis!", eller "Jeg er nazist og trenger ikke bevis!", eller hva som helst annet, for da trenger du heller ikke bevise handlingene du begår i navnet til den ideologien du følger heller!!! Så når intoleransen og hatet til andre, som alltid følger i religiøse overbevisninger, ihvertfall i de tre som følger ørken mytene til jødene, så kan du forsvare hva det vil være, til og med drap, uten bevis også... Så bra for deg, så synd for oss, men da skjønner du også hvorfor jeg og en del andre er i mot organisert religion også, for det er faan ikke måte på hva dere kan finne på å gjøre uten bevis heller!!!

 

Bare for å lage en ripe i stoltheten du føler over ignoransen din, drap skjer HVER DAG på grunn av religiøse påstander som ikke trenger bevis... Folk dør HVER dag fordi noen er like forbannet ignorante som deg og tror det er OK å tro på alle mulige fabler uten bevis, men det er vel greit tenker jeg? Du kritiserer ikke nazisme eller kommunisme heller du for alle de drapene som foregikk i de ideologiene uten bevis for at ideologiene var sannheter? Det kan du jo ikke gjøre når du godtar din egen ideologi uten bevis... Slike som deg er farlige for folk, for dere er ignorante nok til å ta for dere i den tro at dere kan gjøre det uten bevis også...

 

Det handler ikke om at jeg ikke forstår evolusjonsteorien. Men verken du eller jeg kommer noen vei i den diskusjonen uansett. Så bare la det ligge heller.

 

Å sammenligne kr.dommen med nazismen er bare usaklig. For det ER kr.dommen vi snakker om her, ikke islam. Jeg tror ikke på at å dø i hellig krig gir folk en plass i himmelen, heller det motsatte. Så ikke dra meg under kammen sammen med muslimer, for der hører jeg ikke hjemme. Og du kaller meg ignorant... Du må se på forskjeller i religioner.

Jeg tror drap er drap, og drap er straffbart - og skal være det. Jeg mener mennesker skal leve også etter menneskelige lover, og dermed også straffes for det som er galt. Jeg synes ikke noen kan hevde at drap er en del av "tro".

Det jeg tror på er kjærlighet til alle mennesker rundt meg. Men dette har vi vært inne på før, og jeg har svart på dette mange ganger.

 

Så har du noen SPØRSMÅL jeg ikke har svart på før, eller så er diskusjonen over?

 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi høre på deg? Du kan jo ingenting om biologi, det du sier er feil.

 

1) Har vi sjel? Uten argument kan denne påstanden like enkelt snus til "mennesker har ikke sjel".

2) Er vi skapt? Uten argument kan denne påstanden like enkelt snus til "mennesker er ikke skapt".

3) Dyr har ikke moral og samvittighet? Feil, dyr har moral. http://www.livescience.com/24802-animals-have-morals-book.html

 

Det er vel typisk kristenfundamentalister uten kunnskap om naturen å si slike feilaktige ignorante ting. Du lyver til deg selv for å forsvare din hensynsløse oppførsel mot andre dyr. Samme argumentasjon kan like enkelt brukes av kristenfundamentalister for å forsvare hensynsløs brutalitet mot andre mennesker. Du begrunner din mangel på empati med dine guder?

 

Les overskriften på tråden igjen. Jeg tror.... Hvorfor er alle ute etter at jeg skal ha beviser når dere vet jeg ikke har det?

Overskriften i linken din er "Scientist", i entall, argues. Så jeg skal tro dyr har moral fordi en forsker hevder det?

 

Og som sagt, jeg tror det er sånn, jeg sier ikke at det finnes beviser for det. Tror heller ikke det finnes så mange beviser mot..

 

Jeg lurer på noe. Som kristen, Mener du at alle kommer til jorden uskyldige? Altså, at alle nyfødte barn er "rene" uten skyld og synd?

(kommer et follow up spørsmål her også om du svarer)

 

Jeg tror vi er født som syndere. Altså at alle mennesker gjør og tenker gale ting. Begrenset hvor mye galt en baby kan gjøre...

 

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ok så du kommer med tomme feilaktige påstander uten rot i virkeligheten. Da skal jeg enkelt og greit bare ignorere løgnene du serverer.

 

 

Og som sagt, jeg tror det er sånn, jeg sier ikke at det finnes beviser for det. Tror heller ikke det finnes så mange beviser mot..

Det gjør det åpenbart, men du kan ingenting om biologi så du har ikke noe grunnlag på å uttale deg om saken. Det er derfor det du sier bare er grunnløs tro som i mange tilfeller er direkte feil.

 

Kristne har lang historie med å tro ting som er feil, for eksempel at afrikanere ikke har moral. Og da er vel hvite skapt for å herske? Det er jo bare tro, og de trodde ikke det var noen beviser mot...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ok så du kommer med tomme feilaktige påstander uten rot i virkeligheten. Da skal jeg enkelt og greit bare ignorere løgnene du serverer.

 

 

Det gjør det åpenbart, men du kan ingenting om biologi så du har ikke noe grunnlag på å uttale deg om saken. Det er derfor det du sier bare er grunnløs tro som i mange tilfeller er direkte feil.

Det du og andre må forstå, er at det ikke handler om løgn. Og det handler ikke om påstander. Det handler om tro. Jeg sier ikke at det ER sånn, jeg sier at jeg TROR det er sånn.

 

Så du er biolog?

Du kaller meg løgner, men du serverte jo ikke meg særlig solide kilder på det du hevdet heller.

Jeg tror ikke på ting som EN forsker har hevdet. Hvis noen kan bevise til meg at dyr tenker, har moral, samvittighet på nivå med mennesker. Ikke bare tegn på at de har det, men at de faktisk har det - så gjerne gi meg kilder til det. Ikke kilder der en enkelt forsker hevder det, men der flere forskere har bevist det.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er født som syndere. Altså at alle mennesker gjør og tenker gale ting. Begrenset hvor mye galt en baby kan gjøre...

 

Ok. Innen psykologi. Det å kunne begrunne tanker, og reflektere over det man tenker er ikke noe et foster/ nyfødt barn kan gjøre. For å kunne gjøre dette må man ha erfaring, en forståelse av rett og galt og et referanseregister. dette får man ved å oppleve verden. Et nyfødt barn harvikke disse tingene. Med andre ord: et foster eller nyfødt barn kan ikke tenke gale ting? Du kan gjerne komme med en forklaring på hva et foster kan ha "gjort galt"

 

Vi kan argumentere for og mot at det finnes en gud i årevis, men vi kommer aldri til å komme til en konklusjon. Men en tiing vet jeg sikkert. Jeg håper at den guden du beskriver ikke finnes. Som lar barn fødes inn i denne verden hvor det skjer så mye galt uten en sjanse og et valg om hvorvidt de er syndere. Lar barn fødes inn i sult, nød, terror, fattigdom og forferdeligheter, misbruk (for Gud kan vell se vår fremtid?). Men disse barna med denne fremtiden er fortsatt automatisk syndere fra sekundet egget er befruktet, for Hey! Det er en god start på livet.

 

For om denne guden finnes, og om denne guden skaper mennesker som syndere, og at et foster automatisk er en synder før det i mulig kan ha en forståelse av hva synd eller rett og galt er. Fødes "fortapt" ? Dette er isåfall en kald gud. Nesten grotesk. Jeg vil aldri tro på en sluk gud. For om denne guden (herskeren om du vil) finnes, er vi vel dømt tiøl å være fucked uansett. Vil kalle det et godt utgangspunkt for menneskeheten.

 

"And we pray that there's no God"

Lenke til kommentar

Ok. Innen psykologi. Det å kunne begrunne tanker, og reflektere over det man tenker er ikke noe et foster/ nyfødt barn kan gjøre. For å kunne gjøre dette må man ha erfaring, en forståelse av rett og galt og et referanseregister. dette får man ved å oppleve verden. Et nyfødt barn harvikke disse tingene. Med andre ord: et foster eller nyfødt barn kan ikke tenke gale ting? Du kan gjerne komme med en forklaring på hva et foster kan ha "gjort galt"

 

Vi kan argumentere for og mot at det finnes en gud i årevis, men vi kommer aldri til å komme til en konklusjon. Men en tiing vet jeg sikkert. Jeg håper at den guden du beskriver ikke finnes. Som lar barn fødes inn i denne verden hvor det skjer så mye galt uten en sjanse og et valg om hvorvidt de er syndere. Lar barn fødes inn i sult, nød, terror, fattigdom og forferdeligheter, misbruk (for Gud kan vell se vår fremtid?). Men disse barna med denne fremtiden er fortsatt automatisk syndere fra sekundet egget er befruktet, for Hey! Det er en god start på livet.

 

For om denne guden finnes, og om denne guden skaper mennesker som syndere, og at et foster automatisk er en synder før det i mulig kan ha en forståelse av hva synd eller rett og galt er. Fødes "fortapt" ? Dette er isåfall en kald gud. Nesten grotesk. Jeg vil aldri tro på en sluk gud. For om denne guden (herskeren om du vil) finnes, er vi vel dømt tiøl å være fucked uansett. Vil kalle det et godt utgangspunkt for menneskeheten.

 

"And we pray that there's no God"

Jeg respekterer din mening. Jeg jeg tror Gud er god, og det er derfor han ofret sin eneste sønn for oss.

For hvis vi er syndere, så trenger vi tilgivelse. Den får vi gjennom Jesus. Syndens lønn er døden, men den har han betalt for oss. Derfor trenger vi bare å vende om og tro.

 

Hevder ikke at det er bevis, men et spørsmål å tenke på.

Du trenger ikke å lære et barn å lyve.. Det lærer de seg fint selv, men du må lære dem å være ærlig.

Jeg tror vi er født som syndere, men jeg tror som sagt ikke et foster er i stand til å gjøre noe galt. Men barn lærer det etterhvert som de utvikler seg.

 

 

Du og andre synes grunnlaget mitt for å tro er tynt, og jeg klandrer dere ikke. Men for meg er det mer enn nok.

 

Lenke til kommentar

Jeg respekterer din mening. Jeg jeg tror Gud er god, og det er derfor han ofret sin eneste sønn for oss.

For hvis vi er syndere, så trenger vi tilgivelse. Den får vi gjennom Jesus. Syndens lønn er døden, men den har han betalt for oss. Derfor trenger vi bare å vende om og tro.

Hevder ikke at det er bevis, men et spørsmål å tenke på.

Du trenger ikke å lære et barn å lyve.. Det lærer de seg fint selv, men du må lære dem å være ærlig.

Jeg tror vi er født som syndere, men jeg tror som sagt ikke et foster er i stand til å gjøre noe galt. Men barn lærer det etterhvert som de utvikler seg.

Du og andre synes grunnlaget mitt for å tro er tynt, og jeg klandrer dere ikke. Men for meg er det mer enn nok.

 

Jeg syntes ikke grunnlaget ditt er tynt. Jeg forstår hvorfor man tror. På hva det enn måtte være. For tro hjelper folk gjennom mye. Folk somm føler at tro er det eneste de har å støtte seg på. En mor i afrika trenger tro. Forbå be for at det eneste barnet hun har igjen overlever og kommer seg trygt hjem fra skolen. Atbarnet ikke sulter. Det å da kunne be og forsterke håpet er da det eneste hun kan gjøre. Men det er da jeg reagerer. Hva med alle som bor i norge og har blitt helbredet? jeg leste om en 50 år gammel mann som ikke var kristen. Han hadde kone og barn. Han fikk kreft og var døden nær. Han bba tiil gud og kjente en varme i hele kroppen. Han ble frisk, og mente dette var gud. Hvorfor han? han hadde alt. Friske barn, tak over hodet, penger nok til å klare seg. Hvorfor ikke en ti år gammel syk gutt i Afrika. Der moren ber hver dag? Hva er et 50 år gammel mannsliv som har vært flott i bytte mot en stakkars familie? Er det bare fordi dette gjorde ham kristen? Hører bønnen til en mann som vil bli kristen fremfor en som hvirkelig er det? Er det det som teller?

 

Og Jesus. om han var et menneske somm ga livet for resten av menneskeheten. Hvorfor blir vi født syndere? Er ikke det poenget? Hvorffor skal absolutt hele menneskehheten være syndere for? Du svarte ikke på hva et foster har gjort galt?

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke grunnlaget ditt er tynt. Jeg forstår hvorfor man tror. På hva det enn måtte være. For tro hjelper folk gjennom mye. Folk somm føler at tro er det eneste de har å støtte seg på. En mor i afrika trenger tro. Forbå be for at det eneste barnet hun har igjen overlever og kommer seg trygt hjem fra skolen. Atbarnet ikke sulter. Det å da kunne be og forsterke håpet er da det eneste hun kan gjøre. Men det er da jeg reagerer. Hva med alle som bor i norge og har blitt helbredet? jeg leste om en 50 år gammel mann som ikke var kristen. Han hadde kone og barn. Han fikk kreft og var døden nær. Han bba tiil gud og kjente en varme i hele kroppen. Han ble frisk, og mente dette var gud. Hvorfor han? han hadde alt. Friske barn, tak over hodet, penger nok til å klare seg. Hvorfor ikke en ti år gammel syk gutt i Afrika. Der moren ber hver dag? Hva er et 50 år gammel mannsliv som har vært flott i bytte mot en stakkars familie? Er det bare fordi dette gjorde ham kristen? Hører bønnen til en mann som vil bli kristen fremfor en som hvirkelig er det? Er det det som teller?

 

Og Jesus. om han var et menneske somm ga livet for resten av menneskeheten. Hvorfor blir vi født syndere? Er ikke det poenget? Hvorffor skal absolutt hele menneskehheten være syndere for? Du svarte ikke på hva et foster har gjort galt?

Det er også grunnen til at religion forsvinner når man blir rikere og får det bedre. Derfor tror jeg det er færre kristne og troende i Norge nå enn det var før.

Når man har alt, så klarer man seg liksom selv uten "hjelp" eller "støtte" og "håp" fra en Gud.

 

Det er sånne spørsmål jeg ikke kan svare på. Jeg kan bare spekulere... Men jeg mener tro er viktigere enn livet her på en måte. Så kanskje han fikk sjansen til å tro. Nå vet ikke jeg om han ble frelst eller ikke, men kanskje Gud ga han et tegn om å tro. Kanskje flere ble frelst pga dette?

Hvorfor hun ikke får svar kan jeg ikke svare på. Hun har troen, og det er det viktigste. Noen dør, og andre lever. Flere eksempler i bibelen på at folk som ikke er kristne "får alt", mens de som er kristne ikke får noe - og så klager de til Gud. Men Gud har sagt at hvis man tror og setter Han først, skal vi få alt annet i tillegg. Hva det betyr, og hvordan man skal tolke det i ulike situasjoner er vanskelig å si. Men Gud har ikke lovet at livet skal være enklere som kristen, men han har lovet at Han alltid skal være med oss. Kanskje Gud ønsket å hente barnet til seg, kanskje det var det beste slik Gud så det.

Som sagt, jeg kan ikke svare - KUN spekulere. For jeg er ikke Gud, bare Han kan svare på det - om Han finnes - som jeg tror.

 

 

Hvis det skal finnes rettferdighet, må det ikke da finnes noe som er rett og galt - og må ikke det gale da ha en straff? Hva er rettferdig ved å drepe noen uten å straffes for det? Syndens straff er døden, men vi får lov til å gå fri fordi Jesus har tatt den straffen for oss.

Men jeg tror vi er født med fri vilje. Vi kan velge å tro på Gud eller ikke. Som andre da påpeker så er det avhengig av geografi og miljø osv. Hvorfor det er sånn kan jeg ikke svare på. Hva som skjer med folk som dør uten å ha hørt om Jesus kan jeg heller ikke svare på, men jeg setter min lit til at Gud er rettferdig.

Jeg tror jeg er for "liten" til å forstå alt. Som et barn i mors mage for å gi et slags bilde på det.

 

Og svaret mitt ang. et foster er at vi er født som syndere, vi kjenner lysten til det onde i vårt hjerte. Jeg vet ikke hva et foster er i stand til, men det er ingenting eller svært lite. Men jeg tror vi lærer hva som er godt og ondt etterhvert som vi utvikler oss...

 

Endret av jensapro
Lenke til kommentar

Å sammenligne kr.dommen med nazismen er bare usaklig.

 

 

Det var IDEOLOGIEN jeg sammenlignet, altså ikke en sammenligning forøvrig.... Både kristendom, nazisme, kommunisme er ideologier som krever blind tro og som ikke har noen impiri for seg....

 

 

For det ER kr.dommen vi snakker om her, ikke islam. Jeg tror ikke på at å dø i hellig krig gir folk en plass i himmelen, heller det motsatte. Så ikke dra meg under kammen sammen med muslimer, for der hører jeg ikke hjemme. Og du kaller meg ignorant... Du må se på forskjeller i religioner.

 

At kristendommen har "evolvert" til en snillere og mer spiselig religion enn islam gjør den ikke mindre fordummende og ignorant og intolerant og hatefull for det. Det står akkurat det samme i bibelen den gangen ignorantene i kristendommen dømte, fordømte, forfulgte, undertrykket og drepte andre på lik linje med det man ser i islam, så hvordan du kan sitte der på din høye kristne hest og se ned på en religion som bygger på den samme ignorante greia som du selv tror på er fordi meg....

 

For du har det samme i kristendom, de samme fordømmelsene, intoleransen og undertrykkingen du finner i islam, stort sett, kristendom er bare tøylet av sekulære verdier og derfor er ikke slaveri greit lenger, det er ikke greit å selge dattera di, slå ihjel bønder fordi de bedriver vekselbruk og slike horrible ting, som FREMDELES er like gangbart i bibelen som den dagen disse mytene ble kludret ned...

 

Så på det grunnlaget er ikke kristendom det spøtt bedre enn islam, da grunnen til at kristne i dag ikke gir ut reaksjoner som den guden i bibelen vil er det sekulære samfunn ikke gir dem lov til å reagere slik, hadde det vært opp til kristne og ingen til å holde dem i ørene skal vi ikke se bort i fra at vi hadde hatt et like jævelig samfunn som en del av de muslimske regimene, minst!!

 

 

Jeg tror drap er drap, og drap er straffbart - og skal være det. Jeg mener mennesker skal leve også etter menneskelige lover, og dermed også straffes for det som er galt. Jeg synes ikke noen kan hevde at drap er en del av "tro".

Det jeg tror på er kjærlighet til alle mennesker rundt meg.

 

Problemet er at i dine øyne er ALL drap straffbart, samme hva. Alt er objektivt fordi guden din har skrevet det en gang for alle liksom, men sånn er ikke virkeligheten, det eer jo nettopp derfor vi i dag lever etter den sekulære modellen og har gitt opp disse gudelovene som før var gangbare... Tørr å minne deg på at det ikke er lenger enn 40 år siden at folk havnet i fengsel for sin seksuelle legning på grunn av kristne "verdier"... Det er ikke slik lenger, takk for det, men i bibelen står det fremdeles at homofile skal steines til døde... Ingenting der er forandret og det du ikke ser ut til å forstå er at dere kristne fremdeles ville oppført dere som king size assholes mot anderledes tenkende og værende om ikke det sekulære samfunnet hadde stoppet dere, fordi dere tror på bestialske påstander uten bevis!!!

 

 

Men dette har vi vært inne på før, og jeg har svart på dette mange ganger.

 

Så har du noen SPØRSMÅL jeg ikke har svart på før, eller så er diskusjonen over?

 

Neida, vi trenger ikke å dra dette videre. Slik er det med religion, den er og blir både grusom og fordummende og gud vet hvor mye som er ødelagt og hvor mange som er drept på grunn av løse påstander i såkalte hellige bøker... Langt mer og langt fler enn jeg liker å tenke på ihvertfall... Så neida, diskusjonen angående dette er stengt fra min side...

Lenke til kommentar

 

Det var IDEOLOGIEN jeg sammenlignet, altså ikke en sammenligning forøvrig.... Både kristendom, nazisme, kommunisme er ideologier som krever blind tro og som ikke har noen impiri for seg....

 

At kristendommen har "evolvert" til en snillere og mer spiselig religion enn islam gjør den ikke mindre fordummende og ignorant og intolerant og hatefull for det. Det står akkurat det samme i bibelen den gangen ignorantene i kristendommen dømte, fordømte, forfulgte, undertrykket og drepte andre på lik linje med det man ser i islam, så hvordan du kan sitte der på din høye kristne hest og se ned på en religion som bygger på den samme ignorante greia som du selv tror på er fordi meg....

 

For du har det samme i kristendom, de samme fordømmelsene, intoleransen og undertrykkingen du finner i islam, stort sett, kristendom er bare tøylet av sekulære verdier og derfor er ikke slaveri greit lenger, det er ikke greit å selge dattera di, slå ihjel bønder fordi de bedriver vekselbruk og slike horrible ting, som FREMDELES er like gangbart i bibelen som den dagen disse mytene ble kludret ned...

 

Så på det grunnlaget er ikke kristendom det spøtt bedre enn islam, da grunnen til at kristne i dag ikke gir ut reaksjoner som den guden i bibelen vil er det sekulære samfunn ikke gir dem lov til å reagere slik, hadde det vært opp til kristne og ingen til å holde dem i ørene skal vi ikke se bort i fra at vi hadde hatt et like jævelig samfunn som en del av de muslimske regimene, minst!!

 

 

Problemet er at i dine øyne er ALL drap straffbart, samme hva. Alt er objektivt fordi guden din har skrevet det en gang for alle liksom, men sånn er ikke virkeligheten, det eer jo nettopp derfor vi i dag lever etter den sekulære modellen og har gitt opp disse gudelovene som før var gangbare... Tørr å minne deg på at det ikke er lenger enn 40 år siden at folk havnet i fengsel for sin seksuelle legning på grunn av kristne "verdier"... Det er ikke slik lenger, takk for det, men i bibelen står det fremdeles at homofile skal steines til døde... Ingenting der er forandret og det du ikke ser ut til å forstå er at dere kristne fremdeles ville oppført dere som king size assholes mot anderledes tenkende og værende om ikke det sekulære samfunnet hadde stoppet dere, fordi dere tror på bestialske påstander uten bevis!!!

 

 

Neida, vi trenger ikke å dra dette videre. Slik er det med religion, den er og blir både grusom og fordummende og gud vet hvor mye som er ødelagt og hvor mange som er drept på grunn av løse påstander i såkalte hellige bøker... Langt mer og langt fler enn jeg liker å tenke på ihvertfall... Så neida, diskusjonen angående dette er stengt fra min side...

Hver gang jeg forklarer deg noe, så kommer du med den samme regla om igjen.

Lurer nesten på om du leser det jeg skriver. Og poenget er; jeg er ikke her for å hevde at kr.dom er rett, jeg er her for å svare for hva jeg tror på - selv om det for deg er ulogisk. Så istedenfor å kritisere meg og kalle meg løgner, så kan du heller takke meg for at jeg gidder å bruke tid på å sitte her å svare deg og andre.

 

Hvor har du fått det fra at kr.dommen har "evolvert" som du kaller det?

Kr. dommen har alltid vært den samme, og kommer alltid til å være det.

 

 

Sitter på min høye hest og ser ned på andre. Hvor mange ganger må jeg si deg at kr.dom handler om kjærlighet - og at jeg ikke dømmer NOEN. Jeg ser ikke ned på deg, og jeg ser ikke ned på muslimer. Jeg forklarte deg bare forskjeller på kr.dom og islam.

 

Og som sagt, det som skjedde da folk brukte "kr.dom" for å kontrollere andre, handlet om mennesker - ikke religion. Jeg mener ikke de menneskene engang kunne kalle seg for kristne når de handlet slik.

 

Og jeg har svart på det før, men fra hvor har du fått det at homofile skal steines til døde?

Som Jesus sa; den som ikke har syndet kan kaste den første steinen.

Og som sagt tror jeg at alle mennesker synder. Så derfor skal vi ikke dømme hverandre. Gud skal dømme oss.

 

 

Ja, ALL drap er straffbart. Mener du visse typer drap burde vært lovlig? Jeg mener det er galt å ta liv, det er det jeg sier.

 

 

 

 

 

Alle de ideologiene du nevner trenger man kanskje blind tro, men jeg tror vi har samvittighet til å fortelle oss hva som er rett og galt. Og da burde menneskene visst at nazismen var galt. Men det er også forskjeller på ideologier og religion. Det kan ikke sammenlignes og dras under en kam like lett som du gjør der....

Endret av jensapro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...