Gå til innhold

Lærling Statoil 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er vanskelig å komme ut på oljeplattform for nybegynnere i bransjen. Et par karer på jobb så for seg million-inntekter og skulle slutte jobben og betalte 70k for sikkerhetskurs og alt mulig sånt ifjor. De søkte, fikk bare avslag etter avslag. Så de jobber fortsatt hos oss, og skadefryden er litt digg å føle på.

Lenke til kommentar

 

Tror det er vanskelig å komme ut på oljeplattform for nybegynnere i bransjen. Et par karer på jobb så for seg million-inntekter og skulle slutte jobben og betalte 70k for sikkerhetskurs og alt mulig sånt ifjor. De søkte, fikk bare avslag etter avslag. Så de jobber fortsatt hos oss, og skadefryden er litt digg å føle på.

Tror det er lettere å få jobb som lærling. Med tanke på at Statoil tar inn ca 160 lærlinger hvert år. Og når man har en fot innenfor så ordner som regel resten av seg selv (så sant man står på). Jeg hadde aldri betalt 70k for noe som ikke var 100% sikkert. Og de forventet million lønn? Da lurer jeg litt på hva de driver med nå da hos dere?

 

 

Det er IKKE lett å få lærlingplass i statoil, og å få det offshore er jo enda verre. Når vi søkte etter lærlingplasser(Automasjon) virket det som om statoil plukket ut helt random folk til å ta inn til intervju. Her snakker vi ett par av de beste, noen som var midt på treet og ett par som hadde forferdelige karakterer og holdninger. Så også over søknadene deres og det var ingenting å skrive hjem om for å si det slik. Så etter den erfaringen vill jeg si det er like sannsynlig som å spille lotto eller lignende spill. Helt tilfeldig altså.

 

For min del kom jeg ikke inn til intervju selv om jeg hadde plenty av jobberfaring(Jobbet deltid siden jeg startet på vidergående pluss ett "friår" der jeg jobbet fast), gode attester fra jobbene som også var relevant til en viss grad, hadde tatt forkurs til ingeniør mellom vg2 og vg3 auto. hadde også tatt både grunnkurs mekanisk OG vg1 elektro, gikk ut med over 5 i snitt på vg3 automasjon(som var best i min klasse, det var ett par som hadde likt snitt men de hadde 6 i gym mot min 6er i elektro som jeg vill si gjør en mer ettertraktet faglig).

 

MEN jeg hadde en del fravær fra vg1/vg2 som kan ha satt sitt preg på min vurdering, men allikevel var det flere i klassen uten fravær som stilte langt høyere både ift karakterer og erfaring som likevel ikke ble tatt inn til intervju.

 

Så det er bare til å krysse fingrene folkens, kjenner du noen som jobber innenfor statoil så bruk det for alt det er verdt!

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Dere kan si hva dere vill, jeg mener de velger på rare grunnlag og det mente også resten av min klasse. Som sagt det er nok fraværet mitt fra flere år tilbake som gjorde utslaget for meg, men hva med mine klasse kamerater med tilsvarende karakterer, erfaring, null fravær, gode søknader osv som ikke fikk plass? Og hva med de som hadde dårlige karakterer, mye fravær, dårlig søknad, ingen kjennskap innad i selskapet?

 

Det tilsier at de har noen rare grunnlag når de velger folk som får komme til intervju.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje bekjentskap i selskapet betyr det skvatt. I utgangspunktet ser dei på karakterar og fråvær. Etter det så har eg inntrykk av at dei tar inn folk frå heile landet, samt tar inn jenter når dei kan. Til slutt blir sjølvsagt intervjuet og avgjerande.

 

Dei går ikkje etter alle dei som ser best ut på papiret. For alt eg veit kan dei ha eit slags kvoteringssystem for å ta inn søkarar utan dei beste kvalifikasjonane.

 

I tillegg er det mange søkarar, så det vil alltid vere mange gode kandidatar som ikkje får plass.

Lenke til kommentar

 

Dere kan si hva dere vill, jeg mener de velger på rare grunnlag og det mente også resten av min klasse. Som sagt det er nok fraværet mitt fra flere år tilbake som gjorde utslaget for meg, men hva med mine klasse kamerater med tilsvarende karakterer, erfaring, null fravær, gode søknader osv som ikke fikk plass? Og hva med de som hadde dårlige karakterer, mye fravær, dårlig søknad, ingen kjennskap innad i selskapet?

 

Det tilsier at de har noen rare grunnlag når de velger folk som får komme til intervju.

Bosted har mye å si tydeligvis. Læreren min sa at han hadde snakket med en som jobber med inntak til Statoil og han hadde sagt at de søknadene fra Østfold blir kastet rett i søppla.

 

 

Tror nok ikke det var en faktor, med tanke på at vi alle bor i Rogaland eller "olje fylket" om du vill ;)

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje bekjentskap i selskapet betyr det skvatt. I utgangspunktet ser dei på karakterar og fråvær. Etter det så har eg inntrykk av at dei tar inn folk frå heile landet, samt tar inn jenter når dei kan. Til slutt blir sjølvsagt intervjuet og avgjerande.

 

Dei går ikkje etter alle dei som ser best ut på papiret. For alt eg veit kan dei ha eit slags kvoteringssystem for å ta inn søkarar utan dei beste kvalifikasjonane.

 

I tillegg er det mange søkarar, så det vil alltid vere mange gode kandidatar som ikkje får plass.

 

Ut i fra min erfaring driver de med en noe rar kvotering ja. De har jo nok av gode folk som søker allikevel, så de har jo muligheten til å ta inn noe uten det "vanlige" for å se om de finner noe spennende? Ikke vet jeg, det var iallefall sjokk tilstander når folk i klassen så hvem som ble tatt inn til intervju og ikke :)

Lenke til kommentar

 

Tror nok ikke det var en faktor, med tanke på at vi alle bor i Rogaland eller "olje fylket" om du vill ;)

Jo, det er akkurat det det kan vere. Dei vil ikkje ta inn alle frå vestlandet. Du kan fort stille sterkare om du er frå Nordland.

 

 

Nei, pga de tok inn ca 7 stykk til intervju fra min klasse. Hvorfor de ikke valgte de 7 "beste" kan ikke forklares med hvor vi kom fra da alle var fra samme plass.

Lenke til kommentar

 

 

Eg trur ikkje bekjentskap i selskapet betyr det skvatt. I utgangspunktet ser dei på karakterar og fråvær. Etter det så har eg inntrykk av at dei tar inn folk frå heile landet, samt tar inn jenter når dei kan. Til slutt blir sjølvsagt intervjuet og avgjerande.

 

Dei går ikkje etter alle dei som ser best ut på papiret. For alt eg veit kan dei ha eit slags kvoteringssystem for å ta inn søkarar utan dei beste kvalifikasjonane.

 

I tillegg er det mange søkarar, så det vil alltid vere mange gode kandidatar som ikkje får plass.

 

Ut i fra min erfaring driver de med en noe rar kvotering ja. De har jo nok av gode folk som søker allikevel, så de har jo muligheten til å ta inn noe uten det "vanlige" for å se om de finner noe spennende? Ikke vet jeg, det var iallefall sjokk tilstander når folk i klassen så hvem som ble tatt inn til intervju og ikke :)

 

Det er jo bare tragisk. Da får jo ikke de som har jobbet hardt og/eller har en genuint interesse for faget en mulighet.

 

Det er vanskelig å si, det er kun vår erfaring. Men det var akkurat slik vi også så på det på den tiden og mange var ganske skuffet kan en si. Hadde de ikke fått jobben hadde det jo vært greit, men når en ikke får muligheten til å vise seg en gang. Ja da er det veldig skuffende.

 

Spesielt når en ser disse tullingene som får muligheten. Var faktisk en av de som klarte å lande en jobb også, men resten som fikk var jo de som faktisk hadde jobbet for det og kunne vise til gode karakterer.

Lenke til kommentar

Vel, de to på jobb som trodde de skulle bli insta-millionærer fikk heller aldri noen intervju innkallelser. De hadde bare hørt at oljebransjen trenger mye folk så de tok kursene som trengtes (sikkerhetskurs + noe skoleteori for å dekke opp manglende fag) på kveldstid og betalte 70000 hver..og de jobber fortsatt hos oss, ett år senere. Nå skal det sies at han ene halvveis droppa ut av skoleundervisningen da han ikke takla å lære alt som skulle læres før eksamen, men han andre besto med glans. Og dette er karer i begynnelsen av 30-årene, ikke akkurat ungdom uten arbeidserfaring.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...