Gå til innhold

Man har vel ikke vikeplikt for noen når man har grønn pil?


sånn er det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Fotgjengere har aldri grønn mann hvis du kjører på grønn pil. Da må det i så fall være en fotgjengerovergang som ikke er i tilknytning til lyskrysset du kom fra, og de er sjeldent i umiddelbar nærhet.

 

Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig:

Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre. Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner

 

Det var et slikt kryss som på bildet der, ja :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sitat: "Tror det bare er hvis det kunn er vanlige lys og ikke piler, at det kommer trafikk imot."

 

Jepp, ellers vil det oppstå ganske mange farlige situasjoner.

 

Men - man er altså ikke garantert mot vikeplikt for fotgjengere.

Endret av GEIRHH
Skrevet

 

Fotgjengere har aldri grønn mann hvis du kjører på grønn pil. Da må det i så fall være en fotgjengerovergang som ikke er i tilknytning til lyskrysset du kom fra, og de er sjeldent i umiddelbar nærhet.

 

Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig:

Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner

 

TS, jeg gjentar: Hvor er krysset du snakker om? Hva heter gatene?

Der hagegata krysser kjølberggata(ring2). Jeg kom fra galgeberg i kjølberggata og skulle inn til venstre i hagegata.
Skrevet (endret)

Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig:

Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner

Her er det du som tar feil. Når man kommer ned Fagerheimgata så får man oftest grønt lys som på bildet under og da har fotgjengerene til høyre grønt. Men når det er grønn pil, får kryssende forgjengere rødt.

 

Som kjørelæreren det lenkes til tidligere i tråden sier: "Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys". Det er jo akkurat det som er forskjellen på vanlig grønt lys og grønn pil.

 

post-22653-0-17028200-1392628493_thumb.jpg

Endret av Mr D
  • Liker 5
Skrevet

 

Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig:

Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner

Her er det du som tar feil. Når man kommer ned Fagerheimgata så får man oftest grønt lys som på bildet under og da har fotgjengerene til høyre grønt. Men når det er grønn pil, får kryssende forgjengere rødt.

 

Som kjørelæreren det lenkes til tidligere i tråden sier: "Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys". Det er jo akkurat det som er forskjellen på vanlig grønt lys og grønn pil.

 

attachicon.giflyskryss.jpg

 

 

Ok, det er nok korrekt - og da beklager jeg.

 

Ser at t.h.-lyset ikke er i funksjon. Det mener jeg at det har vært, men det er godt mulig at _da_hadde fotgjengerene rødt.

 

Så her har det vært et ulikt opplegg som har forvirret meg. Ellers kanskje 10 år siden jeg sist kjørte der.

 

Imponerende hvor man kan være med google-bilen du ;)

Skrevet

Fra skiltforskriftens § 24 om lyssignaler:

 

 


1080 Hovedsignal
Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.
Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.
Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.
Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

1082 Pilsignal
Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger.

 

Grønt lys innebærer ikke at man ikke kan ha vikeplikt. Det innebærer at du ikke har plikt til å stanse foran signalet. Vikeplikt er uavhengig av dette.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen.

 

Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. :p

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet

Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen.

 

Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. :p

Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? :)

Skrevet (endret)

 

Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen.

 

Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. :p

Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? :)

 

Det er ingen skilting overhodet den ene veien. Det er litt bebyggelse i ene enden, dog er det bare industribygg og kjøpesenter o.l. Alt annet tyder på 80-sone. Men siden folk flest ikke klarer å finne ut av fartsgrenser uten å se et rundt skilt med et tall i så kjører alle i 40-60 der. Den andre veien er det merket med slutt på 60 så der kjører de fleste 80.

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)

 

 

Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen.

 

Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. :p

Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? :)

 

Det er ingen skilting overhodet den ene veien. Det er litt bebyggelse i ene enden, dog er det bare industribygg og kjøpesenter o.l. Alt annet tyder på 80-sone. Men siden folk flest ikke klarer å finne ut av fartsgrenser uten å se et rundt skilt med et tall i så kjører alle i 40-60 der. Den andre veien er det merket med slutt på 60 så der kjører de fleste 80.

 

Daså. Håper kjørelærerne opplyser elevene om dette :)

 

Lurer på hvor fort jeg hadde kjørt der. Godt mulig jeg hadde gått i "fella" :p

Endret av -Twix-
Skrevet

Man fikk som regel høre det av kjørelæreren når man hadde kjøretimer. Både 80-sona og den med vikeplikt selv når en har grønn pil. Sistnevnte har de ordna på etter de oppgraderte lyskrysset. Nå har man ikke lengre trafikk imot når man har grønt.

Skrevet

Man fikk som regel høre det av kjørelæreren når man hadde kjøretimer. Både 80-sona og den med vikeplikt selv når en har grønn pil. Sistnevnte har de ordna på etter de oppgraderte lyskrysset. Nå har man ikke lengre trafikk imot når man har grønt.

Det er bra :)

Skrevet (endret)

Fra skiltforskriftens § 24 om lyssignaler:

 

 

1080 Hovedsignal

Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.

Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.

Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.

Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

1082 Pilsignal

Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger.

 

Grønt lys innebærer ikke at man ikke kan ha vikeplikt. Det innebærer at du ikke har plikt til å stanse foran signalet. Vikeplikt er uavhengig av dette.

Grønt lys ja, men nå snakker vi altså om grønn pil.

 

Om grønn pil ikke betyr at man har fri kjørebane, hvorfor brukes da pilsystem over kryssende vei i det hele tatt? Høyreregelen gjelder jo som standard, og man finner ikke piler over alt, som regel bare der det er eget avkjøringsfeil for kryssing av vei (min erfaring).

 

Slik mener jeg at det er:

Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys.

Endret av Sitronsaft
Skrevet

Som jeg nevte var det grønn pil til venstre her samtidig som trafikk mot hadde grønt. Og ja, det ble ofte misforståelser. Det har dog blitt forandret senere. Om det er pga. andre regler eller noe vet jeg ikke.

  • Liker 1
Skrevet
Grønt lys ja, men nå snakker vi altså om grønn pil.

 

Om grønn pil ikke betyr at man har fri kjørebane, hvorfor brukes da pilsystem over kryssende vei i det hele tatt? Høyreregelen gjelder jo som standard, og man finner ikke piler over alt, som regel bare der det er eget avkjøringsfeil for kryssing av vei (min erfaring).

 

Slik mener jeg at det er:

Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys.

 

Grønn pil er ikke mer enn et retningsspesifisert grønt lys.

 

Hvis motgående trafikk har rødt lys har de plikt til å stanse. Men det er i så fall fordi de har rødt lys, ikke fordi du har grønt.

Skrevet

 

 

Slik mener jeg at det er:

Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys.

 

Hvis man har grønn pil så skal fotgjengerovergang (som krysser vei man skal inn på) lyse rød mann.

Skrevet

Hvis motgående trafikk har rødt lys har de plikt til å stanse. Men det er i så fall fordi de har rødt lys, ikke fordi du har grønt.

Det er ikke snakk om "hvis motgående trafikk har rødt lys". En grønn pil, i motsetning til vanlig grønt lys, forteller at all kryssende trafikk har rødt lys.

Dette lærte jeg da jeg tok lappen for mange år siden. Nå driver junior og tar lappen og jeg har nå kikket i hans lærebok Veien til førerkortet. På side 147 står det i faktaboks: "Grønn pil betyr at du ikke har vikeplikt for andre trafikanter." og det er noe mer utdypet på siden før.

  • Liker 1
Skrevet

Men i skiltforskriften står det bare "Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger.". Hvor står det om hvordan det brukes? Det er det vi diskuterer her.

Og mener du at det som står i lærboka som er utgitt av Autoriserte trafikkskolers landsforbund ikke er riktig?

  • Liker 1
Skrevet

Han sier vel ingenting om rett eller galt i innholdet, men om en norsk rett hadde tatt hensyn til en slik bok i det hele tatt. Noe de ikke hadde gjort. Retten forholder seg til lov og forskrift, og tidligere dommer eventuelt.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...