Gå til innhold

[Løst] Kjøpe ny sykkel! :)


Marlos67

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst: er ingen sykkelekspert, men har syklet mye, drevet vedlikehold på egne sykler og gjort research før kjøp.

 

 

Anbefaler å legge litt penger i en sykkel. Tro det eller ei, men du merker lett at du sykler en sykkel til 10 k.

 

Og for all del, kjøp deg en skikkelig bra sykkellås, skriv ned rammenummer, eventuelt forsikre den og aldri gå ifra den ulåst!

 

Jeg ble frastjålet sykkelen min den ene gangen jeg ikke låste den, hadde forsovet meg og "hadde ikke tid til å låse sykkelen". Gikk i flere timer å lette, anmeldte det. Den var ikke forsikret og jeg visste ikke rammenummeret. Sykkelen var en Nakamura til 8-10 k.

 

 

Noe man merker godt er hvordan giren er forutsigbar, rask og nøyaktig. På billigere sykler så kan du ikke gire mens du står, fordi du er nødt til å legge vekten på den nederste foten slik at rykket fra giringen ikke gjør at du glipper tak og detter.

 

Med Shimano XT-girene jeg hadde så byttet den alltid gir på en brøkdel av et sekund og jeg kunne legge rett trykk på rett fot og rett tidspunkt fordi jeg visste alltid når girskiftet kom.

 

Vet ikke om du forstår hva jeg mener, men. :p

 

 

Tingen er ihvertfall at du får igjen for det om du kjøper en dyrere sykkel. Jeg hadde kjøpt en hybrid eller en med demper framme (som kan låses). Terrengdekk er ikke like bra på asfalt, men har du nok trykk så går dette greit.

 

Jeg setter ihvertfall pris på å kunne sykle på grus/glatt føre eller til og med terreng og skog/stier.

 

 

En såkalt hybrid er etter min mening minimum, ville ikke kjøpt road-only-sykkel. En hybrid funker bra på asfalt og greit på grus etc. Ville vært forsiktig i skog dog.

 

 

Akkurat hvilket merke og modell som er best vil jeg ikke påstå noe på. Det er også slik at de ulike merkene bruker mange av de samme delene. Jeg ville heller ha lest tester, også på individuelle dempere, dekk, gir osv. Deretter sammenligne litt priser, både på nett og i butikk. Kanskje du finner sykler på Prisjakt.no?

 

 

EDIT: Du finner mye rart her:

Sykler på Prisjakt.no

 

 

Det gjør ikke noe å kjøpe en fjordårsmodell, de er like på mange måter. Det er helst design som endres. Det er ofte gode tilbud på gamle modeller. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Oisann! :o Å bli frastjålet en så dyr sykkel må nok vere surt.. Tusen takk for all hjelp! :) Ja den nåværende sykkelen min koster 5k så er ganske sikker på åkjøpe 8-10k neste gang ;) Blir nok en hybrid, med tynne hjul og som du sier, en bra sykkellås :) Sykkelen vil ikke bli kjøpt før i 2015 men ville bare høre litt uansett :3

Lenke til kommentar

Ja, veldig kjipt. Savner sykkelen, brukte den mye. Nå kjører jeg bil der jeg skal. Hadde jeg hatt sykkel vet jeg at jeg hadde syklet en del, har veldig lyst nå. :/

 

En hybrid har litt spor, men den har samtidig tynne, gode dekk for veisykling. Virker ikke som du har behov for terrengsykkel, så jeg tror du gjør godt i å kjøpe hybrid. :)

 

 

Jeg skal nok kjøpe meg sykkel selv, forhåpentligvis innen begynnelsen av 2015, så kan dele litt research og kunnskap jeg gjør meg. Men kanskje blir det ikke noe av, det å planlegge kjøp og økonomiprioriteringer har vist seg å være totalt umulig, har sagt til meg selv at jeg skal kjøpe sykkel hvert år, men det strekker ikke til. :p

Lenke til kommentar

Har en veldig rusten gammel sykkel som knirker osv.. Så derfor har jeg tenkt å kjøpe meg en ny, men hvilken?..

Og ett til spørsmål: Er tynne hjul bedre en tykke når jeg for det meste bare kjører på asfalt.

Blir glad for svar :)

Svaret på det blir nok et ubetinget tja. Rullemotstanden er avhengig av lufttrykket. Er det for lavt bruker man mye energi på å deformere dekk, er det for høyt bruker man mye energi på å heve tyngdepunktet på sykkelen over alle små ujevnheter. På grei asfalt er gjerne best rullemotstand noe omkring 7-8 bar, noe som krever smale dekk (Jo større volum jo mindre trykk tåler de, og tilsvarende jo større volum jo lavere trykk kan de bruke uten å slå gjennom.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...