Gå til innhold

Leica M 240, ev annet high end kamera?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg eier i dag et Olympus OMD EM1, og ett Sony RXII Kompakt. Er "hobbyfotograf", men liker godt å ta bilder, særlig portrett/mennesker.

 

Jeg liker "fine" ting og har alltid siklet på Leica, og sagt jeg skal ha det en vakker dag.

 

Jeg liker ikke kaste bort penger, men vurderer nå å kjøpe ett M240. Håper da at det tvinger meg til å bruke lengre tid på hvert bilde, tenke mer og "roe" litt ned.

 

Ser også at Sony RX1, Fuji, NIKON Df osv "ligner mer og mer".

 

Så:

 

Til dere som mener ja. Hvorfor skal jeg kjøpe ett M240?

Til dere andre: Hvorfor ikke? Og ev hva annet?

 

Er Leica M "ferdig"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en Leica M9 og en Lecia eller Carl Zeiss 35mm til å begynne med ? Da taper du minimalt ( om noe ) ved evt videresalg om dette ikke var noe for deg.

 

En ny M240 om det er det du tenker på vil du tape masse penger på ved evt videresalg om det ikke passer deg med rammesøker og manuell fokus etc.

 

Bare mine 2 cent :)

Lenke til kommentar

Hva med en Leica M9 og en Lecia eller Carl Zeiss 35mm til å begynne med ? Da taper du minimalt ( om noe ) ved evt videresalg om dette ikke var noe for deg.

 

En ny M240 om det er det du tenker på vil du tape masse penger på ved evt videresalg om det ikke passer deg med rammesøker og manuell fokus etc.

 

Bare mine 2 cent :)

Har vurdert det, men funnet ut at om det blir Leica, så blir det 240:)

 

Så saken er vel egentlig om jeg skal holde meg til OMD EM1, eller om det er andre alternativ til Leica sin mer "retro" og klassiske fremtoning til foto.

Lenke til kommentar

...

Jeg liker ikke kaste bort penger, men vurderer nå å kjøpe ett M240.

 

 

Den setningen gir ikke mening...hehe...

 

 

 

Håper da at det tvinger meg til å bruke lengre tid på hvert bilde, tenke mer og "roe" litt ned.

 

 

Det har ingenting med kamera å gjøre, det sitter KUN inne i hode på fotografen.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært i tankeboksen om jeg skulle prøve med på et Leica, da til gatefotografering. Jeg har slått dette fra meg, og kommer nok snart til å gå for Fuji X100S, eller Fuji X-Pro 1 (eventuelt 2, hvis den kommer). Bildekvaliteten fra disse virker svært god, og de har i likhet med Leica, en optisk rammesøker. I tillegg har de en elektronisk søker, som man kan skru av og på.

 

Når det gjelder "fine ting"-følelsen, tviler jeg på at Fuji rekker helt opp til Leica.

 

For min egen del hadde jeg nok kjøpt et brukt Leica, for å se om jeg liker konseptet. Liker man det ikke, kan det vel selges uten særlig tap. Leica M8 har jeg sett på bruktmarkedet til ca kr 8000.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha ett kamera som tvinger deg til å bruke lenger tid på hvert bilde da kan du kjøpe Sigma Dxxx istedet for der blir du møtt med både treg autofokus, ræva ISO, treg lagring av bildene, generelt treg og batterikapasitet som er laveste av alle kameraer produsert de siste 15 årene. Trives du med dette så er nok Leica tingen for deg, gjør det du ikke så har du spart ca 51000,- + optikk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

Dagens kommentar :lol:

 

 

Var posten min så "dum"? Eller er det gøy å skrive usaklige og nedlatende kommentarer?

 

Mange forbrukere kjøper ting også ut fra utseendet, merkevare en følelse osv. Er vel litt derfor jeg laget denne posten. Hvor godt er kameraet egentlig. En "kvalitet" kan jo også tilføye noe følelsesmessig.

 

Skal sjekke ut Fuji sine kamera.

 

Er det noen her inne mer erfaringer fra M240?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

Dagens kommentar :lol:

 

 

Var posten min så "dum"? Eller er det gøy å skrive usaklige og nedlatende kommentarer?

 

Mange forbrukere kjøper ting også ut fra utseendet, merkevare en følelse osv. Er vel litt derfor jeg laget denne posten. Hvor godt er kameraet egentlig. En "kvalitet" kan jo også tilføye noe følelsesmessig.

 

Skal sjekke ut Fuji sine kamera.

 

Er det noen her inne mer erfaringer fra M240?

 

 

Grunnene du oppgir for å kjøpe kameraet virker ikke særlig tekniske. Tror du at du kan få teknisk bedre bilder med kameraet? Grunnene du har oppgitt er at du 1. Vil bruke lengre tid per bilde, det tror jeg ikke er ett problem du løser særlig godt med å kaste unødvendig mye penger på ett kamera. 2. At kamera er fint, greit nok, det kan man alltids bruke penger på om man ønsker, om du synes det er grunn god nok er lettest for deg selv å avgjøre. 3. En oppfattet soliditet, jeg tror ikke du vil merke det fnugg bedre holdbarhet i praksis kontra ditt EM1, begge to vil holde lenge og ikke gå i stykker om det ikke skjer noe spesielt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Var posten min så "dum"?

 

 

Nei, er det relevant spørsmål for deg er det selvsagt ikke dumt. Men nevner du Leica på forumet er du nesten garantert å få slike kommentarer.

 

Det er klart at "redskapet" man bruker påvirker prosessen og dermed også resultatet. Om Leica vil gi deg ønsket effekt er imidlertid et relevant spørsmål, men om du kan finne ut det på en annen måte ennå prøve er jeg ikke sikker på. Jeg kani hvert fall ikke gi deg noe svar.

 

Når det gjelder sprøsmålet om alternativer så finnes ikke det hvis du er på jakt etter digital rangefinder, men som en forslo kan du sikkert prøve det ut på en rimeligere måte ved å kjøpe en M9 brukt.

 

Er du på jakt etter et kamera som krever litt mer innsats enn full auto så finnes det mange løsninger til det. Enklest og billigst er vel å sette E-M1 på manuell, eventuelt kjøpe et manuell fokus objektiv og adapter. Det finnes mange alternativ med god fokusring og bra mekanisk kvalitet, alt fra OM-objektiver, Canon FD osv til Leica. Peaking i E-M1 hjelper med manuell fokus, men det blir selvsagt ikke rangefinderfølelsen. Vil du ha fullformat kan du gjøre tilsvarende med Sony A7 eller A7r, fortsatt mye rimeligere enn en Leica.

Lenke til kommentar

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

Dagens kommentar :lol:

 

 

Var posten min så "dum"? Eller er det gøy å skrive usaklige og nedlatende kommentarer?

 

Mange forbrukere kjøper ting også ut fra utseendet, merkevare en følelse osv. Er vel litt derfor jeg laget denne posten. Hvor godt er kameraet egentlig. En "kvalitet" kan jo også tilføye noe følelsesmessig.

 

Skal sjekke ut Fuji sine kamera.

 

Er det noen her inne mer erfaringer fra M240?

 

Nei den er ikke dum, og det er heller ikke mitt spørsmål, fordi Leica er for det første noe av det mest kostbare på markedet, samtidig som det er noe av det særeste som lages. Rangefinder er definitivt ikke kamera for alle, ingen autofokus, ingen blitsstyring, ingen zoom objektiver osv osv osv.

Jeg har selv vært en etasje unna å kjøpe Leica M9 hos Interfoto hvor selgeren stod med nøklene til butikken i hånda, og jeg har testet Leica Mx 3 ganger og det er helt klart rå kameraer til sitt bruk, men igjen så langt fra ett allround kamera som man kan komme.

 

Grunnen til at jeg spurte var også at jeg var med i en fotoklubb som inkluderte medlem som har alle film proffhusene til Nikon stående, og har eller vil aldri bli tatt bilder med. Så det finnes de som er kamerainteresserte hvor man får ett stort HÆ når man spør om de fotograferer mye.

Lenke til kommentar

Leica M er unikt og noen er villig til å betale for det. I forhold til summer som brukes på DSLR og teler snakker vi ikke om mye. Om det er verd det kan bare du svare på, så forsøk å få lånt et Epson RD-1, M8, M8.2, M9 eller M. Selv skulle jeg ønske at alle hadde sjansen til å prøve et så spesiellt kamera.

 

Forskjellen ligger i det å bruke en mekanisk rammesøker, pluss en sensor som fungerer sammen med Leica glass (som er unike optisk). Ingen andre kommer i nærheten dersom det fungerer for deg å jobbe slik. Heller ingen andre kamera jeg har prøvd gir meg en slik følelse av at kamera ikke er i veien for å fotografere. Ulempene er mange, og for meg er ikke en rammesøker nær en DSLR som et allsidig verktøy. Til gjengjeld gir den meg tonnevis mer fotoglede. Heldigvis opplever ikke alle dette slik, og det som er sannt for meg er ikke nødvendigvis sannheten for andre.

 

Å poste spørsmål om Leica på dette forumet betyr egentlig å be om bråk fordi det alltid vil være en rekke mennesker som ikke har prøvd kamera men som aikevel vil si noe negativt, spesiellt om prisen (som er for lav i forhold til etterspørsel). Noe er antagelig missunelse resten er uvitenhet og umodenhet, samt generell dårlig folkeskikk. Hvorfor det er verre på dette forum kontra andre vet jeg ikke.

 

Lykke til, forsøk å se forbi de som ikke har bedre å ta seg til enn å poste usakligheter.

Endret av telealf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fokusering med en rangefinder er en annen måte å fokusere og bruke søkeren. Vil anbefale å først prøve det grundig - helst låne av noen du kjenner med Leica, eller i det minste prøve det i butikk. Finn ut om det er en måte å fotografere på du vil like.

 

 

Kikk også på andre interessante systemer - Sony A7r og Fuji X-T1 er to veldig gode hus.

 

 

Eller kanskje et kamera med fastmontert optikk? Fuji X100/X100s? Sony RX1?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å svare noe fornuftig på spørsmål som dette når det er snakk om Leica, og ofte har trådstartere i slike tilfeller bestemt seg innerst inne om å kjøpe uansett (slik sett er det nesten ingen vits i å foreslå noe annet likevel).

 

Personlig ser jeg ingen spesiell greie med Leica, og rammesøkere ser jeg heller ikke som noen big sak. Det er nok sikkert og flere andre kamera som rent bildeteknisk tar minst like gode bilder, eller bedre. Leica er vel heller en personlig dragning enkelte har og er de happy med Leica'n sin så er det jo slik det bør være uansett hva man tar bildene med.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

 

Er det kun utseende du er ute etter eller tar du også bilder ?

 

Dagens kommentar :lol:

 

 

Var posten min så "dum"? Eller er det gøy å skrive usaklige og nedlatende kommentarer?

 

Mange forbrukere kjøper ting også ut fra utseendet, merkevare en følelse osv. Er vel litt derfor jeg laget denne posten. Hvor godt er kameraet egentlig. En "kvalitet" kan jo også tilføye noe følelsesmessig.

 

Skal sjekke ut Fuji sine kamera.

 

Er det noen her inne mer erfaringer fra M240?

 

Nei den er ikke dum, og det er heller ikke mitt spørsmål, fordi Leica er for det første noe av det mest kostbare på markedet, samtidig som det er noe av det særeste som lages. Rangefinder er definitivt ikke kamera for alle, ingen autofokus, ingen blitsstyring, ingen zoom objektiver osv osv osv.

Jeg har selv vært en etasje unna å kjøpe Leica M9 hos Interfoto hvor selgeren stod med nøklene til butikken i hånda, og jeg har testet Leica Mx 3 ganger og det er helt klart rå kameraer til sitt bruk, men igjen så langt fra ett allround kamera som man kan komme.

 

Grunnen til at jeg spurte var også at jeg var med i en fotoklubb som inkluderte medlem som har alle film proffhusene til Nikon stående, og har eller vil aldri bli tatt bilder med. Så det finnes de som er kamerainteresserte hvor man får ett stort HÆ når man spør om de fotograferer mye.

 

Ok. Da beklager jeg det. Men ja, jeg skal helt klart ta bilder. Skriver jo også i posten at jeg ikke er proff, men liker å ta bilder, spes av mennesker. Men ja, det er også noe av Leica som merke, produkt og utseendet, og kanskje enkelheten som tiltaler meg.

 

X-T1 fra FujiFilm ser også spennende ut:)

Lenke til kommentar

Leica M er unikt og noen er villig til å betale for det. I forhold til summer som brukes på DSLR og teler snakker vi ikke om mye. Om det er verd det kan bare du svare på, så forsøk å få lånt et Epson RD-1, M8, M8.2, M9 eller M. Selv skulle jeg ønske at alle hadde sjansen til å prøve et så spesiellt kamera.

 

Forskjellen ligger i det å bruke en mekanisk rammesøker, pluss en sensor som fungerer sammen med Leica glass (som er unike optisk). Ingen andre kommer i nærheten dersom det fungerer for deg å jobbe slik. Heller ingen andre kamera jeg har prøvd gir meg en slik følelse av at kamera ikke er i veien for å fotografere. Ulempene er mange, og for meg er ikke en rammesøker nær en DSLR som et allsidig verktøy. Til gjengjeld gir den meg tonnevis mer fotoglede. Heldigvis opplever ikke alle dette slik, og det som er sannt for meg er ikke nødvendigvis sannheten for andre.

 

Å poste spørsmål om Leica på dette forumet betyr egentlig å be om bråk fordi det alltid vil være en rekke mennesker som ikke har prøvd kamera men som aikevel vil si noe negativt, spesiellt om prisen (som er for lav i forhold til etterspørsel). Noe er antagelig missunelse resten er uvitenhet og umodenhet, samt generell dårlig folkeskikk. Hvorfor det er verre på dette forum kontra andre vet jeg ikke.

 

Lykke til, forsøk å se forbi de som ikke har bedre å ta seg til enn å poste usakligheter.

 

Er det dårlig folkeskikk å være ærlig? Skal folk ikke si det de mener (sålenge det er konstruktivt, og det er det stort sett i denne tråden), fordi det er dårlig folkeskikk å ikke bare jatte med?

 

Pris for konsument vurderes oppimot konkurrenter, ikke etterspørsel, det som avgjør er prisen kontra alternativene. I saklighetens navn skulle jeg gjerne sett noe som underbygde at ikke noe kommer i nærheten av leica (her oppfatter jeg det som du mener pga objektiv, altså du snakker om bildekvalitet), jeg er oppriktig nysgjerrig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mitt "drømmekamera" uansett pris er faktisk E-M1 n som du allerede har, vurderer seriøst å kvitte meg med Nikon FX og 3 av de beste zoomene på markedet og heller satse alt på Olympus. Er fullstendig klar over fordelene og ulempene med begge systemer men til mitt bruk hvor mennesker er 95 % av motivet om dagen så passer det perfekt, bare vippbar skjerm er for meg verdt nesten verdt bytte alene. Det blå bildet jeg har i bildekritkken er tatt med E-M5+45mm på stativ på gulvet og pga plassen fram til modellen og bakgrunnen var den vippbare skjermen eneste muligheten til å klare å ta det bildet da det ikke finnes plass bak kameraet til fotografen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...