Gå til innhold

Synes dere Joshua French burde få komme hjem?


Anbefalte innlegg

Var mye fokus på å "få gutta hjem!" Den tiden de ble ilagt dødsstraff for noen år tilbake. Det stillnet fort. Selv mener jeg at bildet hvor Moland glisende vasket blod utav bilen talte sin sak og tror begge er skyldige i drapet på taxisjåføren sin.

 

Nå er det som kjent bare en kar igjen der nede, og selv om norske kripos mener Moland tok selvmord/døde av seg selv er det nå en pågående rettsak for å lempe dette over på Joshua French også. Skyldig eller ei, korrupte er de.

Mener dere han bør få bli nerri der eller synes dere han skal få sone i Norge? Det er vel rimelig klart at han ikke blir gammel han heller dersom han skal fortsette å bo i det fengselet der.

 

Slik jeg ser det, utfører du ett drap i ett land skal du dømmes etter de regler og lover man har i det landet og ikke få særbehandling bare fordi du er hvit og som "rik" og regne.

Men denne gangen tyder jo mye på at French faktisk ER uskyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det, utfører du ett drap i ett land skal du dømmes etter de regler og lover man har i det landet og ikke få særbehandling bare fordi du er hvit og som "rik" og regne.

Men denne gangen tyder jo mye på at French faktisk ER uskyldig.

 

 

Ønsker du å sende kriminelle ulovelige innvandrere ut av Norge? For mens dem sitter i fengsel her opparbeider dem seg rettigheter i landet.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er noe beviser for at de verken drepte sjåføren eller at Moland ble drept, så syntes jeg det ja. Rettsakene der er ett sirkus. Hadde det vært en reel rettsak med ekte beviser så kunne de godt ha blitt værende der, men så lenge det hovedsakelig er synsing og tilsynelatende politisk spill, er det strengt tatt feil at de har blitt dømt.

 

Så ja, få de hit. Men mest fordi de aldri fikk en skikkelig rettsak, ikke fordi norske kriminelle som er dømt i utlandet burde komme hit.

 

I en vanlig rettsak, etter norske standarder, ville antagelig ingen av de blitt dømt for noe...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernen i saken er vell at det er overhengende sannsynlighet at dem drepte sin sjåfør. Det er ingen tvil om dette, både med tanke på agenda dem hadde i landet og det mye omtalte bildet av Moland der han vasker blod. Det har vært en lignende tråd tidligere og jeg mener forsåvidt også dem burde få komme hjem, litt på samme grunnlag som at rettssaken har vært mer en politiskarena enn det faktisk har vært en ordentelig rettssak.

 

Det finnes liten tvil i at disse to gutta var i Kongo på ett litt shabby grunnlag, men det var vell først når det ble rettet misstanke mot Norge at dette egentlib ble en veldig stor sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes liten tvil i at disse to gutta var i Kongo på et litt shabby grunnlag,

Riktig det.

Men om de var skyldige i mord, er umulig å si.

For i Kongo er det tydelig rettssaker er omtrent som i Russland =

Du blir bare frikjent dersom:

- dommeren ikke får politisk beskjed om å dømme skyldig

- OG han får de nødvendige bestikkelsene

 

Uansett om han blir kjent skyldig eller ikke, har han ikke lenge igjen å leve. Spørsmålet er hva N da gjør. Det aller minste er å stoppe all uhjelp til Kongo.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Kjernen i saken er vell at det er overhengende sannsynlighet at dem drepte sin sjåfør. Det er ingen tvil om dette, både med tanke på agenda dem hadde i landet og det mye omtalte bildet av Moland der han vasker blod. Det har vært en lignende tråd tidligere og jeg mener forsåvidt også dem burde få komme hjem, litt på samme grunnlag som at rettssaken har vært mer en politiskarena enn det faktisk har vært en ordentelig rettssak.

 

Det finnes liten tvil i at disse to gutta var i Kongo på ett litt shabby grunnlag, men det var vell først når det ble rettet misstanke mot Norge at dette egentlib ble en veldig stor sak.

Det er lite som tyder på at Moland og French drepte sjåføren sin:

  1. De skulle jo kjøre ut av landet, og det ville jo være rimelig upraktisk å drepe sjåføren før de hadde passert en eneste veisperring/post.
  2. Sjåføren ble drept av et skudd fra en rifle eller gevær mener jeg å huske, mens French og Moland kun hadde en hagle med seg.
  3. De to andre vitnene som var med i bilen har vært særdeles lite samarbeidsvillige, og skulle jo ha penger før rettssaken startet til og med.
  4. Bildet som viser Moland glisende er det eneste som peker mot at de kan ha hatt noe med det å gjøre, men når kroppen blir full av adrenalin er det mye rart som kan skje med hodet ditt. Dessuten hadde det jo vært ekstremt dumt å fabrikere bevis mot seg selv, og jeg tviler på at French (og Moland) er dum.

 

At de holdt på med noe suspekt der nede tviler jeg ikke på, men det er lite som tyder på at de faktisk drepte sjåføren sin eller at French drepte Moland. Ettersom de har blitt dømt til døden for å være spioner sendt til Kongo av Kong Harald tror jeg heller det er snakk om et ønske om mer penger.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva de er dømt for:

 

Aktors påstand med hensyn til Joshua French:

  • Dødsstraff for konspirasjon
  • Dødsstraff for spionasje
  • Dødsstraff for medvirkning til drapsforsøk
  • Dødsstraff for væpnet ran
  • Dødsstraff for drap

Aktors påstand med hensyn til Tjostolv Moland:

  • Dødsstraff for konspirasjon
  • Dødsstraff for spionasje
  • Dødsstraff for drap
  • Dødsstraff for drapsforsøk
  • Dødsstraff for væpnet ran
  • 20 års fengsel for ulovlig våpeninnehav

 

I tilegg er de og Norge dømt til å betale 60 millioner dollar, som senere ble hevet til 500 millioner dollar(3 000 milliarder nok), godt over halve ojlefondet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er rettssaken og soningsforholdene i Kongo. Hadde dette fungert ville de mest sannsynlig blitt frikjent pga manglende bevis. Hadde de mot formodning klart å finne gode bevis så burde de selvsagt blitt dømt og sonet i Kongo. I teorien. Problemet er som sagt at rettsaken ikke fungerer og soningsforholdene er under en hver kritikk.

 

I mangel av et fungerende rettsystem mener jeg de burde blitt sendt hjem og så kunne vår fungerende rettstat her etterforskjet og kjørt sak mot de to. Varetekt og eventuell soning ville vært under verdige forhold.

Lenke til kommentar

Problemet er rettssaken og soningsforholdene i Kongo. Hadde dette fungert ville de mest sannsynlig blitt frikjent pga manglende bevis. Hadde de mot formodning klart å finne gode bevis så burde de selvsagt blitt dømt og sonet i Kongo. I teorien. Problemet er som sagt at rettsaken ikke fungerer og soningsforholdene er under en hver kritikk.

 

I mangel av et fungerende rettsystem mener jeg de burde blitt sendt hjem og så kunne vår fungerende rettstat her etterforskjet og kjørt sak mot de to. Varetekt og eventuell soning ville vært under verdige forhold.

Soningsforholdene deres har jo samme standard som andre fanger har.

Ja, veldig kritikkverdig, men hvorfor skal de spesialbehandles?

De burde få straff i og av det lande de har begått kriminaliteten i....

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre sier. Hadde rettsaken vært rettferdig og det ble bevist at de hadde drept denne sjåføren så skulle de gjerne fått råtne i Kongolesisk fengsel. Nå har rettsakene vært ett sirkus, og bevisene mer eller mindre fraværende. Om man tror ett bilde av noen som smiler sier noe om skyldspørsmål har man levd litt for trygt tror jeg.

Lenke til kommentar

De burde få straff i og av det lande de har begått straffen i....

*Kriminaliteten.

Enig.

Og ja det kan ikke bare gå èn vei, innvandrere her måttet blitt straffet etter våre regler. Men det er vel ingen hemmelighet at standarden i norske fengsel burde senkes. Selv har jeg hørt nordmenn som skal sone omtale det som "ferie" muntert...

 

Joda rettsaken og spionasjeanklagene var bak mål. Men tror ikke guttene var der på ferie. Flere som husker "treningsvideoen" deres som Vg publiserte?

Kjenner forøvrig til en kar som var i millitæret med Moland. Han sa han ikke var i tvil om at de var skyldige.. (I drapet altså)

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Soningsforholdene deres har jo samme standard som andre fanger har. Ja, veldig kritikkverdig, men hvorfor skal de spesialbehandles?

Jeg mener ikke de burde spesialbehandles. Hypotetisk sett burde alle fangene i landet behandles på en verdig måte. Problemet er bare at det ikke er gjennomførbart og at Norge har et spesielt ansvar for egne innbyggere i utlandet. Et ansvar vi ikke deler med kongolesiske innbyggere/fanger. Det ligger langt utenfor vår rekkevidde å tranformere Kongo til en skikkelig rettstat, men vi kan i det minste prøve å få en rettferdig rettsak for nordmennene.

 

De burde få straff i og av det lande de har begått kriminaliteten i....

Hypotetisk sett ja, men her må vårt ansvar for egne innbyggere i utlandet tre inn siden rettstaten i Kongo åpenbart ikke fungerer. Ikke bare etter vårt partiske syn, men også for uavhengige.

 

En annen ting er at du skriver at de har begått kriminalitet. Det er jeg langt i fra sikker på. Jeg tror de mest sannsynlig er uskyldig dømt. Å bruke kongolesiske myndigheter som sannhetsvitne på det er i hvert fall helt på bærtur. Jeg mener de bør få en grundig og skikkelig rettsak, men så var det det med gjennomførbarheten igjen. Finner man de skyldig i en skikkelig rettsak må de/han selvsagt dømmes og få sone under verdige forhold.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Altså, om de har drept, burde de få straff der de har begått handlingen. Det gjelder generellt sett.

Sånn jeg ser det, så er ikke problemet at de må sone på lik måte som andre dømte i landet, men at rettsaken var ett sirkus uten noe beviser.

 

De burde aldri vært dømt i utgangspunktet, det er her problemet er. Etter mitt syn da.

 

Syntes ikke Norge skal være en reddende engel som henter inn nordmenn dømt og straffet i utlandet for at de skal sone i våre fantastiske fengsler.

 

Om man dreper noen/gjør noe straffbart, bør man tenke over både strafferamme og straffeforhold der man gjør det. Ikke at jeg tror de har drept noen...

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i å stoppe uhjelp og annet støttearbeid til Kongo er en bærekraftig løsning, siden det da legger press på dem. Men det vil nok aldri bli gjort i fra Norsk side, det er nok det dem i Kongo også har oppdaget.

 

Hvorfor skal Kongos befolkning lide for at regjeringen deres er noen korrupte, grådige jævler?

 

Bedre at en mann dør, enn at flere hundre tusener (millioner?) lider.

Lenke til kommentar

 

Jeg er også enig i å stoppe uhjelp og annet støttearbeid til Kongo er en bærekraftig løsning, siden det da legger press på dem. Men det vil nok aldri bli gjort i fra Norsk side, det er nok det dem i Kongo også har oppdaget.

 

Hvorfor skal Kongos befolkning lide for at regjeringen deres er noen korrupte, grådige jævler?

 

Bedre at en mann dør, enn at flere hundre tusener (millioner?) lider.

 

 

Disse bistandspengene kunne fint blitt brukt i andre land istedetfor, så dette argumentet holder ikke. Det er ikke bare Kongo som trenger bistandspenger her i verden.

 

Norge skulle gjort dette med en gang etter den første rettsaken. Vi trenger ikke støtte et land med et regime som bruker våre statsborgere som politisk propaganda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...