Gå til innhold

Viritualisering, noe spesielt jeg må tenke på?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å sette opp en server for viritualisering, men er det noe spesielt jeg må tenke på mtp hardware? Tenker mest på kompabilitet? Kan jeg bare bruke ett vanlig workstation-kort med xeon-støtte, eller "må" jeg ha ett serverkort? Er det noen spesiell type software som er best? Har tilgang på Windows server 2012 R2, og den har noe innebygde greier, men er det det beste?

 

Bruken er privat og ganske lett, snakk om å kjøre kanskje 3-4 OS med lav load.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VMware vSphere Hypervisor (ESXi) er ganske enkelt å forholde seg til. Dessuten er VMware nærmest en industristandard innen virtualisering. Men VMware er sær på hardware, hva nettverk angår bør man holde seg til Intel og Broadcom. Pluss at man må påse at prosessoren har støtte for alle virtualiseringsspesifikke utvidelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, ESXi er en fin plattform for dette. Eneste minus er at for å bruke de nyeste teknologiene som følger med ESXi så må du ha lisens, som igjen koster penger(ikke gjør feilen med å oppgrader gueste'ene til vmx-10 :)

 

Hvorfor alle påstår at VMware er sær på hardware forstår jeg ikke. Har brukt masse VMware teknologier både hjemme og i enterprice verdenen. Så lenge man ikke har 10år gammel hardware så fungerer de fleste setups. Eneste man bør være obs på er at enkelte onboard raid contollere kan være litt vrange(ytelse, kompatibilitet osv) Selv bruker jeg noen litt elde HP Proliant servere (G5-G6) Men skal fungere likedan på consumerhardware.

Endret av wtf1337
Lenke til kommentar

Hadde sjølv en ESXi på billig asus hk (p45) og en c2q6700, alt fungerte fint for min del, til og med nettverk som eg tipper var realtech eller kva det heter.

 

Men så er det VT-d også (intel) som du trenger vist virtuelle maskiner skal ha direkte tilgang til hardware (raidkontroller TD) hugser ikkje kva AMD sitt system for dette heiter, men det koster stort sett en god del meir vist du ønsker slikt når du bruker ESXi.

 

Det var egentlig grunnen til att eg gikk over til windows server 2012, og hadde filserveren fysisk og mail serveren virtuell.

 

Ellers må eg seie att eg likte veldig godt å bruke ESXi, litt vrient i starten, men fantastisk etter man har lært litt!

Lenke til kommentar

Hadde sjølv en ESXi på billig asus hk (p45) og en c2q6700, alt fungerte fint for min del, til og med nettverk som eg tipper var realtech eller kva det heter.

 

Men så er det VT-d også (intel) som du trenger vist virtuelle maskiner skal ha direkte tilgang til hardware (raidkontroller TD) hugser ikkje kva AMD sitt system for dette heiter, men det koster stort sett en god del meir vist du ønsker slikt når du bruker ESXi.

 

Det var egentlig grunnen til att eg gikk over til windows server 2012, og hadde filserveren fysisk og mail serveren virtuell.

 

Ellers må eg seie att eg likte veldig godt å bruke ESXi, litt vrient i starten, men fantastisk etter man har lært litt!

Da må budsjettet ditt ha vært lite, hvis pris ble et hinder for å kjøpe en CPU med de funksjonene. ESXi er utrolig enkelt å installere. Det er bare å sette inn en CD, følge instruksjonene på skjermen, og så er man i gang. Skulle behovet øke, så er det veldig lett å komme videre.

 

Jeg ville mye heller ha satset på ESXi fremfor alternativer som Hyper V, mye fordi VMware er plattform-agnostiske (de må ha god støtte for mange plattformer), mens Microsoft på ingen måte er teknologinøytrale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å sette opp en server for viritualisering, men er det noe spesielt jeg må tenke på mtp hardware? Tenker mest på kompabilitet? Kan jeg bare bruke ett vanlig workstation-kort med xeon-støtte, eller "må" jeg ha ett serverkort? Er det noen spesiell type software som er best? Har tilgang på Windows server 2012 R2, og den har noe innebygde greier, men er det det beste?

 

Bruken er privat og ganske lett, snakk om å kjøre kanskje 3-4 OS med lav load.

 

AtW

Hei, bare ett kjapt spørsmål. Hvilken HW landet du på? Skal snart ha opp en til server for viritualisering hjemme. (VMware, hyperV og xenserver=nogo for meg. Jeg blir å gå for KVM(openstack) mye pga jeg er linuxmann og synes KVM er enkelt og greit)

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker å sette opp en server for viritualisering, men er det noe spesielt jeg må tenke på mtp hardware? Tenker mest på kompabilitet? Kan jeg bare bruke ett vanlig workstation-kort med xeon-støtte, eller "må" jeg ha ett serverkort? Er det noen spesiell type software som er best? Har tilgang på Windows server 2012 R2, og den har noe innebygde greier, men er det det beste?

 

Bruken er privat og ganske lett, snakk om å kjøre kanskje 3-4 OS med lav load.

 

AtW

Hei, bare ett kjapt spørsmål. Hvilken HW landet du på? Skal snart ha opp en til server for viritualisering hjemme. (VMware, hyperV og xenserver=nogo for meg. Jeg blir å gå for KVM(openstack) mye pga jeg er linuxmann og synes KVM er enkelt og greit)

 

 

Har ikke landet på noe enda, tenker det er en måned eller to før jeg kjøper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Microsoft har jo også en gratis versjon..

Er det ikke hyper-v core den heter??

Eneste minuset med den, er vel at det ikke er noe skrivebord på den..

Så man må enten kjøre kjøre alt fra kommando linje, eller en slags hyper-v client via en annen pc.. og da er vel kravet Windows 8 eller 2012 server, om du skal ha nyeste utgave av det, om jeg ikke husker feil.

 

Dette er kun et OS jeg så vidt testet litt.. vurderte et oppsett som skulle kjøre 2 servere.. men endte opp med 2 fysiske maskiner istedet.

Problemet mitt var at jeg ikke ville legge noe penger i det, og bare bruke hva jeg hadde av HW fra før.

Lenke til kommentar

Microsoft har jo også en gratis versjon..

Er det ikke hyper-v core den heter??

Eneste minuset med den, er vel at det ikke er noe skrivebord på den..

Så man må enten kjøre kjøre alt fra kommando linje, eller en slags hyper-v client via en annen pc.. og da er vel kravet Windows 8 eller 2012 server, om du skal ha nyeste utgave av det, om jeg ikke husker feil.

Da ville jeg mye heller satset på VMware vSphere Hypervisor (ESXi). Den er også gratis i utgangspunktet, og er veldig lett å installere, så lenge man har rett hardware (sjekk HCL før man kjøper). Det er stort sett bare å sette inn CDen, installere, og så er man i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du tenker på Hyper-V server 2012: http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2012/09/07/getting-started-with-hyper-v-server-2012-hyperv-virtualization-itpro.aspx#.UwTYNUJ5PDM

 

VMware ESXi virker som de har fjernet begrensingen sin på 32gb med ram i gratisversjonen igjen (Så da er det vel brukende til testformål, selv om jeg synes det er undermåls hvis man ikke er villig til å betale pga manglende støtte for HA etc.) Citrix har sin XenServer som de også gir bort.

 

Det sagt, jeg er en Linuxmann og kunne verken tenkt meg å betale for verken VMware eller Windows ei heller binde meg opp mot Citrix sin regime for å ha en virtualiseringsserver hjemme. Hadde jeg vært en liten bedrift med ett lite budsjett og ikke ubegrenset med tid til å sitte å knotte for meg selv "gratis" så hadde situasjonen vært litt annerledes. (Hvorfor skal jeg velge en forkrøplet versjon av enten VMware eller Windows, eventuelt binde meg opp mot Citrix sitt registreringsløp når jeg kan sette opp alternativer som fungerer bedre gratis?)

 

Når det er sagt, hva som er "best" er litt opp til deg, hvilken funksjonalitet trenger du? (Jeg liker å ha muligheten til f.eks HA, flytte VM'er mellom hoster uten å stoppe de) Jeg er veldig godt kjent med Linux og synes det er enkelt og greit å jobbe på og liker løsningene som er sluppet til linux. Hvis dette er snakk om lav last og kun 3-4 OS, så ville jeg vurdert om dette er en maskin som du skal bruke til vanlig eller bare kjøre virituelle maskiner på. Jeg har egen server dedikert til formålet(IBM X3100M4 m. 32gb ram). men det kan hende jeg bare setter opp en til rimelig maskin med 32gb med ram neste gang jeg trenger en ekstra host. Derfor jeg lurte om du hadde funnet ett rimelig oppsett, regner med å kjøpe ekstra HW innen en måned eller to.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å sette opp en server for viritualisering, men er det noe spesielt jeg må tenke på mtp hardware? Tenker mest på kompabilitet? Kan jeg bare bruke ett vanlig workstation-kort med xeon-støtte, eller "må" jeg ha ett serverkort? Er det noen spesiell type software som er best? Har tilgang på Windows server 2012 R2, og den har noe innebygde greier, men er det det beste?

 

Bruken er privat og ganske lett, snakk om å kjøre kanskje 3-4 OS med lav load.

 

AtW

Hva slags bruk er det? Hvis du for eksempel driver på med MS-sertifiseringer er hyper-v bortimot obligatorisk..

 

Hvis du har en standard 2012R2-lisens så får du to virtuelle servere med på kjøpet med Hyper-v (kjekt å ha hvis noen av gjeste-OSene skal kjøre Windows server).

 

Det eneste jeg vil legge til på HW er å velge et hovedkort med plass til mye RAM. Hvis behovene endrer seg senere er mer RAM det du kommer til å trenge først, gå for noe med 8 RAM-sokler eller mer..

 

 

Hyper-V server 2012 er en versjon av Windows server core som er låst/begrenset til å kjøre kun hyper-v rollen. Alle andre roller det ellers kunne vært interessant å installere på server core(ad, fil etc.) må legges på andre maskiner. Den ene store fordelen er at den er gratis. Administrasjon er knotete fra kommandolinjen men hvis du kobler deg til med hyper-v manager fra en annen maskin(med 8/2012) er det bare kos. ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker å sette opp en server for viritualisering, men er det noe spesielt jeg må tenke på mtp hardware? Tenker mest på kompabilitet? Kan jeg bare bruke ett vanlig workstation-kort med xeon-støtte, eller "må" jeg ha ett serverkort? Er det noen spesiell type software som er best? Har tilgang på Windows server 2012 R2, og den har noe innebygde greier, men er det det beste?

 

Bruken er privat og ganske lett, snakk om å kjøre kanskje 3-4 OS med lav load.

 

AtW

Hva slags bruk er det? Hvis du for eksempel driver på med MS-sertifiseringer er hyper-v bortimot obligatorisk..

 

Hvis du har en standard 2012R2-lisens så får du to virtuelle servere med på kjøpet med Hyper-v (kjekt å ha hvis noen av gjeste-OSene skal kjøre Windows server).

 

Det eneste jeg vil legge til på HW er å velge et hovedkort med plass til mye RAM. Hvis behovene endrer seg senere er mer RAM det du kommer til å trenge først, gå for noe med 8 RAM-sokler eller mer..

 

 

Hyper-V server 2012 er en versjon av Windows server core som er låst/begrenset til å kjøre kun hyper-v rollen. Alle andre roller det ellers kunne vært interessant å installere på server core(ad, fil etc.) må legges på andre maskiner. Den ene store fordelen er at den er gratis. Administrasjon er knotete fra kommandolinjen men hvis du kobler deg til med hyper-v manager fra en annen maskin(med 8/2012) er det bare kos. ;)

 

 

Jeg tenker at bruken typisk er en virituell XP-maskin for legacy software, en Windows-server for "ymse serveroppgaver", blant annet media-server med 4-5 lydkort, og ett eller kanskje to linux-maskiner for andre ting og testing, med fokus på fleksibilitet. Det er mest så jeg slipper å ha flere servere stående utenom denne og filserveren. Har lisesn på 2012 R2 Datacenter

 

AtW

Lenke til kommentar

2012R2 datacenter er grisedyr men du får jo ubegrenset med virtuelle Windows-servere med på kjøpet. :)

 

Trenger du noe særlig grafikkytelse på gjestemaskinene? Jeg synes vmware er litt greiere enn hyper-v på ytelse mot 'lokale' gjeste-OS men hyper-v har for så vidt et ess i ermet i Remotefx. Den lar deg lage et virtuelt 3D-skjermkort til dine servere, ulempen er at RemoteFX er kresen på hvilke skjermkort den støtter, typisk Workstation grafikkort, dyre saker..

http://en.wikipedia.org/wiki/RemoteFX

 

Lyd og Hyper-v vet jeg dessverre ikke noe særlig om, mulig RemoteFX tar seg av det og(wikipedia artikkelen så for så vidt lovende ut)

Lenke til kommentar

2012R2 datacenter er grisedyr men du får jo ubegrenset med virtuelle Windows-servere med på kjøpet. :)

 

Trenger du noe særlig grafikkytelse på gjestemaskinene? Jeg synes vmware er litt greiere enn hyper-v på ytelse mot 'lokale' gjeste-OS men hyper-v har for så vidt et ess i ermet i Remotefx. Den lar deg lage et virtuelt 3D-skjermkort til dine servere, ulempen er at RemoteFX er kresen på hvilke skjermkort den støtter, typisk Workstation grafikkort, dyre saker..

http://en.wikipedia.org/wiki/RemoteFX

 

Lyd og Hyper-v vet jeg dessverre ikke noe særlig om, mulig RemoteFX tar seg av det og(wikipedia artikkelen så for så vidt lovende ut)

 

Jeg betaler ikke normal lisenspris for det, om ikke hadde det vært laaaangt over mitt budsjett.

 

Kan ikke se at jeg trenger noen særlig grafikkytelse. Jeg kommer ikke til å sitte lokalt ved serveren i særlig grad.

 

Er det en risiko for at dette ikke fungerer? Burde jeg ikke bare kunne koble i lydkortene og instruere viritualisering-programvaren om hvilket OS som skal benytte de?

 

AtW

Lenke til kommentar

For å kunne ha muligheten til å bruke lydkorta "direkte" i en vm, så må du bruke "pci-passthrough" aka. IOMMU (Intel Vt-d/AMD-Vi), forutsatt at hypervisor har støtte for det (esxi har; ukjent for meg om kvm eller hyper-v har). En enhet (f.eks et lydkort) vil kun være tilgjengelig for enten host eller en vm. Kan mao. ikke bruke ett og samme lydkort i host og en vm eller flere vm'er samtidig.

Så vidt jeg har forstått så ligger IOMMU-støtte hovedsakelig i brikkesett og BIOS/UEFI (usikker på om cpu også må ha støtte?). "Alle" nyere server hk har dette, for desktop-kort er det veldig variabelt.

 

VM-støtte i cpu har alle AMD og Intel sine nyere cpu'er.

 

For øvrig er mengden minne også noe å tenke på (husk at host OS også vil bruke noe av dette, hvor win server vel "spiser" mest), og i en litt mindre grad antall kjerner.

 

Ang. esxi, så begrenser min gratislisens seg til å støtte 1 fysisk cpu (uansett antall kjerner), 32 GB ram og 8 virtuelle cpu'er pr. vm (hvis jeg ikke husker feil).

Ellers vil jeg tippe at både hyper-v, esxi og kvm støtter alle nyere hovedkort beregnet for desktop/hjemmemarkedet (mulig unntak IOMMU som nevnt), men esxi har muligens ikke støtte for info fra div. sensorer på slike kort.

 

Har selv en esxi som kjører på et gammelt AM2 kort (måtte "bare" fikle litt med diskdriveren for støtte) og en kvm som kjører på litt nyere AM3-kort.

 

Edit: Kan være at (alle?) Intel sine K-modeller av cpu ikke har IOMMU/vt-d støtte.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Ang. esxi, så begrenser min gratislisens seg til å støtte 1 fysisk cpu (uansett antall kjerner), 32 GB ram og 8 virtuelle cpu'er pr. vm (hvis jeg ikke husker feil).

Det er ikke korrekt, man kan i hvert fall kjøre ESXi på en toveis-server (2 fysiske CPU). Nå har VMware også fjerne minnebegrensningen på 32 GB RAM, men for å få nyeste funksjonalitet (vSphere 5.5) så må man altså ha lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...