Gå til innhold

Nå bytter vi karakterskala


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedet for å måtte etterjustere karakterene kunne det kanskje vært en ide å sette årstall og evt. dato sammen med karakteren.

F.eks En mobil som fikk full pott i 2005 bør ikke sammenlignes med en som får full pott i 2014.

Det sier ingenting og innebærer bare masse arbeid og feilkilder.

 

Toppmodellen fra 2005 vil jo etterhvert få laveste score, på kommer på lik linje med de som faktisk fikk det i 2005.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det mest idiotiske eg har sett er at karakterane blir justert ned på grunn av alderen. Eg ville heller kjøpt ein litt eldre telefon på billigsalg med høg kvalitet enn ein ny dårleg telefon av låg kvalitet.

 

Eg synst dykk heller burde skjule testane på telefonar som er utgått i frå oversikta, så kunne det ha vert ein knapp som for eksempel heiter "vis/skjul utgåtte modellar".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest idiotiske eg har sett er at karakterane blir justert ned på grunn av alderen. Eg ville heller kjøpt ein litt eldre telefon på billigsalg med høg kvalitet enn ein ny dårleg telefon av låg kvalitet.

 

Eg synst dykk heller burde skjule testane på telefonar som er utgått i frå oversikta, så kunne det ha vert ein knapp som for eksempel heiter "vis/skjul utgåtte modellar".

 

Hei

 

Takk for tilbakemelding, men systemet fungerer ikke helt slik du beskriver.

 

Karakterene blir ikke justert ned på grunn av alder. Den beste modellen på markedet vil ha 10/10 helt til det kommer en bedre modell, enten det tar 1 måned eller 2 år. Det er først når det kommer et bedre alternativ at karakteren justeres ned.

 

Det betyr at du alltid kan stole på karakteren som vises når du sammenligner testene våre, enten testen er helt ny eller gammel.

 

Alternativet ville vært at hver eneste telefon vi testet hadde en score på 7, 8, 9 eller 10. Utviklingen går nemlig så raskt i mobilmarkedet at det er ytterst få nye telefoner som fortjener en lavere karakter.

 

Det å ha bevegelige karakterer er selvsagt ikke uten sine ulemper. For eksempel er det vanskelig å sitere testene våre fordi karakteren svinger. Men vi har landet på at det alt i alt er et bedre alternativ enn stillestående karakterer. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke at dere justerer karakterene på denne måten. Ser nå at Galaxy S III har gått fra terningkast 6 til karakter 3/Dårlig. Det er langt i fra den sprekeste telefonen du får i dag, men med tanke på dagens pris samt at den fortsatt får oppdateringer fra samsung så fortjener den bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

 

Da blir det jo håpløst å bruke testene deres om man er ute etter en litt eldre telefon. Jeg foretrekker heller å kjøpe eldre toppmodeller fremfor nye mellomklassemodeller (som ofte er fra litt mindre merker), da er det greit å i alle fall konstatere at telefonen i alle har vært en av de beste. Folk er da ikke så dumme at de ikke skjønner at en telefon ikke er den beste av de beste når den kom i 2011, selv om den da fikk en sekser på terningen.

Lenke til kommentar

 

(...)

 

Da blir det jo håpløst å bruke testene deres om man er ute etter en litt eldre telefon. Jeg foretrekker heller å kjøpe eldre toppmodeller fremfor nye mellomklassemodeller (som ofte er fra litt mindre merker), da er det greit å i alle fall konstatere at telefonen i alle har vært en av de beste. Folk er da ikke så dumme at de ikke skjønner at en telefon ikke er den beste av de beste når den kom i 2011, selv om den da fikk en sekser på terningen.

 

 

Jeg ser poenget ditt. Men vet den jevne leser hvilken telefon som er best av en karakter 6/10 fra i år og en karakter 10/10 fra to år tilbake ?

 

Min magefølelse er at mange ønsker å få et ferdig svar på hvilken som er best. Nettopp derfor gir vi telefonene absolutte karakterer, slik at man vet hvilken av de to man bør kjøpe, uansett hvor lenge etter publisering man sjekker. Ligger den gamle toppmodellen på 7/10 er den et bedre kjøp, ligger den under er den et dårligere.

 

Ellers er det viktig å understreke at det å koke en 4-siders test ned til ett enkelt tall alltid vil innebære en forenkling av virkeligheten, med stor grad av skjønn. Skal du være sikker på å få rett telefon for akkurat dine behov bør du lese teksten.

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Justeringen kan vel enkelt løses ved å beholde den opprinnelige karakteren i tillegg til den justerte i artikkelen, alle er fornøyde og ingen informasjon går tapt.

 

Det er et veldig godt innspill :) Vi tar med oss det videre. Det er ennå en del finjustering som gjenstår i det nye systemet, samt en ny testoversikt.

Lenke til kommentar

Justeringen gir for meg kun mening hvis det bare er specs som måles, men det er vel ikke tilfelle i disse testene? Sony Z som nevnes over her er et godt eksempel, selv om jeg verken har testet Z eller Z1. Jeg vet jo at Z1 har bedre cpu og kamera, men er det så mye bedre at det fortjener 10/10 når Z bare får 3/10? Brukergrensesnittet er vel nesten det samme? Det kommer også oppdateringer til begge.

En annen ting jeg synes er viktig er pris.

Sony Z koster (ifølge prisguide.no) kun 2899kr mens du må ut med hele 4799kr for Z1.

 

Skal karakterene justeres bør dere ta hensyn til prisfall samt oppdateringer som evt måtte komme, og det tror jeg blir vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...