Gå til innhold

Sniktitt: Middle-earth: Shadow of Mordor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Fighting fire with fire. Jeg kan ikke se at tilsvarende metoder blir brukt av andre enn de som Tolkien beskriver som onde. Nå er det sikkert noen som vil like dét også og konseptet er jo litt originalt, men jeg liker nå best å være helt i det universet der.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg bare ikke kan nok innenfor LOTR-lore, men jeg tenkte bare på disse ringskrømtene fra LOTR-filmene som er tjenere til Sauron. Opplys meg gjerne :)

Ligger nok i at det er en forskjell mellom ringskrømt (Nazgul) og en "vanlig" skrømt. Ringskrømt spessifiserer til at det er en Nazgul det gjelder, altså at denne skrømten er under Saurons styre. Mens en "skrømt" ikke er under Sauron. Jeg tror ikke vi har fått vite noe særlig om skrømten som befinner seg inn i Talion, men for alt vi vet kan skrømten være et offer av angrepet som drepte familien til Talion og har valgt å hjelpe Talion. Det blir på samme måte at det finnes mange Alver i Midgard, men Lothlorien Alver spesifiserer til en spesiell gruppe Alver.

 

Skjønner. Tenkte det var samme greia jeg :)

Lenke til kommentar

Har ikke fordypet meg Tolkien universet annet enn at jeg har alle filmene, og kun kan forholde meg til disse. Men hvordan slaktet dette spillet all LOTR-lore? Basert på tilgjengelig gameplay altså.

 

Har sikkert noe med at vi ikke har sett noe til mennesker som har fått skrømt bosatt i seg, men etter min mening så er gameplay er viktigere enn lore.

Lenke til kommentar

Totalt slakt av alt som har med LOTR-lore å gjøre. Triste greier.

Kva er det som er slakt? Sjølv om ikkje det skjer i bøkene såvidt eg veit nemner Tolkien at det eksisterer spøkelser eller skrømt som potensielt ka "ta over" kroppen til menneske. Til sjuande og sist er det berre bøkene som er canon uansett, så om det skjer ting i eit spel som ikkje blir forklart der er det bøkene som er fasiten. Synest det berre er artig at dei leikar litt med kva som er "lov" i universet og ikkje, det viktigaste er at det blir eit bra spel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid spent på spill som dette som ikke baserer seg på filmene. Ingenting stygt om filmene, de var knallgode men her er det et såpass rikt univers og mange måter å tolke innholdet på at det er veldig spennende med ting som ikke bare skal slavisk repetere filmene som jeg nå har sett hundre og førti ganger.

 

Jeg husker når jeg spilte "The Fellowship of the Ring" av Vivendi som var basert på bøka og ikke filmen, hvor vi ble servert sekvenser med Tom Bombadil og det hele. Spillet fulgte boka nesten helt slavisk og kunne tilby mye godsaker filmene og så definitivt ikke de lisensierte spillene har kunne levere. Var ikke akkurat noe knallbra spill og det var ikke noen solid gjennomgang av historien igjennom spillet men det var en fantastisk opplevelse for de av oss som elsker universet og ikke minst elsker Ringenes Herre triologien som da fikk enda litt mer kjøtt på beinet enn hva filmene har gitt oss.

 

Det var bare så utrolig synd at de kansellerte "The Treason of Isengard" som skulle være deres spill basert på bok nummer to uten sammenheng med filmen. Men de fikk vell noen utfordringer med at EA fikk tak på lisensene og begynte utviklingen av "The Two Towers" spillene og at de ikke så noen umiddelbar måte å konkurrere mot EA.

 

 

Når det gjelder de lisensierte spillene så har de vært pisse dårlig alle sammen, jeg vet det er mange som forsøker å snakke opp actionspillene "The Two Towers" og "The Return of the King" men de var jo intet mer enn halvdårlig hack 'n' slash spill med ikke så alt for god grafikk. At alt var inndelt i forskjellige sekvenser og på ingen måte et flytende spill også gjorde jo ting temmelig dårlig spør du meg. Det føyde seg egentlig bare inn i rekken av halvhjertede lisensierte filmspill hvor alt egentlig handler om å gjenskape sekvenser fra filmene med et par kjente karakterer for det gjør at det selger av seg selv og det var det.

 

Når det er sagt så var det fremdeles bedre enn mye av det andre rælet vi har blitt servert. Vi har jo "The Hobbit" som også er basert på boka og utviklet av Vivendi og det har jo en grafikkstil og et gameplay som sikkert er kjempeartig for barn i alderen 5-12 år men for meg personlig så ble det temmelig kjedelig i lengden og bare noe jeg spilte for å oppleve historiefortellingen til spillet som ikke var spesielt god men den fulgte jo boka slavisk og fikk jo med det meste av innholdet.

 

Vi fikk også et utrolig merkelig "War of the Ring" RTS spill fra Sierra som hadde temmelig basic, veldig WarCraft 3 inspirert gameplay som i seg selv fungerte helt midt på treet. Men det var jo egentlig ikke noen historie i spillet som gav mye mening og virket som et utrolig halvhjertet prosjekt som kun skulle tjene penger på at Ringenes Herre var i vinden. Dette var jo ikke basert på filmene og hadde jo en historie som ikke kom fra bøkene heller så ikke godt å si hva tanken bak det hele egentlig var.

 

 

Så ble vi servert "The Third Age" som kanskje var det første spillet med et stort potensiale ettersom det var et seriøst forsøk på et skikkelig RPG spill. Problemet var jo at det var en "la oss dikte opp en historie til noen karakterer som egentlig eksisterer i historien, men som egentlig ikke har noe med denne storylinen å gjøre og få de til å gå akkurat den samme stien som de gjorde i filmen bare et par uker etter det skjedde i filmene" som gjorde at vi endte igjen opp med en historie som ikke klarte å stå på egne bein og som ble utrolig halvhjertet i og med den heller ikke fulgte filmen eller gav noen videre mening i forhold til filmene og bøkene og igjen gjorde hele opplegget temmelig på trynet. Det at spillet var fryktelig linjert og et temmelig labert RPG spill gjorde det jo ikke mye bedre det heller. Men fremdeles et av de bedre spillene som har blitt servert, utrolig nok.

 

 

Så kom jo perlen da, Battle for Middle-Earth og Battle for Middle-Earth II som fremdeles den dag i dag er de to beste spillene vi har blitt servert basert på Middle-Earth og Ringenes Herre til den dag i dag. To veldig gode RTS spill med mye bra innhold. Problemet er vell heller det at det ikke nødvendigvis RTS spill folk flest ønsker seg av et Middle-Earth / Ringenes Herre spill. At EA droppet et Battle for Middle-Earth III var jo også en real skuffelse og noe jeg ikke helt kan forstå at de valgte å gjøre.

 

 

I mellom her kom Lord of the Rings: Tactics til PlayStation Portable som ingen eide på dette tidspunktet og spillet fikk vell stortsett totalslakt så det var tydeligvis ikke mye å hige etter.

 

Så ble det en rekke Lord of the Rings Online med diverse utvidelser, kanskje de beste spillene når det gjelder et fullkommet og integrert Middle-Earth univers hvor utviklerne virkelig har tatt seg tid og viser respekt ovenfor materiale som ligger til grunn. Men som et MMO så er det temmelig kjedelig og har et utrolig flatt og tregt kampsystem som gjorde at jeg aldri orket å spille det særlig lenge, selv ikke når selve universet fremsto temmelig fantastisk fra A til Å i dette spillet.

 

 

Deretter kom Lord of the Rings: Conquest som var et litt mer åpent actionspill sammenlignet med The Two Towers og The Return of the King med en veldig Battlefront lignende onlinespilling som føltes ganske friskt der og da og som faktisk viste seg å være ganske så underholdende. Men her er det ingen historie å spore og det å spille det singleplayer var temmelig kjedelig.

 

 

The Lord of the Rings: Aragorns Quest fikk utrolig nok ganske så positive tilbakemeldinger men for meg virket det som en utrolig barnevennlig og direkte barnslig versjon laget spesielt med tanke på Nintendo Wii og den yngre garde. Klarte aldri å fenge meg noe nevneverdig.

 

 

The Lord of the Rings: War in the North er et av de nyere spillene med ganske så solid og godt gameplay. Det som irriterer meg voldsomt med dette spillet er at det er diktet opp et helt urealistisk storyline bak spillet som egentlig ikke hører hjemme noe sted. Med et såpass rikt univers og så mange realistiske historier å ta av, hvorfor dikte opp noe helt nytt og fiktivt som det her? Sliter voldsomt å relaterte meg til slike historier som ikke var spesielt bra i utført heller når alt kom til alt. Men kudos for bra gameplay og fin CO-OP modus som gjorde det til kanskje den beste spillopplevelsen blant actionspillene vi har sett i serien til nå.

 

 

Gaurdians of Middle-Earth er knapt verdt å nevne, et temmelig svakt MOBA spill som helt åpenbart kun forsøker å melk av den abnorme suksessen til League of Legends ved å lage et mye svakere spill men klistre Middle-Earth og Hobbiten referanser over hele spillet bare for å lukke til seg kunder. Et gjennomført dårlig spill.

 

 

Også har vi et iOS spill og et nettleser spill i The Hobbit: Kingdoms of Middle-Earth og The Hobbit: Armies of the Third Age som ikke er verdt å nevne i det hele tatt. Også fikk vi jo Lego The Lord of the Rings men det er jo mer eller mindre et rent spinn-off spill. Morsomt og solid er det jo, men ikke akkurat det jeg ønsker meg av et skikkelig Middle-Earth spill.

 

 

 

Det er jo helt utrolig at det ikke går an å få et skikkelig spillselskap til å utvikle en gjennomført og bra spill basert på en rike verdenen som ligger bak her. Hva med å gi spillselskaper som BioWare, Obsidian eller Bathesda muligheten til å lage et skikkelig gjennomført og herlig open-world PRG spill? Det vil jo antagelig selge i bøtter og spann og tilfredsstille enhver fans av både bøker og filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...