Gå til innhold

iPhone 5S mot Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Da er både Samsung og IPhone slått av Sony.

 

Sony er nr.1:-):-):-)

 

Er spent på Z2 om 20 dager :-)

På hvilken måte er Samsung og Iphone slått av Sony?

 

Tydeligvis ingen som følger med i bransjen. Sony går fortsatt under som "other" når det gjelder markedsandeler og antall solgte enheter i verden.

Er du helt rar eller? Her om dagen ble Xperia z1 kåret til årets mobil, da mener jeg den har slått Samsung, og nå blir iPhone slått ut av Z1 compact, hva mer vil du at jeg skal skrive?

Når det er snakk om salgstall, ja, Sony selger ikke så mye som samsung og iPhone, men ikke glem det er bare 1år siden Sony har laget telefoner uten Ericsson,tiden viser.

Hvor mener du Xperia Z1 ble kåret til årets mobil? (Kilde)

http://www.mobilen.no/artikler/dette-er-arets-mobil/153762

 

http://www.mobili.no/nyheter/dette-er-arets-beste-smarttelefoner/

 

Hehe! Gratulerer, den ble kåret til årets mobil av en norsk side og noen norske journalister. Da skal du få leve i trua på at Sony slår Samsung og Apple ;)

Den har fått bra kritikk over hele verden, ta en runde på YouTube. Foresten, når samsung og iPhone ble kåret til årets mobil før på norske sider var det greit, ikke sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVORDAN taper iPhone spesifikasjonsrunden? Leser man det dere har satt opp vinner den klart....

 

Sonyen har bedre kamera, firekjernet prosessor (iphone har tokjernet), større skjerm, bedre oppløsning, 2GB ram (iphone har 1GB), bedre batterikapasistet (kan hende den bruker mer strøm, er ikke sikker) og muligheten til å bruke ekstra minnekort. Så... spesifikasjonsmessig blir vel egentlig iPhone en solid taper :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva, noobPhone tapte?

Trodde Apple betalte godt for å få terningkast 6 her jeg.

 

Er vel Sony som har betalt mest da?

Eller kanskje ingen har betalt og Sony bare var bedre.

 

Men er litt merkelig de benchmarkene. Ser du på Anandtech så er Iphone testet med 3d Mark unlimited, Basemark x, Sunspider javascript benchmark, Mozilla kraken benchmark, Google octane benchmark og Browsermark. Iphone knuser stort sett all konkuranse i disse testene.

Det er tross alt forskjell på en 64 bits og en 32 bits prosessor.

Men Amobil har selvsagt funnet andre benchmarks hvor iPhone scorer dårligere, og 64 bit ikke har så stor betydning.

 

Jeg tror likevel iPhone er den som vil oppleves som moderne lengst. Både pga. 64 bits prosessor, og fordi Sony (og Androidprodusenter generelt) har en lei tendens til å droppe oppdateringer på eldre modeller etter et år eller to.

 

Men om jeg hadde vært i markedet for ny telefon nå så ville begge to stått høyt oppe på lista. Har iPhone nå, men en av de telefonene jeg har best minner om fra tidligere er T39.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sonyen har bedre kamera, firekjernet prosessor (iphone har tokjernet), større skjerm, bedre oppløsning, 2GB ram (iphone har 1GB), bedre batterikapasistet (kan hende den bruker mer strøm, er ikke sikker) og muligheten til å bruke ekstra minnekort. Så... spesifikasjonsmessig blir vel egentlig iPhone en solid taper :)

 

 

Løp og kjøp! HW/Amobil anbefalte Z1 da den kom ut, og jeg er *kjempefornøyd* fra a-å. Bli med i "hardware.no sine tester er totalt misledende" klubben du også, og nyt en telefon som blir usedvanlig varm ved vanlig bruk, og har en tendens til å bøye/bule ut pga en farlig batteri som blåser seg opp av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det ikke mer riktig å sammenligne. Med iphone 6 når den kommer. Iphone 5s er jo tross alt fjorårets modell nå er jo sony xperia z1 compact et 0,5 år nyere. Mye kan skje på mobilfronten på 0,5 år.

Testen er i dag, det riktige er vel hva folk kan kjøpe i dag? Det er apples eget valg å ikke ha nyere modeller oftere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Sonyen har bedre kamera, firekjernet prosessor (iphone har tokjernet), større skjerm, bedre oppløsning, 2GB ram (iphone har 1GB), bedre batterikapasistet (kan hende den bruker mer strøm, er ikke sikker) og muligheten til å bruke ekstra minnekort. Så... spesifikasjonsmessig blir vel egentlig iPhone en solid taper :)

 

 

Løp og kjøp! HW/Amobil anbefalte Z1 da den kom ut, og jeg er *kjempefornøyd* fra a-å. Bli med i "hardware.no sine tester er totalt misledende" klubben du også, og nyt en telefon som blir usedvanlig varm ved vanlig bruk, og har en tendens til å bøye/bule ut pga en farlig batteri som blåser seg opp av og til.

 

 

Skjønner ikke hvorfor du drar inn batteriproblemene til Samsung Galaxy S4 i dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

HVORDAN taper iPhone spesifikasjonsrunden? Leser man det dere har satt opp vinner den klart....

Sonyen har bedre kamera, firekjernet prosessor (iphone har tokjernet), større skjerm, bedre oppløsning, 2GB ram (iphone har 1GB), bedre batterikapasistet (kan hende den bruker mer strøm, er ikke sikker) og muligheten til å bruke ekstra minnekort. Så... spesifikasjonsmessig blir vel egentlig iPhone en solid taper :)

 

 

Kun på papiret. I praksis tar iPhone 5s vel så bra bilder jevnt over, er minst like rask, har en skjerm med like god kvalitet og skarphet, og kan kjøpes med rikelig innebygget lagringskapasitet så man slipper alt tullet med å administrere apps og data til et ekstra minnekort. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er det som er så viktig med disse tekniske spesifikasjonene? så lenge en telefon er rask nok til å kjøre softwaren uten lagg eller stabilitetsproblemer så er det vel godt nok. det at apple gjerne pleier å gi softwarestøtte til sine produkter i lang tid etter telefonens lansering, er det viktigste kjøpsargumentet for min del. design er argument nr.2.

 

jeg tror fokus på teknisk ytelse er noe som har større fokus i androidleiren enn i appleleiren. skulle jeg hatt android i dag hadde det blitt nexus 5 for å få mest mulig "ren" android.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blir det ikke mer riktig å sammenligne. Med iphone 6 når den kommer. Iphone 5s er jo tross alt fjorårets modell nå er jo sony xperia z1 compact et 0,5 år nyere. Mye kan skje på mobilfronten på 0,5 år.

 

Testen er i dag, det riktige er vel hva folk kan kjøpe i dag? Det er apples eget valg å ikke ha nyere modeller oftere.

 

AtW

Selvfølgelig. Skjønner det. Men skulle jo bare mangle et en telefon som er utgitt 6 måneder senere, har bedre spesifikasjoner. Iphone 6 kommer helt sikkert til å være bedre enn xperia Z1 compact. Samme som galaxy S5 kommer til å ha bedre specs enn nexus 5. Men skjønner ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp og slenge dritt om at andre telefoner er dritt, jente telefon osv. Folk kjøper da den telefonen de har lyst på. Jeg gidder jo ikke kjøpe en telefon for at du synes den er fin

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er det som er så viktig med disse tekniske spesifikasjonene? så lenge en telefon er rask nok til å kjøre softwaren uten lagg eller stabilitetsproblemer så er det vel godt nok. det at apple gjerne pleier å gi softwarestøtte til sine produkter i lang tid etter telefonens lansering, er det viktigste kjøpsargumentet for min del. design er argument nr.2.

 

jeg tror fokus på teknisk ytelse er noe som har større fokus i androidleiren enn i appleleiren. skulle jeg hatt android i dag hadde det blitt nexus 5 for å få mest mulig "ren" android.

 

Hvilke telefoner kjører alle program uten ventetid? Er det kun software som teller i en telefon? Hva om den ikke har 4g, eller ikke 3g for den saks skyld?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Blir det ikke mer riktig å sammenligne. Med iphone 6 når den kommer. Iphone 5s er jo tross alt fjorårets modell nå er jo sony xperia z1 compact et 0,5 år nyere. Mye kan skje på mobilfronten på 0,5 år.

Testen er i dag, det riktige er vel hva folk kan kjøpe i dag? Det er apples eget valg å ikke ha nyere modeller oftere.

 

AtW

Selvfølgelig. Skjønner det. Men skulle jo bare mangle et en telefon som er utgitt 6 måneder senere, har bedre spesifikasjoner. Iphone 6 kommer helt sikkert til å være bedre enn xperia Z1 compact. Samme som galaxy S5 kommer til å ha bedre specs enn nexus 5. Men skjønner ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp og slenge dritt om at andre telefoner er dritt, jente telefon osv. Folk kjøper da den telefonen de har lyst på. Jeg gidder jo ikke kjøpe en telefon for at du synes den er fin

 

 

Joa, det skulle bare mangle kanskje, men det er jo en ulempe med phonen, i snitt kjøper man 6 måender gammel teknologi om man vil ha ios, fordi det kommer en ny telefon bare en gang i året. Mitt i sykelen er kanskje det mest rettferdige tidspunktet å teste.

 

AtW

Lenke til kommentar

En viktig spesifikasjon man ikke har tatt med i testen er at Sony er bygget for å fungere ned til minus 10 grader. Den kan altså brukes i Norge om vinteren. Min kone som egentlig elsker iPhone gikk over til Sony i fjor. Da hadde hun hatt 3GS,4S og 5. Alle var håpløse i kulden der de sluttet å fungere eller tømte batteriet på et øyeblikk. Xperiaen hun har nå har aldri hikket. Selv under fotoshoots i 20 minus..

Jeg syns det er et viktig poeng at telefonen alltid kan brukes. Selv i kulde og regn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Sonyen er en flott telefon - kanskje den ypperste av Android-telefoner og ihvertfall når man bare regner med kompakte telefoner. Har dog et par betraktninger: Z1 har i praksis mindre anvendbar skjermflate fordi den har virtuelle taster som stjeler plass. Selv om Z1 har bedre ytelse i Geekbench 3 multicore-testen er den i alle praktiske sammenhenger tregere enn 5S fordi 5S nesten har dobbel så god single core ytelse - og denne teller mest! Til tross for den beskjedne skjermstørerlsen er Z1 tung - nesten like tung som en 5,2 tommers stor LG G2. Det er ikke imponerende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Min konklusjon etter å ha prøvd begge:

Skjerm: uavgjort

Ytelse: 5S (multicore ytelsen er mindre viktig enn single core)

Robusthet: Z1 (vann- og støvtett)

Tråløst: Z1 har ac wifi og nfc(ikke spes viktig))

Kamera: uavgjort (z1 noe bedre bildekavalitet, men 5s har en super blitz og slow-mo hd video-opptak)

Størrelse/vekt: 5S

Brukervennlighet: 5S

Design: 5S

Pris: Z1

SEIER: 5S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Angående Geekbench 3 scoren: pra idag finnes det bare en 32-bit versjon til iOS. 5S er en 64-bit telefon. Ingen Android er 64-bit ennå. En 64-bit verjson til iOS ville typisk gitt minst 10% bedre score til 5S, alik at den virkelige multicore ytelsen til 5S er omtrent den samme som den Z1 har. Når det gjelder single core, som er den viktige scoren, gruser 5S alt av telefoner inkl Z1.

Lenke til kommentar

Jeg har LG G2, og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg kunne sikkert hatt en iPhone, men jeg har brukt en del penger i play store, så det er litt meningsløst å bytte når jeg da må betale for appene atter en gang. I tillegg har jeg ikke noen andre Apple-gadgets, noe som gjør at mye av det beste med Apple blir borte for min del. Jeg er direkte imponert over hvor bra disse enhetene fungerer med hverandre. Samboern har en iPhone, iPad og apple tv, og dette fungerer rett og slett dritbra, kan ikke nekte for det. Men inngangsporten er dyr (i mine øyne). I tillegg er det andre ting ved telefonen min (stor skjerm f.eks) som iPhone ikke har, pluss at jeg liker mulighetene for å kunne endre temaer og slikt.

 

Det hele koker ned til preferanser, hvordan man selv vil ha det med andre ord. Ingen av disse telefonen er "best" sånnsett, da det blir en subjektiv mening, spesielt fordi man er kommet såpass langt nå at ytelse i diverse benchmarks er irrelevant. I mine øyne er det ikke annet enn rene tall som praktisk sett er uten betydning.

 

Det alle kan være enige om er derimot:

 

- Begge er gode telefoner som yter bra

- De er begge designmessig fine

- Man blir fornøyd ved å velge en av de (Avhengig av om man vil ha iOS eller Android, selvsagt)

 

Kunne man ikke gjort denne diskusjonen mye bedre, istedenfor å ta til lavmål som:

 

"Apple er jenteprodukter"

"Android er dritstygt"

 

Jeg blir direkte flau av oppgulpet folk kommer med her. Det må da gå an og se at hva en selv opplever som best er en subjektiv ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hva med dekning?

 

Bor eit sted hvor det er meget dårlig dekning. Sony compacten får 3 linjer opp imot iphone med 1 linje.

Dette er da også med LTE skrudd av på instillinger.

med LTE så sliter man å ha kontakt med iPhone5, men dekningbaren går til 1 linje på sony compact.

 

Dette er da med telenor sitt nett.

 

Har merket selv at siden Xperia V, Z, Z1 og Z1Compact har hatt et ganske overlegen antenne enn konkurrentene dems (ikke bare iphone). Selv bruker jeg Samsung, og har omtrent samme dekningproblemene som iphone i hjemmet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...