Gå til innhold

iPhone 5S mot Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Hvordan er Samsung dratt inn i dette?

 

Brutal: litt feil der. Kommer veldig an på hva du skal bruke den til.

Iphone er langt fra engang dugende til mitt praktiske bruk.

Ikke z1 compact heller for den saks skyld.

 

Samsung er som nevnt favoritten hos min kjære, og de representerer svært ofte det absolutt beste i toppen av Android-segmentet. Aner ikke hva ditt praktiske bruk er, men dersom det innebærer å ringe til folk, sende sms, hjemmekontor, streaming av film og musikk til tv/lydanlegg, ta noen uproffe bilder på 17. mai, litt spilling, sjekke været, FB, twitter og slikt, vil nok en iPhone kunne funke fint. Iphone funker heller dårlig for dykking, ishockey og slå inn spiker.

 

Jeg har dog full forståelse for at du rett og slett liker android bedre, og foretrekker det framfor IOS. Jeg var selv svært glad i min gamle Sony-Eriksson da jeg fikk min første smartphone, og tidvis savner jeg widgets, men nå foretrekker jeg Epleverden likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifikasjoner har ikke en skiiit å si i 2014 sålenge en er på toppmodell segmentet... At folk henger seg så mye opp i det... shakes my head*

 

Eneste unntak er til dels kamera og skjerm, men selv der begynner tallene å bli overflødige.

 

DEt er mange telefoner som har bedre specs enn min Nexus 5. Men hvor mange slår den på en god opplevelse?

Endret av Möllers Tran
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er jo rimelig spesielt at man nærmest sloss med naboen eller kompisen for å overbevise vedkommende om at "JO! Min tlf er mye bedre enn din!".

 

Om du kjøper noe basert på hva alle andre synes og du egentlig vil ha det du liker best, så er det kun deg som har dumpa skit på leggen.

 

Skjønner at man liker sammenligningstester for å se hva man kan oppnå mot hverandre, men i dette tilfelle så blir det litt spesielt (som vanlig), fordi det er snakk om to vidt forskjellige miljøer.

 

Har selv iPhone og har byttet litt mellom Windows Phone, Android og tilbake på iPhone. For meg handler det kun om hva JEG liker best og ikke hva andre synes jeg skal like best.

 

Dog er det viktig med bekreftelse på at det man kjøper er et godt kjøp og man bli sosialt akseptert, for enkelte. For andre så er ikke dette like viktig.

 

Synes iPhone er gørr kjedelig, men den funker fint og jeg savner svært lite eller ingenting. Android likte jeg godt fordi jeg kunne tilpasse den slik jeg ville. Windows Phone like jeg også veldig godt fordi jeg da fikk brukt min Microsoft konto og hadde Office Pakken samt en meget god epost klient opp mot Exchange.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man velger vel bare det merket som gir den beste brukeropplevelsen, relativt sett. Når jeg kjøper meg en mobiltelefon eller datamaskin, så blir det en utgift som skal fordeles over flere år, og har dermed ikke mulighet (økonomisk sett) eller lyst (miljømessig sett) til å prøve ut alle forskjellige alternativer som finnes.

 

For min del er det alle tjenestene til Apple, som sammen med produktene deres, fungerer utmerket for mitt bruk. Om jeg skulle valgt en Sony-telefon ved neste kjøp, så mister jeg samtidig den sømløse brukeropplevelsen jeg har i dag.

 

Liker å tro at jeg bruker hjernen ved valg av telefon, men litt hjerte i form av at jeg vet hva jeg får i en Apple-telefon spiller også inn i valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med Android er at det er så jævla stygt.

iphone er så vanvittig mye bedre i så måte, i tillegg så fungerer det mye bedre på alle måter. Designet på brukergrensesnittet er overlegent; pent og ryddig. Android er bare en dårlig kopi.

 

Nuff said.

 

Det burde kanskje vært sagt mindre i dette tilfelle. Dette er jo DIN mening. Ingen kan ta fra deg DIN mening og hva DU synes. Det er derimot ikke sagt at din mening er særlig kvalifisert til å gjelde for kompisen din som elsker Android og synes det er råflott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HVORDAN taper iPhone spesifikasjonsrunden? Leser man det dere har satt opp vinner den klart....

Det er jo bare ikke sant, hvis du leser en gang til så ser du at Sony sin telefon vinner, jeg er ikke fan av noen av de to, men fakta står der svart på hvitt. Akkurat nå er du i fornektelses modus.

 

 

Godt poeng at det står svart på hvitt at Sony sin tlf er bedre rent teknisk på alle områder. Men et like godt poeng er at maskinvaren til Apple kun kjører på Apple produkter og dermed er tilpasset programvaren.

Det står også i sammenligningen at du neppe vil oppleve iPhone som en tregere tlf. Det er også et godt poeng.

 

Hvorfor skal man være så opptatt med å sammenligne maskinvaren for to forskjellige verdener, når sammenligningsgrunnlaget ikke er der?

 

Rettelse: Skjerm og kamera. Opplevd ytelse i OS'et. Laster nettsidene tregere? Er app'ene (de som er laget for både Android og iOS) like responsive? Først her vil en sammenligning spille inn og da er det kun skjerm og kamera som faktisk kan sammenlignes.

 

Skjerm: DPI sier litt om tettheten på skjermen og hvordan du opplever det. Resultatet er ganske godt på begge to.

 

Kamera: Høyere oppløsning og bedre linser. Sånt legger man merke til. Er kameratlf greia for deg, så bør du kanskje hoppe over til Finnene og velge Nokia ...

 

App'ene: Her kan man sammenligne noe og se på verdifulle resultater. Vil f.eks Facebook være raskere på Z1 Compact enn iPhone 5?

 

Det er rimelig meningsløst å sammenligne maskinvare type CPU, ram og sånn hvis ikke systemene er like.

 

Eneste reelle sammenligning da blir utseendet og funksjoner som er like og som jeg har nevnt her. Bare er lite eksempel, det finnes nok flere å sammenligne mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ingen iphone eiere som med hånden på hjerte kan si de har den beste telefonen på markedet. De blir slått i alle ledd vær gang. Jeg syntes det var et nytt lavmål da iPhone 5S fikk terningkast 6 og dermed kåret til den klart beste iPhonen. Men skal Android eller Windows Phone (min favoritt) ta marked må de tilby å selge telefoner med gavekort på de respektive markedene så iPhone eierene ikke trenger å betale for apper de har på iPhonen sin. Om dette skjer vil vi se et ras i salgstallene til Apple og de vil være tilbake der de hører hjemme som er merkelig kuriositet noen få inngrodde personer bruker.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er Samsung dratt inn i dette?

Brutal: litt feil der. Kommer veldig an på hva du skal bruke den til.

Iphone er langt fra engang dugende til mitt praktiske bruk.

Ikke z1 compact heller for den saks skyld.

Samsung er som nevnt favoritten hos min kjære, og de representerer svært ofte det absolutt beste i toppen av Android-segmentet. Aner ikke hva ditt praktiske bruk er, men dersom det innebærer å ringe til folk, sende sms, hjemmekontor, streaming av film og musikk til tv/lydanlegg, ta noen uproffe bilder på 17. mai, litt spilling, sjekke været, FB, twitter og slikt, vil nok en iPhone kunne funke fint. Iphone funker heller dårlig for dykking, ishockey og slå inn spiker.

Jeg har dog full forståelse for at du rett og slett liker android bedre, og foretrekker det framfor IOS. Jeg var selv svært glad i min gamle Sony-Eriksson da jeg fikk min første smartphone, og tidvis savner jeg widgets, men nå foretrekker jeg Epleverden likevel.

Bruken min innebærer feks å bruke mobilen til å speile PCn, skrive japansk, se film på lange turer, browse nettet i full versjon og rett og slett bruke den som en minipc.

Smarttelefonting i mine øyne.

Hadde jeg hatt bruksområdet ditt hadde jeg enda brukt n900 eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Uinteressant test. Den tar ikke med i beregningen hva mine behov faktisk er. En "bottom up"-test som dette, der rene spesifikasjoner er utgangspunktet, overser viktige fakta som hva brukeren faktisk trenger. "Bottom up" er mest interessant i en situasjon der mer "compute power" er helt essensielt, alt annet holdt likt. Når denne kraften allerede er tilgjengelig, burde en test mer fokusere på "top down", se på hva brukeren faktisk skal bruke telefonen til, og heller sammenligne i hvilken grad hver av telefonene leverer på dette.

 

Et viktig poeng for meg er at jeg over flere år har kjøpt apper i IOS-verdikjeden, som jeg bruker daglig, og følgelig ikke har noe behov for å bytte ut disse med respektive Android-apper. I alle fall ikke dersom jeg ikke finner betydelig merverdi i å gjøre dette, f.eks. i form av unike apper som leverer bedre enn de jeg bruker i dag gjør. Android-appene jeg kjører på Sony-nettbrettet mit leverer ikke noe som jeg ikke har på iPhonen min, og når jeg i tillegg har en veldig god intregrasjon mellom iPhonen min og Macen min, så ser jeg rett og slett ikke noen som helst grunn til å bytte til en telefon som er bedre teknisk spesifisert, men ikke leverer meg noe som helst som jeg savner. At den er vanntett er et pluss, åpenbart, men jeg er fortsatt på iPhone 4S, og har klart å holde den unna vann så langt. Så også det er mer et teoretisk enn et praktisk behov for min del.

 

I min behovsorienterte sammenligning ville iPhone 5S stukker av med seieren, men det er da målt mot mine behov. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sony slår iphone på rå ytelse? Det spørs hvilke oppgave du gir den. Apple sin A7 har svært mye bedre enkelttrådytelse enn qualcomm s800. Reviews som dette er grunnen til at designhus deler transistorbudsjettet til prosessoren inn i små dårlige kjerner, selv om det gir et dårligere produkt. Skal dere begynne å anbefale 16-kjerner i ultrabooker også nå? Uff

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Atter en gang en totalt villedende test av HW. Hørte på dere siste gangen også da dere sa at en telefon (Z1) som ble levert uten en skikkelig fungerende radio-FW (!!!!), som hadde en nærmest ueksisterende batteritid og ble varm som et strykejern etter noen minutters bruk var "den råeste mobilen på markedet".

 

Betaler Sony dere godt, eller vet dere rett og slett ikke hva dere holder på med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...