Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Påkoste gammel bil nytt eksosanlegg?


hyp3z

Anbefalte innlegg

Har en Mitsubishi Lancer 1996 1,3 som jeg må/bør bytte eksosanlegg på pga lekkasje og rust. Det begynner å bli sjenerede lydmessig.. :hm: Har fått pristilbud på 7400 kr inkl. arbeid for dette. Bilen er gått ca 150 000 km. Har i tillegg følgende feil på bilen:

  • Lekker olje. Fyller på bittelitt 1 gang i mnd.
  • Rustet 1,5 cm hull under bensinlokket (inn til hjulbuen)
  • Etter innbruddsforsøk er låsen slått inn i døren på førersiden, slik at det ikke er mulig å låse opp med nøkkelen. Jeg bruker riktignok aldri fysisk nøkkel, så det er ikke et stort problem.

Bilen ble, mirakuløst nok, nettopp EU-godkjent, og skal ikke vises igjen før om 2 år. Jeg er ingen petrol-head, så lenge bilen får meg fra A til B er jeg fornøyd. Det jeg lurer på om det er tull å bruke 7400,- på en så gammel bil eller om jeg bør se meg om etter noe annet.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg fikk pristilbudet jekket vi den opp og fikk konstantert at hele eksosanlegget måtte byttes.

 

Jeg har sjekket litt rundt og funnet ut at jeg har fått en grei pris. Selve arbeidet var snaue 700 kr, det er delene som drar opp prisen.

Koplett eksos for denn ksoter garantert mye mindre hos biltema eller tilsvarende.

Min komplette eksos i rustfritt stål og Magnaflow-potter kosta meg 4500kr levert på døra fra USA.

 

Kjappt søk på biltema sine sider: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Standard/BAKRE-LYDDEMPER-MITSUBISHI-917891/

Dette er bare den bakerste, men burde være mulig å få tak i alt til tilsvarende pris 7400er satans dyrt for dette, og burde i såfall være rustfritt og såkalt effektanlegg :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er flexirør og katalysator som drar opp prisen, bare dette blir fort vekk 5000 i Norge.

 

Uansett, til det du spør om finnes det neppe noe riktig eller galt svar på, og det kommer vel også litt an på hva alternativene dine er når det gjelder eventuelt ny bil. Mange koster på sine gamle biler mye, og det avgjørende slik jeg ser det, er hva som kommer til å skje, eller ikke skje med bilen fremover. Dersom den surrer og går, og du fyller din jevnlige oljeskvett i ny og ne, så skal det vel godt gjøres å komme økonomisk bedre ut av en nyere bil, enn å bruke 7k på den du har. Problemet er at det er vanskelig for noen her å svare deg på det, for alt vi vet ryker toppakningen på vei ut fra eksos-service, og pengen er tapt. Eller ikke...

Lenke til kommentar

Når jeg fikk pristilbudet jekket vi den opp og fikk konstantert at hele eksosanlegget måtte byttes.

 

 

 

Ta rådene fra bilverkstedet med en klype salt...de skal tjene penger på deg.

Slik jeg forstår det så er det snakk om å kjøre bilen ytterligere 2 år, du har ingen intensjoner om å komme gjennom neste EU kontroll

Såfremt du ikke kjører på fri eksos så ville jeg nok strebe etter å flikke på det gamle anlegget de neste 2 årene og ikke kaste ut 7000 i et nytt anlegg. Det finnes tetningsmidler/teip du kan bruke, eventuelt må det sveise litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for alle svar.

 

Jeg sjekket med et annet verksted. Der mente de at jeg ikke trengte å bytte hele anlegget, kun flexirør.

Ettersom jeg ikke regner med å ha bilen lengre enn frem til neste EU (da er den 20 år ...), så mente verkstedet at dette var mer enn godt nok. Prisen for dette ser ut til å lande på 2000,- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...