Gå til innhold

Test: Pebble 301RD


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan bekrefte at man kan bruke Peeble til å bytte sanger, f.eks på Spotify, hvis man har iPhone?

 

Så absolutt. Den funker veldig greit på musikkfronten. Hvis du hørte på Musikk-appen sist, kommer den til å spille musikk derfra, og det samme gjelder for Spotify. Alle sanger kommer opp med artist/låttitel/album.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faller det virkelig på steingrunn?, la oss ta det føste først, en av mine kjepphester; ett produkt kan være ment for å være noe akkurat så mye det vil, det betyr ikke at det er en god ide. Bare fordi produsenten gjør noe med vilje, betyr ikke at det er bra.

 

Videre kjøper jeg ikke argumentet om at denne ikke kan sammenliknes med andre smartklokker, det kan og bør den, det er mengder av folk som vurderer en pebble, eller en mer avansert smartklokke.

 

AtW

 

Det er også tonnevis som vurderer en Toyota Prius. Det betyr ikke at man skal rakke ned på den fordi det ikke er en Hummer (get it? sammenlikning batteri/drivstoff?). Pebble gjør det den gjør helt ypperlig i min bok. Skjermen funker som fjell til å vise tiden/SMS/FB-chat/E-post/musikk/hvilke andre notifications du måtte finne på å ha på den. Det er det som er hensikten, og det gjør den med glans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er blant de dårligere artiklene jeg har lest i en nettavis. Fra start til slutt ser man alltid at forfatter så vidt har giddet å prøve å lage en saklig anmeldelse en gang.

 

Har lyst til å nevne at ladekabelen er sånn for ar klokken skal være vanntett, og det syntes jeg fungerer mye bedre f. eks Galaxy Gear's "kasse" som man få feste klokka i, og de lukegreiene som skjuler en microUSB, som jeg er ganske sikker på at SmartWatch 2 har.

 

Selv syntes jeg designet er helt perfekt, men jeg skjønner godt hvorfor mange ikke vil bruke den sammen med f. eks en dressjakke, men da har man jo Pebble Steel? Syntes også at det er helt meningsløst å kritisere et produkt for fargen, når det finnes i mange andre farger.

 

Jeg tror at de fleste som ikke liker Pebble er de som forventer at de skal kunne spille Angry Birds i full HD rett på klokka, men det beste er, etter min mening, et produkt som ikke prøver å være mere enn det er. Pebble er en klokke, ikke en smartmobil :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Greit at anmeldelser gjerne er subjektive, og at du her anmelder et produkt hvor du ikke er i målgruppa, men du bør også legge vekt på fordeler og se om denne klokka kanskje er for en litt annen målgruppe enn de andre klokkene.

 

Utsenedet på klokka er høyst subjektivt, og det vi selv kan dømme ut i fra bilder trenger du ikke legge veldig mye vekt på. At du ikke liker den røde modellen kan nevnes i ei bisetning, sammen med at den også finnes i andre farger. Det som er litt vanskelig å dømme ut i fra bilder rundt designet er størrelsen på klokka og om det er lett å få riper i den. Selv er jeg ganske spinkel, så ei klokke i størrelse "stor herreklokke" som Galaxy Gear og trolig SmartWatch 2 er ikke aktuelle av det punktet alene. Det er også nettopp annonsert en ny versjon av pebble, noe som gjør at innmaten er mer interessant enn utsenedet.

 

Videre spør du om det er nødvendig at tastene er så store, for så å poengtere at de fungerer veldig greit. Jeg finner det uklart om de i mange tilfeller kan fungere greit fordi de er store, eller fordi funksjonene tastene har gjør at de fungerer greit. Kan dette være et pluss om man faktisk har litt store fingre? Er det nødvendig med touch på en så liten skjerm som konstant står på?

 

At du nevner at laderen er proprietær (noe det er en grunn til), uten å nevne at batteritiden er milevis foran konkurrentene er skuffende. Jeg kan se for meg at en del venter med å kjøpe smartklokke fordi de ikke vil lade klokka daglig. (Jeg kunne tenkt meg vibrerende vekkerklokke på ei smartklokke, og da passer det dårlig å lade på natta)

 

Andre grunner til å kjøpe Pebble i stedet for Galaxy Gear eller SmartWatch 2 er at den er kompatibel med flere telefoner. Jeg ser du nevner i en bisetning at man har grunn til å kjøpe den som iOS-bruker, et poeng du kanskje kunne lagt litt mer vekt på. (Har den alle funksjonene man får med Android? iOS er såvidt jeg vet et langt mer lukket system.)

 

Pebble er en enkel smartklokke. Du burde anmelde den ut i fra det. Kan dette være et produkt for oss som ikke vil spille spill, sende e-post og ta bilder med klokka, men heller vil ha en enkel klokke som varsler oss hvis det skjer noe på mobilen?

Selv frykter jeg at SmartWatch og Galaxy Gear kommer i langt bedre utgaver om et års tid. Pebble gjør noe veldig spesifikt, og jeg har inntrykk av at jeg hadde vært tilfreds med den lenge, selv om det hadde kommet en litt mer avansert Pebble 2 et års tid senere.

 

Du som poengterte at reima kan byttes med andre standard-klokkereimer: Takk! Det er et poeng jeg har sansen for og ikke visste.

Jeg lurer også på om det er vanlig at smartklokker varsler via vibrering, eller kun visuelt, og hvor lang rekkevidde de har. Vil jeg fortsatt motta varsler om jeg lar mobilen ligge i jakkelomma i gangen? Er OSet på klokka eller appene som er kommet ut jevnt over gode og stabile, eller må man lete blant lassevis av buggy hobbyprosjekter?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

90% av dem som klager på anmeldelsen her er eiere av pebble og som føler de må forsvare kjøpet sitt.

 

Det er vel heller det at vi har en annen erfaring med klokken i bruk.

 

Jeg kan i farten ikke huske å ha lest en så nedlatende, unyansert og lite profesjonell anmeldelse før. Når man først skal slakte et produkt, hadde det vært greit opplyse hva det er som gjør den så håpløs i bruk. Greit at Espen synes den er stygg og rød, men hva var det som gjorde den så ubrukelig? Jeg barer lurer, for min erfaring har vært en ganske annen.

Jeg lider ikke av kognitiv svikt, har ikke iPhone og handlet ikke i villfarelse da jeg kjøpte Pebble. Kjøpet var et bevisst valg. Pebble gjør at jeg kan endre volum, stoppe og starte avspilling, lese meldinger, se hvem som ringer, avvise anrop og mye mer, uten å måtte dra frem min store Galaxy Note 3 hver gang. Når man jobber ute hver dag, og står i øsende regnvær er det faktisk utrolig deilig. Pebble tåler jo faktisk vann.

Det at klokken er enkel, gjør jo også at batteriet varer mye lengre en andre. For meg varer den over en uke ved daglig bruk. Og skjermen er da på hele tiden slik at man faktisk kan se hva klokken er. Knappene er store for å kunne gjøre ting som å skifte musikkspor uten å faktisk se på klokken. Med en mer avansert, trykkømfintlig skjerm hadde jo det vært håpløst.

Jeg har brukt min svarte Pebble i flere måneder sammen med min Galaxy Note 3. Den har fungert helt fint, og den har fylt mine behov veldig bra. Bare det at jeg slipper å taste PIN-koden for å låse opp mobilen når Pebble er tilkoblet gjør den nesten verdt prisen for meg. Og jeg synes faktisk den ser helt grei ut.

Pebble er kanskje ikke perfekt, men bedre enn en 2-er synes jeg absolutt at den er.

Endret av eddott
  • Liker 5
Lenke til kommentar

90% av dem som klager på anmeldelsen her er eiere av pebble og som føler de må forsvare kjøpet sitt.

 

Jeg er ikke eier av Pebble, men skal kjøpe det i nærmeste fremtid. Men har ikke lest noe anmeldelser eller tester som slakter og fremstiller Pebble slik som Espen gjør her. Trur heller ikke noen har gitt den noe så dårlig som en 2er.

Og hvis du syns det her er en god test, så kan du ikke ha lest mange gode. Man skal gjerne si både positivt og negativt. Her er hele testen så å si bare negativt ladet.

 

Når han skrive sånn som det her: "Vi har hatt Pebble i redaksjonen en stund, og etter at den første nysgjerrigheten la seg har det ikke akkurat vært slåsskamp om å få lov til å teste den. Men noen må alltid trekke det korteste strået, og denne gang havnet dingsen på mitt skrivebord.

 

Mitt første inntrykk av Pebble er at den er stygg som juling. OK, jeg kan teste den, men må jeg gå med den også? Ikke at jeg er så forfengelig, men jeg går heller med hvite tennissokker til den sorte dressen enn å vise meg på offentlige steder med denne plastkladden spent fast på lanken." så er det tydelig at noen andre burde tatt den jobben.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

90% av dem som klager på anmeldelsen her er eiere av pebble og som føler de må forsvare kjøpet sitt.

Nei, jeg eier ikke pebble eller pebble steel. Jeg synes det er rart at her får her på mobil får den stryk mens andre som på YouTube gjør noe som ikke andre gjør. Eks Techobuffalo og pocketnow forholder den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjermen er genial, skulle bare hatt høyere oppløsning og kanskje en farge eller to. En enda mer genial skjerm finner du i Toq fra Qualcomm. E-paper er perfekt for dette...

 

Og utseende kan fikses ved å kjøpe "metallversjonen".

 

Ellers er det flere ting som skjer på utviklingssiden.

 

Av det jeg leste så synes jeg ikke prosjektet ble omtalt rettferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anmelderen burde helt klart vært byttet ut da han har allerede har endt opp med en mening før han fikk produktet.

 

Jeg er meget fornøyd med Pebble etter 8 måneders bruk, dog valgte jeg svart, og ikke en farge som får den til å se ut som et lego-leketøy slik anmelderen gjorde. Den gjør akkurat det den skal. Skulle ønske skjermglasset var litt bedre da byggekvaliteten på første versjon var litt dårlig, så har endt opp med noen riper i den. (Reimen ble også byttet ut) Vurderer Pebble Steel med Guerilla og børstet stål reim.

 

En av de tingene jeg er mest fornøyd med er at den ikke fungerer som en bluetooth enhet, men samtidig gjør det. Jeg kan f eks være tilkoblet både Pebble og mitt bluetooth headset (og høytaler) samtidig, og dermed styre musikken via klokka. God rekkevidde og batteritid. Når man er lei av en face på klokka, kan man ved et tastetrykk bytte, og det føles som en helt ny klokke.

 

PS: Smartwatch koster 1400kr, mens Pebble er priset til 900,- ($150). Dog unnslapp jeg mva ved import til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pebble er et av de bedre kjøpene jeg har gjort på en stund. Har hatt min temmelig lenge, men det tok meg ikke mange dagene å skjønne hvor genial den er. Mye fordi den er enkel, har en lesbar og fin skjerm som ikke drar så mye strøm og klarer akkurat de tingene man har bruk for på ei klokke (se på bilder eller video er ikke på den lista). Det er fantastisk deilig, ja rett og slett befriende, å slippe å dra opp mobilen så ofte. Mobilbatteriet holder faktisk lenger med Pebble enn med BT slått av, siden skjermen er mye mindre i bruk når jeg bruker Pebble.

 

Og klokke vil jeg uansett ha på håndleddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

90% av dem som klager på anmeldelsen her er eiere av pebble og som føler de må forsvare kjøpet sitt.

 

Jeg har ikke Pebble, og har ingen planer om å kjøpe den da jeg har kjøpt en konkurrerende klokke.

Likevel ble jeg overrasket over denne "anmeldelsen", trodde først det var en spøk da jeg begynte å lese, nå lurer jeg på hva som har skjedd med Amobil. Vil kravet om kvantitet nå gå foran kravet om kvalitet på artiklene, eller var dette et arbeidsuhell?

 

Jeg skjønner at Pebble (og andre smartklokker) ikke passer alle, men Amobil mister mye troverdighet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er trist når en anmeldelse bommer så til de grader, og er full av personlige preferanser og fordommer. Resultatet er en lite troverdig test.

 

Haha.

Godt jeg ikke er alene om tanken. Etter lest et par avsnitt var det første jeg tenkte at forfatter må være mentalt tilbakestående.

 

Som andre påpeker, så er denne testen bare useriøs. Bør slettes mao. Ble nok skrevet i en påvirket tilstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter lest et par avsnitt var det første jeg tenkte at forfatter må være mentalt tilbakestående.

 

Personangrep på artikkelforfatter er nå unødvendig.

Jeg er 100% enig i at denne anmeldelsen er et flaut stykke arbeid, men basert på det jeg tidligere har sett fra Espen Swang her så er han generelt mer enn kompetent nok. Mye av det han skriver er både veldig gjennomført og oppriktig underholdende.

Derfor overrasker det gjerne enda mer at han skriver noe såpass forutinntatt og subjektivt som dette.

Selvfølgelig har subjektive meninger også sin plass i en slik anmeldelse (spesielt på ting som utseende), men her er det totalt fravær av så mye som et forsøk på å være litt objektiv også.

 

Et lite tillegg til de som mener at folk klager på denne anmeldelsen pga at den slakter et produkt vi liker, muligens pga at kjøperne føler for å rettferdiggjøre kjøpet sitt:

Problemet her er i all hovedsak hvor håpløst argumentene begrunnes og hvor ekstremt negativt ladet forfatteren virker før anmeldelsen i det hele tatt starter. De aller fleste av oss hadde nok helt fint kunne levd med en negativ anmeldelse så lenge den var saklig, selv om vi ikke nødvendigvis hadde været enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personangrep på artikkelforfatter er nå unødvendig.

 

Jeg er 100% enig i at denne anmeldelsen er et flaut stykke arbeid, men basert på det jeg tidligere har sett fra Espen Swang her så er han generelt mer enn kompetent nok. Mye av det han skriver er både veldig gjennomført og oppriktig underholdende.

Derfor overrasker det gjerne enda mer at han skriver noe såpass forutinntatt og subjektivt som dette.

Selvfølgelig har subjektive meninger også sin plass i en slik anmeldelse (spesielt på ting som utseende), men her er det totalt fravær av så mye som et forsøk på å være litt objektiv også.

 

Et lite tillegg til de som mener at folk klager på denne anmeldelsen pga at den slakter et produkt vi liker, muligens pga at kjøperne føler for å rettferdiggjøre kjøpet sitt:

Problemet her er i all hovedsak hvor håpløst argumentene begrunnes og hvor ekstremt negativt ladet forfatteren virker før anmeldelsen i det hele tatt starter. De aller fleste av oss hadde nok helt fint kunne levd med en negativ anmeldelse så lenge den var saklig, selv om vi ikke nødvendigvis hadde været enig.

 

Ja, du har helt rett.

Nettopp våknet, så da ble det ikke mye tenking før det kom på trykk. :)

Lenke til kommentar

Hva skjedde her egentlig?

Makan til surmaga oppstøt skal man jo lete lenge etter. Kanskje Espen er nederst på rangstigen, og ble påtvunget en rød Pebble tidlig en mandags morgen? Forøvrig enig om at den røde er stygg. Men farge er jo smak og behag. Den finnes jo også i mange forskjellige farger og materialer. Jeg har en svart versjon. At man klarer å skrive denne artikkelen uten å gå inn på produsentens hjemmeside er merkelig. Artikkelforfatteren mener også at man må lide av kognitiv svikt for å kjøpe seg en Pebble. Ironien i den kommentaren er nok ufrivillig komisk.

 

Min oppdagelse er at jeg er blitt avhengig av å se hvem som ringer/svare/legge på, spesielt hvis jeg f.eks sykler.

Lese tekstmeldinger, Styre musikken, Se hastighet når jeg sykler,Lese e-post (ikke hele men jeg får en idè om viktighet)

Å slippe å fiske note3 opp av lomma hver gang den vibrerer. På møter og kurs er dette en veldig praktisk og diskre måte å følge med på det man vil, uten å forstyrre.

Tilbakemeldingene fra andre er udelt positive. De synes den er kul, med praktiske funksjoner. Ingen av disse er utpreget geeks ;-) )

 

Jeg skjønte det når Espen presterte å rakke ned på en hel lesergruppe. Artikkelen har så mange svakheter i tillegg så jeg tror at Amobil prøver å treffe nye kundegrupper.

Men hvem?

Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett til å mene akkurat hva han vil, men jeg forventer profesjonalitet.

 

Ser frem til å se hva de forskjellige produsentene kommer opp med i de neste versjonene.

 

Henning Ekeli

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...