Gå til innhold

Tror folk på spøkelser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Onkelen min tror fullt og fast på spøkelser og "småfolk" eller alver som han forøvrig oppriktig sier han har sett.

Han har også opplevd uforklarlige ting som i følge det han forteller etterlater liten eller ingen tvil om at det må ha vært spøkelser.

 

Spørsmålet er selvsagt akkurat hvor stor del av det han forteller som er ren løgn :)

 

settled.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min tror fullt og fast på spøkelser og "småfolk" eller alver som han forøvrig oppriktig sier han har sett.

Han har også opplevd uforklarlige ting som i følge det han forteller etterlater liten eller ingen tvil om at det må ha vært spøkelser.

 

Spørsmålet er selvsagt akkurat hvor stor del av det han forteller som er ren løgn :)

 

settled.png

xkcd! <3

 

holy_ghost.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min tror fullt og fast på spøkelser og "småfolk" eller alver som han forøvrig oppriktig sier han har sett.

Han har også opplevd uforklarlige ting som i følge det han forteller etterlater liten eller ingen tvil om at det må ha vært spøkelser.

 

Spørsmålet er selvsagt akkurat hvor stor del av det han forteller som er ren løgn :)

 

settled.png

For onkelen din er nok disse opplevelsene helt reelle og ekte. Men når det er sagt, så er menneskehjernen utrolig morsom og kreativ når det kommer til tolkning av opplevelser, til å årsaksforklare (ingenting er tilfeldigheter) og vi er dessverre utstyrt med et minne like troverdig som en gullfiskhjerne.... Hver gang vi tenker tilbake på en hendelse vil noe bli fordreid og den forandres litt. Denne "fordreiningen" øker for hver gang vi henter minnet frem.

 

Jeg er overbevist om at noen har et så stort ønske om å tro på ånder og spøkelser at de uten problemer kan manipulere frem følelser, tolke lyder og gjøre om tilfeldigheter til "tegn fra de døde" eller til sterke energier fra mer eller mindre hyggelige ånder.

 

Så har vi de som virkelig ser syner og hallusinerer. Noen har opplevelser i forbindelser med innsoving og oppvåkning, slik som den ubehagelige søvnparalysen. Ganske mange mennesker opplever dette en eller flere ganger i løpet av livet. På en måte føler man seg våken, men man er allikevel i en drømmeverden. Man kan se alle mulige skapninger og ting rundt seg, men kan ikke røre seg eller snakke. Typisk er den klassiske "bortført av ufo" opplevelsen :)

 

Så har man mennesker som pga fysiske utfordringer som stress, angst, søvnproblemer eller rusmiddelbruk, kan ha hallusinasjons lignende opplevelser som blir tolket som overnaturlige.

 

Lidelser som schizofreni og manisk depresjon kan utløse tankeforstyrrelser og psykoser som naturlig nok kan tolkes som overnaturlige av personer som opplever dette. Jeg har selv en god venn som i en periode var psykisk syk, og gikk gjennom psykoser. Utrolig fascinerende å iakta, men utrolig trist og skremmende også.

 

Tviler jo sterkt på at onkelen din faller i en "psykosk lidelse kategori" :) men hjernen vår er utrolig flink til å få oss til å trekke falske slutninger, og mange av oss elsker å bedra oss selv....

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at folk er redde for å flytte inn i hus der en person har tatt livet sitt. Er det bare noe de sier fordi de har sett det på film eller er de faktisk redde?

Du stiller to motstridende spørsmål:

 

1) Tror folk på spøkelser?

2) Er folk redde for spøkelser?

 

For eksempel kan man være redd for edderkopper uten å tro at de er farlige (i Norge). Så kan man også være redd for spøkelser uten å tro på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Felles for alle som tror på spøkelser og det overnaturlige er at de har en veldig lav terskel for å godta forklaringer som ikke forklarer noenting. Hva forklarer man med å sette spøkelser inn i ligningen på noe man ikke kan forklare? Eller andre såkalte "overnaturlige" ting?

 

Enkelte må ha en forklaring, selv om det de forklarer "hendelsene" med bare gir enda flere spørsmål enn svar. Og enkelte finner det bare ekstremt gøy å skremme vannet av seg selv med slike spøkelses historier, til tross for at spøkelser aldri har blitt rappotert å ha tatt livet av noen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg opplevde en gang å sitte tilbords med to selverklærte synske i en restaurant der det sies at finnes et kvinnelig spøkelse. Før nummer to dukket opp spurte vi den første om hun så noe? Og hun beskrev ei lyshåret dame med svart kjole ved siden av trappa ned til første etasje. Så kom nummer to og hun første måtte på toalettet. Så spurte vi nummer to og hun beskrev ei mørkhåret dame med rød kjole på samme sted. Flere av oss lo av den åpenbare avsløringen, men ei tredje dame foreslo at det kunne være snakk om to gjenferd, noe de synske samtykket i at sånn måtte det være.

 

For meg er hele tanken med en uavhengig sjel fullstendig absurd, så jeg avskriver syn av ånder og spøkelser som en slags ukontrollert dagdrømming/fantasi. Alle de rapporterte spøkelsene er alltid beskrevet påkledd, betyr dette at klærne deres også har en sjel som går igjen? Kan jeg risikere å bli hjemsøkt av noen av de klesplaggene jeg har kastet opp gjennom livet? Ikke sjangs, alt er det reneste sprøyt og ren overtro.

 

Konklusjon: Overtro er fortsatt ikke utryddet, selv ikke i et opplyst land i 2014. Det er trist, men dessverre sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konklusjon: Overtro er fortsatt ikke utryddet, selv ikke i et opplyst land i 2014. Det er trist, men dessverre sant.

 

Dette er, hvor lite vi gjerne ikke vil tro det, helt sant! Synd og skam at folk i dag ikke klarer å forholde seg til faktiske realiteter og må blande inn rene fabler om alt mulig...

 

Enda en grunn til å lære unger allerede på skolen hvordan de skal tenke (og ikke hva...), med andre ord: Lære de hva skikkelig filisofi er og lære dem hvilken verktøy de best kan benytte for å skille skitt fra kanel! Men da kommer det nok til å bli ramaskrik i de religiøse kretsene og blandt new agere, de er jo helt avhengige av ignoranse og uvitenhet for å selge kramvarene sine til godtroende fjols... Noe de dessverre i alt for stor grad gjør i deg...

 

Mulig det er bare meg som overhodet ikke ser noen nytte i å omgi seg med whooo... Kan det virkelig være slik at de fleste faktisk trenger ihvertfall litt whooo for å ha noe å undres over? Kan som sagt bare snakke for meg selv her, og jeg ser overhodet ikke nytten av å løpe rundt og TRO hverken på det ene eller andre, men jag har kanskje stått så lenge på egne ben at det ikke skremmer meg å ikke ha en liksom venn å "ty" til når det kniper litt...? Noe andre kanskje har behov for?

 

 

En annen ting som alltid slår meg med slike "synske" er unnskyldningene de omgir seg med. De har dem alltid klare om det ikke gikk slik de trodde, da får vi høre at deres "evner" ikke kan misbrukes, tjenes penger på, at vedkommende "sjel" ikke var tilgjengelig eller også videre... Aldri et ord om tvil, selvkritikk eller mangelen på bevis.... Og det finner jeg, for å si det mildt, litt merkelig, spesielt siden det er så utrolig mange som har slike "syn" i dag... En eller annen av disse burde da fått tak i et eller annet bevis, men nei, alle er like tomhendte og alt de har å "vise" til er sin egen fantasi.... Merkelig...

 

Misforstå meg ikke, i likhet med alle som faktisk sverger på at akupunktur, meditasjon og bønn virker mirakuløst skulle jeg også ønske at det gjorde det, tenk så kjekt å bare kunne stukket noen nåler, mumlet litt med foldede hender så var man frisk! Ingenting ville vært bedre enn det, men når det ikke er noe av det som ser ut til å virke mellom annet enn nettopp placebo så forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk jeg...

 

Og når spøkelser, gjenferd og lignende ikke evner å manifistere seg andre steder enn i folks fantasi så ser jeg ingen grunn til å kalle det annet enn fantasi heller... Mens jeg venter på et lite bevis... :)

Lenke til kommentar

 

Hva med eksorsisme? Tull? Samme som schizofreni?

Det er vel, i følge religiøs mytologi, å være besatt eller noe slikt? Gjerne av demoner eller noe slikt...

 

Finnes demoner?

 

Eller kan slikt faktisk være schizofreni? Hva er mest sannsynlig...?

 

Hva med hvis personen snakker et språk den ikke kan, og hvis personen faktisk skifter stemme, og det dukker opp kloremerker på kroppen der man ikke rekker med sin egen hånd..?

Dette har faktisk skjedd, fortsatt schizofreni? Og nei, jeg kan ikke bevise det..

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

 

 

Hva med eksorsisme? Tull? Samme som schizofreni?

Det er vel, i følge religiøs mytologi, å være besatt eller noe slikt? Gjerne av demoner eller noe slikt...

 

Finnes demoner?

 

Eller kan slikt faktisk være schizofreni? Hva er mest sannsynlig...?

 

Hva med hvis personen snakker et språk den ikke kan, og hvis personen faktisk skifter stemme, og det dukker opp kloremerker på kroppen der man ikke rekker med sin egen hånd..?

Dette har faktisk skjedd, fortsatt schizofreni? Og nei, jeg kan ikke bevise det..

 

Og religiøse myter er det eneste du klarer å "forklare" dette med? Gratulere... Jeg har forøvrig også hatt "kloremerker" der jeg ikke kommer til, uten sammenligning forøvrig, bare sier det...

 

 

 

 

Det som er sykt er at noen folk er rimelig besatt av å diagnostiser andre som sier de har sett/hørt energier osv.

Er å stille seg skeptisk til slike og andre påstander det samme som å stille en diagnose?

 

Og det ER jo ikke så veldig "ute på vidda" å mene at enkelte som "ser/hører" energier som ingen måleapparater så langt har klart å oppdage har en eller annen forstyrrelse, er det vel? Vet at jeg nok ville ha gått i små ringer rundt vedkommende som i fullt alvor sto og påsto noe slikt ihvertfall, for hva annet kan ikke slike personer tro er realitet? For slike presenterer ikke noen sannhet andre kan ta og føle på, ikke se engang, nei, de baserer seg ene og alene på sin egen subjektive oppfattning og hvem kan med hånden på hjertet si at det IKKE er galskap personen lider av? Når man på toppen av det vet at halvparten av drap begått her i landet er begått av psykisk ustabile personer de heller ikke helt klarer å finne noen gode diagnoser på så er det ikke å forundre at man trår litt forsiktig rundt sånne...

 

Merkelig nok lovpriser religiøse også folk som tror de hører stemmer inne i sitt eget hode og som påstår det er gud som snakker mellom dem... Problemet oppstår merkelignok først når den stemmen vil ha vedkommende til å ta livet av andre..... Da blir det merkelig nok feil og er ikke lenger guds stemme, men andre myter de samme grøsser av...

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med eksorsisme? Tull? Samme som schizofreni?

Det er vel, i følge religiøs mytologi, å være besatt eller noe slikt? Gjerne av demoner eller noe slikt...

 

Finnes demoner?

 

Eller kan slikt faktisk være schizofreni? Hva er mest sannsynlig...?

 

Hva med hvis personen snakker et språk den ikke kan, og hvis personen faktisk skifter stemme, og det dukker opp kloremerker på kroppen der man ikke rekker med sin egen hånd..?

Dette har faktisk skjedd, fortsatt schizofreni? Og nei, jeg kan ikke bevise det..

 

Og religiøse myter er det eneste du klarer å "forklare" dette med? Gratulere... Jeg har forøvrig også hatt "kloremerker" der jeg ikke kommer til, uten sammenligning forøvrig, bare sier det...

Jeg stilte et spm jeg, har ikke forklart noe som helst, men hva er din forklaring på det jeg beskrev ovenfor?

Lenke til kommentar

 

Jeg stilte et spm jeg, har ikke forklart noe som helst, men hva er din forklaring på det jeg beskrev ovenfor?

 

Ingenting, jeg vet ikke noe om det og kan derfor, naturlig nok, ikke komme med noen forklaring. Personlig ville jeg vel søkt naturlige forklaringer før jeg blandet inn demoner og religiøst mytologi eller andre ting vi ikke har filla av bevis for... Finnes det ingen forklaring så bør vi ihvertfall forholde oss for gode å ty til myter og overtro ihvertfall, da det faktisk stiller flere spørsmål enn svar...

 

Klore merker kan man jo få uten å bli klort også, ihvertfall noen som ligner fryktelig... Så hvorfor dra noen sluttninger i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...