Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvordan unngå å bli privatsjåfør på fest?


Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Det er sjeldent jeg drikker alkohol. Jeg er alltid edru på fest. Dette har ført til at jeg alltid blir spurt om å kjøre folk hjem. Jeg sier alltid "nei" hvis folk vil at jeg skal kjøre de til byen for kebab/hamburger, så det slipper jeg.

Problemet er at alle vet at jeg ikke drikker, så de spør alltid om jeg kan kjøre de hjem, eller om de kan sitte på når jeg skal hjem.

Hvis de spør om jeg kan kjøre de hjem før jeg skal hjem så er det veldig enkelt for meg å si "nei". Problemet er at mange spør om de kan sitte på når jeg drar. Jeg føler jeg må si at det er greit fordi jeg ofte har plass nok i bilen.

 

Hva kan jeg gjøre for å unngå å fa folk i bilen? Jeg er ofte sliten etter en fest og jeg orker ikke at fulle folk skal skravle hull i hodet på meg. Jeg prøver så godt jeg kan å lure meg unna, men jeg klarer det ikke.

"Hei, kan jeg sitte på når du skal dra?" Da svarer jeg som regel " Ja, det kan du." også kommer nestemann " Hei, du kunne du kjørt meg hjem? Jeg kan dra når du drar"

Jeg klarer ikke å si nei. Jeg orker egentlig ikke. Er utrolig sliten og vil helst bare kjøre rett hjem og legge meg. Hvis jeg svarer "nei" så føler jeg at de blir irriterte fordi jeg skulle jo hjem uansett.

 

Takk så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en slant for å kjøre dem hjem, så kaster du ihvertfall ikke bort tid og bensin på å kjøre dem hjem. Skal du være snill å kjøre dem hjem, så får dem være snille å betale deg for det.

 

Det er jo uansett sikkerest for dem også, så slipper de å gå ute i kulda fulle for å komme seg hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har innimellom kjørt kjentfolk hjem som bodde i samme område som meg. Pleide ofte å ta en 50-lapp fra hver for det. Syns ikke det var urimelig. Sett på noe musikk i bilen, tror det kan motvirke skravling til en viss grad. Så lenge det er musikk som er litt allment akseptert da :)

Lenke til kommentar

Hei. Tusen takk for svar :)

 

Jeg kan prøve å sette på litt musikk å se om det hjelper. Kan det hende det får de til å rope til hverandre ,men er forsøket hvert. :)

 

Ja, jeg kan spørre om de kan betale for bensinen. Er ikke alltid de gjør det.

 

Kan jeg si nei til at de kan sitte på når jeg drar? Tror noen vil reagere på dette når de vet jeg har plass i bilen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode forslag :) Kan prøve å si at jeg har lite bensin igjen.

Problemet er jo at jeg ikke har lyst til å kjøre de hjem i det hele tatt. Jeg vil dra hjem alene fordi jeg er ofte så sliten i hodet av musikken og ropingen, men da får jeg hvertfall betalt for å holde ut med fulle mennesker i bilen.

 

Jeg kan prøve å si det at jeg helst vil kjøre hjem alene.

Føler meg ofte litt unyttet pga av dette.

Lenke til kommentar

Folk er fulle. Pengene flyr litt lettere ut av lommene på det tidspunktet, så det å ta litt kroner for kjøringen vil jeg på ingen måte tru de vil ta på en dårlig måte. Særlig hvis du må kjøre litt i forskjellige retninger for å få dem hjem. Dessuten blir det jo uansett billigere enn om de måtte finne privat-taxi samt ta mindre tid - for dem.

 

Win-win for dem og for deg.

 

Enten dette, som jo er den "snille" måten der de kommer hjem, eller så får du nekte.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

 

Jeg kan prøve å si det at jeg helst vil kjøre hjem alene.

Føler meg ofte litt unyttet pga av dette.

Kjører dem deg hjem om du drikker på fest da? Kjører dem deg med de samme fordeler du gir dem?

 

Drikker ikke :) Hvis vi hadde vært et sted og jeg ikke hadde kjørt, og jeg hadde spurt om å sitte på med noen av de hjem så hadde de sagt "ja" så lenge det hadde vært plass. Det er jo ikke noe problem for meg heller hvis vi for eksempel er på bowling og noen spør om å sitte på hjem. Det er på fest jeg ikke liker det. Føler meg litt unyttet siden de vet at jeg ikke drikker. Vet ikke om de tar det som en selvfølge, men kan ofte føles slik.

 

På nyttårsaften så ringte 4 stk etter festen og lurte på om jeg kunne kjøre de. Selv om jeg aldri kjører pirat. Dette er kun fordi de vet at jeg ikke drikker,. og derfor har mulighet til å kjøre.

 

Jeg har greie venner. Kan ikke klage :) Er derfor jeg alltid sier at det er greit at de sitter på når jeg skal hjem. Det er bare det at jeg er så lei av at det er samme regla hver gang. De spør meg hver gang det er fest. Og det virker som de spør om å sitte på når jeg drar, fordi da vet de at jeg vil svare "ja".

Endret av -Twix-
Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg gjøre.

 

Tror min løsning blir å si at de kan sitte på så lenge de betaler for bensin. Og hvis jeg ikke orker i det hele tatt så sier jeg at jeg ikke skal rett hjem, så det passer dårlig. Hvis de blir irriterte så skal jeg si at jeg faen ikke kjørte til festen for at de skal kunne sitte på hjem. :)

Får håpe dette hjelper neste fest ;)

 

Takk så mye for hjelp :)

Endret av -Twix-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...