Gå til innhold

Vant telefon - Gjelder garanti og reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Det har seg slik at jeg vant en telefon som viser seg å ha store problemer. Skjermen går i svart og vil ikke våkne igjen på flere timer eller døgn. Skjermen funker, jeg kan åpne den opp og gå innpå men jeg kan ikke se hva jeg gjør.

 

Siden jeg vant den, hvem bør jeg henvende meg til? Hva kan jeg forvente å få igjen? Gratis reperasjon, ny telefon, ingenting?

 

Beklager om tråden er feil plassert.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien til produsenten gjelder nok, men jeg er mer usikker på reklamasjonsbiten lovmessig. I utgangspunktet tenker jeg at den ikke er gyldig da telefonen er kjøpt (av bedriften) og ikke er direkte ment for privat bruk.
Edit: 2 års reklamasjonsfrist i næringskjøp.


Eksempelet jeg tenker på nå er dersom du er med i en tilfeldig konkurranse hos en aktør som ikke driver med salg av varen til vanlig og som må bestille varen fra en annen tredjepart. Det er vel hvem salget er mellom som er avgjørende for hvilken lov som skal anvendes; altså forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Bedrift1 - Bedrift2 = Kjøpsloven selv om bedrift 2 velger å "gi vekk" varen til forbruker1. Bedrift1 - Forbruker1 = Forbrukerkjøpsloven. Dette er nå slik jeg tenker, og kan være feil.

Når det er sagt så har jeg selv vunnet ting som jeg har fått reklamert på, men synes det blir litt tynt grunnlag å synse noe om. Butikken det da var snakk om var MPX som da sendte ut varen som en standard ordre med pris lik 0.



Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Selv om det er bedrift -> bedrift er det to års reklamasjonsrett dersom ikke annet er spesifisert/avtalt. Forbrukerkjøpsloven utvider bare dette til 5 år for privatpersoner for varer som er forventet at skal vare så lenge.

 

Jeg ville kontaktet de som gav deg telefonen i premie først og spørre om de har en kvittering på kjøpet. Hvis de ikke har det, men vet hvor og noenlunde når den er kjøpt skal du kunne kontakte butikken og oppgi telefonens IMEI nummer slik at de kan verifisere at telefonen er kjøpt hos de. IMEI nummeret står enten på batteriet eller på selve esken den kom i. Du kan også hente det opp ved å "ringe" *#06# på telefonen. Eventuelt kan du forhøre deg direkte til produsenten.

Lenke til kommentar

Reklamere på en premie er vel i seg litt morsom setting. Dersom resultatet blir heving av "kjøp" så sitter man jo igjen med ingenting. :wee:

 

Men uansett, er den kjøpt inn, eller blitt donert, fra en forhandler i norge, så gjelder uansett garantien til produsenten. Hør med de som har levert gevinsten hvem de har fått den fra, så er det nok ikke noe problem og få et garanti papir man kan sende med til service.

Lenke til kommentar

Jeg vant den på Amobil.no og ifølge eposten jeg fikk så har ikke de hatt telefonen fysisk da den ble sent fra produsenten direkte til meg. Bør jeg henvende meg til Amobil eller produsenten?

 

Jeg er ikke ute etter å bli kvitt telefonen, men om produsent reparerer den gratis, ny telefon eller at jeg må betale på den lokale Expert-butikken.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Dersom det står noen kontakt epost adresse til avsenderen/produsenten, så hadde jeg kontaktet dem og forklart situasjonen, så er det mulig de kan sende deg et garanti papir du kan levere sammen med telefonen hos din lokale forhandler. Kan sikkert kontakte amobil også, men mye mulig de bare måtte sendt henvendelsen videre til avsenderen igjen.

Lenke til kommentar

Da får vi håpe du får pengene igjen :)

 

Ellers, jeg tviler på det er garanti en en premie, det ville nesten blitt for dumt dersom det var det.

Dog tror jeg mange ville godtatt en slik reklamasjonshennvendelse likevel, men kanskje mer for god pr en for at dem må.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har man alle garantier/rettigheter selv om det er en premie!

Henvend deg til hvilken som helst forhandler av merket og de reparerer den gratis om det er en garantisak. De sjekker også alderen på telefonen utifra IMEI så man trenger heller ikke kvittering.

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har man alle garantier/rettigheter selv om det er en premie!

Henvend deg til hvilken som helst forhandler av merket og de reparerer den gratis om det er en garantisak. De sjekker også alderen på telefonen utifra IMEI så man trenger heller ikke kvittering.

Litt nysgjerrig på det du mener med alle rettigheter, snakker du da om kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven? Hvem har gjort et kjøp her? Hvordan reklamerer man på et salg som ikke har funnet sted, og dersom man reklamerer og kjøpet blir hevet, hva sitter man igjen med?

 

Kvitteringen er ikke kun for å sjekke om telefonen foreksempel er under 2 år, men er noe verkstedet også må ha for å kunne fakturere produsenten for jobben de gjør, og i dag får man omtrent ikke registrert en service i mange verkjstedet sine systemer uten og ha kjøpsdato og faktura nummeret fra kvitteringen før man sender det inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har man alle garantier/rettigheter selv om det er en premie!

Henvend deg til hvilken som helst forhandler av merket og de reparerer den gratis om det er en garantisak. De sjekker også alderen på telefonen utifra IMEI så man trenger heller ikke kvittering.

 

Ikke uttale deg om noe du tydeligvis ikke har peilig på.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt garantien på flere nyere Nokia telefoner, jeg har vunnet flere.

Det har bare vært å levere de inn til forhandlere, ingen spørsmål, ingen kvittering,

Sist gjaldt det en Lumia 900.

Med alle rettigheter mener jeg garanti fra produsent og 5 års reklamasjonsrett.

Nokia er en av få som ofte godkjenner service på produktet dersom det er mindre enn 24mnd fra produksjondato, men ikke de andre produsentene, samt at mange av verkstedene heller ikke tar imot uten kjøpsdokumentasjon. 5 års reklamasjonsrett gjelder forbrukerkjøp, noe jeg har litt problem med og tolke dette her som. En bedrift har kjøpt eller fått en telefon fra en produsent, for å så gi den bort. Bestefall 2 års reklamasjon som næringskjøp i mine øyne, om ikke garantien er alt som følger med, noe som også er en valgfri ting fra produsenten sin side og ikke noe man har krav på uavhengig av type kjøp.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...