Gå til innhold

Dropper Windows 8 i nytt tilbud - satser på Windows 7


Anbefalte innlegg

 

Hvis resten kan følge denne trenden, hadde det vært topp! Er så møkka lei av å få inn PCer med 8 som jeg må re-installere, gang etter gang.. Og Windows 8 er ikke den letteste og re-installere heller.

Hæ? Hvorfor må du reinstallere? Jeg her opplevd minimalt med problemer med W8, både på selvbygd gaming rig, arbeidsstasjon, og kjøpte arbeidsstasjoner, bærbare og tablet PC'er.

 

Og om noe er galt, men du fremdeles får bootet, så kan du kjøre en oppfriskning eller reinstallasjon rett fra GUI'et i OS'et.

 

Ellers har jeg så langt installert W8/8.1 på, fingeren i lufta, 100 maskiner siste halve året. Så du må gjerne utdype hvorfor det er vanskeligere å installere W8 enn W7.

 

 

Å reinstallere fresh på en maskin, no problem, gjort det flere ganger. Men å reinstallere på en maskin som allerde kommer fra butikken med Windows 8 kan være et problem ofte. Fordi du må deaktivere enkelte ting i BIOS, og noen laptoper har jo den fine "funksjonen" at du IKKE får endra de instillingene før du har satt BIOS-passord...

 

Som sagt tidligere er det ikke JEG som har problem med OS-et, det er diverse kunder og bedrifter. Jeg gir blaffen, og kunne GJERNE ha tenkt meg å prøvd det (jeg har lisenser), det er bare at jeg ikke orker å ta meg bryet for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til W7 igjen. Én ting er god generell ytelse og siste versjon DirectX, men etter en uke tilvenning synes jeg startmenyen fungerer knall. Den er latterlig enkel å holde fin og ryddig, og er ikke så ubrukelig som mange skal ha det til. Det kunne selvsagt vært enda bedre, men hva kunne vel ikke vært det?

Lenke til kommentar

En kan diskutere i det vide og brede, men fakta er vel at over halve kloden foretrekker W7. Hvorfor mon tro? Kan det være at ms har bommet så det griner med w8/8,1? Det fins fortsatt desktop brukere der ute. Alle kjører ikke dette touchtullet.

 

For min del kan de som vil bruke w8, men jeg gidder ikke høre piss fordi jeg foretrekker w7. Og det med god margin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke de som ikke liker Windows 8. Det er en annen måte å jobbe på men det er langt raskere og mer effektivt enn å ha en startmenyen som har alle programmene dine alfabetisk med undermenyer. I stedet har du tiles som du kontrollerer selv og som vises på en utrolig ryddig måte. Istedet for 4 klikk for å åpne et program hvis det er på startmenyen så har jeg 1 klikk nå.

 

Det er en sånn rar innstilling blant databrukere at dem nekter å tilpasse seg nye ting. Jeg hatet Windows 8 første gangen jeg testet det, men da jeg satt meg ned og faktisk lærte meg alt rundt det, hvordan jeg tilpasset alt til min bruk så nekter jeg å gå tilbake. Har det faktisk på ene jobbmaskinen i tillegg. Hører mange som sukker på arbeidsplassen om Windows 8 også men det er bare ting dem har lest, så fort jeg lærer dem og viser dem fordelene så blir dem forelsket.

Lenke til kommentar

En kan diskutere i det vide og brede, men fakta er vel at over halve kloden foretrekker W7. Hvorfor mon tro? Kan det være at ms har bommet så det griner med w8/8,1? Det fins fortsatt desktop brukere der ute. Alle kjører ikke dette touchtullet.

 

For min del kan de som vil bruke w8, men jeg gidder ikke høre piss fordi jeg foretrekker w7. Og det med god margin :)

Visst du bruker de små du er utdelt ved fødsel, så ville du skjønt at det henger sammen. Med at en stor andel av verden oppgraderte til Win7 etter mange år med XP, og problem os'et Vista.

Lenke til kommentar

Prøvde 8 en tid etter det kom ut. Helt greit å prøve, men likte det ikke. Snakker om mye mannsjit av et os skal man lete lenge etter. Prøvde igjen for noen uker siden og nei... guess what.

 

W8 skulle ha kommet i 2 versoner, om ikke annet noe for å sop av metro dritn. Jaja..

 

Og dere sier HP skyter seg selv i fotn.. hah! Jeg måtte le for dere har ikke fulgt mes. Tvert om dem får et bedre salg og bredere publikum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En vanlig enkel bruker får fint plass til alle sine kontorprogrammer på Modern UI startmenyen visst han trenger det. Da blir det så enkelt at han slipper å klikke på noe annet en programmet han ønsker å starte. F.eks MS Word.

En vanlig, enkel bruker får fint plass til de vanligste programmene på startmenyen også. Det er normalt ti programmer i listen over mest brukte programmer. Vil tippe at 95% av tiden når jeg skal starte et program på jobbmaskina så er det der. Mindre brukte programmer bruker jeg søkefunksjonen for å starte.

 

Istedet for 4 klikk for å åpne et program hvis det er på startmenyen så har jeg 1 klikk nå.

To klikk (eller ett tastetrykk og et klikk). Ett for å åpne startskjermen, og et for å starte programmet. Og morsomt nok, stort sett akkurat det samme som du har på startmenyen.

 

Jeg har brukt Windows 8 på jobb nå i halvannen måned. Jeg prøvde i ca. en måned å venne meg til startskjermen. Nå har jeg droppet forsøket, og installert Classicshell. Det er for mitt bruk raskere og mer effektivt. Det peneste jeg kan si om metro er at det gjør akkurat det samme som startmenyen, bare med økt risiko for musesyke. Hastighetsøkningen som MS skryter slik av har jeg ikke merket noe til. PCen min er akkurat like responsiv som den var med Windows 7.

 

Så konklusjonen min er at når jeg nå holder på å sette opp en ny desktopmaskin til hjemmebruk, så kjøper jeg en Windows 7 pro-lisens til den. Windows 8 føyer seg inn i listen av bommerter fra MS for min del.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk skulle ønske å gå tilbake, selv har jeg brukt Windows 8 fra ca. Desember 2012, og gikk over til 8.1 når det kom ut. Selvfølgelig dette er på Stasjonær PC. Har ikke modifisert noe av grensesnittet.

 

Jeg må innrømme at jeg hadde en tilvenningfase, med nokså mye banning og sure mimer, men etter knappe 3 uker begynte ting å komme på plass. Nå er jeg kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

 

En kan diskutere i det vide og brede, men fakta er vel at over halve kloden foretrekker W7. Hvorfor mon tro? Kan det være at ms har bommet så det griner med w8/8,1? Det fins fortsatt desktop brukere der ute. Alle kjører ikke dette touchtullet.

 

For min del kan de som vil bruke w8, men jeg gidder ikke høre piss fordi jeg foretrekker w7. Og det med god margin :)

Visst du bruker de små du er utdelt ved fødsel, så ville du skjønt at det henger sammen. Med at en stor andel av verden oppgraderte til Win7 etter mange år med XP, og problem os'et Vista.

 

 

Var ingen vits i å utgi w8 da, med andre ord? Merkelig at produsenter velger å selge pcer med w7, for å få solgt :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

En kan diskutere i det vide og brede, men fakta er vel at over halve kloden foretrekker W7. Hvorfor mon tro? Kan det være at ms har bommet så det griner med w8/8,1? Det fins fortsatt desktop brukere der ute. Alle kjører ikke dette touchtullet.

 

For min del kan de som vil bruke w8, men jeg gidder ikke høre piss fordi jeg foretrekker w7. Og det med god margin :)

Visst du bruker de små du er utdelt ved fødsel, så ville du skjønt at det henger sammen. Med at en stor andel av verden oppgraderte til Win7 etter mange år med XP, og problem os'et Vista.

 

 

Var ingen vits i å utgi w8 da, med andre ord? Merkelig at produsenter velger å selge pcer med w7, for å få solgt :hmm:

 

De fleste selger de med W8. Selv om du ikke har noe matnyttig å komme med, så trenger du ikke komme med slike lavmål kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite matnyttig at jeg synes w8 er en flopp, men at du mener det er guds gave er på sin plass?

 

Når folk som lovpriser w8 sitter 3-4 uker og banner for å "skjønne" systemet, er det absolutt lavmål. Det er 2014 nå, og ikke forrige årtusen.

 

Skal bli intressant å se om ms har tatt signalene, og bygger w9 slik som folk vil ha det.

Lenke til kommentar

Det virker som om folk bruker det meste av tiden i startmenyer. You're doing it wrong.

 

Jeg bruker Windows 8.1 hjemme og Windows 7 på jobb. Med unntak av programmene jeg bruker er det ingen særlig forskjell i bruk.

 

Et program startes ved å :

- trykke på startknappen på tastaturet (bruker du mus har du ingenting du skulle ha sagt i forhold til hvor effektivt noe er). En meny eller Modern UI spretter opp.

- De sist brukte programmer ligger der klare. Er det en av disse man skal ha er det bare å trykke på de. Done. Ferdig. (jeg bruker ikke disse)

- Alternativt: begynn å skrive navnet på programmet man skal starte. Når det dukker opp, typisk i løpet av 1-2 tastetrykk med mindre alle programmer du har begynner på det samme (i såfall kan du bruke en annen del av navnet - eks istedet for å skrive Photoshop Lightroom eller Photoshop CS6, skriv "light" eller "cs6"). Trykk enter. Done. (jeg gjør dette uansett siden det er raskere enn å ta musa over et ikon/flis og trykke og det oppfører seg likt uavhengig av hvor lenge det er siden jeg brukte et program.)

 

Kortversjon: startknapp på tastatur, skriv, enter. Done.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om folk bruker det meste av tiden i startmenyer. You're doing it wrong.

 

Jeg bruker Windows 8.1 hjemme og Windows 7 på jobb. Med unntak av programmene jeg bruker er det ingen særlig forskjell i bruk.

 

Et program startes ved å :

- trykke på startknappen på tastaturet (bruker du mus har du ingenting du skulle ha sagt i forhold til hvor effektivt noe er). En meny eller Modern UI spretter opp.

- De sist brukte programmer ligger der klare. Er det en av disse man skal ha er det bare å trykke på de. Done. Ferdig. (jeg bruker ikke disse)

- Alternativt: begynn å skrive navnet på programmet man skal starte. Når det dukker opp, typisk i løpet av 1-2 tastetrykk med mindre alle programmer du har begynner på det samme (i såfall kan du bruke en annen del av navnet - eks istedet for å skrive Photoshop Lightroom eller Photoshop CS6, skriv "light" eller "cs6"). Trykk enter. Done. (jeg gjør dette uansett siden det er raskere enn å ta musa over et ikon/flis og trykke og det oppfører seg likt uavhengig av hvor lenge det er siden jeg brukte et program.)

 

Kortversjon: startknapp på tastatur, skriv, enter. Done.

 

Å starte startskjermen er meningsløst fordi den er nettopp en skjerm og fyller hele skjermen min på 27 tommer, noe som er høl i hue. En mye mindre meny gjør en bedre jobb.

 

SKRIVE navnet på programmet? Velkommen til 1980? For en fantastisk nyvinning.

 

Jeg har festet alle programmene jeg bruker på oppgavelinjen og klikker bare der når de skal startes/åpnes. Utrolig mye mer genialt enn den fjollete fullskjerm-menyen. Hvis jeg trenger noe mer, har jeg menyen fra Start8 nede til venstre. Har aldri behov for å starte en diger, rotete skjerm i fullskjerm for å finne programmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det virker som om folk bruker det meste av tiden i startmenyer. You're doing it wrong.

 

Jeg bruker Windows 8.1 hjemme og Windows 7 på jobb. Med unntak av programmene jeg bruker er det ingen særlig forskjell i bruk.

 

Et program startes ved å :

- trykke på startknappen på tastaturet (bruker du mus har du ingenting du skulle ha sagt i forhold til hvor effektivt noe er). En meny eller Modern UI spretter opp.

- De sist brukte programmer ligger der klare. Er det en av disse man skal ha er det bare å trykke på de. Done. Ferdig. (jeg bruker ikke disse)

- Alternativt: begynn å skrive navnet på programmet man skal starte. Når det dukker opp, typisk i løpet av 1-2 tastetrykk med mindre alle programmer du har begynner på det samme (i såfall kan du bruke en annen del av navnet - eks istedet for å skrive Photoshop Lightroom eller Photoshop CS6, skriv "light" eller "cs6"). Trykk enter. Done. (jeg gjør dette uansett siden det er raskere enn å ta musa over et ikon/flis og trykke og det oppfører seg likt uavhengig av hvor lenge det er siden jeg brukte et program.)

 

Kortversjon: startknapp på tastatur, skriv, enter. Done.

 

Å starte startskjermen er meningsløst fordi den er nettopp en skjerm og fyller hele skjermen min på 27 tommer, noe som er høl i hue. En mye mindre meny gjør en bedre jobb.

 

SKRIVE navnet på programmet? Velkommen til 1980? For en fantastisk nyvinning.

 

Jeg har festet alle programmene jeg bruker på oppgavelinjen og klikker bare der når de skal startes/åpnes. Utrolig mye mer genialt enn den fjollete fullskjerm-menyen. Hvis jeg trenger noe mer, har jeg menyen fra Start8 nede til venstre. Har aldri behov for å starte en diger, rotete skjerm i fullskjerm for å finne programmer.

 

 

Det virker som om du ikke har forsøkt det du kritiserer. Hvorfor gjør en mindre meny en bedre jobb? Den gjør det samme. På samme tid. Hvis ikke, bør du kanskje revurdere hvordan du bruker det.

 

Dette er ikke DOS. Du trenger ikke skrive hele banen til programmet, bare en liten brøkdel. De mest brukte dukker opp først, så som oftest holder det med et tegn eller to. Hilsen en som kviet seg lenge med å gå over til Windows i sin tid fordi DOS var overlegent...

 

Andre fordeler ved å gjøre det på denne måten: det krever ingen forberedelser. Det er likt uansett maskin. Trenger ingen rotete meny, oppgavelinje eller skrivebord. Hvorfor fylle en meny med noe som helst når man finner det via søk på samme tiden det tar å flytte musen? Ingen 3. parts programmer er nødvendig. Mindre bruk av musen er også positivt med tanke på musearm. :)

 

Startskjerm eller startmeny spiller vel egentlig lite rolle. Har du virkelig behov for å se noe annet de to sekundene du bruker på å starte et program?

 

Som jeg prøvde å få frem med første kommentar er tiden det tar mest sannsynlig ikke veldig viktig. Med mindre man faktisk jobber i startmenyen 8 timer om dagen betyr det svært lite. Derfor synes jeg det er rart dette poenget skal være så viktig for så mange.

 

Ja, Windows 8 sitt Modern UI er uvant i starten, men så er det også en svært liten brøkdel av tiden man trenger å bruke på det. Og apper er det bare å ikke bruke (bortsett fra ymse innstillinger og slikt) om man ikke liker de (jeg har et intenst hat mot dem).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om du ikke har forsøkt det du kritiserer. Hvorfor gjør en mindre meny en bedre jobb?

Mindre musebevegelse for samme jobb.

 

Hvis du i utgangspunktet er i gang med en oppgave som hovedsakelig utføres med pekeverktøy (konkrete eksempler fra min egen hverdag: Simulink, Visio og et par av våre internt utviklede verktøy), så er det raskere å starte et nytt program med startmeny enn med startskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...