Gå til innhold

Hvilket språk skriver dere?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

c, c++ og python

 

  • c: Ekstremt portabel språk og er en nødvendighet på små mikrokontrollere
  • c++: kraftig språk som jeg kjenner godt. Brukes til større programmer..gjerne sammen med qt for GUI
  • Python: kraftig multi-platform skript språk med hauger av muligheter ut av boksen, har støtte for alt fra xml til antigravity:). Jeg bruker det stor sett til automatiserting av oppgaver.
Lenke til kommentar

R, for det meste - det er det de andre på jobben bruker, og det finnes libraries for de aller fleste analyser og statistikk/bioinformatikk - problemer. Språket i seg selv er litt så som så, men det er helt greit, og akkurat til å håndtere tabell-formede data fungerer det godt.

 

Utover det en del python, siden det er et greit og ryddig språk å gjøre tilfeldige ting i, og et av de språkene som er lettest å lese når man kommer tilbake to år senere og har glemt hva man skrev.

 

Jeg har et par PHP-sider kjørende; det var enklere å pakke inn noen kommandolinjeverktøy i PHP og dytte det på webserveren enn å sette opp noe annet.

 

Det ene GUI-verktøyet jeg har i bruk er java, siden jeg har skrevet og kjørt det på minst tre OS (og webstart er en temmelig grei måte å få programmer ut til brukere).

 

Enkelte små og veldig spesifikke verktøy er i C - jeg liker å skrive C, men kan bare forsvare det når jeg faktisk trenger å detaljstyre hva som skjer. Det forrige jeg skrev i C er et program for å transposere (rotere 90 grader) en tab-separert tekstfil. I seg selv ikke noe stort problem, men et sted oppe i tosifrede GB så begynte andre språk å slite litt (på 1 GB tok det opp mot 20 minutter i R, mot langt under ett i C.)

 

Litt ymse shellscript (så sh, grep, cut, paste, head, tail, awk, tr, sed og slikt).

 

Det er litt annet blandet inn (SQL, javascript, html+css, litt ZPL for lappeskriveren), men aldri alene.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

For tiden går det mest i Ruby og Java (Android).

 

Ruby fordi jobb, men har brukt det i noen hobbyprosjekter også. Kjapt og gøy å jobbe med.

 

Java kan jeg ganske godt, og det er liksom greia når man skal lage ting til Android (selv om det finnes alternativer). Er ikke spesielt glad i Java, det er litt omstendelig, men det funker jo.

 

Ellers hender det jeg er innom C, og om man skal regne med shellscript, så blir det jo en hel del bash + the usual suspects som Djn nevnte.

Lenke til kommentar

C++ primært pga. spillutvikling. (Source motor, CryEngine)

UnrealScript for UDK spillutvikling og skoleeksamen

C# for mine egne applikasjoner til windows. C# er veldig morro å bruke, samt resultater kommer frem kjapt.

PHP for webutvikling, fordi jeg liker det.

 

Ellers har jeg vert innom Java for utvikling til Android, men liker det liiite. Det funker rett og slett ikke for meg :p Må man så må man da....

Lenke til kommentar

Java. Skal man utvikle noe på enterprise-nivå etter en eller annen etablert industristandard er det ikke enormt mye annet å velge mellom enn .Net og JVM. Og førstnevnte er nok litt for låst til en leverandør og en plattform, ihvertfall etter min smak.

 

(Det går seff. i litt html, javascript, sql, div. shellscript/python, xml, css, groovy også.)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig, og i tillegg betyr det at man ikke hiver seg på latest-and-greatest, delvis fordi latest-and-greatest stort sett er borte i morgen, og fordi man ikke tar sjansen på teknologi som ikke er battle-proven over tid. Og hvis man da til alt overmål ønsker litt variasjon i hvilke leverandører som skal få ha balletaket på én, så ender man fort opp med java, gitt ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg programmerer med det verktøyet som løyser oppgåva best, enten det er Java, Python, SQL eller Bourne Shell

Merker godt at eg begynner å bli dritlei av å lære meg enda eit nytt programmeringsspråk. Føler C, Java, SQL og Python dekker det aller meste. Pluss Assembler, med det trur eg aldri kjem til å gidde å lære meg, er jo eit heilt anna "fagområde" :p

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...