Gå til innhold

Hvilket språk skriver dere?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Mye av problemet med java er vel egentlig kulturen og ikke språket. Det er ikke nødvendig å skrive java som om det var eksempelkode for en forelesning om design patterns, det er bare vanlig.

 

 

Ville vel kanskje sagt kulturen var noe av styrken til Java ... men "kulturen" er nå engang et ganske ullent begrep.

{ 1 } != Ø. :---)

 

Er det en slik vim-macro, dette?

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kulturen er bare momentum, og har ikke (nødvendigvis) noe med språkets kvaliteter å gjøre. Java er stort fordi det er stort. Mange kan det, mange "kan" det og det er mye legacy i det.

 

Eh, ja, det sies jo at noe ikke nødvendigvis blir mer sant om det gjentas mange ganger, men det blir ikke nødvendigvis mindre sant heller ...

Lenke til kommentar

Ja, det er mye legacykode skrevet i Java, og det gir en slags jobsecurity. Hvis det er slik Djn klager over - at javautviklere bruker mye patterns - kan det til og med se ut som en del av denne koden faktisk er mulig å vedlikeholde også ... dette med å skrive ryddig kode er kanskje en del av Java-kulturen?

 

"Java er stort fordi det er stort" vil jeg nesten påstå kvalifiserer som et sirkulært argument :o) Du kan godt si det surfet ufortjent fram på applet-bølgen i begynnelsen. Men det er en grunn til at det fortsatt er utbredt, og vi får jo da bare gjenta til det kjedsommelige at det kommer av økosystemet, og ikke språket i seg selv, som i og for seg er "greit nok++", men ikke fantastisk. (Edit: et par sårt savnede ting kommer dog på plass i versjon 8 og så har vi scala, groovy osv. for the adventureous ... )

Endret av quantum
Lenke til kommentar

For å være helt brutalt ærlig med deg så synes jeg ikke det er mye til poeng ... men jeg er med deg såpass langt som til at det lett kan se sånn ut når man sammenligner selve språket med andre og mer moderne eller feature-rike språk. Konkurransen var kanskje ikke like hard på den tiden java fikk fotfeste og alternativet var VB og den gamle, illeluktende ASP-arkitekturen til MS. Det var jo konkurransen fra Java som fikk MS til å komme seg videre til C#/.Net, og konkurransen blant annet derfra er det som får java til å kreke seg videre i dag.

 

Men altså - java i seg selv er ikke så veldig spennende, du trenger ikke slå inn åpne dører hos meg. Ser du på økosystemet samlet blir det noe helt annet. Og som nevnt gleder vi oss til 8.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her. Dem som kjenner meg vet jeg er veldig glad i programmeringsspråk, og de jeg bruker mest for tiden er:

  • JavaScript, fordi Node er en behagelig platform som kan brukes til mye. Prototyping, webutvikling. Av og til sniker jeg meg til å gjøre litt CoffeeScript også, fordi jeg egentlig liker syntaksen bedre sånn.
  • F#, fordi .NET er plattformen vi er bundet til på jobben, og fordi F# er et bedre valg enn C# til nesten alt.
  • C#, fordi jeg av og til må lage ting som alle andre kan bidra på også.

Språkene jeg har jobbet litt med før, men kunne tenke meg å bruke mer fremover:

Språk jeg nettopp har begynt å "lukte på":

  • Nimrod, fordi det fokuserer på ytelse og kompilerer til C, samtidig som det gjør meg i stand til å uttrykke meg effektivt og elegant. Blogposter om dette kommer snart...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...