Gå til innhold

Trenger hjelp til kontroll nettverk.


Anbefalte innlegg

Hei på deg.

 

Jeg sitter her med macen min og leter etter et program som kan hjelpe meg i forhold til hjemmenettverket. Jeg har prøvd flere apper som lar meg scanne nettverket over tilkoblete brukere. Disse programmene har en felles nevner, og det er at de viser diverese info om produktet som er koblet til.

 

Det jeg trenger er en slags sladrehank eller barnevakt om du vil. En app eller et program jeg kan starte, så trykke søk. Så får jeg opp hvilke av våre fire pcer fire macer fire ipader eller fire iphoner som er koblet på. Videre trenger jeg at programmet forteller meg hvilke av dem som faktisk er i bruk på nettet da flere av disse produktene viser seg aktiv selv om de er på lading. til sist skulle programmet eller appen hatt en funksjon som lot meg styre nett tilgangen til de forskjellige produktene.

 

Jeg vet ikke, jeg syntes dette var litt vanskelig å forklare. Men la oss si at det er forbi sengetid for barna, og jeg gikk inn på programmet for å se om en av dem faktisk satt å surfet uten lov … så kunne jeg igjen stenge nettet for den brukeren eller til det eksakte produktet. så ta det opp med barnet dagen etterpå. Videre når det er tid for husarrest og et av barna ikke får lov å være på nett for en dag eller to, at jeg da i det gitte tidsrom kunne sperre den brukeren sine produkter for internettbruk …

 

Finnes noe slikt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, slikt finnes.

 

Jeg gjør alt sånt i routeren min (brannvegg). Scheduling både for prioriteter, tilgang og hastighet. Så dingsene til unga og kjerringa har bare tilgang når jeg vil, med den hastigheten jeg ønsker og kun til stedene jeg tillater. Kutter også tilgangen til interne tjenere ved behov.

 

Hvorvidt du finner noe som funker uten å kontrollere routeren er jeg noe tvilende til.

Lenke til kommentar

du kan bruke feks NMAP til å scanne nettverk men høres ut som du må ha en managed switch som kan brukes for å sjekke (og eventuelt begrense) trafikk på nettverket.

Lastet ned denne til 14 kroner, den har en knapp for Scan og lovet meg å kunne finne hvem og hva som er pålogget og hvem hva som bruker nettet og hvor mye ... Trodde jeg :) hahaha

 

Alt den sier etter Scan er no snmp found ... https://itunes.apple.com/no/app/snmp-scan/id493819462?l=nb&mt=8

 

jeg har også flere network scanners som lar meg se ip adresser og mac adresser til de produkter som er koblet til. De lar meg bare ikke se om de faktisk er aktive … la oss si jeg sjekker facebook på min ipad … en halv time senere står ejg enda som aktiv på nettet, oftest via en grønn prikk … Jeg kan ikke da se at ipaden til en av de små er pålogget slik for så å ta dem for det. For det er jo ikke sikkert noen av dem bruker den. Så jeg trenger å faktisk kunne vite at produktet jeg ser på er online og i bruk. Ikke hva eller hvor de er på nettet, men bare at de er i bruk ...

 

også prøvd:

 

https://itunes.apple.com/us/app/fing-network-scanner/id430921107?mt=8

https://itunes.apple.com/us/app/netspot-wifi-survey-wireless/id514951692?mt=12

https://itunes.apple.com/us/app/inet/id403304796?mt=12

 

 

denne koster over tre hundre kroner …. http://aribada.com/0v0/portfolio/netadminpro/ kan den hjelpe ? hvis du ser på bildet, ser man igjen den vanlige grønne prikken som forteller at et objekt er pålogget. Men den sier jo ikke noe om produktet er i bruk eller om det ligger for seg selv å koser seg på nettet ...

Endret av Amistadheart
Lenke til kommentar

Strengt tatt så er enheten aktiv på nettet selv om du som bruker ikke kjører trafikk mot internett.

 

Det du trenger er noe på routernivå som kan si noe om hvilke lokale enheter som kjører trafikk mot internett.

 

Enten via pfsense som allerede er nevnt. Denne bruker jeg selv og gir deg absolutt alle muligheter.

Kanskje litt overkill, og mye sette seg inn i.

 

Alternativt kan du koble inn en HUB (ja du leste riktig), inn i routeren din, deretter legge inn Wireshark (evt Colasoft Capsa som jeg foretrekker over wireshark, da dette har mye bedre GUI) og så koble pcen inn på hub`en. Da vil denne maskinen speile all trafikk som routeren ser, og du vil kunne sniffe dette med riktig programvare.

 

TLDR; Nei, det finnes ingen "app" eller enkel måte å se dette på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for gode svar alle sammen.

 

konklusjonen er at det ikke finnes en app jeg enkelt kan kjøpe som ikke bare gir meg info om hvem som er pålogget, men også om enheten faktisk er i bruk?

 

tenker å kjøpe denne å koble til routeren fra altibox … vil den kunne hjelpe meg?

 

http://www.apple.com/no/airport-express/

Endret av Amistadheart
Lenke til kommentar

Ikke kjøp den Apple-ruteren, den kan antagelig ikke gjøre det du ønsker. Du trenger å gjøre mer research før du kjøper.

 

Det du prøver å løse er ikke vanlig funksjonalitet å ha på en ruter, og det blir derfor litt mer komplisert "for mannen i gata" å sette opp.

 

Innlegget til Tiltman linker til pfsense, som er router-programvare. Det er det mulig å bruke, Ellers har man garantert andre ferdigbokser som man kan kjøpe, men igjen så trenger de å settes opp.

 

Jeg har enda til gode å se en ruter som styres via en app på telefonen som kan se hvilke enheter som er aktive, og sperre de ute fra appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor har TS skrevet at h*n har Altibox og i hvilken grad gir denne det h*n er ute etter?

 

 

I innlegget over mitt, som jeg svarte på.... :xmas: Og nei, den hjelper ikke mye mer på akkurat det TS er ute etter, men Apple Airport Express VS Asus RT-AC66U (Altibox edition på toppen) - ikke noe vits i å tenke på en gang.....

 

 

tenker å kjøpe denne å koble til routeren fra ALTIBOX … vil den kunne hjelpe meg?

http://www.apple.com...irport-express/

Endret av _Christian_N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med at den routeren er altibox edition? Det er altibox jeg har, fiber. Noe spess den kan? Som å fjerne den boksen som allerede er i huset som tilhører altibox? Hehe for å kunne gjøre noe påd en som er her, må man faktisk logge seg inn på nettsidene til altibox. Man får ikke logget direkte inn på routeren lokalt.

 

Nesten litt merkelig at en app ikke kan se hvilke enheter som er på nettet, og om de faktisk er aktive eller ikke ... For dere er det sikkert ikke rart, dere ser sikker hvorfor ...

Lenke til kommentar

Den er vel muligens pre-konfigurert med Altibox' sitt opplegg, mtp. IPTV porter og VLAN's etc, så den er lik som HS'ene, bare forbanna mye bedre...:p Men vet ikke, bare spekulerer(!)

 

Du skal uansett kunne fjerne HS'en fra Altibox, og kun bruke en router, men du må ha en mediakonverter, hvis ikke routeren har dette innebygd, noe vanlige konsumer-routere ikke har... Hør med ISP'en din om denne utgaven for å få bedre info....:p

 

Grunnen til at det finnes noe app for det, er fordi så lenge de er tilkoblet nettverket ditt, så er de pr. definisjon aktive... Så det eneste du kan finne ut av (under normale omstendigheter), er trafikkmengden inn/ut av nettet ditt, og hvilke enheter (interne IP adresser) som oppretter forbindelser til hvilke eksterne IP adresser (nettsider/adresser)...

 

Eksempel:

 

Jan 16 19:09:35 kernel: ACCEPT <4>ACCEPT IN=br0 OUT=eth0 <1>SRC=192.168.1.3 DST=91.203.97.179

 

Det du kan gjøre, er å aktivere logging i routeren din på det som kan logges, også er det bare å gå tilbake og se hvilke(n) IP adresse® som gjør hva og når...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1) Det er ikke en brandet altibox edition i den forstand, er samme fw som på orginalen, er bare detat AIB kunder skal få et steike god alternativ til det som er av andre muligheter der ute.. se på det som en fin gest i fra AIB til sine kunder.


2) Uansett så er et bare å sette HS i bridgemode å la ASUS'en styre hele tilkoblinga, Når det kommer til "fjærning" av HS så finnes det alternativer som pfSsens server, 1 x Intel netverks kort som har vlan support f.esk "Intel PRO 1000 (for WAN), 1 x random lan kort( for LAN ) å en cat5e/6 patchesnor, sette opp pfSense ihht vlan 90, 91, 92, link follow etc men nok om det....


3) Nå har vel de fleste routere i dag -foreldre/nettverks kontroll- som kan stilles inn ihht dager, tider på dagen, dager i uka etc, som poden får lov til å valse rundt på nettet, her er det bare å binde MAC-adr til IP å navngi tilkobling så kan du isåfall begrense noe av bruken, eller som nevnt logging på routern forså å plukke ifra hverandre hvem som har gjort hva sener.....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

1) Det er ikke en brandet altibox edition i den forstand, er samme fw som på orginalen, er bare detat AIB kunder skal få et steike god alternativ til det som er av andre muligheter der ute.. se på det som en fin gest i fra AIB til sine kunder.

 

Takk for oppklaring! ;)

 

2) Uansett så er et bare å sette HS i bridgemode å la ASUS'en styre hele tilkoblinga, Når det kommer til "fjærning" av HS så finnes det alternativer som pfSsens server, 1 x Intel netverks kort som har vlan support f.esk "Intel PRO 1000 (for WAN), 1 x random lan kort( for LAN ) å en cat5e/6 patchesnor, sette opp pfSense ihht vlan 90, 91, 92, link follow etc men nok om det....

 

 

Egentlig, så trenger man ikke HS i det hele tatt med Asus routeren... Trenger bare en mediakonverter.... Asusen har, originalt, støtte for alle funksjonene som HS'ene til Altibox gir...

 

3) Nå har vel de fleste routere i dag -foreldre/nettverks kontroll- som kan stilles inn ihht dager, tider på dagen, dager i uka etc, som poden får lov til å valse rundt på nettet, her er det bare å binde MAC-adr til IP å navngi tilkobling så kan du isåfall begrense noe av bruken, eller som nevnt logging på routern forså å plukke ifra hverandre hvem som har gjort hva sener.....

 

 

:thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...