Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Watch your back; kanskje kommer IFPI å besøker din PC.


Anbefalte innlegg

Ja, det kan gå mot amerikanske tilstander:

http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/a...rticleID=641941

 

Nå er det jo ikke sikkert at det blir så gale som i USA ettersom vi ikke har DCMA, slik at man i Norge må gå via retten for å få ut IP-adresser.

Og så er vel rettsvesenet en tanke bedre en i USA.

 

Sjansen for å bli tatt for å gjøre noe som kan være ulovlig er vel heller mikroskopisk. Og ingenting skjer vel før den nye loven har blitt innført (sommer 2004?) uansett. Men likevel kan det lønne seg å ta sine forholdregler, dersom man skulle drive med noe som andre kan oppfattes som å være i grenseland rent juridisk sett (de det gjelder vet vel selv om dette angår dem..)....

 

Ser ut som de som er mest i faresonen er:

-Storbrukere av Kazaa.

-Brukere av DC med feite(.edu) linjer...

-Muligens BT-brukere

 

 

(Moderatorer kan flytte denne posten dersom det er nødhvendig. Postet den i Internett/Nettverk ettersom jeg annså det for å være den rikrige kateg. Men kunne vel kanskje vært postet i Lyd/Musikk eller Annet også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,, kan jo watche bakken min.

Har slutta laste ned noe mye musikk lell.

Sugen kvalitet på det meste, tar lang tid å få i rett, og har faktisk råd til å kjøpe de platene jeg vil.

Syns det er helt greit at de prøver ta stornedlasterne., de har ingen rett til å ha alt det de laster ned gratis..

Dessuten plager de mange med å focke kapasiteten flere steder.

 

Denne stornedlastinga er en slags internettbasert kleptomani.

Dvs en sykdom på en måte. :)

Lenke til kommentar
Trodde at det fremdeles var lovlig å laste ned i allefall mp3'er?

Filformatet MP3 vil aldri forbys. Det er bare et filformat. En ting er sikkert: MP3-filer som er lagt ut av uavhengige band/artister/musikere på deres hjemmesider kan trygt lastes ned og deles på P2P-nettverk. De er lagt der fordi de vil promotere sin musikk. (Band og artister på plateselskap tilknyttet RIAA får selvsagt ikke lov til dette.)

 

Denne stornedlastinga er en slags internettbasert kleptomani.

Dvs en sykdom på en måte.

Så enig, så enig. Ser ikke poenget med å ha 50-100 GB mp3-filer liggende. Man hører aldri på all musikken likevel.

 

Til slutt: Oppfordrer alle til å boikotte musikk utgitt av RIAA-tilknyttede plateselskap - ikke bare kjøp, men også nedlasting og deling på P2P-nettverk. Kjøp brukte CD'er og musikk utgitt av indie-plateselskap.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg spyr... Skjer dette kjøper jeg ALDRI en plate igjen.

Bare synd at de fleste ikke vil boikotte på samme måten.

Hva vil de ha? Politistat? Nazist styre? Som i USA.. Platebransjen kan brenne i helvete.. :grumpy:

Når skal de forstå at de må KONKURRERE med mp3 og ikke saksøke?!

Når Rhapsody og andre bra nett tjenester kommer til Europa kan de begynne å kjefte på nedlastinga, for da ville det være et alternativ.. Men så lenge den feige og diktatoriske plateindustrien ikke vil tilby disse tjenestene utenfor USA har vi ingen lovlige alternativer til p2p ol..

 

Jeg trodde at platebransjen i Norge ikke var så sinnsyke som i USA... Men det ser ut til at fascistene kommer hit også. grrrr :x :cry::evil:

 

Blir ikke A-nold president der borte så blir han vel sjef for RIAA..

:) :o

 

Jeg ser ingen grunn til å rettsforfølge folk som ikke SELGER ulovlige kopier.. Gjør de DET er det greit å saksøke.. Men ikke-kommersiell kopiering bør ikke være forbudt..

Tar jeg ned noe av ei gruppe jeg liker og vil støtte så har jeg pleid å kjøpe cden deres uansett.. Men om platebransjen begynner å saksøke så er det totalboikott. Da har de ingen sympati lenger. :grumpy:

Lenke til kommentar

Svært så sint da.

Apropo, tviler du vet hva et Nazistyre egentlig er..

Du vet, i et stort mektig kontinent, der vi har fått alt det gode vi har fra, kommer desverre også litt møkk. Det er sånt vi må regne med..

Vi på haugen her kan bare glemme å leke verdensvant, hva har vi bortsett fra olje?..

 

Nei, få litt teknologi og industri her også, så skal du se at med det kommer også korrupt politikk og møkk rennende til overflaten..

slike er menneskenaturen.

Når det gjelder MP3 har du rett,, det er en krig de ikke kan vinne,,

Men igjen, de kommer nok til å kjempe lenge og hardt, samme jeg ville gjort hvis jeg hadde eid et slik fett firma. :D Med nebb og klør $$

Lenke til kommentar

Ja jeg er litt sint .. dessuten vet jeg hva nazi styre er.. Det er det de er på full fart mot i USA nå.. Hvor de rike har all makt og loven heter "lommebok". Er vel ikke lenge før de bomber oss pga olja og Krekar.... :D

 

De KAN strengt tatt vinne krigen mot mp3 og "ulovlig kopiering" også - men det betyr at de må gå i retning politistat for å gjøre det.. Og vil vi ha det sånn? Er det ikke bedre at man styres av samvittigheten ? Og i det minste at de venter til lovlige alternativer er på plass før de går til krig her også..?

Lenke til kommentar
Ja jeg er litt sint .. dessuten vet jeg hva nazi styre er.. Det er det de er på full fart mot i USA nå.. Hvor de rike har all makt og loven heter "lommebok". Er vel ikke lenge før de bomber oss pga olja og Krekar.... :D

 

bra vi alle er fattig i norge da.. Her styres vi av mindretall og maktkåte kristne.. grøss..

Problemet er vell at alle skal skylde på den som er stor og sterk.

En stormakt vil aldri, aldri få noe annet en skittkasting i fleisen fra de små,, sånn er det bare.

Jeg gir no blanke,, folk som lever etter regler skrevet for 2000 år siden har jeg ingen sympati for.. Og, jeg støtter heller de som faktisk kan til at jeg ikke lever i et nazistyre..

 

Vell, no kom vi langt ut i topic her fjordgrim, tilbake til mp3,, som du sa, jeg kjøper alltid den musikken jeg vil ha på plate, resten er bare partymøkk.. Og,, ja boikott.

Lenke til kommentar

Dette emnet er selvsagt gjennomdiskutert fra alle vinkler nå, men mine $0.02 er nå uansett det at det er to (og flere) sider til hver sak:

 

1 - Jeg forstår at platebransjen syter når folk ikke lengre betaler for CD'er de er vant til å ta seg godt betalt for.

 

2 - Jeg forstår at folk synes det er enklere og ikke minst billigere å bare hente ned ei låt man liker istedet for å kjøpe en hel CD eller en single.

 

Det jeg ikke forstår er følgende:

 

1 - At platebransjen ikke klarer å forstå at det som må til er å følge med inn i nye medier slik som internett, at CDer er på god vei til å bli avleggs. De må fornye seg og innse at ting skjer.

 

2 - At MP3-leechere rundt omkring på gutterom i hele verden har nå mer eller mindre vokst opp med idéen at det faktisk er helt normal og ikke minst OK å hente ned så mye man vil.

 

Som uavhengig musiker (altså ikke affiliert med noe større plateselskap, lengre) er det også viktig for meg å få frem dette med at folk virker å ta nedlasting av musikk som en menneskerett. Det er det faktisk ikke. Både store artister og uavhengige plateselskaper bruker faktisk mye penger på å skrive, produsere og å gi ut musikk slik at vi skal få nye favorittartister og låter hver eneste dag.

 

Folk må forstå at det faktisk ikke er "bare å hente ned, de tjener så rått de svina uansett", og platebransjen må forstå at det ikke er "å holde fast på de gamle måtene å tjene penger på".

 

Rant rant etc. :)

Lenke til kommentar

Der ble jeg redd :o ... frykten sank litt når de sa at de ville heller ta storbrukere :p jeg for min del laster ned sånn av og til... og tar heller litt avhvert jeg synes er kult på lan 8)

 

:D hehe,, du har helt rett.

Men du glemte bedre klima,, ja til varmere klima.!

Smelter all isen kan jeg jo bare ha hus med strandlinje i jotunheimen. :)

 

Nytt utrykk: F2F, fjelltopp to fjelltopp. :D

 

hehe fint med strandlinje ja :wink: , men smelter isen blir det et par grader !KALDERE! :o her oppe og da er det nok ikke g0y å bade :roll:

-Det er :woot: seriøst :woot: -spør hvis du vil at jeg skal utdype :lol:

Lenke til kommentar

Jeg mener IKKE det er OK å kun laste ned og IKKE kjøpe.. Det at man har mulighet til å høre masse musikk gratis forplikter en til å bidra med å kjøpe der man har råd og mulighet.. Men det blir for drøyt at man skal ha politi hengende over skuldrene i hytt og pine og skremme en til å gjøre som "the Man" sier .. :-) :o :roll:

Lenke til kommentar

Skulle hatt et plateselskap og aritser som solgte cd'ne sine til normal pris. Ca 25 kr hadde vært passe. :D

Da hadde jeg kjøpt mange i hvertfall.

Artisen får jo ikke rart for plata alikevel. Siden de ser på seg som artister/kunstnere må det jo ved siden av å tjene penger, være greia å få musikke ut til Mest mulig mensker. Der er jo mp3 supert. laster først ned mp3'n så kjøper plata om det er bra for 25 kr.

Det de er redd for er at folk skal slutt å kjøpe all den ræva musikken som faktisk blir lagd.

får folk hørt hvor dårlig det er først ,gidder de jo ikke kjøpe den. tap for platebransjen. 70% av mine cd'er er feil kjøpt ivertfall. (gamle dager)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...