Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Watch your back; kanskje kommer IFPI å besøker din PC.


Anbefalte innlegg

Dette emnet er selvsagt gjennomdiskutert fra alle vinkler nå, men mine $0.02 er nå uansett det at det er to (og flere) sider til hver sak:

 

Amen.

Som uavhengig musiker (altså ikke affiliert med noe større plateselskap, lengre) er det også viktig for meg å få frem dette med at folk virker å ta nedlasting av musikk som en menneskerett. Det er det faktisk ikke.

 

Jasså? Hvorfor ikke det da? Man kommer jo helt naturlig opp i "kan ikke lytte på musikk mer enn 25 timer i døgnet"-grensa anyway, og hallo, radio?

 

*flashback til Queen's "Radio Ga-Ga"*

 

Folk må forstå at det faktisk ikke er "bare å hente ned, de tjener så rått de svina uansett",

 

Mmm-hm? Kan jeg ikke ha en radio på hele tiden da?

Think outside of the box. Outside, not along the walls.

 

Men, hvor mye synes du en artist skal tjene pr. utgitte cd? Sett i sammenheng med antallet utgivelser, kostnader til produksjon etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Magfa: Slik er desverre oppfatningen av platebransjen og du, som stort sett alle andre, har veldig dårlig innsikt i hva det faktisk koster å gi ut en plate. :) For å si det slik; hadde en CD blitt solgt til 25 kr ville det ikke dekket selve trykkingen engang.

 

..og tro det eller ei, ikke alle artister får sin lønn i himmelen, noen prøver faktisk å leve av det også.

 

Du har selvsagt rett i at en del av grunnen til at "big business" er redd for nedlastning/salg via nettet er at "all drittmusikken" ikke lengre skal han noe publikum der, men det er egentlig ikke noe de trenger å bekymre seg for - 90% av musikken folk kjøper er uansett "drittmusikk".

 

Universal gikk jo i mot at folk kunne kjøpe enkeltlåter på iMusic, og det kan jeg til dels være enig i - sett fra øynene til en artist er det faktisk noe med at en plate er bygget opp slik at den er ment å spilles fra start til slutt. De kunne f.eks. ha omgått dette ved å tillate sanger som er gitt ut som single, men da vil de også miste litt av mersalget ved at folk kjøper en hel CD.

Lenke til kommentar

Det er sikkert bare å sitte å holde inne Shift tasten under download så kan du ikke spores :p Var jo sånn med siste CD Beskyttelse hehe ITavisen skreiv no om det.

 

Gidder ikke laste ned noe lengre, hadde noen low kvalitet MP3's men sletta når jeg blei lei dem. Kjøper det jeg vil ha så får den kvaliteten og versjonen jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Gidder ikke laste ned noe lengre, hadde noen low kvalitet MP3's men sletta når jeg blei lei dem. Kjøper det jeg vil ha så får den kvaliteten og versjonen jeg er ute etter :)

 

-Hører ikke forskjell på cd og mp3(vet ikke hva kvalitet :lol: )

-Cd er uhorvelig tungvindt! :evil:

-Mp3 er så mye mer praktisk :p holder meg til det jeg :wink: prøver å få sanger igjennom lan osv, eller rippe fra de få skivene jeg har

Lenke til kommentar

Tja, jeg hører stor forskjell på stueanlegget mitt, så der kommer det an på hvor bra utstyr man har (og hvor gode ører man har). Mange av dagens ungdom er allerede hørselskadet har jeg hørt, og de hører vel ikke forskjell da. I bilen og på pc'n er det ikke så stor forskjell så her er det greit med mp3.

Til saken: De cd'r jeg har kjøpt de siste år har alltid vært på grunnlag av nedlastede mp3 sanger som jeg synes er så bra at jeg må ha orginal cd'n med full kvalitet, vi har jo også SACD og DVD audio. Så hadde det ikke vært for Kazaa hadde jeg ikke kjøpt mange cd'r i det siste, har faktisk aldri kjøpt så mange cd'r som etter at jeg begynte å bruke Kazaa.

Så de (RIAA) må gjerne skyte seg i foten.

Ellers er jeg enig i at gis ut så mye dritt (penge-musikk, fine-damer-som-ikke-kan-synge-musikk) at det er vanskelig å finne noe som er bra. Det vet jo selvfølgelig industrien som vil ha til å kjøpe. Da er det jo dumt å få lov å lytte skikkelig til dette først.

Men det finnes sikkert de som "misbruker" Kazaa også, men hadde de kjøpt mer uten Kazaa? Jeg er ikke sikker iallefall.

 

mvh

Lenke til kommentar
Magfa: Slik er desverre oppfatningen av platebransjen og du, som stort sett alle andre, har veldig dårlig innsikt i hva det faktisk koster å gi ut en plate. :) For å si det slik; hadde en CD blitt solgt til 25 kr ville det ikke dekket selve trykkingen engang.

 

Her føler jeg det kan være greit å spørre om du forventer at folk skal tro på dette.

 

Kanskje du trenger å omformulere deg litt?

Slik jeg leser det, sier du at kostnaden ved fysisk å produsere en cd er over 25 kroner.

Jeg vil anta at det ikke er det du mener, men som sagt, kanskje du ønsker å omformulere innlegget ditt.

 

Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt, kanskje du også ønsker å gjøre dét.

Lenke til kommentar

eks, vi selger en plate for 30 Kr i USA og den selger ca 5 million eksemplarer..

 

pris = 30kr

antall = 5 000 000

 

utregning = 30 * 5 000 000

sum = 150 000 000

Så kan vi si at plateselskapet var 3 millioner for innspillingen, 5 millioner til manager, 2 millioner til diverse tull,

 

150 000 000 - 10 000 000

 

=140 000 000

 

Og siden disse tallene kansje var litt overdrevet så tror jeg nok at det er mer enn nok å leve på, hadde jeg fått så mye så kunne hvertfall jeg levdt resten av livet ganske bra :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...