Gå til innhold

Nordmann dømt til 7,5 års fengsel i USA for å ha kjørt feil ...


Anbefalte innlegg

Stereotypisk eller ikke, alle som har et fnugg av objektivitet ser vel at det amerikanske systemet i beste fall ikke er ideellt, det er jo bare å se på ting som tilbakefallsprosent og hvor mye av befolkningen som sitter i fengsel.

 

AtW

Du samler folk fra verden rundt fra alle kulturer, språk og historier i et samfunn som setter høy pris på individualisme og prøver å sammenligne det til små land med felles kulturer, språk og historier, homogene land som Norge hvor folk stoler på hverandre

 

Det er et mirakel at det blir ikke verre enn det er

 

Mitt poeng er ikke at alt er bra, det er at stereotyper gjemmer virkeligheten og gjør folk ignorant. Nyansert journalisme bør kreves både for stakkars svake palestinerne og lignende svake samfunn og individer, men også for de sterkeste i verden. Karikaturer hjelper ingen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Stereotypisk eller ikke, alle som har et fnugg av objektivitet ser vel at det amerikanske systemet i beste fall ikke er ideellt, det er jo bare å se på ting som tilbakefallsprosent og hvor mye av befolkningen som sitter i fengsel.

 

AtW

Du samler folk fra verden rundt fra alle kulturer, språk og historier i et samfunn som setter høy pris på individualisme og prøver å sammenligne det til små land med felles kulturer, språk og historier, homogene land som Norge hvor folk stoler på hverandre

 

Det er et mirakel at det blir ikke verre enn det er

 

Mitt poeng er ikke at alt er bra, det er at stereotyper gjemmer virkeligheten og gjør folk ignorant. Nyansert journalisme bør kreves både for stakkars svake palestinerne og lignende svake samfunn og individer, men også for de sterkeste i verden. Karikaturer hjelper ingen

 

 

Hvilket land mener du det er rettferdig å sammenlikne med da?

 

Karikaturer hjelper ingen, men det gjør ikke virkelighetsfornektelse heller, og å late som USAs fengeselsvesen er velfungerende faller i siste gruppe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Stereotypisk eller ikke, alle som har et fnugg av objektivitet ser vel at det amerikanske systemet i beste fall ikke er ideellt, det er jo bare å se på ting som tilbakefallsprosent og hvor mye av befolkningen som sitter i fengsel.

 

AtW

Du samler folk fra verden rundt fra alle kulturer, språk og historier i et samfunn som setter høy pris på individualisme og prøver å sammenligne det til små land med felles kulturer, språk og historier, homogene land som Norge hvor folk stoler på hverandre

 

Det er et mirakel at det blir ikke verre enn det er

 

Mitt poeng er ikke at alt er bra, det er at stereotyper gjemmer virkeligheten og gjør folk ignorant. Nyansert journalisme bør kreves både for stakkars svake palestinerne og lignende svake samfunn og individer, men også for de sterkeste i verden. Karikaturer hjelper ingen

Hvilket land mener du det er rettferdig å sammenlikne med da?

 

Karikaturer hjelper ingen, men det gjør ikke virkelighetsfornektelse heller, og å late som USAs fengeselsvesen er velfungerende faller i siste gruppe.

 

AtW

Hvem er det som benekter at det er et problem? Det er jo amerikanske journalister som peker på problemet

 

Jeg har problemer med ensidige overdrivivelser av problemer som gir ingen nyanse eller kontekst og forsterker stereotyper og karikaturer, ikke saklig kritikk. Tabloider gjør det med vilje og skaper problemer.

Lenke til kommentar

For meg så virker det som om han har aggresjonsproblemer. 

 

Hvis jeg hadde kjørt feil på en enveiskjørt gate så ville dette ha skjedd. Først så hører jeg en fyr rope. Jeg stopper bilen, åpner opp vinduet og spør hva som er problemet. Han sier at jeg kjører i feil retning, jeg beklager, snur bilen og kjører tilbake.

 

Han fikk problemer fordi han ignorerte de som ropte mot han. Da nok folk hadde ropt til han, så ble han aggressiv, skrek noen trusler, og kjørte nesten noen barn ned. Det er godt mulig at han ikke gjorde dette med vilje, og egentlig prøvde å snu. Men hadde han ikke vært sint, så ville han trolig ha sett seg for og folk ville ha stolt mer på han.

 

Da en person slo han for å stoppe han, så gikk han amok, skadet folk med bilen sin og kjørte vekk. Grunnen til at han havner i så mange problemer, er fordi han tar så mange dårlige valg. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Denne saken forsterker mitt negative syn på Amerikansk rettsvesen, når det er sagt finnes det jo så mange negative omstendigheter som følger Larsgård i kjølevannet at jeg nekter å tro at en del av situasjonen han befinner seg i ikke er selvforskyldt.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg til saken på samme måte som du gjør vonfaff. Vi er gitt litt for lite og en side informasjon for å gå til en konklusjon. Det føles litt som Kongo/Moland/French saken.

 

Når noe virker for godt til å være sant, er det som regel det.

 

I dette tilfellet så er det ikke godt i det hele tatt, men det er fortsatt noe i ordtaket.

Lenke til kommentar

Eneste man virkelig leser i det dokumentet er at han ikke får den juss hjelpen han trengte for å utføre papirarbeid(ca 70% av dokumentet?). Om det er fordi han er for omtåket til å fungere, eller fordi han ikke får hjelp blir nok spekulasjon.

"failing to cite" og "Appellant did not raise" går igjen litt vel ofte.

Lenke til kommentar

Det eneste? Hva med:

 

Appellant and his mother, Liv Larsgard, were

traveling from Los Angeles to Chicago in Appellantâ's Volvo. Appellant's vehicle went off the road into the median just outside

Winslow, Arizona, rendering the vehicle inoperable.

Første krasj. Det står ikke hvem som kjørte. Jeg mener å huske at VG skrev det var moren, men jeg vet ikke.

 

Neither suffered a significant injury from the accident; Appellant,

 

nonetheless, was given another pain medication, Oxymorphone. Appellant and his mother then took a cab to Flagstaff to rent another vehicle. On the way to Flagstaff, Appellant "made weird

comments and . . . would just abruptly say things." The cab driver who drove Appellant and his mother to Flagstaff hoped the

mother [would be] driving the [rental] car because [Appellant] "wasn't in any

position to drive."

Fikk opiater, oppførte seg merkelig og ute av stand til å kjøre bil.

 

Appellant was upset and frustrated because he could not find the tow

yard where his car was being stored.

 

[Kjører feil vei, Therese G. sier fra til Liv og roper til John da han fortsetter å kjøre. Veien er trang pga. festival. Theresa G. står med sine tre små barn. Barnas far, Mike M., er også i nærheten]

 

Theresa saw Appellant going the wrong way and said, "Hey, you are going the wrong way." Appellant had started to turn in the direction of the parking lot

next to Dalton Motors, but when he heard Theresa yell at him, he stuck his

head out the window and, in an "extremely angry" voice, said, "I'll show you

the F'ing wrong way, I'm going to kill you." Appellant pulled into the parking lot, put his car in

reverse, and "started going backwards as fast as he could . . . trying to ram

[Theresa] with the back of his car." Appellant went

across two lanes of traffic and jumped the curb on the other side of the street where Theresa and the children were. Two of the children scattered while the other one "just froze." Theresa "[thought ] it was over" when Appellant started to drive away,

but Appellant put his car "in reverse a second time" and again accelerated

toward Theresa and the children. Appellant went over the curb again, and this time he "popped his tire."

 

Theresa screamed and "scoot[ed]" the children against a wall so that Appellant would not hit them. Liv, who was still out of the car, saw what happened and started

yelling at Theresa, "Don't, stop, don't, don't talk to him."

 

 

 

Appellant pulled forward slightly and stopped in the middle of the road so his

mother could re-enter the vehicle. Appellant proceeded forward

and drove through the parking lot next to Dalton Motors. Theresa looked

down and saw that the tire marks from where Appellant had jumped the curb

were about an inch from where she and the children had been.

 

[Litt om barnas reaksjon]

 

Mike, the children's father, saw what happened and ran up to Appellant's

car. Appellant said, "top harassing me", or

something to that effect, and then drove off. Mike chased Appellant's vehicle through the parking lot and onto another

street. Mike was able to maintain

visual contact with the vehicle as Appellant turned on a couple of different

streets. Appellant finally came to a stop, which turned out to be approximately

200 feet from where he had almost hit Theresa and the children. By the time Mike arrived at the vehicle, other people were already yelling at Appellant to get out of his car; they also told

Appellant that the police were on their way and that he should not "make it any

worse." Appellant responded by

"flipping [the crowd] off" and saying "F-you."

 

Mike was angry at Appellant for almost hitting his children.

Also, given Appellant's behavior, he was afraid of what

Appellant might do if he took off again. Mike tried to open the car to pull

 

Appellant out, but the door was locked. In a split second decision, Mike

hit Appellant once in the face through the open window.

After being struck, Appellant "lost it" and went into an "ncontrollable

rage." Appellant yelled, "F-you, I'll kill you."

 

 

Appellant then rolled up his window, put the car in gear, and put the "pedal to

the metal." Mike backed away from the car as Appellant "revved the

engine. By this time, there were “people everywhere,â€

including children. Appellant "floored" his vehicle in a U-turn through the crowd that had gathered, causing

people to flee to avoid being hit. One woman, Theda C., was not able to move out of the way. Appellant hit Theda on her right knee with the

driver's side of his car; he also ran over her toe, which caused her to fall and

injure herself. Another woman, Shayna P., tried to run and get

her 15-month old daughter "out of the line of danger that she was in," but

wound up tripping and falling and sustaining injuries to her knee, elbow, and

hip. Shayna was able to "roll out of the way" after she fell, but Appellant came "very close" to

hitting her.

 

[blir arrestert. Snipp, snapp, snute]

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det andre perspektivet selger ikke like bra fordi det er mindre sjokkerende og ikke helt passer det negativt syn på amerikansk rettssystem

 

Det mest velinformert perspektiv blir å se og høre hva juryen så og hørte på, men det blir kjedelig å gjøre og selger ikke mange aviser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det andre perspektivet selger ikke like bra fordi det er mindre sjokkerende og ikke helt passer det negativt syn på amerikansk rettssystem

 

Det mest velinformert perspektiv blir å se og høre hva juryen så og hørte på, men det blir kjedelig å gjøre og selger ikke mange aviser

 

"Nordmann dømt til 7,5 års fengsel i USA for å ha kjørt feil vei" hørtes mye mer oppsiktsvekkende ut enn "Nordmann med voldelig historie dømt til 7,5 år i fengsel i USA for å ha mistet besinnelsen og prøvd å kjøre ned flere mennesker".

 

Spesielt med tanke på at så mange nordmenn elsker å hate USA av en eller annen grunn.

Endret av arcticmonkey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det andre perspektivet selger ikke like bra fordi det er mindre sjokkerende og ikke helt passer det negativt syn på amerikansk rettssystem

 

Det mest velinformert perspektiv blir å se og høre hva juryen så og hørte på, men det blir kjedelig å gjøre og selger ikke mange aviser

"Nordmann dømt til 7,5 års fengsel i USA for å ha kjørt feil vei" hørtes mye mer oppsiktsvekkende ut enn "Nordmann med voldelig historie dømt til 7,5 år i fengsel i USA for å ha mistet besinnelsen og prøvd å kjøre ned flere mennesker".

 

Spesielt med tanke på at så mange nordmenn elsker å hate USA av en eller annen grunn.

Negative stereotyper, karikaturiseringer og usaklig kritikk kan brukes på USA uten å bli sett som en BIGOT. Gjorde man noe lignende til et svakt land ville nyanse og kontekst kreves
Lenke til kommentar

Amerikanere har en nærmest grenseløs naivitet når det gjelder troen på det amerikanske systemets fortreffelighet og ufeilbarlighet. Folk som får innsyn i den virkelige tilstanden og går offentlig ut med det, blir sett på som forrædere. Dette er ikke direkte relatert til denne saken, men gir et innblikk i rettsvesenets mangelfulle fungering:

 

– Landet vårt inngikk en pakt med djevelen

Lenke til kommentar

Amerikanere har en nærmest grenseløs naivitet når det gjelder troen på det amerikanske systemets fortreffelighet og ufeilbarlighet. Folk som får innsyn i den virkelige tilstanden og går offentlig ut med det, blir sett på som forrædere. Dette er ikke direkte relatert til denne saken, men gir et innblikk i rettsvesenets mangelfulle fungering:

 

– Landet vårt inngikk en pakt med djevelen

Amerikanere har mindre tillit i staten enn nordmenn

 

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/governance/government-at-a-glance-2013/trust-in-government_gov_glance-2013-7-en#page4

Lenke til kommentar

Er "the American way" og staten helt det samme? AtW

Er Rand Paul ig Dick Cheney enige om hva "the american way" er for noe? Nei! Begge støtter grunnloven og elsker landet men har helt forskjellige syn på hvordan USA skal oppføre seg

 

The american way varierer mye men det som finnes største enighet er at staten ikke gjør en bra jobb, vi stoler lite på myndigheter eller på hverandre, helt motsatte til skandinaviske land.

 

Artikkelen snakket om overvåkning, ikke det amerikansk way. Det amerikansk syn på overvåkning er noe som finnes stor uenighet også, et syn som varierer avhengig av hvor truet man føler. Hadde noen bombet slottet i Norge ville syn på overvåkning også endrer og nordmenn, som stoler mye mer på staten ville mene at staten ville gjør en bra jobb på overvåkning

Lenke til kommentar

Ingen har vel "bombet slottet" i USA heller? Og overvåkningen i USA er ute av kontroll, at folk har irrasjonelle trusselfølelser hindrer ikke det, men det er litt på siden.

 

Det som egentlig var poenget mitt var at jeg tror kanskje ikke det var staten alene Horten snakket om når han nevnte "det amerikanske systemet".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...